Just nu funderar jag på...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Funderar på allt man lär sig genom släktforskning och genom att studera historia. Långt in på 1900-talet fick dödfödda barn ingen egen grav och ceremoni. De begravdes med "första bästa" vuxen som stod på tur att begravas. Sorgligt, eller hur....?
Har du källor? Inte så att jag ifrågasätter alls utan är nyfiken och vill läsa mer!

Om jag ska träffa en gammal vän eller inte. Vi har inte setts eller pratats vid på flera år, men nu pratar vi och hen insinuerar att hen vill ses.

Har du källor? Inte så att jag ifrågasätter alls utan är nyfiken och vill läsa mer!
Jättesvårt att ge en bra källa på det. I "mitt" fall står det t.ex. antecknat i födelseboken vilket datum det dödfödda barnet begravdes men det finns ingen notering i död- och begravningsboken. Det är nog mest anekdotiska berättelser som gäller, är jag rädd.

Jättesvårt att ge en bra källa på det. I "mitt" fall står det t.ex. antecknat i födelseboken vilket datum det dödfödda barnet begravdes men det finns ingen notering i död- och begravningsboken. Det är nog mest anekdotiska berättelser som gäller, är jag rädd.
Jag tänkte på det här med att de skulle begravts tillsammans med andra och inte bara i omärkta gravar. Det känns som att det är viktigt att skilja på.

Just nu har jag vissa följdfrågor på detta men är samtidigt tvek på om jag vill veta 🥬🥬🥬🥬

B42492B4-2CBC-4A0B-9D4A-00BE7C8AD63B.webp

Jag tänkte på det här med att de skulle begravts tillsammans med andra och inte bara i omärkta gravar. Det känns som att det är viktigt att skilja på.
https://www.nrk.no/vestland/xl/barna-i-dei-ukjende-gravene-1.14468984

"Frå andre verdskrigen til starten av 1980-talet var det vanleg praksis i Noreg at dødfødde barn vart tekne frå mora med ein gong. Det vanlege var at barnet vart gravlagt saman med nokon andre.
Foreldra fekk ikkje vita med kven eller kvar. Dei fekk ikkje eingong vita kva kyrkjegard eller kommune barnet deira vart lagt i jorda. Heller ikkje familien til den andre døde personen visste noko om at det også vart lagt eit spedbarn i grava."

Jag tänker att det som förändrades i mitten av seklet inte så mycket var begravningspraxis? Snarare att födseln sker på sjukhus och att föräldrarna hamnar utanför vad som sker med barnet. När det inte är de som går till kyrkan med det blir de utan informationen om de mer eller mindre informella arrangemangen.

"Frå andre verdskrigen til starten av 1980-talet var det vanleg praksis i Noreg at dødfødde barn vart tekne frå mora med ein gong. Det vanlege var at barnet vart gravlagt saman med nokon andre.
Foreldra fekk ikkje vita med kven eller kvar. Dei fekk ikkje eingong vita kva kyrkjegard eller kommune barnet deira vart lagt i jorda. Heller ikkje familien til den andre døde personen visste noko om at det også vart lagt eit spedbarn i grava."

Jag tänker att det som förändrades i mitten av seklet inte så mycket var begravningspraxis? Snarare att födseln sker på sjukhus och att föräldrarna hamnar utanför vad som sker med barnet. När det inte är de som går till kyrkan med det blir de utan informationen om de mer eller mindre informella arrangemangen.
Så sent! Vet att jag läst om att det hittades barn i Domkyrkan i Lund från 1600-talet, men så sent som 1980! Men då tänker jag spontant att det inte är det religiösa som är i farten utan annat. Samma praxis som du säger men olika anledningar eller tankegångar.

Jag ser det som så sorgligt att det lilla barnet inte fick någon egen begravningsplats som föräldrarna kunde besöka om de ville.... :(

Vem som sjunger en viss låt. Refrängen innehåller ngt med hyrt myself eller yourself och artisten är kvinna.

Jag brukar fråga snällt om de vill ha skjuts ut från regnrisken, tar tystnad som medgivande vilket i och för sig kanske är kontroversiellt då jag egentligen är för aktivt samtycke:nailbiting:
FYYYYYY dig! :rage:
Tänk om spindeln är drogad och inte kan svara, va va va?!!! Vilket övergrepp :mad:

Vem ska ta hand om alla traumatiserade spindlar? :cry:
(det funderar jag på just nu...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 025
Senast: SaraXX
·
Tjatter Hej. Styvmor fyller snart 70 och vi vill förstås göra/ge något lite extra när hon nollar. Vi är inne på någon typ av upplevelse av...
Svar
18
· Visningar
644
Senast: Hajfisk
·
Kropp & Själ Visst är vi några vinterbadare här? Vore kul att ha en tråd för det (hittade ingen när jag sökte så tror inte det finns nån?). Inleder...
2
Svar
20
· Visningar
1 061
Senast: Niyama
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 691
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V