Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om en kollega tappar oroväckande mycket i vikt vad gör man egentligen? En kollega som man inte pratar så mycket med men som nu ser väldigt tärd ut?

Om jag inte ville prata med kollegan, vilket kan vara känsligt. Hade jag försiktigt tagit upp det med min chef eller kollegans chef och förklarat att jag inser att jag inte har med det att göra men att det oroar mig. Sen får kollegans chef ta hand om det. Kanske vet hen redan om varför och kanske har hen redan en kommunikation med kollegan om det. Ifall det är nåt som kräver frånvaro eller som chefen av någon annan anledning kan behöva veta för att underlätta för den anställde.

Om jag inte ville prata med kollegan, vilket kan vara känsligt. Hade jag försiktigt tagit upp det med min chef eller kollegans chef och förklarat att jag inser att jag inte har med det att göra men att det oroar mig. Sen får kollegans chef ta hand om det. Kanske vet hen redan om varför och kanske har hen redan en kommunikation med kollegan om det. Ifall det är nåt som kräver frånvaro eller som chefen av någon annan anledning kan behöva veta för att underlätta för den anställde.
Jag träffar inte kollegan jätteofta och fick nästan en chock :crazy:
Men jag tog det med vår gemensamma chef och sa att jag faktiskt är lite orolig över hur kollegan mår
Chefen skulle ha ett litet avstämningsmöte med kollegan så fort det blev ett lämpligt tillfälle

Varför heter det ungkarlslya och inte ungkvinnelya? Tas det för givet att alla kvinnor är mer ordningsamma och håller rent och snyggt hemma, vare sig de är ett förhållande eller inte?
Kan det hänga kvar från den tiden då ogifta kvinnor inte var myndiga?
Fick ogifta kvinnor ingå avtal?
Därför fick bara män hyra dessa små lyor medan ungmön fick bo kvar hos föräldrar eller andra släktingar
Och hur mycket fick pojkar lära sig om städning på den tiden
Spånar helt fritt här :)

Jag bor definitivt i en ungmölya! :D
Nja. Jag gissar att du bor i ett fullvärdigt enpersonshushåll.

Jag vill nog mena att skillnaden är att de som bodde i ungkarlslyor inte ingick i något hushåll. Vilket inte är samma sak som att det idag finns enpersonshushåll. De hushållade liksom inte för sig själva, utan åt ute, lämnade bort sin tvätt osv. Och jag tror de bostäderna i större utsträckning var anpassade efter det?

Rent praktiskt var det ett mer svårgenomförbart projekt att driva ett hushåll med bara en person för hundra år sedan. Antingen hade du ekonomin att bygga upp ett flerpersonshushåll genom att anställa folk, eller så byggde man upp flerpersonshushåll genom inneboende, eller så gick man ihop flera som delade bostad (ex. några unga kontorsarbeterskor, eller några ensamstående mammor där en var hemma med allas barn och de andra drog in pengar, vi skulle nog kallat det för kollektiv).

Ungkarlslyan tror jag från början betecknade ett boende som saknade hushållningsfunktionen. Sedan har det väl med lite förskjuten betydelse kommit att beteckna en bostad där hushållningsfunktionerna har nedprioriterats eller misskötts...

Nja. Jag gissar att du bor i ett fullvärdigt enpersonshushåll.

Jag vill nog mena att skillnaden är att de som bodde i ungkarlslyor inte ingick i något hushåll. Vilket inte är samma sak som att det idag finns enpersonshushåll. De hushållade liksom inte för sig själva, utan åt ute, lämnade bort sin tvätt osv. Och jag tror de bostäderna i större utsträckning var anpassade efter det?

Rent praktiskt var det ett mer svårgenomförbart projekt att driva ett hushåll med bara en person för hundra år sedan. Antingen hade du ekonomin att bygga upp ett flerpersonshushåll genom att anställa folk, eller så byggde man upp flerpersonshushåll genom inneboende, eller så gick man ihop flera som delade bostad (ex. några unga kontorsarbeterskor, eller några ensamstående mammor där en var hemma med allas barn och de andra drog in pengar, vi skulle nog kallat det för kollektiv).

Ungkarlslyan tror jag från början betecknade ett boende som saknade hushållningsfunktionen. Sedan har det väl med lite förskjuten betydelse kommit att beteckna en bostad där hushållningsfunktionerna har nedprioriterats eller misskötts...

Ja, tänkte mer på att ungkarlslya har kommit att mena stökigt, ostädat, smutsigt med mögliga rester i kylen (ok det sista har jag inte). Lite fördomsfullt att män inte kan sköta sitt hem (och hygien).

Ja, tänkte mer på att ungkarlslya har kommit att mena stökigt, ostädat, smutsigt med mögliga rester i kylen (ok det sista har jag inte). Lite fördomsfullt att män inte kan sköta sitt hem (och hygien).
Ungkarlshotell var väl ursprungligen för hemlösa män som kämpade för att klara tillvaron
Det första byggdes tydligen inför London utställningen 1851 och var kanske ett sätt att få undan de hemlösa från gatorna
Förmodligen väldigt enkelt och skulle förmodligen vara så billigt som möjligt
Och sköttes därefter samtidigt som de boende inte alltid klarade att sköta sitt hem och hygien
Ungkarlslya kommer nog från ungkarlshotell och det kan vara därför det förknippas med stökigt

Funderar på hur länge en vitkål håller i kylen ... minns inte när jag köpte den, tänkte göra sallad av den men det har inte blivit av.
Den ser okej ut iallafall. 🤔

Hur många gånger kan man se Con Air? :bag:
Den går på TV4 ikväll/natt.
Funderar. Pippi Emil madiken minst en gång i månaden. Fick höra häromdagen om sällskapsresan vederbörande sa det var länge sedan. Jag kunde glatt säga för en vecka sedan........ bra film kan man se varje dag om det är så....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 776
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 781
· Visningar
86 912
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 246
Senast: pepp
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar