Sv: Kalla Fakta granskar travet.
KL*
Har läst och tigit, har tittat på (Is)kalla Fakta och tigit.... men nu vill jag ge min syn på det här!
Problem med bett/ tänder/ tryckskador har alltid förekommit i alla hästsporter. Vad vi kan göra, var och en av oss, är att ha kontroll på våra hästars munnar. Inte tror jag att det går att reglera detta med oberoende kontroller då många hästar rids/ körs i enskildhet och aldrig tävlas. Alltså även inom travet.
Problem med spö/ sporrar är ett problem inom all hästsport. I all hästsport då dessa används kan det uppkomma skador. Inte tror jag att det går att reglera detta med oberoende kontroller då många hästar rids/ körs i enskildhet och aldrig tävlas. Alltså även inom travet.
Grisfösare på häst har jag aldrig sett, är 45 och är uppvuxen med häst. Haft ponny, pappa hade halvblod, har fött upp araber och har nu travare. Men förekommer det är det givetvis ett stort problem oavsett hästras som utsätts för det. Alltså även inom travet.
Jag har tyvärr inte läst så värst mycket om magsår hos häst, men vill gärna veta mer. Detta för att i möjligaste mån kunna undvika det hos mina egna hästar. Dock tror jag inte att någon av de häst-tävlande diciplinerna eller de enskilda hästägarna skulle uppskatta att hästen rutinmässigt ska undersökas (endoskopi), inte heller tror jag att ägaren till Brunte som rids i skogen skulle uppskatta detta som rutin innan den dagliga skogsturen. Alla hästar bör ju, precis som människor, kunna få magsår av stress. Vissa individer blir stressade vid träning, andra av att stå och inget göra. Våra hästar är individer. Alltså även inom travet.
Som vanligt kommer argumenten om att hästar som inte duger slängs iväg lite hur som helst. Jag vet halvblod som varit mycket dyra i inköp men som inte presterat som förväntat. Inte står de år efter år hos någon som ska föra dem till de högre klasserna. Nä, de säljs som ridhäst åt någon som inte har lika stora krav. Inte tror jag att Malin Bayard (stavning?) har kvar en häst hos sig som inte bär sig i de klasser hon kräver. Detta gäller nog alla de personer som lämnar sin häst för stora pengar varje månad, oavsett diciplin. Alltså även inom travet.
Argumentet att vi inom travet bara är ute efter pengar köper jag inte. Vissa är det säkert med stor säkerhet. För dessa människor spelar det ingen roll om de äger en häst eller aktier. Som tur är så är det inte de själva, i de flesta fall, som har hand om sin häst utan de lämnar bort den. Eftersom de vill tjäna pengar på hästen kräver de och betalar för bästa möjliga omvärdnad och träning. Om hästen blir sjuk och ingen behandling sätts in är det som att äga dyra aktier och använda dessa som toapapper. Eftersom dessa människor är mycket väl medvetna om pengars värde är det inte bara ett önskemål om att deras häst ska ha det bästa. Det är snarare ett krav. Om hästen sedan inte springer in nägra pengar, trots att den är frisk och väl omhändertagen byter ägarna kanske häst. I de fallen säljs ju givetvis hästen. Detta kan då jämföras med att sälja aktier för att köpa några andra som ger bättre avkasning. De är då affärsmän och hästägare, inte alls sagt att de någonsin ens tagit i sin häst.
Sen finns det vi andra..... Ofta är vi amatörer, absolut inte rika. Vi kommer nog aldrig att bli det heller, inte så länge vi äger hästar som mer eller mindre varje månad gör ett hål i plånboken där pengarna kunde ha funnits. Varför håller vi då på med detta vansinne? Jo för att vi tycker det är kul. Men för att det ska vara kul att hålla på med trav behöver vi en sak, nämligen friska glada hästar. Att det finns rötägg betvivlar jag inte alls, lika lite som Kalla Fakta gör det.
Vi har just nu 1 ett åring, en 4 åring, 2 äldre tävlande hästar i dottern stall. Hon är amatörtränare.
1 åringen har vi kört in men han tränas inte i ordets bemärkelse, 4 åringen är aldrig startat men tränas, de 2 äldre startas ibland. Men vart gör vi av de "avdankade" då? Ju de hamnar i mitt stall. Här står 2 dräktiga, 1 som åker till sin ägare runt nyår, 1 med föl vid sidan och sen har vi Tant Rigge. Hon har inte blivit dräktig på 4 år, men vad gör väl det? Vi älskar ju dem alla!!
Fast om jag tänker efter lite nu....
Jag finns ju inte!
Det kan jag ju inte göra för travfolk slår och spöar sina djur, låter dem gå och lida, blödande munnar, piskrapp hela dagarna, grisfösare i röven.....
Nä, gott folk. Använd sunt förnuft istället för att titta på Kalla Fakta, som tyvärr inte alltid bryr sig om fakta !!