Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte så mycket än, inte ens var i Norge. :laugh:
Men har hört att jag nog kan få upp mot 10k mer än vad jag har här. Är nån sorts vikarepool tror jag, ska skriva och höra mer tänkte jag.
Men tja har inget här som håller mig kvar egentligen annat än ett bra jobb med trevliga kollegor. Visserligen bott i stan i nästan 20 år men 🤷‍♀️
Hade varit en hjälp på vägen till att få ihop pengar för att hitta mitt drömboende, vart det än månde vara nånstans.
Ska du bo i Norge kommer de 10 tusen mer inte märkas skulle jag tro då det är dyrare att bo och leva där.

Fast i Sverige, Gävleborgs län, använder vi (jag) orden "inte sant?!" istället för eller hur, som ett positivt medhåll och tonläget som frågetecken+utropstecken ger. Blilr inte det väldigt likt Norskans ikke sant då?
Jag tänker mig att kopplingen från "ikke sant?" och "inte sant?" till "eller hur?" är typ "eller håller du inte med?" där man underförstått verkligen förväntar sig att lyssnaren håller med. Bara andra sätt att inbjuda till bekräftelse.

På samma tema: "förstår du?", "är du med?"

Är det så dyrt alltså? 🫣
Tur jag har sparat inför min resa (som bara skjuts fram hela tiden) 😂
Den norska kronan är svag vilket har gjort att det inte är lika illa nu som tidigare och det beror väl lite på vad man ska göra. Men när vi var i Norge i juni kostade det 20 nok att gå på toa och 45 nok för en halv liters dricka.
Någon ungdom köpte korv och mos på en mack hem och nu kommer jag inte ihåg exakt vad det kostade men dyrt var det.
Alkohol, dricka och godis är generellt dyrare i Norge.
Snabbmat likaså.
Åker man över gränsen och köper bröd, sylt och mjöl (vanligt här) så är det ganska likvärdiga priser.
Blöjor är billigare.

Nu funderar jag på om jorden skulle sluta rotera ifall jag föll ner död. Vissa dagar tror jag nästan att det är så, med tanke på vad allt det tydligen är meningen att jag ska ordna och fixa.

I dag var det 15 åringars personliga relationer. Sedan när började det fungera så, att 15 åringar ber sin mamma om att meddela den andra partens mamma (mig) om att hen inte är intresserad, då mitt barn tydligen är intresserad av hen, och visst har gjort några uppvaktningsförsök med blommor och krimskrams? :crazy:

Nu funderar jag på om jorden skulle sluta rotera ifall jag föll ner död. Vissa dagar tror jag nästan att det är så, med tanke på vad allt det tydligen är meningen att jag ska ordna och fixa.

I dag var det 15 åringars personliga relationer. Sedan när började det fungera så, att 15 åringar ber sin mamma om att meddela den andra partens mamma (mig) om att hen inte är intresserad, då mitt barn tydligen är intresserad av hen, och visst har gjort några uppvaktningsförsök med blommor och krimskrams? :crazy:
Aj, mitt hjärta. :( Det är delvis timingen som gör det, men jag sympatiserar verkligen med den lilla personen med blommor och krimskrams. Hoppas att du kan ta utrymmet att inte bara irriterat få det överstökat! Även om jag också förstår perspektivet att det är absurt att det hamnar på din att göra-lista.

Aj, mitt hjärta. :( Det är delvis timingen som gör det, men jag sympatiserar verkligen med den lilla personen med blommor och krimskrams. Hoppas att du kan ta utrymmet att inte bara irriterat få det överstökat! Även om jag också förstår perspektivet att det är absurt att det hamnar på din att göra-lista.
Ja jag tog upp det så finkänsligt jag kunde :) Jag förstår ju hur galet genant det måste känts, jag hade dött om min mamma kommit med meddelande från killen jag var kär i då jag var 15.
Men det blev nog bra ändå till slut, vi fick en pratstund om relationer och sånt.

Enligt personlig erfarenhet, nej.

Man kan dra ett sånt arbetsmiljöproblem så långt man kan och ändå händer inte mycket när chefen är struts. Tyvärr.

Nej man kan inte göra något alls i min erfarenhet heller. Jag hade en kollega som betedde sig sjukt illa mot folk - sparkade bort stolar när folk skulle sätta sig, mobbade, var elak, sprayade rengöringsmedel i ansiktet på mig när jag sa åt den att inte slicka på sina fingrar för att vända på papper under pandemin... för att dra några exempel.

Personen körde på snyft-historier om hur den hade det så jobbigt osv osv. när det blev samtal med chef. Blivit runtskickad till nya avdelningar när den betett sig för illa, problemet var väl bara att det tillslut inte fanns fler avdelningar att skicka personen till så då stack cheferna huvudet i sanden istället.

Nej man kan inte göra något alls i min erfarenhet heller. Jag hade en kollega som betedde sig sjukt illa mot folk - sparkade bort stolar när folk skulle sätta sig, mobbade, var elak, sprayade rengöringsmedel i ansiktet på mig när jag sa åt den att inte slicka på sina fingrar för att vända på papper under pandemin... för att dra några exempel.

Personen körde på snyft-historier om hur den hade det så jobbigt osv osv. när det blev samtal med chef. Blivit runtskickad till nya avdelningar när den betett sig för illa, problemet var väl bara att det tillslut inte fanns fler avdelningar att skicka personen till så då stack cheferna huvudet i sanden istället.
Nästa fundering blir då
Hur i hela helvete är det möjligt att sådant får fortgå
Är skyddsombud och företagshälsovård så inte vet jag tafatta

Jag har ett hemskt humör och jag blev en gång för ganska länge sedan tillfrågad om jag ville ha samtalsterapi och hjälp med att hantera min ilska
Det fick mig att fundera och tänka efter och jobba med mitt humör som idag är betydligt mildare i alla fall
Men om en person fortsätter att bete sig som ett arsle borde man ärligt talat tycker jag kunna begära att den går i terapi

Nu funderar jag på familjeparkeringarna. Frågar här istället för att belasta Stör-tråden. Vem är de till för och vilka får använda dem? Ser att det skrivs som att det är fel om man inte är flera i bilen, eller om man inte har barn med sig.

Jag har alltid trott att de varit för alla som behöver extra utrymme oavsett vad som är orsaken. Rullator som barnvagn. Eller om en (av diverse orsaker) inte kan lyfta upp saker i bakluckan eller har svårt att få in benen när en sätter sig etc. och därför behöver slå upp dörren helt...

Och att det är en barnfamilj som illustration på bilden är för att de är en "vanlig" eller "typisk" användare, inte att det är exklusivt för dem? Precis som handikappplatserna har en rullstol på bilden utan att de bara är för folk som använder rullstol.

Nu funderar jag på familjeparkeringarna. Frågar här istället för att belasta Stör-tråden. Vem är de till för och vilka får använda dem? Ser att det skrivs som att det är fel om man inte är flera i bilen, eller om man inte har barn med sig.

Jag har alltid trott att de varit för alla som behöver extra utrymme oavsett vad som är orsaken. Rullator som barnvagn. Eller om en (av diverse orsaker) inte kan lyfta upp saker i bakluckan eller har svårt att få in benen när en sätter sig etc. och därför behöver slå upp dörren helt...

Och att det är en barnfamilj som illustration på bilden är för att de är en "vanlig" eller "typisk" användare, inte att det är exklusivt för dem? Precis som handikappplatserna har en rullstol på bilden utan att de bara är för folk som använder rullstol.
Har du rollator eller svårt att komma in och ur bilen bör man kunna få en handikapptillstånd och därmed rätt att stå på handikapplatserna som väl oftast ligger allra närmst ingången?

Nej, kravet för handikapptillstånd är typ att du inte ska kunna hasa dig ett par hundra meter i snigeltempo.
Jaha ursäkta
Men behöver man rollator har man väl ändå svårt att gå annars behöver man knappast rollator
Och det är hoppas jag ingen som kritiserar någon med rollator och uppenbara svårigheter att gå som använder familjeparkeringen

Däremot har jag sett upptagna välklädda medelålders män komma i stor dyr bil använda familjeparkeringen när de ska springa in och shoppa ett par artiklar innan det är dags för golfrundan
Och då undrar jag om de ställer sig där för att inte riskera att någon slår upp dörren så att stora nya dyra bilen får ett litet märke
Och det är definitivt inte familjeparkeringen till för

Jaha ursäkta
Men behöver man rollator har man väl ändå svårt att gå annars behöver man knappast rollator
Och det är hoppas jag ingen som kritiserar någon med rollator och uppenbara svårigheter att gå som använder familjeparkeringen

Däremot har jag sett upptagna välklädda medelålders män komma i stor dyr bil använda familjeparkeringen när de ska springa in och shoppa ett par artiklar innan det är dags för golfrundan
Och då undrar jag om de ställer sig där för att inte riskera att någon slår upp dörren så att stora nya dyra bilen får ett litet märke
Och det är definitivt inte familjeparkeringen till för
Jag har inte haft några synpunkter på kritiken eller huruvida den är berättigad eller inte.

Men jag undrar vad som egentligen är reglerna, eftersom det uppenbarligen fanns uppfattningar om det som skiljde sig från vad jag trodde var det som gällde.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 776
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
87 88 89
Svar
1 772
· Visningar
86 635
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 233
Senast: pepp
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar