Just nu funderar jag på….Del 2.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om man får byta till någon annans efternamn om man får okej från den personen? Alltså inte att man gifter sig eller är släkt, utan kanske bara vänner. Det är ett ovanligt efternamn. Det funderar jag på just nu 😅
Finns det över 2000 personer som har efternamnet så kan vem som helst byta till det.
Ska du byta till ett annat namn (som inte är ett nybildat namn) behöver du ha nära släktförbindelser till det.

Finns det över 2000 personer som har efternamnet så kan vem som helst byta till det.
Ska du byta till ett annat namn (som inte är ett nybildat namn) behöver du ha nära släktförbindelser till det.
Jo, jag läste det. Det finns inget annat sätt alltså? Inte ens om personen som har det skulle säga okej? Det är inte fler än 2000 som heter så.

Om man får byta till någon annans efternamn om man får okej från den personen? Alltså inte att man gifter sig eller är släkt, utan kanske bara vänner. Det är ett ovanligt efternamn. Det funderar jag på just nu 😅

Jag tror att man får det om man får godkännande från alla som heter det.

Annars tror jag att om 2000 pers har ett efternamn är det ok att byta till det.

Jo, jag läste det. Det finns inget annat sätt alltså? Inte ens om personen som har det skulle säga okej? Det är inte fler än 2000 som heter så.
Hittar den här skrivningen: "13§ En person får byta sitt efternamn till ett nybildat efternamn eller till ett befintligt efternamn som inte kan förvärvas enligt 4-12 eller 30 §, om förutsättningarna i 14-19 §§ är uppfyllda eller om det annars finns särskilda skäl." Lagtext

Men troligen är de mycket restriktiva med vad som är särskilda skäl, och att det fortfarande behöver ingå någon nära anknytning till namnet i de skälen.

Om ett stort träd står på grannens mark men faller in på min mark vid en liten halvstora blir trädet mitt då?
Det verkar i alla fall bli mitt problem :meh:

Troll bor i skogen mest skog i Norrland kanske 🤔
Men nej jag vet inte du kanske skulle ha en stor Sverige kartan à la skolplansch på väggen kanske :up:

Iofs berättade jag för vänner att det tog tre timmar med buss till Öresund. Blandar jämt ihop Öregrund, Öresund och Östersund. Samma sak med Helsingborg, Helsingör och Helsingfors.

Men visst finns det något ställe i Norrland som också börjar på troll?

Fö, var jag ett tag säker på att man kunde åka tåg till Helsingfors.

Iofs berättade jag för vänner att det tog tre timmar med buss till Öresund. Blandar jämt ihop Öregrund, Öresund och Östersund. Samma sak med Helsingborg, Helsingör och Helsingfors.

Fö, var jag ett tag säker på att man kunde åka tåg till Helsingfors.
Man kan säkert åka tåg till Helsingfors om man verkligen vill :)
Tar nog ganska lång tid dock ;)

Eftersom jag är lika nyfiken som @Tuvstarr var jag också tvungen att kolla.

Lantmäteriets söktjänst ger 99 träffar i Norrbottens, 183 i Västerbottens, 59 i Västernorrlands och 84 i Jämtlands län för namn som börjar på Troll-
I det ingår sådant som kvartersnamnet Trollsländan, men det allra mesta ser vid en snabb blick ut att vara Trollberget, Trollnäs, Trolltjärn, Trollbo....

I Skåne län finns 91, men det är mer Trolleborg och Trolleholm. Måhända uppkallat mer efter adelsmän som velat vara troll än efter äkta troll...?

Totalt finns 153 Trollberget i hela landet (endast naturnamn, dvs. rensat från bebyggelser som kan ha uppkallats efter bergen) Går tyvärr inte att se alla samtidigt på en kartbild för att bedöma om vissa delar av landet är trolltätare än andra...

Eftersom jag är lika nyfiken som @Tuvstarr var jag också tvungen att kolla.

Lantmäteriets söktjänst ger 99 träffar i Norrbottens, 183 i Västerbottens, 59 i Västernorrlands och 84 i Jämtlands län för namn som börjar på Troll-
I det ingår sådant som kvartersnamnet Trollsländan, men det allra mesta ser vid en snabb blick ut att vara Trollberget, Trollnäs, Trolltjärn, Trollbo....

I Skåne län finns 91, men det är mer Trolleborg och Trolleholm. Måhända uppkallat mer efter adelsmän som velat vara troll än efter äkta troll...?

Totalt finns 153 Trollberget i hela landet (endast naturnamn, dvs. rensat från bebyggelser som kan ha uppkallats efter bergen) Går tyvärr inte att se alla samtidigt på en kartbild för att bedöma om vissa delar av landet är trolltätare än andra...
Hela Sverige måste varit fullt av troll

Varför det är så dåligt med ekologisk frukt och grönsaker i affären jag handlar i. Det har inte varit så förut. Har ni märkt något?

Varför det är så dåligt med ekologisk frukt och grönsaker i affären jag handlar i. Det har inte varit så förut. Har ni märkt något?
På "mitt" Ica har de samlat all ekologisk frukt på ett ställe. Förr låt tex de ekologiska citronerna bredvid dem ekologiska, men inte längre. Och det tog någon handling innan jag insåg det, trodde först att de slutat med dem ekologiska frukterna.

Det är inte nått sånt som gjorts i butiken du brukar handla i?

På "mitt" Ica har de samlat all ekologisk frukt på ett ställe. Förr låt tex de ekologiska citronerna bredvid dem ekologiska, men inte längre. Och det tog någon handling innan jag insåg det, trodde först att de slutat med dem ekologiska frukterna.

Det är inte nått sånt som gjorts i butiken du brukar handla i?
Nej, tyvärr inte. Har kollat runt.

Om en kollega tappar oroväckande mycket i vikt vad gör man egentligen? En kollega som man inte pratar så mycket med men som nu ser väldigt tärd ut?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Just nu funderar jag på hur oändligt mycket vi funderar på, så det behövdes en 3e tråd...
39 40 41
Svar
812
· Visningar
28 776
Tjatter Vi fortsätter väl här? 😁 Stör mig på munsår i mungipan och inflammerat tandkött...
88 89 90
Svar
1 781
· Visningar
86 961
Senast: Bilburen
·
Kultur Jag låste förra tråden eftersom den var uppe i 2000 inlägg men tänkte att vi kan fortsätta dela med oss av fina bilder här :) Jag börjar...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
3 248
Senast: pepp
·
Tjatter Förut kom vi hem med vår helt nya bil, den är 2 dagar gammal. Då kom en granne springandes och va nyfiken och titta, pratade och va...
2
Svar
32
· Visningar
1 713
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar