Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Han är delägare i Adrian Chip och har även ägt en annan häst som jag inte minns namnet på just nu(Robert Bergh hade honom), den hästen i tyvärr död nu, men han vann derbyt.

Se där,man lär sig något nytt varje dag!

Jag har aldrig varit inne på trav forumet innan mer än någon gång, nej.
Varför? För att jag redan innan jag såg Kalla fakta tycker att det är synd om dom allra flesta travhästarna. Det handlar bara om PENGAR.:mad:
Jag gillar rasen och omskolar gärna, men dom flesta travhästar är så stressade, kan inte stå still och har skador och magsår, pga att folk vill vinna PENGAR. Skulle så många hålla på om inga vinstpengar fanns???
Man får inte rida med spö i distans, lustigt att man får ha det i travsporten.
Att bli halvt överkörd av travgubbar som skiter i vilket har hänt mer än en gång.:mad: Hästarnas hälsa måste gå först.

Ja visst är de bara för pengarna vi håller på??
Mitt enen uppfödning, nu 8-år gjorde comeback igår efter frånvaro på 2-år och sprang in hela 1000:- dvs. att hon sprungit in samanlagt 93 600:- ¨så, resan ner är väl ungefär vad jag fick i vinstpengar...
Mycket lönsamt!

En häst i proffsträning kostar ca 10 000:- + moms/ månad i grundkostnad... Så ja, alla som har travhäst vinner pengar! :rofl::rofl::rofl:

Har ingen koll på vilken tid AD var på banan men tycker det är fruktansvärt att STCs smittskyddsansvarige ringer upp o försöker påverka en banveterinär, inte minst pga att jag varit utsatt för samma sak själv(men inte som banvet).
PL

Har ingen koll på vilken tid AD var på banan men tycker det är fruktansvärt att STCs smittskyddsansvarige ringer upp o försöker påverka en banveterinär, inte minst pga att jag varit utsatt för samma sak själv(men inte som banvet).
PL

Jo, fast å andra sidan så lät det ju som de ringde upp han och frågade vad som pågick... och han svarade att han smutskastade inte travet, han använde travsporten mot staten eller liknande...

Kan ju vara så att de som följde teamet o vet. runt o som ville ge sin syn o sitt svar på Vet. uttalanden men inte fick komma till tals ansåg att någon behöver tala för den andra sidan oxå... :grin:

Om du fick höra att en av dina anställda, kollega eller någon i din närhet kommentera dig i media, skulle du inte ringa upp och höra efter vad det handlar om?

Tsar D'inverne(?) hette den

Just det;) hade namnet i huvudet, men inte stavningen.

Delvis knapplån

Finns ju också Mats Sundin, ABBA, Loket osv osv som har ägt eller äger en travare. Johan Hedenberg äger ju också travare, min bror passade en av hans hästar tidigare. Man kan räkna upp många namn, de flesta storhästägare har ju travaren pga prestige och ära, inte för pengarnas skull.

En häst i proffsträning kostar ca 10 000:- + moms/ månad i grundkostnad... Så ja, alla som har travhäst vinner pengar!
.
Även om jag inser att ekonomiskt vinstintresse inte är det drivande faktorn bakom det mesta av travhästägandet så minskar det du säger knappast intresset för vinstpengar.
PL

.
Även om jag inser att ekonomiskt vinstintresse inte är det drivande faktorn bakom det mesta av travhästägandet så minskar det du säger knappast intresset för vinstpengar.
PL

Nej, men vem ger sig in i hästägande i tron att du ska vinna/tjäna pengar på det??

Jag vill oxå vinna pengar, vill inte alla det?
Men det betyder ju inte att det är för alla medel tillåtna!

En allmän undran är till de som säger att travet enbart styrs av pengar;
Vid vilken prissumma skulle ni börja piska, slå och tävla med sjuka hästar? :angel:

Menar du med detta att otillåten spödrivning inte existerar?
Vad har sporten att vinna på ett förnekande av vad hela svenska folket kan se på TV varenda vecka????
PL

*kl*

Jag har läst hela tråden nu, det var minsann ett hästjobb.
Jag tycker det är konstigt att man är så snabb med att förvara sig med näbbar och klor och tycka att det ska stämmas journalister och hej och hå.
Sånt gör mig misstänksam- vad är det nu man vill dölja? Vad är det som man inte vill att folk ska gräva i?

Jag håller på med islandshästrar, har hållit på med hoppning och dressyr också. Jag är mycket, mycket medveten om att det finns MÅNGA rötägg inom dessa sporter också.
Om Kalla Fakta skulle granska min sport skulle jag säkert gruffa lite framför tv'n, och säkerligen ge mig in en diskussion på Buke tillsammans med andra islandsmänniskor för att visa att vi och många andra inom sporten sköter våra hästar minutiöst.
Inte börja gnälla om förtal, smutskastning, att det är dumheter och ljug och att man minsann inte kan hålla på och besiktiga alla hästar, det finns det ju ingen tid för, osv.
Hade islandssporten fått hårdare regler hade jag varit den första att tacka och ta emot- för det är INGET SOM DRABBAR MIG. Jag sköter ju mig, och följer alla regler. Jag blir bara glad om man kan sätta dit de som INTE sköter sig.

Samma gäller dressyr, hoppning och fälttävlan. jag hade välkomnat hårdare regleringar även där, då jag vet att det finns människor som kommer undan med alldeles för hårda metoder.

Angående om det finns missförhållanden eller inte inom travet, tänker jag inte uttala mig, för det har jag för lite trav-erfarenhet av. Däremot har jag svårt att tro att travsporten skulle vara förskonad från djurplågeri och djävelskap, när andra sporter inte är det. Och det vill vi väl alla stoppa, även om det kan bli lite obekvämt, inte sant?

Det finns väl knappast någon som lastar sin sjuka häst i bussen. Betalar flera tusen i frakt. Traktamente till skötaren boxhyra och anmälningsavgift för att starta i ett löp medvetet.Är hästen sjuk upptäcks det ofta 500 kvar eller så finns det inget att "köra med" och då blir det raka spåret till veterinären för provtagning.

det har hon väl inte sagt? :confused:

Tror du det är mer illa att fåett fåtal enkla slag under ett två minuter långt lopp en gång varannan vecka jämförst med en timmes ridlektion med idogt smällandes sporrar direkt i magen för hästen kanske varje dag?
seriöst, jag vill veta, tror du inte att det förekommer minst lika "allvarliga" saker inom ridsporten som inom travet?

När pengar ligger med i bilden kommer ofta girigburkar och avundssjuka fram i ljuset, ofta nerklankades på de det handlar om.

det är så intressant att de som inte kan nåt om trav är de som tjafsar, klagar och gnäller, allt de går på är vad de har hört av andra.
Åk till en tränare och var med ett tag, så kommer ni nog ändra uppfattning.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka