Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Skulle själv gärna se en bättre efterkontroll, då många skador uppstår under tävlingen/träningen/ridturen och detta oavsett om vi talar om trav, hopp, dressyr eller en sväng i skogen.

Distansekipagen är ju otroligt kontrollerade både före, under och efter tävling och det kanske skulle eftersträvas i fler discipliner? Problemet är ju tiden och kostnaden.

Lokala tävlingar brukar vi ha ca 100 ekipage, men sen är det olika från klubb till klubb. Nationell och högre är definitivt flera än så.

Man öppnar munnen på hästen, för det krävs ingen munstege.

En banveterinär med erfarenhet borde veta den förmodligen vanligaste orsaken till att en häst stupar är att den kväver sig... för att man inte använt det där hemska tungbandet. :grin:

Vilken storartad vision.... Snarast en utopi.

Hästar är individer med naturliga beteendebehov som måste
tillgodoses Det köper jag !. Det ligger inte i hästarnas intresse att pressas
maximalt under tävling för att vi människor ska kunna spela
om pengar. Men det är normalt för hästen att hoppa högt och göra en piaff ?Hästar är inte underhållning Är det bara inom trav det finns publik ? Så fort det finns publik är det ju underhållning..... Djurens Rätt vill
att allt nyttjande av hästar som strider mot deras intressen
upphör, och att all spelverksamhet på trav- och galopphästar
förbjuds. I ett första steg kräver vi att:
• Jordbruksverket tar fram särskilda bestämmelser för
hästkapplöpningar Det finns regler som redan gäller alla hästsporter.
• Veterinärbesiktningen av hästen blir mer omfattande
och tillförlitlig. Den bör:
– Ske både med och utan utrustning, både före och efter
loppet Gärna ! Men inte bara inom trav och galopp.
– Även innefatta besiktning av mun och hovar Gärna ! Men inte bara inom trav och galopp.
– Vid misstanke om magsår eller/och lungblödning ska
detta undersökas. Jo, det ser man ju... eller inte. Vår fd vet sa att ett sto hos oss troligen hade fått magsår, sanningen var att hon fått Borelia som vi givetvis behandlade för så fort provsvaren kom. Under tiden tränades hon inte alls.... Gissa varför jag skriver fd vet..... Men undersökningar, ja tack! För ju fortare jag får reda på vad det är för fel/ om det är fel på min häst ju fortare kan den bli frisk.
• 2-årslopp förbjuds. Gärna för mig
• Drivning med spö och tömmar blir förbjudet Underbart !! Låt oss se till att alla spön och tömmar/ tyglar förbjuds att användas som annat än till styrning. Detta gäller då även ryttare som såga sin häst i munnen, likväl som driver på genom att flaxa med armarna....Sporrar ?. Utrustningsbestämmelserna
skärps. Utrustning som hindrar hästen
från att röra sig fritt, som t ex huvudstång och checkrem
bör förbjudas. Även tungband bör förbjudas. ... och kandar och martingal och halsförlängare osv.... Det är ju inte bara inom trav och galopp utrustning finns
• Allmänheten får tillgång till fullständig statistik över
skador, olyckor och dödsorsaker. Trist, men jag tror inte att den breda allmänheten är så intresserad... Men personligen är det intressant tycker jag.
• Travsporten tar ansvar, t ex genom permanent registrering Jaha....???? Är det inte det vi har?,
för att förhindra att hästarna blir en förbrukningsvara
som endast håller några år och sedan skickas
till slakt Är det inte upp till ägaren? Jag som uppfödare kan lika lite neka någon att slakta en avkomma född hos mig som volvo har att neka att min gamla volvo skrotas. STC har lika lite rätt att bestämma över om min häst för leva eller dö som volvo har om min bil. Skulle vara mycket intressant att läsa hur det skulle gå till med tanke på att det jag köpt är mitt. Ska staten förbjuda mig att skrota min volvo också? Så länge hundar, katter och hästar lyder under Konsumentköplagen är det så, för köparens och säljarens säkerhet. Kanske vore det i så fall på plats med en egen lag gällande alla djur? Men fråga inte mig hur den skulle se ut.......
• Registret över travhästar blir tillförlitligt, med en fungerande
avregistrering av hästar när de dör. Där ser jag en brist hos STC. Man ska själv "dödförklara" sin häst. Hur görs det inom andra hästraser?
• Det från sportens sida tas krafttag mot långväga slakttransporter
av travhästar som strider mot EU:s transportdirektiv. Italienslakt osv är inte travets problem i mina ögon, det är mitt eget ansvar vad som händer med min häst. Att det finns människor som är så lågt stående att de skickar sin häst till tex. Italien visar inte hur travsporten är utan att det även här finns samvtslösa typer.
31
Djurens Rätts krav

Med ditt utalande kan du bara ha noll erfarenhet av trav??

Nja, det vill jag väl inte påstå, men jag tänker inte skriva under vilka sammanhang. Men det kanske krävs lite input utifrån, för helt klart är att travsporten har snöat inne i för gamla rutiner vilket hästarna får betala priset för.

Ingen vet på klubbtävling. Ibland på lokal tävling, men då oftast flygande besiktining. I fälttävlan är det alltid besiktning oavsett klass. I högre klasser som går över flera dagar är det dessutom flera besiktningar.

Jag har lämnat dopingprov på lokaltävling:). Men det är inte vanligt. Det är mest förekommande på reg-nat tävling.

Vill lägga till att på reg tävling eller högre är det alltid vet besiktning.
På vår besiktning kollar de rörelserna i skritt och trav, lyssnar på lungar, känner under ganascherna, gör host provokation, känner på ryggmuskulaturen, öppnar munnen (inte med munstege). Sedan kollar de allmänt efter sår, skav, gallor mm.

Sedan finns veterinär på plats under hela tävlingen och kan när som helst plocka bort ett ekipage om den tycker att en häst ser halt ut tex.

Kan säga att ovan beskrivna är det som de nogranna gör, ibland är det inte lika omfattande, men min uppfattning är att det blivit bättre de senaste åren eftersom ryttarna har krävt bättre besikningar eftersom de kostar ganska mkt. Man vill helt enkelt ha mer valuta för pengarna.

Att tävla 2 klasser under en tävlingsdag på reg nivå kostar ungefär 500 kr bara i star/anmälningsavgift/veterinär. Sedan tillkommer ev resor, uppstallning mm. I dessa klasser kan det vara 120 starter och första pris är kanske 1000kr.

Så ingen tävlar hoppning på lok-reg-nat nivå för att tjäna pengar iallafall, vi gör det för att det är kul:D:D.

Kan säga att jag bara hållit på med trav aktivt sedan år 2000, förutom i tonåren. Därimot har jag hoppat halvblod samt ridit western på arab och visat på shower, och kan nog påstå att det inte bara är travet som lever på rutiner....

Så ingen tävlar hoppning på lok-reg-nat nivå för att tjäna pengar iallafall, vi gör det för att det är kul:D:D.

Bra, då ser det likadant ut där som på travet för många av oss amatörer !
Här snackar vi inte vinst, här snackar vi om att hästen gjorde ett bra jobb även om den kom ohjälpligt sist.....

Kan säga att jag bara hållit på med trav aktivt sedan år 2000, förutom i tonåren. Därimot har jag hoppat halvblod samt ridit western på arab och visat på shower, och kan nog påstå att det inte bara är travet som lever på rutiner....

Har inte påstått något annat, fast nu är det ju trav som diskuteras

Det är nog snarare jag som borde ställa den frågan, ingen har röntgen syn men det är inte röntgensyn medicinskt arbete bygger på utan erfarenhet.

Tror mer att det har med okunskap från din sida som gör att du kan fara fram med sådana löjliga påståenden.

Det du försöker förklara för mig är ungefär samma sak som att en veterinär kan säga vad hästen heter bara genom att titta på den ... Hoppas att du inser idiotin i det hela :laugh:

Jovisst, men då måste det ju också kunna erkännas att skit finns överallt. Inte bara inom trav....

Bra, då ser det likadant ut där som på travet för många av oss amatörer !
Här snackar vi inte vinst, här snackar vi om att hästen gjorde ett bra jobb även om den kom ohjälpligt sist.....

Det tror jag säkert:D, de flest håller väl på för att det är kul.

Skillnaden är att ni är 13 (?) som max i varje lopp. Man har iallafall en CHANS att vinna eller bli placerad.
Vi är 120, även om man är felfri och har en bra tid kan man komma på 35 plats och vara utanför placering....

Missförstå mig rätt nu men jag försöker bara förklara skillnaden inte racka ned på travet, jag gillar trav och vill gärna lära mig mer även om jag har iallafall lite insikt i branchen.

En banveterinär med erfarenhet borde veta den förmodligen vanligaste orsaken till att en häst stupar är att den kväver sig... för att man inte använt det där hemska tungbandet. :grin:

EXAKT!!! :bow::bow::bow:

Ja,man ska nog akta sig för att klappa sig på huvudet och tycka att man är väldsbäst!
Tittade på lunch travet idag igen,PA Johansson var gäst idag och fick frågan om programmet på kalla fakta.Och han svar va:Jag tycker att det är bra att
travet granskas av utomstående,med statistiken i programmet stämmer inte alls.Förmodligen påhittat.En sak som slog mig om TV4,hur kan dom visa V75 på lördagar om det är djurplågeri??
Sen göra ett program om trav som inte stämmer,skita ner tränare kuskar och andra aktiva.Här kan man snacka om dubbel moral!

*kl*

Ska vi starta en egen tråd om Djurens rätts rapport eller ska vi diskutera den här? Jag kokar över snart. :devil::devil::devil:

Inget ont om Djurens rätt, de är säkert bra på någonting, men de har en lite märklig syn på djur i vissa frågor.. Ibland undrar jag om de har något samröre med verkligheten eller om de dansar runt på Disneys gröna ängar..
Visst är det bra att någon vill göra något, men man måste ju inte spä på de fördomar och missuppfattningar som finns bara för att kunna smutskasta någon/något.

Japp, så ungefär tänkte jag också när jag läste den där broschyren.

Undrar om de tänkt på frågan vad som kommer att hända med alla travare om INGEN slaktar dem efter avslutad karriär till exempel? Min högst personliga teori är att de då kommer att lida... många av dem alltså.

Sedan funderar jag lite över varför det är så "fult" att slakta hästar - det anses ju inte fult att föda upp nötkreatur eller svin?

Och om vi alla som använder hästar ska sluta använda dem till onaturliga saker (vilket torde innebära i princip allt vi människor använder hästar till) så är ju frågan vad som händer med häststammen på något årtionde? Om vi inte längre håller hästar som husdjur så skulle då jag tro att de kommer att dö ut eller i vart fall få svårt att hävda sig som vild ras igen.

det anses ju inte fult att föda upp nötkreatur eller svin?

Jojjomen det gör det visst det. Massproducerar så vi får överflöd. Det är hur fult som helst det. 30 tusen kor slaktas helt i onödan i Sverige. Vi kanske dra ned på uppfödningen i stället så det inte blir överflöd helt enkelt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar