Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Dessutom vore det väl i så fall en bättre insats att kontrollera hästarna efter loppen ?
Skulle personligen gärna se sådana efterkontroller, även då bland hopphästarna där jag har ett förflutet.

Men vitsen med att kontrollera munnen på hästen före loppet måste väl ändå vara att ge startförbud till en med skador?, men jag tror faktiskt att ett sådant förslag skulle utlösa ramaskri, och det inte för det tar för lång tid.

KL
Det som Darenius, helt rätt påpekar, har varit uppe förut, det måste ändå vara i princip omöjligt att på håll stå och under så kort tid bedömma hästarnas friskhet, oavsett hälta eller annat, jag kan inte förstå hur ni kan tycka illa om hans uttalanden när han månar om hästarna, gör inte ni det?

*kl*

Jag har läst hela tråden nu, det var minsann ett hästjobb.
Jag tycker det är konstigt att man är så snabb med att förvara sig med näbbar och klor och tycka att det ska stämmas journalister och hej och hå.
Sånt gör mig misstänksam- vad är det nu man vill dölja? Vad är det som man inte vill att folk ska gräva i?

Fast detta handlar om anklagelser utan bevis mot en av sverigest störtsa och mest repsekterade tränare med 180 hästar i träning och 26 209 468 kr inkört i år.

Tror du att en sån affärsrörelse kan rycka på axlarna o säga strunt samma utan att försvara sig, dementera eller liknande.

Men vitsen med att kontrollera munnen på hästen före loppet måste väl ändå vara att ge startförbud till en med skador?, men jag tror faktiskt att ett sådant förslag skulle utlösa ramaskri, och det inte för det tar för lång tid.

KL
Det som Darenius, helt rätt påpekar, har varit uppe förut, det måste ändå vara i princip omöjligt att på håll stå och under så kort tid bedömma hästarnas friskhet, oavsett hälta eller annat, jag kan inte förstå hur ni kan tycka illa om hans uttalanden när han månar om hästarna, gör inte ni det?

Det gör vi inte, det är felaktigheterna i hans uttalanden som man tycker illa om.

Vilka felaktigheter? Jag ser saker som inga resurser kan ge möjligheter för banvtererinärer att kolla, men felaktigheter?
PL

Senast ändrad:

jag har inte läst hela tråden, men nästan.
Inte finns det väl nån som säger att det absolut inte finns några hästar som har det svårt hoppas jag? givet finns det det, det framkommer ju ibland. Liksom inom ALLA grenar. Betänk också at alla tränare finns registrerade hos STC och oannonserade kontroller sker, finns det inom andra grenar?

Det många inte verkar veta är att inte alla stall är proffsstall (proffs innebärande en särskild legitimation, inte hur bra man är) med 50 hästar i träning.

det har hon väl inte sagt? :confused:

Tror du det är mer illa att fåett fåtal enkla slag under ett två minuter långt lopp en gång varannan vecka jämförst med en timmes ridlektion med idogt smällandes sporrar direkt i magen för hästen kanske varje dag?
seriöst, jag vill veta, tror du inte att det förekommer minst lika "allvarliga" saker inom ridsporten som inom travet?

Varför ska man slå en häst som springer fort bara för att den ska springa ännu fortare?

Fast detta handlar om anklagelser utan bevis mot en av sverigest störtsa och mest repsekterade tränare med 180 hästar i träning och 26 209 468 kr inkört i år.

Tror du att en sån affärsrörelse kan rycka på axlarna o säga strunt samma utan att försvara sig, dementera eller liknande.

Nej, det tror jag inte. Men min kommentar gällde alla andra osm uttalar sig, t.ex alla i den här tråden.

Att man ska få försvara sig och visa svart på vitt att det som påstås inte stämmer, det säger jag inte emot. Men att det blir ramaskri och galenskap, det är det jag inte förstår.

Sedan vet jag att det finns väldigt framgångsrika tränare inom andra hästsporter också som beter sig för j*vligt mot hästarna, så att man skulle vara en underbar person bara för att man är en av de bästa i Sverige, det köper jag inte.
Obs, att detta inte är personligt mot Å.S, utan bara allmänt.
Vet t.ex en av Sveriges mest framgångsrika hästmänniskor som är helt otroligt VIDRIG mot sina hästar- men det döljs så bra att om man ens andas om detta blir det ramaskri och "Aldrig skulle väl h*n som är så duktig och trevlig och framgångsrik....".
och jag har ändå sett det med egna ögon. Så det finns ju tyvärr alltid olika sidor av en bärettelse- Alla ska få komma fram. Självklart även den anklagades.
Men det kan ju göras med lite finess- även om ni inte anser att Tv4 har använt takt och ton så kan det ju vara på sin plats att visa sin egen seriositet med just finess, takt, ton och trevlighet.

glöm inte att han är rätt känd för att vara lite... speciell.

Ogillar man sitt jobb så mycket som han gjorde var det väl bara att sluta.

(vad var det han hade gjort häromdan , tror det var du som skrev i nåt inlägg ovan?)

Det gör vi inte, det är felaktigheterna i hans uttalanden som man tycker illa om.

Kan du precisera de felaktigheterna för mig, nu har jag bara sett Tv-programmet, men han var väl så vettig, dessutom sken det igenom hur upprörd han var över det dåliga systemet, för hästarnas skull, varför är ni inte glada när en veterinär vill ha bättre förhållanden i sitt arbete så hästarna tjänar på det ?

Och om nu alla hästar är så friska, fina hela munnar, ohalta, varför är ni då så rädda för Darenius önskningar?:confused:

Om man har ett djurskyddsuppdrag så bör man väl inte sluta för att "motparten" inte är av samma åsikt.
På vilket sätt speciell?????
Känner inte AD men hn är ju inte ensam.
PL

glöm inte att han är rätt känd för att vara lite... speciell.

Ogillar man sitt jobb så mycket som han gjorde var det väl bara att sluta.

Men ogillade han arbetet i sig?
Jag uppfattade det mer som han ville kunna ha möjlighet att sköta sitt arbete på ett annat bättre sätt?

Och vad hjälper det era hästar om en veterinär, som Darenius slutar, är det verkligen bättre för sporten på sikt att få en som står tyst och ser mellan fingrarna? Fattar inte hur enkelspårigt en del av er resonerar.

En gång till då...

Att vara veterinär är nog inte alltid en dans på rosor. Den sporthäst som aldrig haft ont nånstans existerar inte och man får nog inse både som veterinär och "hästmänniska" att kombinationen sport och häst inte alltid är den bästa, men ska man isåfall tävla med hästar öht, oavsett disciplin?

Som jag ser det (och som jag skrev i nåt tidigare inlägg) så finns det två kategorier människor, djurmänniskor och icke djurmänniskor.

Slutsatsen av detta blir att de flesta av oss, oavsett gren, tar EGET ANSVAR för att hästen vi har med oss till tävlingsplatsen är väl förberedd för uppgiften och frisk.
Varför få det att låta som om banveterinären är den enda som kan se om hästen inte mår bra? De flesta av oss har sådan grundkunskap och framförallt sån kännedom om vår egen häst att vi märker om nåt är fel och tar hjälp att hitta problemet.
Det är jättebra att banveterinären finns men det största ansvaret har vi som tränar hästarna och 99% av oss tar det ansvaret och startar inte en häst som inte mår bra.
Veterinärer är inte allsmäktiga och många gånger har man som hästägare/tränare varit i en situation där veterinären säger "behandla och kör" medans man själv får kämpa för att få en ordentlig utredning.

Det är därför vi går i taket, "ni" får det att låta som att om inte banveterinären fanns så skulle vi alla åka runt med halta sjuka hästar och starta för att tjäna pengar. SÅ GÖR INTE EN DJURMÄNNISKA.
Och är man inte djurmänniska så ska man inte ha med djur att göra!

Jag tycker absolut att det är välkommet med munkoll och noggrannare besiktning men vet inte hur det ska gå till rent praktiskt.

ang ÅS och grisfösarna.
ett 20-tal av stcs anställda åkte ut till ÅS för ca.. 2 år sen. oannonserat. De blockerade alla utgångar, frågade ut alla anställda och vände upp och ner på alla stallar, och kammade noll.

En sån här tränare behver knappast använda såna här metoder för att få fart på sina hästar. Är det inte fart i dem så tar han in en ny, från den långa listan av folk som vill ha sin häst tränad där. han kan välja och vraka.

För övrigt, tror ni att om en så känd tränare skulle ens få för sig att använda nåt sånt , tror ni då att han skulle be sina ANSTÄLLDA göra det? med så mycket folk som snurrar där så är det ju bara en tidsfråga innan det skulle läcka ut.

Som när Takter Seniors hästar började springa bra och folk trodde att han var ute och mixtrade med hästarna på nättarena på nåt sätt bara för at det lös i stallarna!

Inte riktat till dig, bara , utan alla andra skeptiker om grisfösarna.

Vilka felaktigheter? Jag ser saker som inga resurser kan ge möjligheter för banvtererinärer att kolla, men felaktigheter?
PL

I början o mitten av just denna tråden finns en hel del länkar och olika synsätt på de problem Darenius tar upp.

Jag ser saker som inga resurser kan ge möjligheter för banvtererinärer att kolla.
Vad betyder det??

En jämförelse: Om jag besiktigar hopphästar har jag mojlighet att göra en (snabb) koll av varrje häst o ben o vid behov ett böjprov.
PL

och jag fattar inte hur mycket förutfattade meningar en del av er kan får av att se ett tv program som är till för att visa endast det negativa av ämnet de tar upp.

I början o mitten av just denna tråden finns en hel del länkar och olika synsätt på de problem Darenius tar upp.

Jag ser saker som inga resurser kan ge möjligheter för banvtererinärer att kolla.
Vad betyder det??
Du får gärna upprepa vilka direkta felaktigheter det skulle vara fråga om.
Den klart direkta felaktigheten som jag hittat såhär långt är SHs!
PL

*Kl*

Att det förekommer liknande företeelser inom andra hästsporter är väl ingen ursäkt för att låta missförhållanden inom travsporten leva vidare utan att tas upp till diskussion?

Jag kan visserligen förstå att alla seriösa utövare av sporten, som älskar sina hästar och månar om dem både under och efter karriären, tar illa vid sig i de fall där hela travsporten målas upp som djurplågeri. Jag hade personligen inte blivit så lycklig om det sänts en dokumentär om dressyr där den där troligen svårt sjuka tyska dressyrryttarinnan fått vara exempel på hur det går till i ridhusen.
Men ATT det förekommer saker som man måste få bort kan man väl knappast förneka om man sysslat med hästar ett tag?

Jag känner t.ex. en travhästägare som är såväl mycket sportintresserad som otroligt mån om sina hästar, och när karriären är slut bjuds det på morötter dagarna i ända och gud vet allt. Han är definitivt inte den enda.
Jag vet också många hästar som pressas hårt och mår väldigt dåligt av detta.
Jag har svårt att förneka det eftersom jag sett det med egna ögon.
Om det inte förekommer i t.ex. hopp- och dressyrstall? Absolut. Men det ena rättfärdigar inte det andra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka