Jultråden 2022

Idag kom granarna på plats :)
DSC_1012.webp

:DMig själv typ. Jag äter ca 10 st om dagen, och om jag äter från och med nu och fram till min semester tar slut behöver jag 28x10= 280 st :D
Jag gjorde bara en sats och fick bara ihop ca 40 stycken. Stod dock att det skulle räcka till 70 st men det måste vara mycket små pepparkakor :cautious:

En person som planerar att äta ca 280 st? :angel::angel::angel:
Ja, jag är hopplös :p

Ja, degen verkade ALDRIG ta slut.... :D

Mig själv typ. Jag äter ca 10 st om dagen, och om jag äter från och med nu och fram till min semester tar slut behöver jag 28x10= 280 st :D
Jag gjorde bara en sats och fick bara ihop ca 40 stycken. Stod dock att det skulle räcka till 70 st men det måste vara mycket små pepparkakor :cautious:

En person som planerar att äta ca 280 st? :angel::angel::angel:
Ja, jag är hopplös :p

Nu har jag kollat i min gamla kokbok från mamma och det är inte konstigt att jag tyckte det blev många pepparkakor som barn. Receptet på julpepparkakor skulle ge ca 300 pepparkakor och recept på luciapepparkakor 250 stycken.

Förövrigt rätt intressant finns 17 olika recept på pepparkakor:eek: i den boken allt från smörgås- pepparkakor till vardagspepparkakor. Gud nåde den som äter samma pepparkakor till lucia, jul och till vardags liksom.... förmodligen inte ok alls :crazy: Finns också många recept från olika landsdelar som Ronneby, Skåne, Göteborg och sen även franska, tyska och engelska pepparkakor. Så om någon vill ha variation på pepparkaksdeg så hojta .

Nu har jag kollat i min gamla kokbok från mamma och det är inte konstigt att jag tyckte det blev många pepparkakor som barn. Receptet på julpepparkakor skulle ge ca 300 pepparkakor och recept på luciapepparkakor 250 stycken.

Förövrigt rätt intressant finns 17 olika recept på pepparkakor:eek: i den boken allt från smörgås- pepparkakor till vardagspepparkakor. Gud nåde den som äter samma pepparkakor till lucia, jul och till vardags liksom.... förmodligen inte ok alls :crazy: Finns också många recept från olika landsdelar som Ronneby, Skåne, Göteborg och sen även franska, tyska och engelska pepparkakor. Så om någon vill ha variation på pepparkaksdeg så hojta .
Men åh, vilken kul bit av kulturhistoria ändå 🥰 vad heter boken?

Idag har vi fått upp en liten julgran till barnen och äntligen hittade jag mina små metall änglar från min mans oldemor. Letat efter dom en stund, fick "ärva" dom i fjor också dök dom upp i ett av köksskåpen 😅 är fyra små, bara nån cm låga, änglar som spelar på instrument och dom passar helt perfekt in hos oss, osäker på var dom kommer ifrån men tror dom är ganska gamla 😍✨🎄

DSC_0415.webp

Jag har ett familjerecept på pepparkakor. 267g smör, kommer inte ihåg exakta mängden kryddor, bikarbonat, konjak (ett kvarts konjaksglas vilket är helt värdelöst om man inte äger konjaksglas) och sedan måste det röras oavbrutet tills det är helt kallt innan man lägger till mjölet (som också är någon mysko exakt gram vikt).. Sedan vilar degen i kylen över natten innan det bakas ut. Mycket spröda och gudomlig smak, men hjälp vad degen aldrig tar slut. Man får stå och baka kvällen och halva natten.

Men åh, vilken kul bit av kulturhistoria ändå 🥰 vad heter boken?

Inte något mer avancerat än Stora kokboken från Wezäta förlag, den upplagan jag har är utgiven 1963. Första upplagan av boken kom 1940. Min pappa körde lastbil för ett åkeri som ibland hade körningar för Wezäta förlag. Just den här boken är ett feltryck där insidan av pärmen med innehållsförteckning och även första- sidan är tryckta upp och ner varför pappa fick den här boken utan kostnad. Lite rolig kuriosa! Dock är den väldigt välanvänd och i dåligt skick men jag använder den ofta för min egen bakning och matlagning. Ofta får man ta i lite mer kryddor än vad som står i recepten men en väldigt bra grundbok i både bakning och matlagning och en del ovanliga recept finns också. Dessutom står det i den hemmets uppslagsbok i alla matfrågor varför det finns många fler kapitel om allt möjligt utöver själva recepten vilket är lite kul! Så om jag någon gång funderar på mitt värdinneskap så kan jag konsultera boken om allt från fester och gäster till dukning och servering . :D Dessutom lite kul att det finns ett kapitel tillägnat utländsk mat så skulle jag nån gång vilja göra finsk fårstuvning eller skotsk
Hotsch-potschsoppa så är receptet fixat liksom.

Litet tips om man vill ha mycket pepparkakor utan särskilt mycket jobb. När degen är klar, gör rullar av degen med diameter efter hur stora kakor du vill ha, slå in i plastfolie och låt vila i kylskåpet. Skär sen i så så tunna/tjocka skivor du vill ha, lägg på plåt och baka som vanligt!
Vill till att man klarar sig utan formen av hjärtan, gubbar och gummor förstås🥰

Vad serverar ni som inte har glöggkoppar glögg i? Tekoppar med fat? Större muggar? Små glas?

Jag gillar ju bäst glöggmuggar i glas men har jag inte glöggmuggar (tex innan jag packat upp jullådorna) så tar jag de minsta kaffemuggarna jag har, främst för att alla mina glas är högre/mindre diameter än dem och jag vill fiska russin och mandel med sked 😁

Vad serverar ni som inte har glöggkoppar glögg i? Tekoppar med fat? Större muggar? Små glas?
Jag använder gärna själv kaffekoppen till min vardagsservis (Uhtua från Arabia), den är ganska smal och hög jmf med andra kaffekoppar, men det bästa är att det är stengods som håller värmen lite längre :up:

Jag gillar ju bäst glöggmuggar i glas men har jag inte glöggmuggar (tex innan jag packat upp jullådorna) så tar jag de minsta kaffemuggarna jag har, främst för att alla mina glas är högre/mindre diameter än dem och jag vill fiska russin och mandel med sked 😁

Gamla kaffekoppar från Rörstrand, vad annars? :D Jag har alltså köpt kaffekoppar trots att jag inte kan dricka kaffe :o

Jag använder gärna själv kaffekoppen till min vardagsservis (Uhtua från Arabia), den är ganska smal och hög jmf med andra kaffekoppar, men det bästa är att det är stengods som håller värmen lite längre :up:

Hmm. Jag har inga kaffekoppar och bara två muggar. Så velar mellan tekoppar (små med fat) eller mindre, rakt formade absintglas med liten fot. Tekopparna kommer vi ju dricka te ur också så glasen kanske är roligare även om glas med fot traditionellt inte är till glögg?

Hmm. Jag har inga kaffekoppar och bara två muggar. Så velar mellan tekoppar (små med fat) eller mindre, rakt formade absintglas med liten fot. Tekopparna kommer vi ju dricka te ur också så glasen kanske är roligare även om glas med fot traditionellt inte är till glögg?
Jag tänker att man gör som man vill i frågan, man gör det man själv tycker bäst om!

Jag t.ex har svårt att dricka varma drycker ur glas och serverar det inte så heller, men det är ju jag det. Nej, jag dricker inte Irish i glas :angel:
Bjuds jag på varm dryck i glas så dricker jag naturligtvis och komenterar det ej, av ren väluppfostran till den som bjuder ;)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 252
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kan ni fatta? Jag har hunnit fylla 30. Det är helt galet så fort tiden går. Något annat som också är galet är att jag fortfarande inte...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Saeta
·
Äldre 2014 börjar lida mot sitt slut och jag kan inte låta bli att sammanfatta det redan nu. Så mycket underbart har hänt och de mörka molnen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 853
Senast: aiquen
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 570
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar