Jorden runt! - Ulvlek

UPPDATERING!

Efter en dag i vackra Skottland var det dags att resa vidare. Nog för att Skottland kan bjuda på ruggigt väder i form av regn, blåst och svarta moln - men nu ska vi till en betydligt kallare plats. Denna plats ligger en bra bit ovanför polcirkeln, så vi reseledare hoppas att ni packat med era varmaste vinterkläder!

Även denna plats är känd för sin fantastiska natur. Men den är även känd för sina extrema årstider och är ett populärt resmål för den äventyrliga.

På grund av platsens läge och dess (icke-)tillgång till resurser av olika slag är det, av praktiska skäl, förbjudet att föda barn här. Av praktiska skäl finns det även en "no death"-policy på denna platsen, vilket innebär att staten gör allt i sin makt för att förhindra att folk dör här och det är till och med förbjudet att begravas här (sedan går det väl iofs att diskutera hur en avliden person ska lagföras 😅).

Betydelsen av namnet på platsen är "kall kust", ett namn som platsen definitivt lever upp till. Denna plats är t.ex. hem till upp till en tiondel av alla jordens vilda isbjörnar - en art som är nära besläktad med brunbjörnen. Faktum är att isbjörnen och brunbjörnen är såpass nära besläktade att de kan para sig och skaffa ungar tillsammans.

Huvudorten på platsen är jordens nordligaste bebodda stad och heter Longyearbyen. Här går solen ner i slutet på Oktober och sedan dröjer det ända till Mars innan solen åter igen kämpar sig över horisonten. Denna perioden kallas för "Polar night" och innebär att det är konstant natt-mörker i mer än 24h.
Motsatsen är "Midnight sun" och innebär att solen inte går ner på över 24h (denna period infaller mellan slutet av April och slutet av Augusti).

Kan du gissa vart vi är på väg? Svalbard, så klart! 🐻‍❄️

Dagen till ära har vi bokat två guider som kommer ta med er alla på en dags-trip till en avlägsen stuga. Stugan ligger i anslutning till havet men i övrigt är den omringad av glaciärer. Den som vill kan följa med en av guiderna ut på glaciären, annars är det helt okej att hänga runt stugan. Ni kommer att få lunch i stugan och efter lunchen finns det möjlighet att bada bastu. Framåt eftermiddagen tar guiderna er tillbaka in till byn och här möts vi upp igen för att resa vidare mot nästa destination.

Men det finns ett men. Saker går ju sällan som planerat på en sådan här resa. Tyvärr var det en resenär som var lite olydig och bestämde sig för att gå på en upptäcksfärd helt ensam på glaciären. Det skulle hon inte ha gjort för hon stötte på en isbjörn och fick lite smått panik, mitt i paniken hade hon inte riktigt koll på vart hon hade fötterna. Hon tog ett litet felsteg och halkade ner i en djup spricka i glaciären och i den sprickan blev hon fast.

Hedinn var bybo

Ytterligare en fun fact om Svalbard: Katter är förbjudna här. Det finns dock ett mindre antal katter på ön och de flyttade till Svalbard innan förbudet kom till. Katterna som redan bor här får bo kvar, men inga nya katter får flytta till Svalbard. Anledningen till förbudet är att katter kan sprida sjukdomar (t.ex. rabies) till både människor och andra djur.

Nästa DL:
DagDL 2: kl 21.00
NattDL 2: kl 10.00

Edit: Glömde kommande DLs…

Senast ändrad:
Jag brukar ha fullt upp med stingsligt barn på kvällarna så passar på att kika in på lunchen och se om jag kan komma fram till något smart.

Kopierar in röstlistan från igår:
DL 1
18:29 Blacksmithfarm röstar på Harrysen
18.32 qitis röstar på Hedinn
18.59 Kilauea röstar på Snurrfian
19.27 Lobelia röstar på Qitis
19.49 Cirkus röstar på Lobelia
19.58 harrysen röstar på bollen_
20.43 snurrfian röstar på cirkus
20.57 Niyama röstar på Lobelia
20.59 Hedinn röstar på cirkus

Harrysen 1
Hedinn 1
Snurrfian 1
Qitis 1
Lobelia 2
bollen_ 1
cirkus 2

Röster i efterhand:
LenaH på Snurrfian
Fio på LenaH,
Bollen på mig

Om dessa röster räknats hade jag och Snurrfian också haft två röster och varit uppe för lottning.

Det borde, som jag förstått det, blivit lottning mellan Lobelia och Cirkus igår? Så borde vi kika på de som röstade på någon av dessa? Samtidigt fick ju jag och Snurrfian två röster vars i efterhand och kunde varit med uppe för lottning.

Samtidigt skrev någon att i DL1 brukar goda rösta på goda? Hittar inte vem. Känner att jag är lite för oerfaren för att veta hur det brukar vara.

Får fundera lite till under dagen, men vill som sagt passa på att flagga för att jag kanske har fullt upp. Hoppas det blir lite liv i tråden så att man kanske blir lite klokare. :)

Jag brukar ha fullt upp med stingsligt barn på kvällarna så passar på att kika in på lunchen och se om jag kan komma fram till något smart.

Kopierar in röstlistan från igår:
DL 1

Harrysen 1
Hedinn 1
Snurrfian 1
Qitis 1
Lobelia 2
bollen_ 1
cirkus 2

Röster i efterhand:
LenaH på Snurrfian
Fio på LenaH,
Bollen på mig

Om dessa röster räknats hade jag och Snurrfian också haft två röster och varit uppe för lottning.

Det borde, som jag förstått det, blivit lottning mellan Lobelia och Cirkus igår? Så borde vi kika på de som röstade på någon av dessa? Samtidigt fick ju jag och Snurrfian två röster vars i efterhand och kunde varit med uppe för lottning.

Samtidigt skrev någon att i DL1 brukar goda rösta på goda? Hittar inte vem. Känner att jag är lite för oerfaren för att veta hur det brukar vara.

Får fundera lite till under dagen, men vill som sagt passa på att flagga för att jag kanske har fullt upp. Hoppas det blir lite liv i tråden så att man kanske blir lite klokare. :)
Eftersom goda inte känner till varandra i DL1 (oftast, finns ju lekar med undantag) så är sannolikheten att god röstar på god i DL1 stor. Tänker jag.

Oj, jag glömde totalt bort detta! Sorry. Jag hade röstat på Harrysen för att jag fick en röst. Så min motivering hade nog bara varit att varför skulle inte sällskapet göra resan?

Jag funderar lite på varför du lägger din efterhandsröst på Harrysen, istället för att "säkra" din överlevnad med en röst på Lobelia eller cirkus? Iom att du nämner att du har fått en röst menar jag.

Jag inser att detta är lite oschysst att inte låta dig svara innan jag röstar, men jag känner att jag behöver rösta så att jag kan vila inför nattjobb. Så om jag är vaken sen och något annat mer skumt dyker upp så kan jag tänka mig att ändra röst.

Men för tillfället blir det såhär.
Blacksmithfarm röstar på bollen__
för att hennes röst delvis ska hjälpa henne att överleva lynchen (om vi antar att den kommit i tid) men hon lägger den inte på det mest strategiska stället (cirkus eller Lobelia). Ulv som inte vill sticka ut med en röst på en god? Alt. Ond kollega beroende på ciskus's roll, som jag för tillfället inte har några idéer om.

DL 1

Lobelia lynchas bybo
Hedinn käkas bybo
LenaH på Snurrfian
Fio på LenaH,
Bollen på Harrysen

Tacksamt att det nästan inte kommit några inlägg -var rädd att det skulle vara flera sidor att läsa ikapp 😅
Jag har en vattenläcka som vi håller på och försöker lokalisera vart den är. ”Bara ” 400 m att felsöka från brunnen till mitt hus och stall O_o
Troligen har vi hittat ungefär vart den är men hittar ingen ledning än så länge. Fins ingen dokumentation vart den ska vara nedgrävd heller så är ett detektivarbete och projekt

Mina tankar om gårdagens Lynch är att det kan ha varit lottning som avgjorde lynchen,
Eller så var borgmästaren inblandad med sin röst som är utslagsgivande , om den har röstat på Lobelia
Extraröst kan också ha lagts på Lobelia.
Det är de alternativ jag kan komma på

Med detta sagt har jag ingen aning om någons roll utan är rena konstateranden om vad som kan ha avgjort lynchen

Tre som missar att rösta. LenaH , fio och bollen_
svårt att veta om det egentligen säger något med deras efterröster. Det enda är väl LenaH som ville lägga upp snurrfian till lottning med 2 röster i så fall. Behöver inte betyda något då LenaH är känd för att kunna lägga en andra och rent av tredje röst i första DL

Niyama lägger en sen andraröst på Lobelia och lägger upp henne i ledning innan hedinn kommer in i sista minuten och lägger en andra röst på cirkus
Kan vara en god som tyckte lobelia var mest misstänkt , kan också vara en ond som ville säkerställa att en god var uppe i ledning ,framför allt om någon /några onda hade en röst? Men har inte reagerat på något Niyama skrivit än så länge så håller henne inte åt något håll så här långt

Jag ber om ursäkt i förväg - jag kommer nog slockna innan dl, maken och barnen åkte till England halv två i natt, hann lagom somna om innan hunden väckte mig 04 och sedan dök våra snickare upp 6:40:sleep:

Jag känner en viss tacksamhet precis som @qitis att det inte är mängder med inlägg men samtidigt blir det svårt att få grepp om folk också. Första dags röstningar brukar inte säga så mycket i slutändan, att @LenaH lägger sin första röst på mig känns snarast som ett välkommen tillbaka, men samtidigt brukar det vara en ulvig LenaH som gör det lätt för sig.

Det finns ju flera man skulle vilja se mer av, @fio och @bollen__ vore det lite intressant att höra mer ifrån. Eller ja även @LenaH i och för sig.

Det är ju alltid lätt att misstänka @Blacksmithfarm som måste rösta tidigt, men jag försöker att inte ramla dit utan några ordentliga misstankar.

@Niyama ifrågasätter och just nu känns det som en god som letar men det är ju även en erfaren spelare och jag är rejält ringrostig.

@qitis - min röst säger förhoppningsvis att jag hade röstat just så eftersom jag gjorde det innan uppdateringen kom så jag hade ingen bias.
Dock var det ju en dumdumröst måste jag erkänna men jag tyckte inte det fanns så mycket skumt att gå på.

Jag har en vattenläcka som vi håller på och försöker lokalisera vart den är. ”Bara ” 400 m att felsöka från brunnen till mitt hus och stall O_o
Troligen har vi hittat ungefär vart den är men hittar ingen ledning än så länge. Fins ingen dokumentation vart den ska vara nedgrävd heller så är ett detektivarbete och projekt
Jag kom på att jag måste montera ett Ikeaskåp, jag tänkte att jag kan göra det när jag är sjukskriven men insåg idag att jag INTE kommer kunna kräla runt på golvet! :rofl:

Bara dörrarna kvar nu...

Jag funderar lite på varför du lägger din efterhandsröst på Harrysen, istället för att "säkra" din överlevnad med en röst på Lobelia eller cirkus? Iom att du nämner att du har fått en röst menar jag.

Jag inser att detta är lite oschysst att inte låta dig svara innan jag röstar, men jag känner att jag behöver rösta så att jag kan vila inför nattjobb. Så om jag är vaken sen och något annat mer skumt dyker upp så kan jag tänka mig att ändra röst.

Men för tillfället blir det såhär.
Blacksmithfarm röstar på bollen__
för att hennes röst delvis ska hjälpa henne att överleva lynchen (om vi antar att den kommit i tid) men hon lägger den inte på det mest strategiska stället (cirkus eller Lobelia). Ulv som inte vill sticka ut med en röst på en god? Alt. Ond kollega beroende på ciskus's roll, som jag för tillfället inte har några idéer om.
Jag orkade faktiskt inte läsa så noga när jag insåg att jag glömt bort leken, så krafsade bara ihop en röst eftersom den ju inte spelar någon roll för utgången av dl liksom. Så totalt oengagerad lekt av mig var det. Jag ska försöka hinna vara med mer idag, men nu är det middag och smickrande så elektrikern kan komma som går före 😅

@Niyama ifrågasätter och just nu känns det som en god som letar men det är ju även en erfaren spelare och jag är rejält ringrostig.
Fattar inte var du ser att hon ifrågasätter? Om du menar hennes röstinlägg med teori är det ju samma tanke som jag hade och som DU röstade på mig för.

Jag tycker det är lite sådär att det är tre stycken som inte röstade - mest för att efterhandsrösterna blir precis så som boll skriver - inte betydelsefulla och jag tror att hon kanske hade lagt en annan röst om rösten hade räknats, lite beroende på egna rollen. Varför skulle hon vara noggrann med att säkra sin kvarvaro @Blacksmithfarm ? Det beror väl på villken roll man har? En viktig god roll eller ulv brukar ju tendera att vilja hänga kvar i leken medan byborna kan offra sig för de andra viktiga rollerna så länge som de inte VET att den de röstar på är ond

Va? Varför skulle hon följa Q? Måste läsa rollistan igen känner jag men även om Q skulle vara god så har hon väl ingen info från start?

Fattar inte var du ser att hon ifrågasätter? Om du menar hennes röstinlägg med teori är det ju samma tanke som jag hade och som DU röstade på mig för.
Hon ifrågasätter ju min röst på dig? Sen har hon även ett röstinlägg.

Jag orkade faktiskt inte läsa så noga när jag insåg att jag glömt bort leken, så krafsade bara ihop en röst eftersom den ju inte spelar någon roll för utgången av dl liksom. Så totalt oengagerad lekt av mig var det. Jag ska försöka hinna vara med mer idag, men nu är det middag och smickrande så elektrikern kan komma som går före 😅
Kom ihåg att dl är kl 21 :)

Hon ifrågasätter ju min röst på dig? Sen har hon även ett röstinlägg.
Ja men hon röstade ju på samma som jag gjorde och du röstade på mig.
Så du menar att hon är god för att hon ifrågasätter dig? Jag tycker du spretar rätt mycket just nu.
jag tycker också att din röst på mig var klen. Hedinns var ännu konstigare motiverad.

Ja men hon röstade ju på samma som jag gjorde och du röstade på mig.
Så du menar att hon är god för att hon ifrågasätter dig? Jag tycker du spretar rätt mycket just nu.
jag tycker också att din röst på mig var klen. Hedinns var ännu konstigare motiverad.
Ja herrejisses vad jag är spretig, det finns ju nästan noll att gå på så jag gör mitt bästa. Och visst Hedinns var konstigt motiverad men hon var ju bybo så det är knappast något som borde ligga mig i fatet. Jag är lite rädd att det här kommer bli en lek där goda försöker hitta något och fastnar i varandra och sen ligger ulvarna lågt och vinner på att de inte är så synliga.

Oj, jag glömde totalt bort detta! Sorry. Jag hade röstat på Harrysen för att jag fick en röst. Så min motivering hade nog bara varit att varför skulle inte sällskapet göra resan?

Jag tycker det är lite sådär att det är tre stycken som inte röstade - mest för att efterhandsrösterna blir precis så som boll skriver - inte betydelsefulla och jag tror att hon kanske hade lagt en annan röst om rösten hade räknats, lite beroende på egna rollen. Varför skulle hon vara noggrann med att säkra sin kvarvaro @Blacksmithfarm ? Det beror väl på villken roll man har? En viktig god roll eller ulv brukar ju tendera att vilja hänga kvar i leken medan byborna kan offra sig för de andra viktiga rollerna så länge som de inte VET att den de röstar på är ond
För att hon valde att rösta på Harrysen som emedan hade en röst pga bollen själv hade en röst = bollen vill vara kvar -> vore det då inte bättre att rösta på dig eller Lobelia.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
14 507
Senast: Niyama
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
13 023
Senast: Madalitso
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 490
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V