Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Jag menade alltså inte att jag ville ta strid FÖR hennes kravlista utan att jag ville protestera mot väldigt mycket SMÖRJA som stod i den där broschyren...

Ahh, sicken tur! Har ju alltid uppfattat dig som en klok människa ;) Men blev lite rädd där ett tag :D

Tror mer att det har med okunskap från din sida som gör att du kan fara fram med sådana löjliga påståenden.

Det du försöker förklara för mig är ungefär samma sak som att en veterinär kan säga vad hästen heter bara genom att titta på den ... Hoppas att du inser idiotin i det hela :laugh:

Det löjligaste jag ser i många inlägg är, att människor djupt rotade inom travsporten gärna vill sätta sig över utbildade människor och idiotförklara dem enbart därför att man är rädd för förändringar.

Förändringar kan innebära försämringar för en del, och det brukar ogillas.

Tittar man på vad du skriver, så kan man nästan tro att du aldrig varit i kontakt med en häst, och ännu mindre av de arbete en veterinär utför och är utbildad för.

Dessvärre är det väl så att "vi travmänniskor" fått så många felaktiga diagnoser att vi tar alla veterinärers tvärsäkra uttalanden med en stor nypa salt ända tills det bevisats.

På grund av den enkla anledningen till att om vi fått en häst friskförklarad och den fortfarande inte känns OK så fortsätter vi till NÄSTA veterinär eller nästa Equiterapeut, massör, osteopat eller vad det kan vara?!

Det är inget "vi vet bäst" utan den krassa verkligheten som vi ofta lever med.

Veterinärer är också människor och kan inte komma så hemskt långt utan diagostiska undersökningar.

(Den sista veterinären jag träffade benämnde min valack för "hankastrat"):idea:

En sak som slog mig om TV4,hur kan dom visa V75 på lördagar om det är djurplågeri??
Sen göra ett program om trav som inte stämmer,skita ner tränare kuskar och andra aktiva.Här kan man snacka om dubbel moral!

När sa TV4 att trav generellt är djurplågeri? Dessutom håller jag inte med om att de skitar ner tränare, kuskar och andra aktiva. Som tur var verkar många av de nämnda faktiskt välkomna en diskussion även om du inte gör det.

När sa TV4 att trav generellt är djurplågeri? Dessutom håller jag inte med om att de skitar ner tränare, kuskar och andra aktiva. Som tur var verkar många av de nämnda faktiskt välkomna en diskussion även om du inte gör det.

Å.S smutskastar de ju med rejäla tag! Hur många tror du inte har fått en bild nu att han faktiskt håller på med grisfösare på sina hästar? Om han nu är oskyldig vilket jag verkligen tror att han är har ju hela hans liv blivit vänt ut och in. Han lär väl förlora många kunder efter detta och hans fina rykte som hästkarl lär ju också försvinna. Hans storvinster kommer att ifrågasättas ect ect.
Det hade varit en sak om de gick ut med det och HADE bevis, nu var det en människa i huva och förvrängd röst som satt och höll låda. Trovärdigt?

Det löjligaste jag ser i många inlägg är, att människor djupt rotade inom travsporten gärna vill sätta sig över utbildade människor och idiotförklara dem enbart därför att man är rädd för förändringar.

Tittar man på vad du skriver, så kan man nästan tro att du aldrig varit i kontakt med en häst, och ännu mindre av de arbete en veterinär utför och är utbildad för.

Är det någon stans som det är förändringar så är det i travet!
Det kommer ny regler både för kuskar och dom aktiva flera gånger om året kan jag tala om.Så det gäller att hänga med.

Såg du programmet?

Att vara veterinär är nog inte alltid en dans på rosor. Den sporthäst som aldrig haft ont nånstans existerar inte och man får nog inse både som veterinär och "hästmänniska" att kombinationen sport och häst inte alltid är den bästa, men ska man isåfall tävla med hästar öht, oavsett disciplin?

Som jag ser det (och som jag skrev i nåt tidigare inlägg) så finns det två kategorier människor, djurmänniskor och icke djurmänniskor.

Citerar mig själv:
De allra flesta som håller på med djur är ändå vad man kallar för djurmänniskor. D v s de vårdar och tar ansvar för sina djur efter konstens alla regler. Tillhör man kategorin "djurmänniska" så har man inget intresse av att tvinga en häst att springa, hoppa eller gå i form på en dressyrbana. Man jobbar tillsammans med hästen mot ett mål och man gör det med glädje. Märker man att hästen inte kan/vill så sänker man ribban eller skickar hästen vidare till nån som har en ambitionsnivå som passar hästen.

Slutsatsen av detta blir att de flesta av oss, oavsett gren, tar EGET ANSVAR för att hästen vi har med oss till tävlingsplatsen är väl förberedd för uppgiften och frisk.
Varför få det att låta som om banveterinären är den enda som kan se om hästen inte mår bra? De flesta av oss har sådan grundkunskap och framförallt sån kännedom om vår egen häst att vi märker om nåt är fel och tar hjälp att hitta problemet.
Det är jättebra att banveterinären finns men det största ansvaret har vi som tränar hästarna och 99% av oss tar det ansvaret och startar inte en häst som inte mår bra.
Veterinärer är inte allsmäktiga och många gånger har man som hästägare/tränare varit i en situation där veterinären säger "behandla och kör" medans man själv får kämpa för att få en ordentlig utredning.

Det är därför vi går i taket, "ni" får det att låta som att om inte banveterinären fanns så skulle vi alla åka runt med halta sjuka hästar och starta för att tjäna pengar. SÅ GÖR INTE EN DJURMÄNNISKA.
Och är man inte djurmänniska så ska man inte ha med djur att göra!

De har fått en uppgift och följer upp den. Tror du på allvar de gått ut på gatan och hämtat nån som följer ett manus? Sen säger jag inte att personen talar sanning, det får väl var och en avgöra.

Jag skulle nog bli mer upprörd om de fått uppgiften att det används grisfösare och sen inte tagit upp det. Sen kan man väl diskutera om det var nödvändigt att nämna namn.

Dessvärre är det väl så att "vi travmänniskor" fått så många felaktiga diagnoser att vi tar alla veterinärers tvärsäkra uttalanden med en stor nypa salt ända tills det bevisats.

På grund av den enkla anledningen till att om vi fått en häst friskförklarad och den fortfarande inte känns OK så fortsätter vi till NÄSTA veterinär eller nästa Equiterapeut, massör, osteopat eller vad det kan vara?!

Det är inget "vi vet bäst" utan den krassa verkligheten som vi ofta lever med.

Veterinärer är också människor och kan inte komma så hemskt långt utan diagostiska undersökningar.

(Den sista veterinären jag träffade benämnde min valack för "hankastrat"):idea:

Varför skulle travsporten vara mer drabbade av det än annan ridsport? Det låter helt befängt i mina öron. Många med ridhäst har också varit med om att vet inte hittat felet på en häst, men för den skull behöver man inte misstro alla veterinärer.

Håller med dig:bow: Det är väl bara bra att missförhållanden kommer fram. Sen är det inte hela sporten det handlar om utan just missförhållandena. Skulle välkomna en granskning av ridsporten också. Det finns mycket galet där också.
De som gör ett bra jobb och tar väl hand om sina hästar behöver inte ta åt sig. Det är ju inte dem som någon vill peka ut.

Hur tycker du TV4 skulle göra med uppgiften om att han använder grisfösare?

Dom frågar ÅS om grisfösaren,ÅS svarar artigt på fråga tackar för sig och går där ifrån.Ändå så sticker hon micken under näsan på honom och fortsätter att tjata!?För mig blir det inte trovärdigt när man sitter i suddig bild med spökröst och snackar.Kliv fram och tal,och då ska jag tro på det!
Tycker du fortfarande Att ÅS inte blev smutskastad?

Precis vad jag tänkte skriva om dig, och tror att fler håller med om det så länge du tror att en veterinär genom att se en häst stupa kan se orsaken till det rätt upp och ner! :grin: Helt befängt!

Smutskastning anser jag att det blir om berörd person inte får chansen att bemöta kritik eller frågor. Så nej jag kallar det inte smutskastning när en journalist får ett tips om att det pågår kriminella handlingar hos en av Sveriges största tränare och följer upp det. Jag skulle, som sagt, bli mer upprörd om en journalist fick uppgiften och teg. Däremot, som jag också sagt, är jag tveksam till att använda namn men jag tror de flesta är är medvetna och kan värdera Kalla Faktas trovärdighet alldeles själva.

Om du får läsa förloppet så kanske du ändrar uppfattning, för jag hoppas bara att du är förd bakomljuset...

Citat:

Veterinären skyllerpå lungblödning

(travnet.se måndag 1 dec 2008 21:28)
Manitoba Launcher, som skulle ha startat i Mantorps lopp 5, blev hetsig bakom bilen och kvävde sig. Kort efter start kunde hästen inte hålla balansen längre utan föll ner innanför bangränsen och trillade omkull.

Mantorps banveterinär Anders Darenius slog snabbt fast diagnosen, givetvis lungblödning. Ingen större överraskning med tanke på Darenius utspel i söndagens Kalla Fakta.

Obehaglig situation

Hästens tränare och körsven Mats L Andersson tyckte det hela var ganska obehagligt med tanke på att han hade fullt upp med att ta rätt på sin häst och hade nog hellre fått hjälp av banveterinären än fått den snabba diagnosen ställd.

Manitoba Launcher reste sig snabb och skrittade iväg mot stallbacken, visst kan det handla om lungblödning men det mest troliga är att det var en helt vanlig kvävning där hästen tappade luften och ett ytligt blodkärl i halsen brast eftersom hästen låg på så hårt.

Slut citat.

Så banveterinären hjälpte inte ens till utan bara haspla ur sig en dom utan att ha gjort en undersökning. Fruktansvärt inkompetent i mina ögon!

Det är nog snarare jag som borde ställa den frågan, ingen har röntgen syn men det är inte röntgensyn medicinskt arbete bygger på utan erfarenhet.

Jag skulle nog inte tvärsäkert säga att ett magsår är orsaken till att en häst kollapsar under ett lopp. Det är ganska många andra diff.diagnoser jag skulle sätta före och jag tycker inte det är seriöst att ställa diagnos på så lösa grunder. Om jag visste sen innan att hästen för tillfället har ett blödande magsår skulle det naturligtvis komma högre på listan, men att låta den hästen komma ut på banan vore att grovt missköta mitt uppdrag.

Håller med dig!
Den mannen på står att han jobbar för hästens bästa!?
Varför hjälper inte han Mats L då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar