Kaffetråden!

Sv: Kaffetråden!

Det var ju ett kategoriskt och fördömande uttalande. Min Rancilio var betydligt dyrare både i inköp och drift än Nespressomaskinen.

Varför skulle någon annans smak vara onödig?

Jag sa aldrig att någon annans smak var onödig, alla har olika smak. Folk får tycka vad de vill och ha vilken kaffebryggare de vill. Men tråden handlade om vilken bryggare och vilket kaffe man använde, jag skrev det och min erfarenhet av andra maskiner, min åsikt helt enkelt, och jag ser inte någon anledning att ha en kapsel maskin om man har en bra bryggare, speciellt som jag sällan dricker bara en kopp per tillfälle här hemma.

Bara min sambo som dricker kaffe här o svärföräldrarna när de kommer på besök, men postar ändå :p
Här dricks det mest Gevalia :) O bryggaren vi använder är denna:

kaffebrking-of-coffe.jpg

Fast en bryggare gör ju bryggkaffe. De flesta kapselmaskiner gör espresso, och det är ju samma skillnad mellan bryggkaffe och espresso som mellan kaffe och te.

Jag har full förståelse för att man väljer en kapselmaskin före en hel- eller halvautomatisk espressomaskin. Billigare om det är små mängder, mer praktiskt och framförallt - en gigantisk tidsbesparing.

Hittade faktiskt recept på en bra kopp kaffe, jag är på jakt efter en sådan filterhållare (fast helst Melittas i porslin 1/4 med relief-text).
---
Recept på en god kopp kaffe:
-Mal bönor till bryggmalet eller något grövre
-Häll kokande vatten genom bryggtratten och det tomma filtret
-Dosera kaffe efter smak i det nu tvättade pappersfiltret
-Häll på en skvätt kokande vatten och låt sjunka så att kaffet får svälla något
-Häll kontinuerligt resterande mängd vatten efter hand som det får plats.
-Njut
---
http://www.kaffecompagniet.se/kop.asp?art=100599

Visst är det så, men för mig känns det som att man lika gärna kan ta pulverkaffe och dosera för mycket istället för kapselmaskin om man ska göra en snabb espresso (jag vet att det kanske inte går att jämföra på det sättet, men för mig känns det så). Ska vi ha espresso (händer sällan eller aldrig) så har vi en gammaldags espressokokare till det
34-9636.jpg

och något specialköpt espressokaffe till det.

Precis en sådan exploderade i syrrans kök. Jättemysigt. Den satte sig i taket. Hade hon (eller någon av ungarna) varit köket är det inte säkert att de överlevt. Definitivt inte om den kommit farande i ansiktet på någon.

Den prylen kommer inte in i mitt hem. Det finns andra sätt att dö på, drunkningsdöden lär vara trevlig...

*KL*

Jag har en presso bryggare, otroligt smidigt och tar liten plats att förvara.
Har en liten bodum och en större från IKEA när jag har gäster.
Nyss hade jag även en Gaggia espresso maskin, men den dog tyvärr efter 12år trogen tjänst.

Don Pedro kommer jag ihåg från barndomshemmet. Kom fram vid festliga tillfällen och vi barn var som trollbundna av den :D

Att koka med Don Pedro är ju underhållningsvärdet lika mycket som nöjet att dricka kaffet sen :D Det är min farfars gamla som jag fått.

Vattenkokare och Gevalia instant sedan många år tillbaka - det är det enda som magen klarar! Dricker väl en 10-15 koppar om dagen... :angel:

*kl*

Har ni några tips på hur man enklast gör ren en pressobryggare? Utan att behöva spola ner en massa kaffesump i vasken...

Visst är det så, men för mig känns det som att man lika gärna kan ta pulverkaffe och dosera för mycket istället för kapselmaskin om man ska göra en snabb espresso (jag vet att det kanske inte går att jämföra på det sättet, men för mig känns det så). Ska vi ha espresso (händer sällan eller aldrig) så har vi en gammaldags espressokokare till det
34-9636.jpg

och något specialköpt espressokaffe till det.
Det där är en mokabryggare. Inte riktigt samma som espresso.

Vi har en moccamaster och vi dricker mest flexar intenzo. Sen har vi en nespresso citiz med mjölkskummare och där dricker jag helst den svarta el den lila kapseln!

Jag använder denna när jag gör kaffe, direkt ner i koppen! Brukar variera kaffesorter men helst nagon mild som typ Gevalias Milea ;)

1202682-origpic-aa2e34.jpg

Vill jag ha starkare kaffe/moka använder jag min mokabryggare fran Bialetti med färdigmalen espresso (Lavazza Qualita Rossa).

Bialetti-Moka-Espress.jpg

Just nu har jag en plasttratt (och rätt ner i koppen) men jag biddar min tid. Jag tror att det snart kommer att komma en porslinshållare till hemmet :)

Kl

Ingen av oss här hemma dricker kaffe, men ville ändå kunna bjuda gäster på en kopp. Så vi skaffade en tassimo kapselmaskin. Toppen!

Den är snygg så den kan stå framme. En kopp går snabbt att göra och man behöver ej dosera, diska mm.
Sen så finns det choklad o te-kapslar till oss kaffehatare ;)

*kl*

Vi har en Tassimo, eftersom det i stort sett bara är jag som dricker kaffe här hemma, och jag dricker max 3 koppar per dag. Är halvnöjd med den, den är ju snygg och många blir imponerade av den (jo, det är lite viktigt) men kör man på automatiken blir kaffet väldigt svagt.
Eftersom utbudet i vanliga affärer är rätt klent vad det gäller kapslar så blir det oftast gevalias kaffe (som jag kör manuellt för att få lite styrka), espresso eller latte. Beställer jag kapslar blir det Mastro Lorenzo istället :d

Intressant att höra vilka kapslar du föredrar. Jag köper bara hem Original normalt sett, och försöker variera lite när jag beställer på nätet. Eftersom jag inte själv dricker från Tassimon får jag liksom chansa :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 435
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 278
Senast: Mabuse
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 282
Senast: Squie
·
Hemmet På grund av kattunge har jag köpt mina första fejkljus och är verkligen positivt överraskad. Det är såna lite bättre ljus i vax med...
2 3
Svar
42
· Visningar
1 700
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar