Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Förlåt ?Tror du inte att din chef är sörlänning ?
De är inte helt ärliga ,säger min mam.
Och skåningar är värst!
Faktum är att djurplågeriet tilltar ju längre söderut du kommer.
Tänk bara på kossorna i skåne -de får stå inne 24 mån/år.
Vilket veritabelt djurplågeri.
Jag håller med ngn här som sade att 2008 vägrar vi se att hästar jagas till miljonvinster med pisken i högsta hugg.
Ju mer du piskar -dessto mer vinner du.
Se bara på Ludde Kolgini
-Han toppar listan på flest antal böter -och han har väl vunnit flest ant.ggr. ,vad jag förstår.
Vi är inte ett skvatt bättre än italienarna som håller asfaltgalopper alt. tjurrusning ,där man plågar tjurarna längs vägen med allehanda tillhyggen,läs piska.
OCH FOLKET JUBLAR
FÖR ATT INTE TALA OM TJUFÄKTNING -det är nästan i paritet.
Jag skäms to be alive
Ni måste komma till insikt,folk !

jag är trött och lat, så jag kopierar mej själv :

kvalificerat bullshit...

jag vill fortfarande ha PM med namn på vilka det är som plågar djuren??
Jag är inte rädd för att anmäla djurplågare, men jag gör det inte utan bevis

Jag tror inte ett skit om att Åke Svanstedt skulle använda en grisfösare på sina hästar.
Vem sjutton vill ha en bakrädd häst?
Dom travtränare som jag känner använder absolut inte såna metoder utan är väldigt mån om sina hästar.

Förresten frickadell...du vet ju inte vad du talar om ens, för hur lätt tror du det är att få fram en avelshingst i sverige...nästan 0,5 %---jag har min hingst, han blev lovad som föl att om han tjänade en halv miljon skulle han få en fru. han tjänade den och fick en fru...men de kriterierna för en avelshingst är alldeles för dåliga och han får bara betäcka mina egna ston för att få reggade avkommor. Man ska väl inte föda upp hästar bara för att man har ett gulligt sto eller en snygg hingst ...eller?

Men snälla rara, kan ni SLUTA hacka på varandra nu?
Och SLUTA hacka på namngivna tränare!!

Och för er som undrat - NEJ, det är självklart inte okej att "outa" den person som var med anonymt i TV-programmet, om någon tror sig veta vem det är!

Allt handlar om ett TV program där det handlar om att vända och vrida på varje mening...tills det inte går att vrida mer...

En fråga till många er som tror på Kalla Fakta tror ni på Tomten också?????

Angående Vets utalanden om att de vill ha en omfattande besiktning av hästen innan start
=fullt förståliga ingen vill göra sitt jobb halvdant (om man inte huseras av Latmasken förstås)
sen att de klipper och vrider varje ord det är Journalistik det

Åke Svanstet= Skulle gärna skicka vår travare till honom (men tyvärr en penga fråga) jag anser att man är oskyldig tills motsatsen bevisas

Bevis personen= Urk man måste våga stå för den man är och det man säger annars uppfattas man som fegis och lögnare

Sen pratas det mycket om spö drivningar , ryck i munnen och sparkar i baken visst det är bedrövligt och det är hemskt att det förekommer ...men sen blir det automatiskt hemska trav människor ja visst är de det kanske till och med djurplågare.....
Men du/ni då som har suttit och sparkat hästarna i sidorna , ryck dom i munnen för att du/ni inte har balans i kroppen och smällat till dem med spö på bogen inför ett hopp över hindren.....?????????? Djurplågare eller inte?????

Jag är själv förespråkare till ett spö fritt trav men jag har inte kört lopp heller men jag har hopptävlat fast inte utan spö.....hm

Summan av detta
Stå på er Vetrinärer hästarna behöver språkrör
Heja Åke oskyldig till motsatsen bevisas

Att travhästar är så pass oattraktiva som ridhästar är ju inte travfolkets fel. Utan det är tyvärr så att ridfolk i regel inte ger dom en chans. Så varför kan inte ridsidan försöka rycka upp sig lite och sluta snacka skit om travaren som ridhäst. Den duger nämligen alldeles utmärkt som ridhäst om man inte har ambition att tävla höga klasser.

Stopp, stopp, inte ger dem en chans? Rycka upp sig?
Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att plocka in travare som just ridhästar, om man samtidigt ska träna ö.h.t, och inte bara lulla i skogen.

Deras extriöra oförutsättningar gör att de har mycket svårare, eller omöjligt kan klara av vissa saker som träningsryttare vill att de ska klara av, jo, generellt sett blir de sämre behandlade av den anledningen än en vanlig rishäst.

Fast om jag tänker efter lite nu.... :confused: Jag finns ju inte! :eek: Det kan jag ju inte göra för travfolk slår och spöar sina djur, låter dem gå och lida, blödande munnar, piskrapp hela dagarna, grisfösare i röven.....

Nä, gott folk. Använd sunt förnuft istället för att titta på Kalla Fakta, som tyvärr inte alltid bryr sig om fakta !!

Varför ska man inte titta på kalla fakta?

En del spöar ju faktiskt sina djur, det konstiga i tråden verkar vara att det faktiskt är OK av två anledningar, man kan vara vettig i sina åsikter och dessutom så får man böter! Precis som böter rättfärdigar ett sådant beteende.:mad:

I fälttävlan görs iaf kontroll på varje häst före start, varför vill ni inte ha det inom travet, då skulle de med munskador lätt plockas bort?

Jag är mycket kluven till det här med spö eller inte spö.

Jag tränar nämligen själv alltid utan spö i all träning MEN när det är provlopp/tävling åker pisken med om det inte är monté (som jag bara ridit provlopp).

Anledning: Starten! Hästarna är ivriga och vet att de ska iväg, en del maskar lite för att kunna vända som DE tycker bättre/lättare och då är det lätt att komma ivägen för nån annan. Unga hästar kan testa lite olika varianter och då är det otroligt mycket enklare att säga till med pisken i stället för att använda det enda styrverktyget man har.

När jag tänker efter är jag inte ett dugg kluven, pisken ska vara kvar.

Som vanligt när det gäller såna här debatter så finns inte den stora gråzonen utan när någon kommer in och säger att allt är SVART så är det väldigt lätt att "försvara" det man håller på med genom att säga (eller SKRIKA) VITT beroende på hur man reagerar som person.

I artikeln på travnet i går står det ju faktiskt att hästen fick diagnos lungblödning på banan. Jag råkade i början av 80-talet ut för att en häst började blöda under ett jobb. Det var alltså så pass att jag som satt bakom blev helt nedstänkt innan jag fick stopp och det säger en del om mängden.

Vid endoskopi två dagar senare visade det sig att han hade haft sönder ett blodkärl i näsan eller halsen. Lätt att ställa diagnos? Eller syns det på något sätt varifrån blodet kommer?

Jag tror att diagnosen är lite väl snabb men i tidens anda så måste det ju vara lungblödning!!

Blod från lungorna är väl ljusare och tunnare...

Vid lungblödning syns oftast inget näsblod. Blödningen syns vid endoskopisk undersökning av luftstrupen efter arbete.

Har Darenius bristande kompetens?

Jag tycker det verkar som om han månar om hästarna och vill kunna göra bättre kontroller innan de startar, är inte det bra?

Angående artikeln på travnet så tyckte jag den var väl spydig mot honom, men så är väl de också färgade.

Ja det tycker jag, när han uttalar sig så illa som han gör! :cool:

Jag är mycket kluven till det här med spö eller inte spö.

Jag tränar nämligen själv alltid utan spö i all träning MEN när det är provlopp/tävling åker pisken med om det inte är monté (som jag bara ridit provlopp).

Anledning: Starten! Hästarna är ivriga och vet att de ska iväg, en del maskar lite för att kunna vända som DE tycker bättre/lättare och då är det lätt att komma ivägen för nån annan. Unga hästar kan testa lite olika varianter och då är det otroligt mycket enklare att säga till med pisken i stället för att använda det enda styrverktyget man har.

Tack Ghost! Du är den förste på TRETTIOÅTTA :D sidor att förklara hur man kan använda spöet till korrigering!

(att hästen reser sig eller kastar sig i lopp eller visar pisken för att den skall skärpa sig är inte korrigering, det första är ouppfostrad häst enl mig och det andra är bara en vanlig drivning)

Jag kan n'stan garantera att de flesta här inne har avlagda travare hemma, det är enklare att ha "hemma"...men en häst som står i ett proffsstal har ofta inte ägare som har ett "hemma"...vart ska dom ställa hästen då ?

Jag säljer en del av mina hästar, nån har blivit fölst, nån/några har gått till slakt, du förstår att de flesta som köper gamla avlagda travare kan inte hantera en dito, och hästen får det inte alls bra och kan lätt bli en vandringspokal alt få åka med en trp på en slaktbil till italien...Nej tack.

En död häst har det många ggr bättre än att vara ridhäst till en fjortis.

Samma sak gäller även att en del travfolk inte kan hantera hästen! Det finns fjortisar innom er sport oxå. För det första så behöver en fjortis inte betyda samma sak som dårlig ryttare. Har kännt många som jag tycker är uppblåsta bimbon men som jag beundrar för deras ridstil och hästhantering.
Sedan tycker jag att om man nu har en travare och den funkar inte som travhäst pga skada då kommer den inte heller att funka som ridhäst heller. Och där lika bra att ta ner. Om det nu inte är någon som har mycket plats över i sitt stall för en häst som får gå i hagen och må gott. Det finns sånna oxå. Men är hästen frisk och inte funkar på travet av andra orsaker tycker jag att man i alla fall har en skylldighet att se till så den får ett bra hem.
Och visst är det bra att just du försöker se till dina "gammla" travhästars välmående men handen på hjärtat så vet du oxå om många som inte gör det.

Jag tror att diagnosen är lite väl snabb men i tidens anda så måste det ju vara lungblödning!!

Blod från lungorna är väl ljusare och tunnare...

Har ridit en lungblödare (han var halvblod) och det kunde komma plod lite när som. Ibland bär vi stod i boxen o borstade bara. Men det var ljust blod och rätt lite.

Här måste jag bara undra varför inte travsporten själv hittar på mer aktiviteter för att göra de överblivna travarna mer åtråvärda. Tävla på idealtid tex, eller kördressyr för varmblod eller något annat kul som man som ickeproffs skulle kunna använda en gammel travare till och ändå locka nya ambtiösa ägare.
Fast det kanske faller på att det inte skulle locka spelare (= prispengar) och då är det inte attraktivt?
Jag vet att det finns nån klubb för ridtravare redan, det är kul tycker jag. Men jag tänkte på fler saker än ridning, eftersom det lätt blir det där vanliga att "duktiga ryttare vill ha ridhästar, travarna hamnar hos de okunniga".

:bow::bow: där slog du huvudet på spiken!

Nä, gott folk. Använd sunt förnuft istället för att titta på Kalla Fakta, som tyvärr inte alltid bryr sig om fakta !!

Tycker programmet skall döpas om till -Heta lögner- :devil:

Stopp, stopp, inte ger dem en chans? Rycka upp sig?
Jag tycker man ska vara väldigt försiktig med att plocka in travare som just ridhästar, om man samtidigt ska träna ö.h.t, och inte bara lulla i skogen.

Deras extriöra oförutsättningar gör att de har mycket svårare, eller omöjligt kan klara av vissa saker som träningsryttare vill att de ska klara av, jo, generellt sett blir de sämre behandlade av den anledningen än en vanlig rishäst.

Jaha, och om de nu inte duger till att vara ridhästar för deras exteriör är åt skogen och ingen vill rida på dem i skogen, vad ska man göra då? Skicka dem till ett museum eller till italien kanske? De har säkert fina sevärdheter där... När travarna inte kan/duger att tävla med längre vill inte ägarna som har hästarna hos proffstränare ha dem kvar, vad ska de hän då? Jag tycker att ridfolket ska börja med att acceptera travarna mer först och främst och hjälpa de okunniga ryttarna som har travare i stället för att ge dem hånfulla blickar. All heder åt duktiga ridfolk som tar hand om de avdankade travarna och ingen heder folket som bara snackar skit, är nervärderande och inget gör för att hjälpa!

Finns lika ful drivning på en vanlig, ynka klubbtävling. Där både spöas det och sporras det, och bakom kulisserna händer det också obehagliga saker. Har faktiskt inte sett en travkusk spöa sin häst om den råkar slå över i galopp eller kommer sist i en tävling, många ryttare slår sin häst om den vägrar, men ingen kusk slår sin häst om den blir diskad pga galopp...

Sedan tycker jag att om man nu har en travare och den funkar inte som travhäst pga skada då kommer den inte heller att funka som ridhäst heller.

Håller inte med! Många är de hästar som inte klarar travets påfrestningar, men som blir utmärkta ridhästar.

Ibland går det till och med att få fart på en stackare som blivit utdömd av tidigare ägare/tränare, pga att man kommer underfund med vad som felas just den hästen och ingen hittat det tidigare.

En del blir t.om. som nya med en rejäl vila och en sakta igångsättning igen. Kroppen är fantastisk på att läka sig själv.

Vad anser du att exvis jag ska göra för att 'hjälp'?

Jag har haft fd travare. Älskade henne högt och nobbade bud på 6 ggr inköpspriset. Köpte henne när hon var 12, hon slaktades när hon var 20. För min del hade hon gärna fått gå här som glad hagpensionär (hon fick fång), men det ville hon inte.

Men, jag skulle INTE under några omständigheter vilja ha en fd travare idag. Det jag vill med min ridning är så mycket mer än vad en normal fd travare kan erbjuda. Och jag märkte det mot slutat med min dam med, jag ville mer än hon hade kapacitet för. Jag löste det genom att köpa en påläggskalv och så kunde jag göra det jag ville på/med den, som var bättre lämpad för ridning och dressyr, och så kunde hon och jag busa i skogen. Alla glada. Men innan dess var ingen glad. Hästen gav allt hon kunde och mer därtill, matte försökte vara nöjd men var aldrig riktigt nöjd, och klart som fan hon märkte det även om jag försökte dölja det.

Och jag anser inte det hjälper en fd travare om jag köper den, och sen har den där gnagande missnöjeskänslan och 'vill mer' känslan, fast hästen försöker så gott den kan. Då är det bättre den kommer till en glad skogsmulle och har roligt, eller får somna, och jag har en annan häst.

För visst det finns fd travare som höjer sig över genomsnittet, men de är få, och de har fortfarande avel och exteriören mot sig. Är lika ofairt att ställa dressyrhästkrav på den somd et skulle vara att försöka göra om min fblherre till travare och sen vara missnöjd med att han inte är tillräckligt bra.

Så, hur ska jag 'hjälpa' dessa fd travare tycker du? Jag ser inte ner på dem så, men de fyller inte vad jag vill ha, är som att köpa en liten VW Polo för att dra hästsläp med. Det är inget fel på Polon i sig, det är en utmärkt trevligt liten bil. Men det är ingen dragbil liksom. Det innebär inte att jag ser ned på och fnyser åt folk som pendlar till jobbet i sin Polo, men JAG vill INTE ha en polo.

Samma sak med fd travarna. Jag fnyser inte åt de som har sådana, men det är inte en hästras för mig och JAG vill inte ha någon. Så hur ska jag hjälpa dem?

kl*
Lånar citat av: bortkommen.

Ur artikeln:

"Grisfösare är en liten stav med batteri i. Den används för att fösa grisar och nötkreatur. Det märkliga är att det kallas djurplågeri när man använder det på en häst men inte när den används på andra djur."

I mina ögon också minst sagt märkligt. Det borde vara förbjudet på alla djur.
Slut citat.

Detta är väldigt märkligt att det är acceptabelt på grisar men inte på häst..??
Tycker oxå att det borde förbjudas helt!
Men i och för sig så använder vi ju elstängsel till våra hästar för att hålla dem inne och det är ju helt accepterat av i princip hela hästvärlden.
Borde inte de ses på med samma ögon som grisfösare?
Själv är jag inte emot elstängsel men tycker att det är ganska intresant vad som är ok att sätta el i och inte.
Sedan om nu den här svanstedt verkligen har hållit på med det en gång i tiden så är det väl ganska osannorlikt att han kan göra det nu. Är han inte en väldigt stor tränare med många kunder och mycket folk som springer runt i hans stallar. Om det nu skulle vara så att han använde grisfösare borde då ingen ha typ bildbevis eller liknande? Ja menar det måste vara ganska svårt att dölja?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka