Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag fattar faktiskt inte vad du menar? Något annat? Vad har ägaren bett veterinären göra? ALLA veterinärer jobbar för hästens/djurens bästa.

Jag fattar faktiskt inte vad du menar? Något annat? Vad har ägaren bett veterinären göra? ALLA veterinärer jobbar för hästens/djurens bästa.

Har du sett en travhäst gå omkull någon gång!
Han har kunnat hjälpt Mats att sela av hästen;Tex

Om jag ser någon som ligger, ska jag verkligen vänta tills personen ber om hjälp? Eller ägaren i detta fall?

Varför skulle travsporten vara mer drabbade av det än annan ridsport? Det låter helt befängt i mina öron. Många med ridhäst har också varit med om att vet inte hittat felet på en häst, men för den skull behöver man inte misstro alla veterinärer.

Därför att vi är enligt veterinärerna ute mycket tidigare, det är en av anlednigarna till att ridhästar får vila till ÅB och travhäsar sätts igång i skritt 2 dagar efter ledinjekion.

Vi känner helt enkelt tidigare att det är något fel.

Enligt veterinärerna själva alltså.

Men,vi inom travet hjälper varandra om olyckan är framme!
Inte alltid, jag fick faktiskt ropa för att alla hade ögonen på Johan C.. men då var det jag som låg och hade en ivrig och förvirrad häst i tömmarna/händerna.

Däremot kom inte veterinären närmare hästen än 3 m (om det nu VAR han) innan jag fått koll på utrustningen och åkt ut igen.

Inte alltid, jag fick faktiskt ropa för att alla hade ögonen på Johan C.. men då var det jag som låg och hade en ivrig och förvirrad häst i tömmarna/händerna.

Däremot kom inte veterinären närmare hästen än 3 m (om det nu VAR han) innan jag fått koll på utrustningen och åkt ut igen.

Hade jag varit där så hade jag hjälpt dig!:laugh:
Det var väll inte för att folk inte ville hjälpa dig,utan för att dom hade ögona på annat.

Hur tycker du TV4 skulle göra med uppgiften om att han använder grisfösare?

Att ÅS skulle använda grisfösare är ett rykte som har florerat i ungefär 20 år. Det är ungefär som en gammal vandringssägen i stil med "råttan i pizzan". Det har gjorts ett antal oanmälda besök på hans gård genom åren utan att någon någonsin har hittat något. Om TV4 hade varit lite seriösa så hade de gjort ordentlig research och tagit fram bevis för det innan de sänder ut det till hela svenska folket. Som det är nu finns det inga som helst belägg för att ÅS använder grisfösare och "vittnet" de hade kan lika gärna vara någon på redaktionen. Hur som helst - skulle tippa på att det är samma person som har tipsat Jordbruksverket om detta som sedan har tipsat TV4.

I övrigt - det känns som om de som aldrig är inne på forumet trav plötsligt har fått något att frossa i. Bukes mest uttalade travhatare hittar hit och bara vräker på en massa anklagelser till höger och vänster. Det här kan man ju diskutera i all oändlighet fram och tillbaka. Det finns alltid de som hävdar att trav är djurplågeri och de som inte gör det och det slutar bara med att det blir en massa tjafs och personangrepp hela tiden. Det blir skönt när tråden är uppe i 1000 inlägg så den blir låst.

Senast ändrad:

Fast så farligt var det väl inte? Alla sporter måste tåla en "granskning" utan vi som gillar den går i taket. Veterinärernas synpunkter var ju rätt moderata och rimliga och nog sjutton är det tråkigt att många tävlingshästar har magsår och munskador? Det är väl bra att det kommer fram och så kan vi göra något åt det.
Tråkigt för ÅS, men inte heller det inslaget kändes riktigt hett. Det sades ju faktiskt att man gjort besök tidigare utan att hitta något.
Så upp med humöret nu alla och så tränar vi på:-)

Fast så farligt var det väl inte? Alla sporter måste tåla en "granskning" utan vi som gillar den går i taket. Veterinärernas synpunkter var ju rätt moderata och rimliga och nog sjutton är det tråkigt att många tävlingshästar har magsår och munskador? Det är väl bra att det kommer fram och så kan vi göra något åt det.
Tråkigt för ÅS, men inte heller det inslaget kändes riktigt hett. Det sades ju faktiskt att man gjort besök tidigare utan att hitta något.
Så upp med humöret nu alla och så tränar vi på:-)

Ja,men gud så lätt ger jag inte upp!:D

Nej, så lätt ger man inte upp!

För som travamatör så finns det en vilja och envishet av stål, man tränar och tränar med material som kanske inte alla gånger är det bästa men man har ju som sagt de 100 ursäkterna och hoppet är det sista som överger en!
Så man fortsätter att träna, och försvara hästarna, den hobby och sysselsättning, livskall eller jobb som man älskar !!

Ja men det blir farligt när man aktivt försvarar eller förnekar de missförhållanden som faktiskt finns!
PL

Så rätt! Jag tycker att ni travfolk som avverkar travare på travare och sedan säger att vi ridfolk inget gör för att hjälpa till är ute på hal is!
Varför i hela fridens dagar ska vi ta hand om era "rester".

Som sagt, en död travare har det bättre än att vara ridhäst åt en fjortis

ps...sen finns det faktisk inga fjortisar inom travet för de flesta som håller på är myndiga.

I övrigt - det känns som om de som aldrig är inne på forumet trav plötsligt har fått något att frossa i. Bukes mest uttalade travhatare hittar hit och bara vräker på en massa anklagelser till höger och vänster. Det här kan man ju diskutera i all oändlighet fram och tillbaka. Det finns alltid de som hävdar att trav är djurplågeri och de som inte gör det och det slutar bara med att det blir en massa tjafs och personangrepp hela tiden. Det blir skönt när tråden är uppe i 1000 inlägg så den blir låst.

Jag har aldrig varit inne på trav forumet innan mer än någon gång, nej.
Varför? För att jag redan innan jag såg Kalla fakta tycker att det är synd om dom allra flesta travhästarna. Det handlar bara om PENGAR.:mad:
Jag gillar rasen och omskolar gärna, men dom flesta travhästar är så stressade, kan inte stå still och har skador och magsår, pga att folk vill vinna PENGAR. Skulle så många hålla på om inga vinstpengar fanns???
Man får inte rida med spö i distans, lustigt att man får ha det i travsporten.
Att bli halvt överkörd av travgubbar som skiter i vilket har hänt mer än en gång.:mad: Hästarnas hälsa måste gå först.

Har Darenius bristande kompetens?

Jag tycker det verkar som om han månar om hästarna och vill kunna göra bättre kontroller innan de startar, är inte det bra?

Angående artikeln på travnet så tyckte jag den var väl spydig mot honom, men så är väl de också färgade.

Om han vill ha bättre kontroller så vore det väl bra om han fanns på plats och tittade på hästarna när han hade möjlighet, men han lös med sin frånvara till lopp 1 skulle göra sin defilering...

Den snabba diagnosen på Manitoba Launcher var inte det enda konstiga han gjorde igår..

//HUmlan som var på plats.

Jag har aldrig varit inne på trav forumet innan mer än någon gång, nej.
Varför? För att jag redan innan jag såg Kalla fakta tycker att det är synd om dom allra flesta travhästarna. Det handlar bara om PENGAR.:mad:
Jag gillar rasen och omskolar gärna, men dom flesta travhästar är så stressade, kan inte stå still och har skador och magsår, pga att folk vill vinna PENGAR. Skulle så många hålla på om inga vinstpengar fanns???
Man får inte rida med spö i distans, lustigt att man får ha det i travsporten.
Att bli halvt överkörd av travgubbar som skiter i vilket har hänt mer än en gång.:mad: Hästarnas hälsa måste gå först.

Herregud säger jag bara! Jag tror då fanken inte att Peter Forsberg behöver mer pengar. Tror du att det var pengarna han tänkte på när han såg sin häst komma tvåa i världens största lopp för treåringar? Knappast. Då kan ju jag sitta här och säga att ni på ridsidan gör vad som helst för att vinna en futtig rosett. Är jag rättvis? Nej! Så var lite rättvis mot travfolket tack...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Vegansk efterrätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar