"Jo, hästen kan fortsätta trava fast än att den bajsar!"

Sv: "Jo, hästen kan fortsätta trava fast än att den bajsar!"

vilket skit snack...:rofl:

klart hästarna kan gå o skita samtidigt, det är juh jag som ryttare o hästens flockledare som bestämmer..

o jag vill inte att min häst ska stanna som en utställningspudel mitt i ett dressyr program... men d betyder inte att jag e en stropp eller att jag inte känner min häst!!:mad:

Så du menar på fullt allvar att om ledaren i hästflocken ser att hans kompis behöver bajsa så går hon/han fram till den bajsnödiga och driver på den så att den måste springa och skita. Bara för att det är ledaren som bestämmer?

Haha.
Om jag är ute och går med mina kompisar i skogen och en av dem är bajs/kissnödig och sätter sig ner för att göra sina behov men jag anser att vi kan fortsätta gå och tvingar då min kompis att gå och bajsa samtidigt...
Vilken bra relation vi skulle få då...

För är det inte det vi ska sträva efter? Att vinna förtroende och bli vänner?

En häst i panik skiter i farten, alltså en häst som flyr...

Att vara en bra ledare innebär inte att man kan bestämma att hästen ska gå och skita.

Wilma stannar och bajsar. Har försökt att få henne att gå, men hon insisterar till att stå still och bajsa. :) Tycker att hon också kan få det, för när jag tänkte efter så skulle inte jag vilja springa runt och bajsa i farten. :rofl:

Men snälla, skilj på ledarskap mellan djur och ledarskap mellan människa och djur. Och sluta jämföra djur med människor för i de allra flesta fall är det som att jämföra äpplen och päron. :smirk:

Lite OT, men jag har haft min häst i drygt 3 år och hon har ALDRIG bajsat när jag har ridit :confused:

Jo hästen kan fortsätta trava när den skiter... det är inga problem.

I ditt fall handlar det om en ridskolehäst om jag förstått det hela rätt. I så fall bör du göra som ridläraren säger. Ridskolehästar lär sig snabbt att stanna när det trycker på. Detta är inte bra ur ren säkerhetsynpunkt. Speciellt inte när hästarna går lektion för mindre rutinerade ryttare.

Det är inte roligt att som nybörjare komma ikläm mellan två hästar som slåss bara för att den som gick först skulle stanna och skita.

För om det är värsta ovännen som går bakom när första hästen stannar och skiter så kommer den första att börja sparka oavsett om den skitit färdigt eller inte. De kan nämligen slåss och skita samtidigt också om det behövs.

Hur man sen gör med sin egen häst är ju en helt annan sak. Där finns det olika läger.

Själv låter jag mina hästar stanna ibland och ibland inte. Är jag bara ute och promenadrider och låter hästen lunka på så får den stanna och skita om den vill. Men rider jag aktivt och kräver arbete av hästen så får den antingen hålla sig eller skita under tiden den jobbar.

Det går bra att låta hästen göra både ock alltså....

Hur du gör med din egen häst om du skaffar någon är alltså upp till dig själv. På en ridskolehäst handlar det om säkerhet och lydnad och därför skall de gå frammåt även om det trycker på där bak.

Och de hästar jag träffat som fått stanna och skita har INTE kunnat avgöra när det är "allvar" som ngn skrev.
I bästa fall har de hästarna "bara" sabbat en tävling genom att ta skitpaus. En mitt i en mellantrav i ett dressyrprogram, en annan mitt i en hoppbana.

Jag har samma erfarenhet.
Lånade en häst ett par månader av en bekant när jag var emellan hästar ett tag, den var 12 år och hon hade haft den sen unghäst och alltid låtit den stanna. det var LÖGN att få den att gå när den skulle skita, med resultat att den stannade även om man var mitt i ett dressyrprogram eller i galopp på en skogsväg i skogen.
helt oacceptabelt tycker jag om man vill kunna använda hästen till annat än promenader.

I ditt fall handlar det om en ridskolehäst om jag förstått det hela rätt. I så fall bör du göra som ridläraren säger. Ridskolehästar lär sig snabbt att stanna när det trycker på. Detta är inte bra ur ren säkerhetsynpunkt. Speciellt inte när hästarna går lektion för mindre rutinerade ryttare.

Det var väl allt som behöver sägas :bow:

Jo hästen kan fortsätta trava när den skiter... det är inga problem.

Det är inte roligt att som nybörjare komma ikläm mellan två hästar som slåss bara för att den som gick först skulle stanna och skita.

För om det är värsta ovännen som går bakom när första hästen stannar och skiter så kommer den första att börja sparka oavsett om den skitit färdigt eller inte. De kan nämligen slåss och skita samtidigt också om det behövs.

Hur man sen gör med sin egen häst är ju en helt annan sak. Där finns det olika läger.

Själv låter jag mina hästar stanna ibland och ibland inte. Är jag bara ute och promenadrider och låter hästen lunka på så får den stanna och skita om den vill. Men rider jag aktivt och kräver arbete av hästen så får den antingen hålla sig eller skita under tiden den jobbar.

Det går bra att låta hästen göra både ock alltså....

Hur du gör med din egen häst om du skaffar någon är alltså upp till dig själv. På en ridskolehäst handlar det om säkerhet och lydnad och därför skall de gå frammåt även om det trycker på där bak.

Tack för ett bra svar.
Jo, det blir ju lätt stopp i trafiken om någon häst stannar mitt i spåret = livsfara. Men då är det ju inte heller så svårt att styra in mot mitten. Börjar hästen sakta ner och man inte får upp den i traven igen så får man ju helt enkelt flytta sig från spåret. Synd bara att inte alla mina andra ridgruppskamrater förstår det. Dem kan stå och driva på hästen i skritt, mitt i spåret. Inte så lyckat. :cool:

Det gjorde aldrig min gamla ponny heller.. Jättepraktiskt, behövde aldrig mocka efter mig i ridhus eller på ridbanan!
Någon enstaka gång kände jga att hon stod emot och då bajsade hon i princip direkt när jag satt av, men för det mesta märkte jag aldrig något. Däremot har vi haft skillda åsikter på ett par hopptävlingar när hon varit kissnödig, och inte velat kissa förrän hon kom in i transporten.
Fast att det var praktiskt med henne har jag fått igen med råge, nuvarande hästen skiter ton.. :crazy:

Till tråden: Jag brukar låta min häst stanna "om det passar", det vill säga om vi rider i skogen eller slöskrittar på banan, däremot inte om vi kommer i fart eller är mitt upp i en övning. Har, peppar, peppar, aldrig haft problem att han försökt stanna på tävling t ex.
Däremot har han börjat jävlas lite just när vi skrittar fram/av, han stannar och lyfter på svansen - jag tror att han ska bajsa och låter han stå - och så händer det inget.. Jag riktigt känner hur han flinar åt mig - gick du på den lätte.. :cool: Fast då får han jobba ännu mer sen istället! ;)

jag stannar och låter dem bajsa färdigt.
Inte skulle jag vilja springa och skita samtidigt så varför ska min häst behöva göra det?

Du hade inte velat ha någon sittande på din rygg heller...

kl
jag driver på hästen istället, han får gott fortsätta jobba :p
Visst, ok om man bara slöskrittar, då kan de väl få stanna, men jobbar man hästen så vill jag inte plötsligt tvingas stanna.

Har ridit på två olika ridskolor, på den första red man på oavsett (såvida inte hästen skulle kissa), och där har jag inget minne av att hästarna ens saktade ner om de bajsade. Visst, jag kan minnas fel, men tror inte det.
På den andra var det vanligt att hästarna fick stanna och där blev de också mycket långsammare när det var "bajsadags", ibland även tvärstopp...

Tack för ett bra svar.
Jo, det blir ju lätt stopp i trafiken om någon häst stannar mitt i spåret = livsfara. Men då är det ju inte heller så svårt att styra in mot mitten. Börjar hästen sakta ner och man inte får upp den i traven igen så får man ju helt enkelt flytta sig från spåret. Synd bara att inte alla mina andra ridgruppskamrater förstår det. Dem kan stå och driva på hästen i skritt, mitt i spåret. Inte så lyckat. :cool:

Problemet är att 90% av alla nybörjare inte klarar av att känna när hästen skall till och skita.... Alltså hinner de inte med att styra undan förrän tvärstoppet är ett faktum. Alltså är det enklare att hästarna "kan" och "vet" att de skall fortsätta framåt och utföra behoven i farten.

Problemet med tvärstoppande hästar pågrund av toalettbestyr brukar inte finnas i grupper med mer rutinerade ryttare.

Inte skulle jag vilja springa och skita samtidigt så varför ska min häst behöva göra det?

Fast vill du ha sadel på ryggen och bett i munnen? En människa som sitter på och du måste göra allt den ber om? Stå i en box på nätterna och en hage oavsett väder på dagarna? Äta hö och havre??

Vi är människor och de är hästar... Hur långt ska man förmänskliga djuren?

Vill du inte att hästen ska behöva gå och bajsa samtidigt är det ju ditt val, likväl som att de som inte vill att den ska stanna i tid och otid för att bajsa.

Din häst är en häst och har av naturen utrustats med förmåga att tömma tarmen under tiden den rör sig. Oavsett varför den behöver röra sig under tarmtömningen så har den förmågan att göra det.

Människan har inte utrustats med den förmågan.... Vi behöver vara stilla för att det skall fungera som det är tänkt. (Om vi inte lider av montezumas hämnd eller liknande) ....
Men jag förutsatte att det var friska individer vi talade om.

Hur du sen gör med din häst är ju helt upp till dig....

Fast å andra sidan, hur ofta bajsar hästen just mitt i dressyrprogrammet?

Haha precis det där har hänt mig på ett KM. Hästen stannade och sket mitt i programmet och jag höll på att dö :rofl:

det beror ju också på vad man vill använda hästen till. vill man bara rida hemma och i skogen är det väl akanske mer ok att den stannar, men som sagt, det kan ju även ske på en skogsväg i galopp, så roligare kan man ju ha om du frågar mig.
för mig som tränar och tävlar är det en otänkbar lösning att hästen ska få stanna närhelst den vill.

Din häst är en häst och har av naturen utrustats med förmåga att tömma tarmen under tiden den rör sig. Oavsett varför den behöver röra sig under tarmtömningen så har den förmågan att göra det.

Människan har inte utrustats med den förmågan.... Vi behöver vara stilla för att det skall fungera som det är tänkt. (Om vi inte lider av montezumas hämnd eller liknande) ....
Men jag förutsatte att det var friska individer vi talade om.

Hur du sen gör med din häst är ju helt upp till dig....

Montezumas vadå?:confused:
Rider bara hemma och i skogen med mina hästar så för min del gör det inget om de stannar

Vet bara att i travhäst-världen får inte hästarna stanna för att bajsa. Låter man hästen stanna för att bajsa kan den även göra det i lopp.

Vet inte om en häst i ett tävlingslopp överhuvudtaget hinner tänka på att den är bajsnödig.

Min sambo's travhingst brukar däremot alltid stanna för att kissa, oftast blir det på stallplan, sedan räfsar han över pölen, som en hund.

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 550
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 736
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar