Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Nej men inte helt otroligt att hästen kan ha magsår, om man tar och sätter sig in i de symptom som magsår ger så kanske man får en bättre insikt. En symptom är att hästen blir slö, och vissa orkeslösa bitvis i akuta skeden.
Sammanfattningsvis kan man mycket väl kollapsa som häst, pga magsår under stressade och upphetsade situationer.

Jo fast genom att bara titta på hästen så kan man inte uttala en så fällande dom om man inte är en papp skalle eller hög på något!

Att en banveterinär gör det under pågående tävling är skam på torra land!

Min erfarenhet är ju den, att veterinär på plats ofta ser långt mycket mer saker än vad vi någonsin vågar drömma om. Sen finns den en och annan som vågar opponera sig, de ska tystas. För ve och fasa, om man inte får fortsätta som man alltid har gjort.:cool:

Men orsaken till dessa höga belopp hänger ju främst på de pengar som finns i omlopp inom travsporten, hade inte travet haft denna höga omsättning så hade inte heller hästarna haft dessa fantasisummor.

Det här är hästar som en vanlig Svensson ,bara kan drömma om.
Alla har inte råd att köpa en häst för 150tusen kr.Vi vanliga dödlig får hålla till god med dom billigare hästarna.

Inget ont om Djurens rätt, de är säkert bra på någonting, men de har en lite märklig syn på djur i vissa frågor.. Ibland undrar jag om de har något samröre med verkligheten eller om de dansar runt på Disneys gröna ängar..
Visst är det bra att någon vill göra något, men man måste ju inte spä på de fördomar och missuppfattningar som finns bara för att kunna smutskasta någon/något.

Min erfarenhet är ju den, att veterinär på plats ofta ser långt mycket mer saker än vad vi någonsin vågar drömma om. Sen finns den en och annan som vågar opponera sig, de ska tystas. För ve och fasa, om man inte får fortsätta som man alltid har gjort.:cool:

Jag har lite svårt att tro att en vet med blotta ögat kan se omen häst har magsår!Det är inte första gången han gör klumpiga uttalande.Som aktiv vet på en travbana så tycker jag att han ska försöka jobba med dom aktiva och informera om magsår på häst istället för att uttala sig i TV och tidningar.

Munkontroller sker vid besiktning på våra ridtävlingar, så det kan ju knappast vara ett problem. För jag utgår ifrån att även en travhäst besiktigas innan tävling, om så inte sker är det väl kanske dags att göra så.

Inte på klubb och lokal, eller? Har aldrig sett någon veterinär på en klubbtävling iaf och där borde det kollas en del. Vilka tävlingar tar de dopingprover på?

Men orsaken till dessa höga belopp hänger ju främst på de pengar som finns i omlopp inom travsporten, hade inte travet haft denna höga omsättning så hade inte heller hästarna haft dessa fantasisummor.

Fast jag menade inte att man skulle ta bort det som är idag, det genererar ju faktiskt possitiva saker tex arbeten.
Det jag är ute efter är att bredda och fånga upp "restprodukten" eftersom att det är de hästarna som "gör" de andra, eliten.

Jag tror att det skulle finnas ett intresse för trav på (riktig) amatör nivå...
Som det är nu är ju även amatörerna tränare av elithästar. Den som hoppar på lokalnivå tränar ju knappast på en elithäst:o.

Inte på klubb och lokal, eller? Har aldrig sett någon veterinär på en klubbtävling iaf och där borde det kollas en del. Vilka tävlingar tar de dopingprover på?

Ingen vet på klubbtävling. Ibland på lokal tävling, men då oftast flygande besiktining. I fälttävlan är det alltid besiktning oavsett klass. I högre klasser som går över flera dagar är det dessutom flera besiktningar.

Jag har lämnat dopingprov på lokaltävling:). Men det är inte vanligt. Det är mest förekommande på reg-nat tävling.

Jo men inte i detta fall... Du kan OMÖJLIGEN genom att titta på hästen säga orsaken till varför den stupade. Det är idioti att tro att någon skulle kunna ha röntgen syn, så jag fattar inte riktigt vart du vill komma!

Munkontroller sker vid besiktning på våra ridtävlingar, så det kan ju knappast vara ett problem. För jag utgår ifrån att även en travhäst besiktigas innan tävling, om så inte sker är det väl kanske dags att göra så.

Kanske dum fråga... men hur många hästar brukar det handla om på era ridtävlingar? Visst vore det jättebra med en total besiktning innan tävling, men är det genomförbart då det handlar om så många hästar som är på en tävling på travet? Skulle själv gärna se en bättre efterkontroll, då många skador uppstår under tävlingen/träningen/ridturen och detta oavsett om vi talar om trav, hopp, dressyr eller en sväng i skogen. De hästar som är sämst kontrollerade och kanske också många gånger behöver det bäst är ju de som "bara" rids hemma/ i skogen osv.......

Kanske dum fråga... men hur många hästar brukar det handla om på era ridtävlingar? Visst vore det jättebra med en total besiktning innan tävling, men är det genomförbart då det handlar om så många hästar som är på en tävling på travet? Skulle själv gärna se en bättre efterkontroll, då många skador uppstår under tävlingen/träningen/ridturen och detta oavsett om vi talar om trav, hopp, dressyr eller en sväng i skogen. De hästar som är sämst kontrollerade och kanske också många gånger behöver det bäst är ju de som "bara" rids hemma/ i skogen osv.......

Ofta kan det var 300+ starter på en dag och då är det ca 150+ hästar. sedan finns det både mindre och större tävlingar så klart.

Det är inte ovanligt med 120 starter i en klass där 1 pris är 500 -1000kr.....

Detta är i hoppning där de största starfälten är..

Nej travhästar besiktigas inte på DET sättet. Veterinären tittar på värmningar och ekipagekontrollanter tittar på att rätt utrusning används.

Hur görs munkontrollerna på tävlingar? Munstege? För annars går det väl inte att göra något annat än en gissning.

Ingen vet på klubbtävling. Ibland på lokal tävling, men då oftast flygande besiktining. I fälttävlan är det alltid besiktning oavsett klass. I högre klasser som går över flera dagar är det dessutom flera besiktningar.

Jag har lämnat dopingprov på lokaltävling:). Men det är inte vanligt. Det är mest förekommande på reg-nat tävling.

Vist görs det kontroller på hästarna inom travet oxå,men inte i samma utsträckning som rid/fälttävlan.Vet har möjlighet att kolla travhästarna när dom värmer.Innan start så gör hästarna en sk provstart där oxå kollar hästarna.
Sen har vi ekiparskontrollantan som kollar utrustningen på hästarna.
Så helt utan koll är inte travet.Och vem startar en sjuk häst Jag vill att mina hästar startar i mer än ett lopp!

Det inlägget sammanfattar nog denna tråd tyvärr

Jag håller med, veterinärer har ju så specifik erfarenhet att de ser tecken på många saker som ingen vill veta

Inom alla discipliner är det så - för som du skriver

Människan vill fortsätta "ha roligt" - de vill inte oroa sig om det blir på ngn annans bekostnad

Vi är inte ett skvatt bättre än italienarna som håller asfaltgalopper alt. tjurrusning ,där man plågar tjurarna längs vägen med allehanda tillhyggen,läs piska.
!

Ah, dom berömda italienska tjurrusningarna. Är du säker på att det inte var sörlänningar som höll i det hela?

Jodå, på lokaltävling inom islandshästsporten och sen uppåt förstås. Dopingprov främst från nationell och uppåt, men det har hänt i de lägre divisionerna också som stickprov. Vi kan och får inte arrangera en tävling utan en veterinär kontroll.

Ah, dom berömda italienska tjurrusningarna. Är du säker på att det inte var sörlänningar som höll i det hela?

Kanske vi skåningar .. eller var det de falska Norrlänningarna :eek: :rofl: :rofl:

Jo men inte i detta fall... Du kan OMÖJLIGEN genom att titta på hästen säga orsaken till varför den stupade. Det är idioti att tro att någon skulle kunna ha röntgen syn, så jag fattar inte riktigt vart du vill komma!

Det är nog snarare jag som borde ställa den frågan, ingen har röntgen syn men det är inte röntgensyn medicinskt arbete bygger på utan erfarenhet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka