Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

De flesta travfolk skyller aldrig på hästen! Om hästen gick dåligt på lopp har vi faktiskt en massa undanflykter: banan var för lös, hård, blöt, skitig, kusken körde för dåligt(om vi har en cashdriver)häst nummer 7 störde vår häst, tussarna gick inte att dra ur, hästen fick aldrig luckan, hästen blev rädd för en fotograf och gick i galopp osv osv. Och ibland är hästen bara dålig, men då tar vi nya tag och blir inte vansinniga för att vi missade första priset. Vi skyller alltså aldrig på hästen, den gör sitt bästa. Men många inom ridsidan skyller ju faktiskt på hästen om den vägrar osv, det är ju oftast hästens fel om den stannar på ett hinder... eller inte. Säger inte att alla gör det, men man har ju sett en del på hopptävlingar. Det jag också lade märke till på en nationell sådan var faktiskt att männen var de som använde spö minst, en del hade inte ens något. Vet inte om det brukar vara så eller om det just var så på denna...

Håller inte med! Många är de hästar som inte klarar travets påfrestningar, men som blir utmärkta ridhästar.

Ibland går det till och med att få fart på en stackare som blivit utdömd av tidigare ägare/tränare, pga att man kommer underfund med vad som felas just den hästen och ingen hittat det tidigare.

En del blir t.om. som nya med en rejäl vila och en sakta igångsättning igen. Kroppen är fantastisk på att läka sig själv.

Jag tror att du missade ett viktigt ord i min mening: pga skada!!
Alltså om en travare har fått en allvarligare form av skada som gör att den inte kan tränas hårt mer. Ofta är det ju ben och sen skador på travare, rätta mig om jag har fel, och den sortens skada kanske håller för skogs ridning och bara ta de lungt i hagen och inte göra något påfrestande. Och då tycker jag att om man inte kan hitta någon som är villig och medveten om hästens tidigare skador, är berädd att ta hand om den i alla fall så tycker jag att det är snällare att ta ner hästen än att den ska komma till någon som är okunnig och utsätta den för mer lidande.
Men det jag menar är att travfolket inte alltid är ärliga med varför just denna häst inte höll för travet. Om de vet med sig att det är pga en skada då är det ju snällare att ta ner den än att föröka bli av med den till någon annan som inte har en aning om vad som har hänt hästen tidigare.

Vad anser du att exvis jag ska göra för att 'hjälp'?

Jag har haft fd travare. Älskade henne högt och nobbade bud på 6 ggr inköpspriset. Köpte henne när hon var 12, hon slaktades när hon var 20. För min del hade hon gärna fått gå här som glad hagpensionär (hon fick fång), men det ville hon inte.

Men, jag skulle INTE under några omständigheter vilja ha en fd travare idag. Det jag vill med min ridning är så mycket mer än vad en normal fd travare kan erbjuda. Och jag märkte det mot slutat med min dam med, jag ville mer än hon hade kapacitet för. Jag löste det genom att köpa en påläggskalv och så kunde jag göra det jag ville på/med den, som var bättre lämpad för ridning och dressyr, och så kunde hon och jag busa i skogen. Alla glada. Men innan dess var ingen glad. Hästen gav allt hon kunde och mer därtill, matte försökte vara nöjd men var aldrig riktigt nöjd, och klart som fan hon märkte det även om jag försökte dölja det.

Och jag anser inte det hjälper en fd travare om jag köper den, och sen har den där gnagande missnöjeskänslan och 'vill mer' känslan, fast hästen försöker så gott den kan. Då är det bättre den kommer till en glad skogsmulle och har roligt, eller får somna, och jag har en annan häst.

För visst det finns fd travare som höjer sig över genomsnittet, men de är få, och de har fortfarande avel och exteriören mot sig. Är lika ofairt att ställa dressyrhästkrav på den somd et skulle vara att försöka göra om min fblherre till travare och sen vara missnöjd med att han inte är tillräckligt bra.

Så, hur ska jag 'hjälpa' dessa fd travare tycker du? Jag ser inte ner på dem så, men de fyller inte vad jag vill ha, är som att köpa en liten VW Polo för att dra hästsläp med. Det är inget fel på Polon i sig, det är en utmärkt trevligt liten bil. Men det är ingen dragbil liksom. Det innebär inte att jag ser ned på och fnyser åt folk som pendlar till jobbet i sin Polo, men JAG vill INTE ha en polo.

Samma sak med fd travarna. Jag fnyser inte åt de som har sådana, men det är inte en hästras för mig och JAG vill inte ha någon. Så hur ska jag hjälpa dem?

Jag vet inte vad du ska göra, du verkar inte vara en av dem som "ser ner" på travaren och vill du inte ha en ska du ju inte köpa en. Men på något sätt måste ju travaren få mer status som ridhäst, priset måste upp så att den inte riskerar att bli såld till en oseriös hästhandlare som gör ett klipp och skickar den till slakt i stället. Något måste ju göras! Det finns många härliga individer som inte får tävla trav mer eller som inte passar som travhäst, de måste ju få ett bra hem även efter sin karriär eller innan den ens började! Hur man ska lösa et vet jag inte, men man kan ju börja med att göra mer reklam för den som ridhäst, t ex visa upp de bästa hästarna i hoppning och dressyr, helt enkelt få upp statusen!

Jag förstår inte varför ni inte lyssnar, jag har ju sagt hela tiden att darenius inte är så himla jätte eee... intelligent (för att uttrycka det vänligt) :p

sambon var med i det lopp som hade en häst som kvävde sig och gick omkull. Han var på plats och sa att banan var jätte hård och vass för dagen och att det vore mer troligt att hästen skadat sig på så vis...

ja menar om du trillar på asfalten och blöder ur munnen, är det inte mer troligt att du slagit upp en läpp, eller bitigt dig än att det kommer blod från lungorna???

Näää skam går på trorra land!!! Sparka den där usla veterinären, han gör ju för f-n inte det han ska!!!!!:devil:

Vad anser du att exvis jag ska göra för att 'hjälp'?

Jag har haft fd travare. Älskade henne högt och nobbade bud på 6 ggr inköpspriset. Köpte henne när hon var 12, hon slaktades när hon var 20. För min del hade hon gärna fått gå här som glad hagpensionär (hon fick fång), men det ville hon inte.

Men, jag skulle INTE under några omständigheter vilja ha en fd travare idag. Det jag vill med min ridning är så mycket mer än vad en normal fd travare kan erbjuda. Och jag märkte det mot slutat med min dam med, jag ville mer än hon hade kapacitet för. Jag löste det genom att köpa en påläggskalv och så kunde jag göra det jag ville på/med den, som var bättre lämpad för ridning och dressyr, och så kunde hon och jag busa i skogen. Alla glada. Men innan dess var ingen glad. Hästen gav allt hon kunde och mer därtill, matte försökte vara nöjd men var aldrig riktigt nöjd, och klart som fan hon märkte det även om jag försökte dölja det.

Och jag anser inte det hjälper en fd travare om jag köper den, och sen har den där gnagande missnöjeskänslan och 'vill mer' känslan, fast hästen försöker så gott den kan. Då är det bättre den kommer till en glad skogsmulle och har roligt, eller får somna, och jag har en annan häst.

För visst det finns fd travare som höjer sig över genomsnittet, men de är få, och de har fortfarande avel och exteriören mot sig. Är lika ofairt att ställa dressyrhästkrav på den somd et skulle vara att försöka göra om min fblherre till travare och sen vara missnöjd med att han inte är tillräckligt bra.

Så, hur ska jag 'hjälpa' dessa fd travare tycker du? Jag ser inte ner på dem så, men de fyller inte vad jag vill ha, är som att köpa en liten VW Polo för att dra hästsläp med. Det är inget fel på Polon i sig, det är en utmärkt trevligt liten bil. Men det är ingen dragbil liksom. Det innebär inte att jag ser ned på och fnyser åt folk som pendlar till jobbet i sin Polo, men JAG vill INTE ha en polo.

Samma sak med fd travarna. Jag fnyser inte åt de som har sådana, men det är inte en hästras för mig och JAG vill inte ha någon. Så hur ska jag hjälpa dem?[/
QUOTE]

Så rätt! Jag tycker att ni travfolk som avverkar travare på travare och sedan säger att vi ridfolk inget gör för att hjälpa till är ute på hal is!
Varför i hela fridens dagar ska vi ta hand om era "rester".
Jag tycker att det är alldeles för mycket travhästar i cirkulation hos travfolket. Kan det vara så att det är för billigt att avla fram dem?
Tycker att travfolket kan börja lägga lite mer intresse vid en häst än att bara nehe den här sprang inte så bra som väntat bort med den och in med nästa.
Nu drog jag ju i och för sig en ganska grov parallel. Men Jag ser gärna att han håller lite längre i sina hästar än vad man i dag gör.

Nu är det ju så att jag själv har en underbar travkille och tycker inte att det är något fel i det. Men jag kan hålla med om att han kommer aldrig att bli den häst som jag skulle vilja ha för att lyckas i tävling.

Jag tror att du missade ett viktigt ord i min mening: pga skada!!
Alltså om en travare har fått en allvarligare form av skada som gör att den inte kan tränas hårt mer. Ofta är det ju ben och sen skador på travare, rätta mig om jag har fel, och den sortens skada kanske håller för skogs ridning och bara ta de lungt i hagen och inte göra något påfrestande. Och då tycker jag att om man inte kan hitta någon som är villig och medveten om hästens tidigare skador, är berädd att ta hand om den i alla fall så tycker jag att det är snällare att ta ner hästen än att den ska komma till någon som är okunnig och utsätta den för mer lidande.
Men det jag menar är att travfolket inte alltid är ärliga med varför just denna häst inte höll för travet. Om de vet med sig att det är pga en skada då är det ju snällare att ta ner den än att föröka bli av med den till någon annan som inte har en aning om vad som har hänt hästen tidigare.

Jag missade inte ordet.
Många skadade hästar går att helt rehabilitera med vila och behandling.

Självklart kan de inte gå i fortsatt hård träning, men ett fullgott liv som ridhäst klarar de flesta. Absolut att man ska ta bort de hästar som har så svåra skador att de inte kan få ett bra liv, men de allra flesta har måttliga eller återkommande skador som inte klarar den extremt påfrestande träningen som trav faktiskt är. Givetvis ska man då inte säja hästen för ett fortsatt tävlande eller som fälttävlans- eller hopphäst, men som vanlig hobbyhäst (inkl. dressyr och lättare hoppning) funkar en f.d. skadad travare oftast väldigt bra.

Tyvärr har vi ju ett överskott på vamblodiga f.d. travare,vilket ju gör det svårt att hitta bra hem åt alla. Men kallbloden har faktiskt fått ett välförtjänt rykte som duglig ridhäst och faktiskt stigit i pris, något jag verkligen tycker är bra!

De flesta travfolk skyller aldrig på hästen! Om hästen gick dåligt på lopp har vi faktiskt en massa undanflykter: banan var för lös, hård, blöt, skitig, kusken körde för dåligt(om vi har en cashdriver)häst nummer 7 störde vår häst, tussarna gick inte att dra ur, hästen fick aldrig luckan, hästen blev rädd för en fotograf och gick i galopp osv osv. Och ibland är hästen bara dålig, men då tar vi nya tag och blir inte vansinniga för att vi missade första priset. Vi skyller alltså aldrig på hästen, den gör sitt bästa. Men många inom ridsidan skyller ju faktiskt på hästen om den vägrar osv, det är ju oftast hästens fel om den stannar på ett hinder... eller inte. Säger inte att alla gör det, men man har ju sett en del på hopptävlingar. Det jag också lade märke till på en nationell sådan var faktiskt att männen var de som använde spö minst, en del hade inte ens något. Vet inte om det brukar vara så eller om det just var så på denna...

för att få säga att ni aldrig skylla på hästen tycker jag att du gjorde det lite för många gånger.
Tyckte bara att det såg lite komiskt ut:p

Jag tycker att det är alldeles för mycket travhästar i cirkulation hos travfolket. Kan det vara så att det är för billigt att avla fram dem?

Det är MYCKET billigare att avla ridhästar än travare, så den teorin kan du stryka.

Näää skam går på trorra land!!! Sparka den där usla veterinären, han gör ju för f-n inte det han ska!!!!!:devil:

:bow::bow::bow:

Jag har ju inte närmast till Mantorp precis men det spelar ingen roll, dit kommer jag aldrig att åka så länge han är kvar!

ja då förstår jag faktiskt inte hur det kan komma sig att det blir så många travhästar i överskott då varje år.
Någon annan som kan komma med förslag?

Givetvis tycker jag att man ska försöka ett få bra hem åt de travare som klarar av att gå som ridhästar och lättare träning/tävling.
Jag har ju själv en före detta travare som jag rider dressyr på och han är min ögonsten. Men jag förstår de som vill mer än bara träna/tävla på låga nivåer. Man kommer tyvärr inte långt med en travhäst innom ridsporten.
Samma sak åt andra hållet.

Låt detta SLIPPA vara en tråd som handlar om travhästarnas liv efter tävlingskarriären!
Håll er till ämnet och låt bli att vara otrevliga!

*fingrar på hänglåset*

/moderatorn

Jag förstår inte varför ni inte lyssnar, jag har ju sagt hela tiden att darenius inte är så himla jätte eee... intelligent (för att uttrycka det vänligt) :p

sambon var med i det lopp som hade en häst som kvävde sig och gick omkull. Han var på plats och sa att banan var jätte hård och vass för dagen och att det vore mer troligt att hästen skadat sig på så vis...

ja menar om du trillar på asfalten och blöder ur munnen, är det inte mer troligt att du slagit upp en läpp, eller bitigt dig än att det kommer blod från lungorna???

Men det förstår du väl, att ramlar du så har du magsår :eek::cool: :devil:

Jag hoppas att hans arbetsgivare tar sitt ansvar. Antingen så skärper han till sig elelr så är det foten i baken som gäller...

Jag vet inte vad du ska göra, du verkar inte vara en av dem som "ser ner" på travaren och vill du inte ha en ska du ju inte köpa en. Men på något sätt måste ju travaren få mer status som ridhäst, priset måste upp så att den inte riskerar att bli såld till en oseriös hästhandlare som gör ett klipp och skickar den till slakt i stället. Något måste ju göras! Det finns många härliga individer som inte får tävla trav mer eller som inte passar som travhäst, de måste ju få ett bra hem även efter sin karriär eller innan den ens började! Hur man ska lösa et vet jag inte, men man kan ju börja med att göra mer reklam för den som ridhäst, t ex visa upp de bästa hästarna i hoppning och dressyr, helt enkelt få upp statusen!

Haken är ju att det finns ett sätt att öka priset.

Efterfrågan ökar. Endera för det kommer mindre hästar på marknaden, dvs minska svinnet från travet. Eller öka attraktionen.

Det jävliga är att VAD du än gör, med jippon osv för att visa att travare är fina allroundhästar, så tror jag inte det hjälper.

Kika på fullbloden. Där har vi ridhästavlade hästar som dessutom är just ridtränade. En hel del tränare hoppar in och dressyrrider sina hästar med. Det finns många fbl med trevlig gång och hoppförmåga.

De är likförbaskat ruskigt billiga. De går åt, sällan det behövs slaktas friska galoppörer som inte passar inom galoppen, men några pris att tala om är det inte för det mesta, även om prisspannet varierar, men jmf med en renodlad ridhästras så är priserna extremt låga. För de pengar ett treårigt halvblod av dussinmodell kostar får du ett väldigt fint fullblod.

Så HUR ska man få upp priset på en ras som inte är avlad för, byggd för eller tränad för ridning, genom att visa att det går att ha dem som allroundhobbyhäst? Jag menar det inte som kritik, jag tror helt enkelt bara inte det är möjligt.

För om du får fd travhästägare att svara ärligt med handen på hjärtat, så finns det den klick vars hjärta klappar för just fd travare. Dem 'har' travet redan som kundkrets. Och sen har vi en klick, som tyvärr är större, där priset var en avgörande faktor. De ville ha en bussig hobbyhäst, men hade mager kassa. Om man får dem att vara riktigt ärliga skulle de flesta av dem köpt en ridhästavlad om de kunde fått en för samma lilla slant.

Och kollar man i 'andra försäljningsled', så finns det hur många ridna skogsmulletravare till salu som helst, till lågt pris, som inte blir sålda. Och om DE inte blir sålda, hur ska man då kunna sälja en 'rå' travhäst direkt från travbanan ens för samma pris? =/

Jag tror att man istället som någon varit inne på måste börja försöka se vad man inom travet kan göra för att minska denna stora överpopulation av travhästar som inte fungerar som just travhästar. Och inse att det dessvärre är en ras som generellt har en hel rad faktorer mot sig som ridhästar.

Jag tror tyvärr aldrig att ridhästsidan kommer kunna ta hand om travets överskott, det är för stort, och för oattraktivt helt enkelt, även om man jobbar för att öka attraktiviteten.

Det jag på rak arm kan tänka mig skulle vara om travet kunde omskola dem till hobbykörhästar, och man kunde skapa en marknad där, med serietävlingar etc för körning på hobbynivå. Många tycker det är kul att köra sin häst, men kan inte göra grundjobbet (köra in etc) själva, och färdiga körhästar är dyra.
Haken med det förslaget är att det är svårt nog som det är att få små trevliga körtävlingar, det behövs mer ideella krafter.

Men däråt tror jag lösningen är. Sluta försök göra ridhästar av körhästar, och gör hobbykörhästar av travarna?

Låt detta SLIPPA vara en tråd som handlar om travhästarnas liv efter tävlingskarriären!

*fingrar på hänglåset*

/moderatorn

Seså, nu tar vi det lilla lugna ... Den här tråden är ju intressant.

... och bitvis humoristisk :devil:

*fingrar på hänglåset*

/moderatorn

Fast det är väl också relevant? Och belystes i programmet. Det var det FÖRSTA som togs upp, att travet förbrukar en hel del hästar på ett eller annat sätt, som i unga år går till slakt. Hela reportaget började ju hos Hoas med en unghingst (?) som var 'söndertränad' och som skulle gå till slakt då han inte lyckats hitta ett ridhästhem åt den.

Så jag tycker faktiskt det hör till diskussionen? Du får gärna utveckla varför det inte ska diskuteras?

för att få säga att ni aldrig skylla på hästen tycker jag att du gjorde det lite för många gånger.
Tyckte bara att det såg lite komiskt ut:p

Det visar bara DIN okunskap om trav.

kusken körde för dåligt(om vi har en cashdriver) - kan väla aldrig vara hästens fel?
häst nummer 7 störde vår häst, - Att en ANNAN häst stör ens häst kan inte lastas på sin egen häst och inte är man förbannad på den andra hästen heller, bara så man muttrar lite.
hästen fick aldrig luckan - hästar överallt, alltså fanns det inget spår att flytta sig till
hästen blev rädd för en fotograf och gick i galopp osv osv. - observera att hon skyller på fotografen som placerat sig klantigt i stället för på hästen.

Det var lite knepigt att sålla ut om det var just dessa rader du syftade på eftersom du fetmarkerat lite märkligt men vi som är inne i sporten fattar vad som menas.

Jag tror att man om man vill hålla på med trav ändå försöker att hitta en så bra häst som möjligt även om de

SKulle tro att resonemanget är att hästen inte ska bli rädd för fotograf, störd av annan etc. Alltså bara en annan tolkning.

För inom hoppning t ex, att säga 'hästen stoppade på trean för hästen tyckte vattenmattan var läskig' är ju i mina och många andras ögon ett 'hästfel', att skylla på hästen. Man SKULLE kunna säga att 'vi fick stopp på vattenmattan, jag red inte tillräckligt bra framåt och gav inte hästen stöd och trygghet nog, dessutom borde jag ha sett till att hästen var mer tränad på vattenmattor'

Jag anser inte det är så kinkigt eg vad anledningen är, det gick inte som planerat/önskat/förväntat, bättre tag nästa gång. Den gången jag hade min bäst ritt ever på G, och en utställare fällde en transportramp precis bredvid dressyrstaket precis i min galoppfattning och det blev skit av hela galoppdelen, och vi sen aldrig hittade tillbaka, och 8:orna dök till 4:or. Så jag anser inte att det var någons fel, det var jävligt synd och jag önskar de kunde fällt den där rampen mellan ekipagen. Men det var på sätt och vis hästens fel - den ska kunna lyssna och komma tillbaka fortare än så och inte börja fjompa för allt möjligt annat sen. Det var på sätt och vis mitt fel - jag ska kunna rida hästen bättre och lugna honom och få oss att hitta tillbaka till flytet.

Men spela roll, sådär blev det och nya tag nästa gång helt enkelt.

Så, nog mest en tolkningsfråga, rädd för fotografendelen tolkade jag också som 'hästfel'. Samtidigt måste de få vara hästar med liksom så..

Fast det där var ju yttligere ett tecken på dålig undersökade journalistik.
Den är en liga över dom som betalar mest böter. Behöver inte alls med automatik betyda att de har mest överträdelser på drivningsreglerna.
Utan det innefattar böter för omstarter,snäva körningar, sen ankomst- ja allt.

Icke att förglömma det stora hålet 300m innan mål. Finns det inte en bok med de 1000 bästa ursäkterna? Eller är det kuskarnas ursäkter det i den?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar