Sv: Kalla Fakta granskar travet.
KL
För det första: Det produceras alldeles FÖR LITE varmblodiga travhästar för att tillgodose behovet för tillfället. Detta är ett problem innom travaveln, snart kommer de att bli tvugna att importera avelsmateriel i mkt större utsträckning (Italienska hästar lär vara billiga nu
). Ett travföl är OTROLIGT mkt dyrare att producera än ett ridhästföl. Levandeföl avgifterna kan ligga på upp på 150.000kr (säkert högre) och ett sådant föl har givetvis större chans att generera pengar, men det kan lika väl vara värt en bråkdel året efter på en auktion.
Även ett "dåligt" ridhästföl får man tillbaka vad den kostade att tillverka, vilket kanske ligger på ca 10-30.000 kr.
En travar som köps för 300.000 kr som föl, men sedan aldrig kommer till start är i allafall bara värd 5.000 kr när den säljs som ridhäst eller går till slakt. En ridhäst som man köpt som föl för 150.000 kr som föl och som inte blir svårklasshäst den kan man kanske iallafall få 200.000kr för. Båda senariorna är förlustaffärer men det är en otrolig skillnad i förlusten, travägaren förlorar MKT mer.
alla travhästar är ELIThästar, passar de inte som det blir de värda ingenting. I ridningen finns det massor med nivåer man kan tävla på.
Kanske borde man titta på sådant även när det gäller travet, att ha löp för
riktiga amatörer. Där hästarna tävlar på ideealtider, mellantider och stilkörning
. Här skulle kanske de hästar kunna platsa som är friska men inte tillräkligt snabba. Det skulle säkert intressera många att köra trav men man vill inte på "riktigt". Sådana här ligor skulle även vara en perfekt plats att fostra både unga hästar och unga kuskar. Skuttet från att köra ponnytravare och sedan rakt in i storhäst lopp är ganska stort och många kanske faller ifrån.
Självklart skulle sådant här behöva organiseras och även dessa kuskar och tränare behöver ha någon form av licens. Sedan skulle dessa lopp inte gå att spela på och det skulle var låga prissummor, hederspriser, rosetter mm.
Det jag inte kan fatta är att inte detta har tagits tag i tidigare av STC, det borde väl intressera dem at deras hästar får en vettig sysselsättning efter sin karriär (om de ens har haft någon)
Sedan ang travhästen som ridhäst så nej, det är för det
mesta inte en bra ridhäst om man vill träna och trävla. Det finna alltid undantag.
Om jag har en ridhäst som inte "duger" till det jag vill, då säljer jag den till någon som rider på en annan nivå, men fortfarande som ridhäst, jag skolar inte om den till travhäst.
Sedan så finns det både magsår, munskador, piskor och framförallt rötägg innom alla hästsport. Det är där vi ska rensa bland rötäggen som skadar våra hästar.