Kalla Fakta granskar travet.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Kalla Fakta granskar travet.

Kl
Gillar dubbelmoralen:

Jag skulle aldrig i livet köpa en travare som ridhäst och de är otroligt hemskt att så många travhästar slaktas.

Vart ska man göra av dem då? Om de inte är attraktiva som ridhästar efter livet som travhäst så måste man ju slakta dem.
Förstår inte vart problemet ligger hos de som tycker de är så heeeeeeemskt att slakta hästar. Vad ska dem göra då? En liten procent kanske kan vara fölston,avelshingstar eller sällskap. Men resten? Är de humanare att skicka dem till sydafrika? För de tyckte en viss person vi skulle göra med vårt sto som inte håller för trav. Vadå, håller hon bättre i ett annat land då eller :crazy:

Trådar om travarnas liv efter karriären finns det nog gott om här ändå, leta gärna reda på en sådan och lyft upp den, så kan den här tråden fortsätta handla om det påstådda djurplågeriet inom sporten.

Nja, problemet är väl inte slakt, utan överproduktionen av hästar. Skulle det inte finnas så himla mycket pengar nedbakat i travet så skulle knappast det produceras så mycket hästar heller. Pengar, pengar och pengar..det är ju det som styr.

Varför ska man inte titta på kalla fakta?

En del spöar ju faktiskt sina djur, det konstiga i tråden verkar vara att det faktiskt är OK av två anledningar, man kan vara vettig i sina åsikter och dessutom så får man böter! Precis som böter rättfärdigar ett sådant beteende.:mad:

I fälttävlan görs iaf kontroll på varje häst före start, varför vill ni inte ha det inom travet, då skulle de med munskador lätt plockas bort?

Det jag reagerar på är att vissa människor inte bildar sig en egen uppfattning, utan blint litar på Kalla Fakta, dagspressen osv. som faktiskt är tvingade till feta rubriker för att sälja in sig.

Spöa sitt djur, är för mig lika oacceptabelt som att spöa mina barn, eller min make.... Korrigera med spöet anser jag vara ok, oavsett diciplin. Böterna för felaktig drivning borde dock bättre sättas i proportion till insprungna pengar. En svårighet som jag dock ser är att det inte bara är inom travet man driver sin häst, oavsett om vi talar om spö eller sporrar. Så frågan från mig blir då - Hur ska andra dicipliners bestraffningar se ut? Bland de värsta drivningar jag sett har varit människor som flåridit i skogen och som använder spöet för att sedan diciplinera sin uppskärrade häst på hemvägen.

Munkontroll före lopp vore helt ok, frågan är för mig hur det ska fungera tidsmässigt.... Ska alla hästar en tävlingsdag kollas handlar det om 100 - 200 hästar. Kontrollen behöver ju inte ta mer än 1 minut.... Men då krävs det att samtliga som ska delta i tävlingen är där i mycket god tid. Eftersom travet inte bara är på helgerna så skulle nog många behöva ta ledigt från jobbet ännu mer än vad vi idag gör vilket skulle kunna innebära att våra hästar gräver ännu större hål i våra, redan nu, hårt ansatta plånböcker. Dessutom vore det väl i så fall en bättre insats att kontrollera hästarna efter loppen ?
Skulle personligen gärna se sådana efterkontroller, även då bland hopphästarna där jag har ett förflutet.

Men om vi säger att vi lägger ner travet. Eller iaf pengarna. Hur ska då resten av hästindustrin överleva? Staten kommer nog inte vilja ge pengar till det. Nu får de in pengar från trav/galopp och kan därför ge pengarna utspritt. Vad händer utan de inkomsterna?

Ska man ta bort lönerna för andra arbetare också? För det ger väldigt många människor jobb.

Inga prispengar, inga löner = ingen verksamhet.

Nja, problemet är väl inte slakt, utan överproduktionen av hästar. Skulle det inte finnas så himla mycket pengar nedbakat i travet så skulle knappast det produceras så mycket hästar heller. Pengar, pengar och pengar..det är ju det som styr.

Men,det kostar oxå en MASSA pengar att ha trav hästar.
Alla som har hästar vet att det är dyrt,och det är inte bara att åka till en travbana och hämta pengar.Det läggs ner en himla massa tid och kärlek på våra hästar och ni som tror att det går att piska hästar till vinst är helt fel ut.
En trött häst springer inte.Det verkar som det sticker i ögonen på en del,bara för att det finns pengar i travsporten!!!Travet är så mycket mer än dessa pengar,om folk tror att det är så lätt att bli rik på travet så får dom gärna visa mig hur man gör.

Nej, det sticker alls inte i ögonen...men saken är denna att: hästarna glöms bort en smula då det är så mycket pengar i omlopp. Vi behöver inte ha denna enorma produktion av travhästar...Varför ska vi det då många kasseras i tidig ålder ? Är det kärlek det ? Vi producerar ju givetvis mycket och många för vi innerst inne har en dröm om klippet..eller hur ? Annars skulle vi inte avla så mycket som vi gör.

KL*

Nu är det många år sedan jag tävlade i hopp, men vad är det för priser man vinner idag på hopp och dressyrtävlingar? Förr var det ofta hästfoder förutom en rosett och i bästa fall en liten pokal. Fodret kan klart kan omsättas till pengar då hästägaren slipper betala för säcken/ säckarna. Så i alla fall förr fanns det en viss ekonomisk vinning .....

Nej, det sticker alls inte i ögonen...men saken är denna att: hästarna glöms bort en smula då det är så mycket pengar i omlopp. Vi behöver inte ha denna enorma produktion av travhästar...Varför ska vi det då många kasseras i tidig ålder ? Är det kärlek det ? Vi producerar ju givetvis mycket och många för vi innerst inne har en dröm om klippet..eller hur ? Annars skulle vi inte avla så mycket som vi gör.

Föder du upp något själv? Varför? Om inte, fråga din egen uppfödare om varför han/ hon föder upp. Jag tror inte att travhästuppfödare är konstigare än den som föder upp russ, halvblod eller hundar för den delen.

Alla som sysslar med trav är inte ute efter "det stora klippet". Många av oss är faktiskt rätt nöjda att bara ha trav som fritidssysselsättning, precis som den som har häst för att rida ett dressyrpass efter jobbet.

Var och en får tala för sig själv, men mina hästar glöms inte bort ens en smula, och pengar..... ja de jobbar jag för att få in. Inte är det mina hästar som försörjer mig, utan jobbet som undersköterska med mycket nätter. Det är den upp-offring jag och min familj gör för att kunna ha hästarna och syssla med den sport som ligger oss varmast om hjärtat nämligen travet.

Givetvis går travet och hästarnas förutsättningar/ hälsa att förbättras. Men vilken sport står utanför det?
Givetvis finns idioter som själva skulle ha spöstraff osv, men i vilken sport finns inte det?

KL*

Nu är det många år sedan jag tävlade i hopp, men vad är det för priser man vinner idag på hopp och dressyrtävlingar? Förr var det ofta hästfoder förutom en rosett och i bästa fall en liten pokal. Fodret kan klart kan omsättas till pengar då hästägaren slipper betala för säcken/ säckarna. Så i alla fall förr fanns det en viss ekonomisk vinning .....

Jag var på en nationell tävling för några veckor sedan och visst var det prispengar. Tror det var en 5000 kr eller mer i första pris och pengar till de placerade också. Mer pengar än ett p21 lopp i kalmar och 5 gånger så mer som ett b-lopp på kalmar om jag nu ska säga en bana. Men oj, ridsporten har ju visst vinst pengar! Och inte tror jag att en elitryttare behåller sin häst när den blir skadad eller inte duger längre. Är ju bara att se på ponnyryttare som byter ponny en gång i halvåret när den andra börjar vägra! Sitt inte och klanka ner på travet när det är lika illa i ridsporten!

Men,i alla dessa trådar om travet och trav hästarna så blir det direkt snack om att det är pengarna som styr.Jag vet att det föds färre och färre trav hästar för varje år som går,för att uppfödarna inte orkar hålla på, så den mass produktionen du talar om är snart ett minne blott.Dom trav hästar som kasseras i tidig ålder är inte så många som du tror,och dom som kasseras är förmodligen skadade.Jag säger som många andra en död häst lider inte.
Det helt klart att jag drömmer om att få fram den hästen som springer in pengar åt mig,skulle jag säga något annat så ljuger jag.

Jag tycker du har fel. Det är inte mer överproduktion av travhästar än av någon annan hästras. Problemet är att travhästarna måste ha en hög lägstanivå för att kunna fungera på travbanan.

Om du föder upp en ridhäst som p g a omständigheter inte blev vad du tänkt dig så finns det ändå någon som vill ha den. Det finns folk som bara vill ha en häst att rida i skogen på, eller träna lite lätt. Så fungerar det inte i travet, hästarna måste vara på en viss nivå för att kunna fungera. Bra därför att det sållar bort hästar som inte har förutsättningarna, en häst som inte fungerar ska inte harva på banan. Dåligt därför att det inte finns en bra generell lösning på vad som ska hända med dessa hästar.

Du har exakt samma fenomen inom galoppen och även ridsporten men eftersom dessa hästar lämpar sig bättre som ridhästar så är det inte ett lika stort problem.

Ju mer elitinriktat travet blir desto större kommer det här problemet att bli. Därför tycker iaf jag att det vore bra om man kunde lägga ner mer energi på den frågan än på att förfasa sig över "djurplågeriet inom travsporten" när 90% av de aktiva tävlande travarna är glada välmående djur.

Mycket bra skrivet!
Du skrev vad jag tänkte,med jag fick liksom inte fram det.
Men det spelar ingen roll hur vi än gör,ger vi bort hästarna som rid hästar så är det fel slaktar vi dom så är det fel.Det finns inte en möjlighet för mig att ha kvar hästar som inte tävlar,varken ekonomiskt eller tids mässigt.

KL

För det första: Det produceras alldeles FÖR LITE varmblodiga travhästar för att tillgodose behovet för tillfället. Detta är ett problem innom travaveln, snart kommer de att bli tvugna att importera avelsmateriel i mkt större utsträckning (Italienska hästar lär vara billiga nu:D). Ett travföl är OTROLIGT mkt dyrare att producera än ett ridhästföl. Levandeföl avgifterna kan ligga på upp på 150.000kr (säkert högre) och ett sådant föl har givetvis större chans att generera pengar, men det kan lika väl vara värt en bråkdel året efter på en auktion.
Även ett "dåligt" ridhästföl får man tillbaka vad den kostade att tillverka, vilket kanske ligger på ca 10-30.000 kr.

En travar som köps för 300.000 kr som föl, men sedan aldrig kommer till start är i allafall bara värd 5.000 kr när den säljs som ridhäst eller går till slakt. En ridhäst som man köpt som föl för 150.000 kr som föl och som inte blir svårklasshäst den kan man kanske iallafall få 200.000kr för. Båda senariorna är förlustaffärer men det är en otrolig skillnad i förlusten, travägaren förlorar MKT mer.

alla travhästar är ELIThästar, passar de inte som det blir de värda ingenting. I ridningen finns det massor med nivåer man kan tävla på.

Kanske borde man titta på sådant även när det gäller travet, att ha löp för riktiga amatörer. Där hästarna tävlar på ideealtider, mellantider och stilkörning:D. Här skulle kanske de hästar kunna platsa som är friska men inte tillräkligt snabba. Det skulle säkert intressera många att köra trav men man vill inte på "riktigt". Sådana här ligor skulle även vara en perfekt plats att fostra både unga hästar och unga kuskar. Skuttet från att köra ponnytravare och sedan rakt in i storhäst lopp är ganska stort och många kanske faller ifrån.
Självklart skulle sådant här behöva organiseras och även dessa kuskar och tränare behöver ha någon form av licens. Sedan skulle dessa lopp inte gå att spela på och det skulle var låga prissummor, hederspriser, rosetter mm.

Det jag inte kan fatta är att inte detta har tagits tag i tidigare av STC, det borde väl intressera dem at deras hästar får en vettig sysselsättning efter sin karriär (om de ens har haft någon)

Sedan ang travhästen som ridhäst så nej, det är för det mesta inte en bra ridhäst om man vill träna och trävla. Det finna alltid undantag.
Om jag har en ridhäst som inte "duger" till det jag vill, då säljer jag den till någon som rider på en annan nivå, men fortfarande som ridhäst, jag skolar inte om den till travhäst.

Sedan så finns det både magsår, munskador, piskor och framförallt rötägg innom alla hästsport. Det är där vi ska rensa bland rötäggen som skadar våra hästar.

Men det förstår du väl, att ramlar du så har du magsår :eek::cool: :devil:

Nej men inte helt otroligt att hästen kan ha magsår, om man tar och sätter sig in i de symptom som magsår ger så kanske man får en bättre insikt. En symptom är att hästen blir slö, och vissa orkeslösa bitvis i akuta skeden.
Sammanfattningsvis kan man mycket väl kollapsa som häst, pga magsår under stressade och upphetsade situationer.

Munkontroller sker vid besiktning på våra ridtävlingar, så det kan ju knappast vara ett problem. För jag utgår ifrån att även en travhäst besiktigas innan tävling, om så inte sker är det väl kanske dags att göra så.

Kl

Jag måste bara fråga (ok jag har slarvläst tråden så om detta varit uppe tidigare ber jag om ursäkt) om ni sett detta fantastiska material?

http://www.djurensratt.se/pls/portal/docs/PAGE/DJURENS_RATT/AKTUELLT/TEMP/TRAV/TRAVSPORT.PDF

Kände hur jag fick hög puls och ville BRÅKA!

Fast den tjejen har inte tänkt till riktigt, ta tex hennes krav:

"Jordbruksverket tar fram särskilda bestämmelser för
hästkapplöpningar.
• Veterinärbesiktningen av hästen blir mer omfattande
och tillförlitlig. Den bör:
– Ske både med och utan utrustning, både före och efter
loppet.
– Även innefatta besiktning av mun och hovar.
– Vid misstanke om magsår eller/och lungblödning ska
detta undersökas.

(Saken är ju den att en travhäst regelbundet undersöks av veterinären. En halt häst som har ont presterar inte lika bra. Fråga alla aktiva varför ofta en stor utpost är veterinär kostnader, kostnader för massör, ET, tandläkare, hovslagare osv.)

• 2-årslopp förbjuds.

(Kan jag hålla med om)

• Drivning med spö och tömmar blir förbjudet. Utrustningsbestämmelserna
skärps. Utrustning som hindrar hästen
från att röra sig fritt, som t ex huvudstång och checkrem
bör förbjudas. Även tungband bör förbjudas.

(Jag skulle önska att man i en perfekt värld förbjöd spöet, men risken är då överhängande som jag förstått att andra inte klarar av det utan flaxar med armarna. Att driva med töm är tex omöjligt att förbjuda. Då skulle det i praktiken inte gå att köra. Att förbjuda tungbandet visar bara tjejens ur usla kunskap, det samma gäller käken)

• Allmänheten får tillgång till fullständig statistik över
skador, olyckor och dödsorsaker.

(Absolut, men då skall det vara så i alla sporter! Vilket är en omöjlighet. Flickan är inte riktigt baserad i verkligheten, vad som är möjligt att göra.)

• Travsporten tar ansvar, t ex genom permanent registrering,
för att förhindra att hästarna blir en förbrukningsvara
som endast håller några år och sedan skickas
till slakt.

(Permanent registrering? Menar hon att köper man en häst så skall man äga den hela livet? Nu börjar hon drömma lite väl mycket...välkommen till verkligheten)

• Registret över travhästar blir tillförlitligt, med en fungerande
avregistrering av hästar när de dör
.
(http://www.travsport.se/shestinfo)

• Det från sportens sida tas krafttag mot långväga slakttransporter
av travhästar som strider mot EU:s transportdirektiv
."
(Hoppas att det gäller ALLA hästar ananrs förstår jag inte hur hon tänker)

En del bra saker som hon skrivit, men mycket som man undrar om alla hästar är hemma :angel:

Men orsaken till dessa höga belopp hänger ju främst på de pengar som finns i omlopp inom travsporten, hade inte travet haft denna höga omsättning så hade inte heller hästarna haft dessa fantasisummor.

Det finns ju byggde trav!
Det är lite av vad du beskriver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Djur Ikväll handlar Kalla fakta om amputering av kroppsdelar på djur. Det ska bli intressant att se programmet men för mig skulle det vara...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 234
  • Låst
Trav Kalla fakta ska denna veckan handla om djurplågeriet inom travet!
Svar
3
· Visningar
876
Senast: ameo
·
Hoppning Spinnoff på trådarna "Kalla Fakta granskar travet" och "Straff för vidrigt beteende". Lek med tanken att det skulle göras en (seriös)...
Svar
14
· Visningar
1 715
Senast: Vertigo
·
G
Trav Det är en fråga som kommer titt-som-tätt och har aktualiserats sig extra mycket efter "Kalla Fakta" och "Kvällsöppet" och de...
Svar
3
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar