"Jo, hästen kan fortsätta trava fast än att den bajsar!"

Sv: "Jo, hästen kan fortsätta trava fast än att den bajsar!"

KL
Fattar inte problemet här. Mina hästar skulle aldrig stanna framför ett hinder för att göra sina behov. Dom är såpass smarta att dom alltid väljer att göra det i skritt efter att man ridit klart. Dom skulle aldrig stanna i en högre gångart för att bajsa däremot i skritt kan dom göra det. Inom eliten får oftast hästarna stå stilla också, så jag förstår inte argumentet vissa har med att det kan ställa till problem vid tävling?

Håller helt med!

Men finns det någon världsberömd "tränare" som får hästarna att baja på kommando är det lätt att inbilla sig att det är så det ska gå till. Stackars djur som inte ens får bestämma när de ska skita. :mad:

Om vi inte arbetar i form får lillkillen stanna och bajsa, och om vi inte hoppar så klart. Går han i form är det någon tidigare ryttare som lärt honom att då ska man verkligen inte bajsa. Det sitter i för jag brukar hitta spår av bajs på ridbanan efter ett arbetspass, utan att det märkts att han gjort nåt :D

*KL*

Min stannar och bajsar när det blir jobbigt att jobba (eller snarare försöker han stanna men jag brukar inte tillåta det):devil: gärna mitt i skänklevikningen tex när det ställs lite krav på honom. Andra gånger har han inga problem alls att trava och bajsa samtidigt...men det brukar vara på rakt spår det...:mad:

Det är värre med kissandet för det kan han bara göra i boxen/hagen eller möjligen på medellinjen... Det gäller att man noterar att han blir irriterad och samtidigt går och "kniper" så man kan göra en lite paus om det behövs för att ge honom tillfälle. Är jag ouppmärksam på det går han och kniper en hel lektion och ridningen funkar sisådär...men visst går det att rida vidare
-kan tillägga att nog har jag suttit av själv för att ta kisspaus vid kris (måste sluta med kaffet innan ridning!:angel:)

Nu vet jag ju att han alltid brukar lägga en hög i början av passet och eftersom han oftast skrittar fram på lång tygel då så får han stanna. Han är en sån häst att jag måste välja mina fajter med honom och eftersom vi bara skrittar fram så...:idea:

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 550
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar