Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag undrar varför skavsårsplåster blir tjockare och vitare precis över en blåsa eller ett sår. Vad i själva plåstret är det som reagerar och med vad?
Fukten. Fukt löser upp plåstret.

På badhuset hittar jag ibland geggiga äckliga skavsårsplåster. De har löst upp sig i duschen eller bassängen :wtf:

Det är det jag funderar på, det är inte jag som tycker så och därför funderar jag på vad det är som gör det.
Det beror på på vad för värdering man lägger i ordet bröllop. Om man tänker sig en jättefest med massor av gäster, överdådig mat och dryck och svindyr klänning så kan jag absolut tänka mig att man kan tycka att det är lite tramsigt = överdrivet. Personligen är jag också lite så. Maken och jag gifte oss "borgerligt" i USA för en herrans massa år sedan. Ingen av oss var speciellt intresserad av att ha ett stort bröllop. Men det gör ju inte att jag inte förstår att andra kan tycka att det är något som de vill ha.... Personligt val, helt enkelt.

Fick inget svar och funderingarna kvarstår. 🤷🏼‍♀️
Det är ju personligt tyckande och i hög grad subjektivt vad en betraktar som tramsigt. Det måste var och en stå för sin egen uppfattning om, blir bara spekulativt om en ska försöka rekonstruera någon annans bevekelsegrunder till en sådan sak.

Om det inte är något aktivt ställningstagande, utan bara allmänt ogillande är det inte säkert en vet var den känslan kommer ifrån. Jag har en grundmurad ovilja mot att bära rosa kläder, men jag kan inte på något vis motivera det ifall någon frågar varför...

Men de två faktorerna tramsighet och nödvändighet har ju ingen relation till varandra, så jag tycker frågan är konstigt ställd? Är saker nödvändiga gör man dem oavsett om de är tramsiga. Vill man gifta sig utan ett tramsigt bröllop så går det ju också bra att minimera det till en tre minuters formsak på kommunkontoret.

Det beror på på vad för värdering man lägger i ordet bröllop. Om man tänker sig en jättefest med massor av gäster, överdådig mat och dryck och svindyr klänning så kan jag absolut tänka mig att man kan tycka att det är lite tramsigt = överdrivet. Personligen är jag också lite så. Maken och jag gifte oss "borgerligt" i USA för en herrans massa år sedan. Ingen av oss var speciellt intresserad av att ha ett stort bröllop. Men det gör ju inte att jag inte förstår att andra kan tycka att det är något som de vill ha.... Personligt val, helt enkelt.

Det är ju personligt tyckande och i hög grad subjektivt vad en betraktar som tramsigt. Det måste var och en stå för sin egen uppfattning om, blir bara spekulativt om en ska försöka rekonstruera någon annans bevekelsegrunder till en sådan sak.

Om det inte är något aktivt ställningstagande, utan bara allmänt ogillande är det inte säkert en vet var den känslan kommer ifrån. Jag har en grundmurad ovilja mot att bära rosa kläder, men jag kan inte på något vis motivera det ifall någon frågar varför...

Men de två faktorerna tramsighet och nödvändighet har ju ingen relation till varandra, så jag tycker frågan är konstigt ställd? Är saker nödvändiga gör man dem oavsett om de är tramsiga. Vill man gifta sig utan ett tramsigt bröllop så går det ju också bra att minimera det till en tre minuters formsak på kommunkontoret.
Jag trodde först när jag hörde det att det rörde sig om sådana där vigslar i kyrkan med hela släkten och stor fest efteråt med pompa och ståt (det hade jag förstått), numera kan man ha mindre borgerliga vigslar rent av hemma.
Tydligen gällde det rent av, försöker minnas vad personen sa. Har för mig det var tramsigt och onödigt, såg ingen vits med det? Jag kan missminna mig, har märkt att minnet sviker lite ibland på detaljer. 🙈😅

Om det är tramsigt med bröllop och inte nödvändigt.
Det beror väl på om man talar om bröllop eller vigsel. Två olika saker.

Bröllop är fest, gäster och ståhej.
Vigsel är den juridiska ceremoni som ändrar civilståndet till "gift". Det har juridiska följder som kan vara till fördel för somliga. T.ex. man äger saker ihop, har gemensamma barn etc.

Jag hade inget bröllop men gifte mig. Var inte intresserad av själva bröllopsdelen.

Jag trodde först när jag hörde det att det rörde sig om sådana där vigslar i kyrkan med hela släkten och stor fest efteråt med pompa och ståt (det hade jag förstått), numera kan man ha mindre borgerliga vigslar rent av hemma.
Tydligen gällde det rent av, försöker minnas vad personen sa. Har för mig det var tramsigt och onödigt, såg ingen vits med det? Jag kan missminna mig, har märkt att minnet sviker lite ibland på detaljer. 🙈😅
Vigsel är en ganska omfattande juridisk handling, som vare sig är tramsig eller onödig - om det är vad man vill uppnå.

Sen bara för att jag personligen inte ville ha nåt bröllop av typen att bjuda in andra, behöver inte betyda att man tycker att den delen är tramsig eller onödig för någon annan. Kan säkert vara ett av ganska få gyllene tillfällen att bjuda in till stor fest för de som är lagda åt det hållet.

Men för någon som betraktar det som tramsigt och onödigt finns det säkert bättre saker att lägga sina pengar på.

Det beror väl på om man talar om bröllop eller vigsel. Två olika saker.

Bröllop är fest, gäster och ståhej.
Vigsel är den juridiska ceremoni som ändrar civilståndet till "gift"

Jag hade inget bröllop men gifte mig. Var inte intresserad av själva bröllopsdelen.
Hmm, det har jag inte tänkt på själv att det är olika innebörd för de olika orden.
Bröllop har jag själv alltid tänkt att man gifter sig, varesig det är hemma eller i kyrkan med mycket eller lite folk.

Är det likadant med orden gifta sig och giftermål också? Nu var det en annan fundering jag fick som spinn off

Hmm, det har jag inte tänkt på själv att det är olika innebörd för de olika orden.
Bröllop har jag själv alltid tänkt att man gifter sig, varesig det är hemma eller i kyrkan med mycket eller lite folk.

Är det likadant med orden gifta sig och giftermål också? Nu var det en annan fundering jag fick som spinn off
För en vigsel behövs en vigselförrättare två personer som vill ingå äktenskap samt två vittnen. Den svenska ceremonin är könsoberoende. Två personer vill ingå äktenskap.

En av mina vänner är vigselförrättare. Jag har varit med som vittne ett otal gånger.
Det är par som vill gifta sig men inte vill ha ståhejet. Så två vittnen behövs för att kunna vittna att vigseln är frivillig och går rätt till. Det är också därför som paret bägge två verbalt behöver säga "Ja" på frågan.

Vigseln kan ske var som helst. Den är oberoende av lokal.

Jag gifte mig. Det som skedde var ett giftermål. Det ena är ett verb, Det andra ett substantiv.

För en vigsel behövs en vigselförrättare två personer som vill ingå äktenskap samt två vittnen. Den svenska ceremonin är könsoberoende. Två personer vill ingå äktenskap.

En av mina vänner är vigselförrättare. Jag har varit med som vittne ett otal gånger.
Det är par som vill gifta sig men inte vill ha ståhejet. Så två vittnen behövs för att kunna vittna att vigseln är frivillig och går rätt till. Det är också därför som paret bägge två verbalt behöver säga "Ja" på frågan.

Vigseln kan ske var som helst. Den är oberoende av lokal.

Jag gifte mig. Det som skedde var ett giftermål. Det ena är ett verb, Det andra ett substantiv.
Känner inte att jag fick svar på min undran direkt. 😅

Då missförstod jag din fråga. Jag förklarade skillnad på orden giftermål och att gifta sig.
Vad var oklart? Utveckla! :)
Som tillägg till det skulle jag säga att ifall det man tänker på är frasen "ingå giftermål" i relation till "gifta sig", så är den ålderdomlig, och i den mån den används idag av mer formell karaktär.

Läste i en annan tråd om högkostnadsskydd när elen blir chockdyr.
Men nu funderar jag att vore det inte bättre att göra tvärtom?! 🤔

Att alla får en lika stor del, upp till en viss summa. De som sedan förbrukar över den summan får stå för det själva.
Då är det upp till var och en hur varmt man vill ha inne eller om man vill värma upp sin pool...

I min värld känns det rättvist mot de som 1. bor litet 2. har gjort förbättringar på sitt hus så att det är värmeeffektivare, t.ex bytt fönster eller tilläggsisolerat 3. har lagt ner pengar på miljömässiga bättre uppvärmningsalternativ redan.

Att alla får en lika stor del, upp till en viss summa. De som sedan förbrukar över den summan får stå för det själva.
Då är det upp till var och en hur varmt man vill ha inne eller om man vill värma upp sin pool...

I min värld känns det rättvist mot de som 1. bor litet 2. har gjort förbättringar på sitt hus så att det är värmeeffektivare, t.ex bytt fönster eller tilläggsisolerat 3. har lagt ner pengar på miljömässiga bättre uppvärmningsalternativ redan.
Det drabbar dom som råkat köpa ett "sämre" hus och de som kanske inte har råd att investera? Vi har bytt värmesystem för minst 150k i hus och stugan. För att vi har dom pengarna över. Men en familj med två barn i exakt samma hus hade kanske inte haft den möjligheten? Ett hus med direktverkande el kanske var billigare att köpa från början än det nytillverkade, välisolerade huset med bergvärme?

Om samtliga hushåll får ett tak på elpriset tycker jag själv att det blir mer rättvist. Jag tror inte direkt taket kommer ligga på 35 öre så man kan fortsätta leva lika som idag, man måste nog ändå spara och tänka efter.

Fast så länge inte högkostnadsskyddet täcker 100% kommer mer el alltid att kosta mer? Sen kan man säkert fnula ut ett komplicerat system som räknar ut hur mycket el man borde ha rätt att konsumera för basal överlevnad, men förutsättningarna är så extremt olika att det blir svårt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 025
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 693
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Badrumsrenovering