"Jo, hästen kan fortsätta trava fast än att den bajsar!"

Sv: "Jo, hästen kan fortsätta trava fast än att den bajsar!"

Fast å andra sidan, hur ofta bajsar hästen just mitt i dressyrprogrammet?

Min gör det ganska ofta:angel:

TS: Jag personligen tillåter det inte eftersom jag tävlar dressyr och vill inte ha en häst som stannar om den skulle vara bajsnödig. Lite onödigt att få massor med avdrag för den sakens skull.
Hur blir det förresten i hoppning? Ränkas det som vägran då eller?:rofl:

Om jag känner att hästen vill bajsa så stannar jag om det är lämpligt annars så kan hon skita i farten :D

Jag tror att det är upp till var och en:smirk:

Det var som sagt ett exempel. Och det händer ju. Det bästa är ju att låta bli att lära in beteenden som inte är önskvärda. Jag bestämmer när hästen ska stanna och när den ska gå, alltså lär jag den inte att det är OK att stanna när man är bajsnödig.

Jag låter alltid mina stanna och bajsa och har aldrig någonsin fått en häst som stannar mitt i ett dressyrprogram eller på en hoppana.

De brukar alltid göra sina behov vid framridningen. Se bara i hoppning där man stannar klockan direkt innan start om hästen vill bajsa

det beror ju också på vad man vill använda hästen till. vill man bara rida hemma och i skogen är det väl akanske mer ok att den stannar, men som sagt, det kan ju även ske på en skogsväg i galopp, så roligare kan man ju ha om du frågar mig.
för mig som tränar och tävlar är det en otänkbar lösning att hästen ska få stanna närhelst den vill.

Fast om du tävlar så mkt borde du ju se omkring dig att de flesta hästar gör sina behov på framridningen och de allra flesta ryttare stannar med hästarna eftersom det faktiskt är en stor fördel om de inte är skitnödiga eller kissnödiga innan start.

Se bara på den "stora" de stannar alltid med sina hästar om de behöver skita och samtidigt så stoppas nedräkningsklockan. Men om hästen skulle behöva under hoppningen har jag då aldrig sett någon som stannar utan då brukar de göra det när de galopperar.

Men det bästa är ju att de gör det färdigt innan start.

Intressant...ger du din häst lavemang innan du rider in på tävling då?:smirk:

Mina hästar arbetar, på gården och på tävlingsbanan och jag lär mina att man stannar enbart när jag säger att det ska stannas:cool:

Man kan ju låta hästen bajsa innan start :angel: vilket är väldigt vanligt iaf när det gäller hopphästar

Det är inte så vanligt att hästar vill kissa under ridning. Har aldrig hänt mig och jag har ridit i nästan 20 år. Händer ibland efter ridning t ex om man står och pratar efter att man skittat av eller direkt efter att den kommit in i boxen/transporten.

För att svara så kan den inte kissa och gå sammtidigt, då måste den stå still.

Har du inte ens sett en häst kissa under ridning på dessa 20åren??

Min kan stanna och kissa när man tävlar dressyr :smirk: :crazy: Och hon kissar ALLTID när vi rider ut, speciellt om vi kommer till ett ställe med mossa eller dylikt som gör att det inte stänker. Om jag är tankspridd så missar jag ofta hennes övertydliga tecken och då blir hon hyffsat irriterad på mig och samarbetar inte så mkt mer sen.

Vi har en sådan ridskoleponny som stannar och bajsar så fort han tycker det blir lite jobbigt. Det finns ingen ponny som skiter som han! Jag LOVAR att han håller sig i stallet bara för att kunna bajsa två lektioner om dagen :devil:

(Fast han är röststyrd, så ryter jag åt honom fortsätter han gå).

Jag har väl haft tur med mina hästar. De har aldrig stannat på tävlingar, stora vägar eller något annat för att göra sina behov. Sanningen å säga är det inte gärna de stannar alls och skiter när ajg rider, men inte för att jag inte tillåter det. De gör det helt enkelt inte.

Jag håller med om att det beror på vad man vill ha hästen till. Är det så viktigt med en tävling, så visst tvinga hästen. Vill man "bara" ha hästen för att man gillar dem och ser till deras behov så kan man låta dem stanna. Jämför inte hästar och människor säger ni. Men försök då se till vad hästen vill istället för att bara tänka på er själva och er egen vilja. Är det du eller hästen som vill tävla och prestera?

*knapplån*

Jag läste om en hästdressör som lärt sina hästar skita innan de gick in i manegen. "Shit shit" var tydligen kommandot.

För min egen del får hästen gärna stanna och bajsa, och min både bajsar och kissar under ridturerna. Men jag tävlar inte och rider inte lektion med andra där säkerheten kan bli lidande. Ute i skogen tycker de bara det är mysigt att gå in i rumpan på den bajsande hästen och få doften på första parkett. (nej då, hästar som inte funkar ihop får inte gå in i rumpan på varandra)

Men jag tycker också det är okej som säkerhetstanke och tävlingsprestation att lära sin häst bajsa under alla gångarter. Situation, egna önskemål och förhållandet till hästen får avgöra.

KL

Man kan inte jämföra hästar och människor. Klart en häst kan röra på sig samtidigt som den bajsar.

Det som är intressant i sammanhanget är väl VARFÖR en häst hellre stannar och bajsan än rör på sig.

Det handlar om instinkter.

Hästen är ett flyktdjur. Om den står stilla och bajsar så hamnar allt bajs i en hög. Eventuella rovdjur kan då inte utifrån bajsen se åt vilket håll hästen rört sig.

Om det ligger en lång rad med bajshögar så kan rovdjuret få en ledtråd åt vilket håll hästen gått åt.

Nu är inte våra hästar vildhästar längre, så det går mycket väl att lära dem att jobba och bajsa samtidigt. Vi skyddar ju pållen mot allt ont ;).

Men det kan ju vara bra att veta varför kusarna beter sig som de gör - det har ingenting med att göra att det är typ jobbigt att röra sig och bajsa samtdigt. En häst kan galoppera i full fart och ändå tömma tarmen.

Den blir dessutom inte bajsnödig på samma sätt som vi människor. Hästar släpper ju bajs som revirmarkeringar, kan alltså hålla bajs i tarmen för att släppa på lämpligt ställe.

Funkar ju också att släppa ett par kottar varannan meter för att slippa röra på sig om den lär sig att det är OK att stå still och bajsa :angel:.

/Lizzie

Min häst har aldrig ens tänkt taken på att stanna för att skita vilket jag tkr är skönt då jag också ksulle ställa den här frågan till mig själv.
Nu behöver jag inte det och är glad för att han kan trava och skita samtidigt under ett dressyrprogram! :p :)

kl.

När jag fick min häst stannade han alltid när han skulle skita & dte var jobbigt!
Men nu går det alldeles utmäkrt att trava & skita samtidigt :D

Visst kan den, men hur kul kan det vara att anstränga sig i fysiskt arbete medan man bajsar? :smirk:

Nä man ska vara ett team och ha roligt tillsammans. Och alla har rätt till toapaus. Oavsätt om man är på träning, i naturen eller på tävlingsbanan. Det handlar om ren respekt för varandra.

Det är den häst det handlar om, inte en människa. Vi funkar inte på samma sätt. Självklart kan hästen röra sig och bajsa.
Om din ridlärare säger att ni ska fortsätta så är det väl bara att göra det, det handlar om din och dina ridkamraters säkerhet. Det är nog inte så kul att bli sparkad av en häst för att man inte han svänga undan när hästen framför går på pottan.
Det är inte alltid bara att svänga åt sidan...det är kanske 500-600kg häst man sitter på.

kl

jag gör halt när det är dgs , för det mesta. ber jag henne inte att stanna gör hon inte det hellre.

och detta stannandet är egoism från min sida..:smirk: ..vill inte ha bajs i svansen och bakskydden....:)

Jag personligen har valt att öva min ponny på både och, hon blir inte alls skänkeldöv. När vi är i ridhuset så får hon stanna så länge vi inte är mitt i en rörelse, tillexempel på väg mot ett hinder. I skogen och vi skrittar så får hon välja själv, hästarna reagerar juh olika, så jag tycker att du ska prova dig fram.

I regel så stannar min häst när hon ska bajsa. Vem sjutton kan gå och bajsa samtidigt?? Inte jag iaf. Men min förra häst, även den en isis, han bajsade när han galopperade! Inte roligt att vara bakom oss då.... :banana:

*kl*

Jag måste bara tala om hur mycket jag skrattade när jag läste den här tråden!
Underbart rolig. :rofl:

Fast å andra sidan, hur ofta bajsar hästen just mitt i dressyrprogrammet?

Nä, låt du hästen stanna, de brukar känna när det är "allvar" på tex en tävling. Se det så här: En bajsnödig häst kan inte prestera sitt bästa :smirk:

Enda gången man ser hästar bajsa i farten är ju när de flyr. Vi vill väl inte att de ska använda flyktbeteende när vi rider?

Det har hänt mig, när jag hade min första ponny och inte var duktig nog att få henne att fortsätta galoppera. Det dressyrprogrammet gick åt helvete kan jag ju säga ;)

Det hände på en hopptävling också, med samma häst, så hon brydde sig inte om att det var "allvar".

Visst kan man låta hästen stanna ibland, men det får inte bli en vana. Tro mig, det är inte så kul ;)

*KL*

Min häst stannar MKT sällan, när jag köpte han för snart 6 år sen så kunde han bajsa upp till 10 ggr per pass.. Och jag är medveten om att detta var pga stress, men då han valde att inte stanna så bromsade jag han inte heller då det var så ofta, och att målet är att få en trevlig tävlingskompis..

de få gånger han stannar så har det oftast varit då han har stannat och spanat på något och blivit spänd..
Har inte haft problemet med att han stannat på tävling då han går bara man kramar lite med skänkeln..

Jag tycker absolut att de kan gå samtidigt, men man måste ändå ta hänsyn till hästen, vill den stanna och inte tar att man kramar med skänkeln så får man gott göra halt..

KL
Fattar inte problemet här. Mina hästar skulle aldrig stanna framför ett hinder för att göra sina behov. Dom är såpass smarta att dom alltid väljer att göra det i skritt efter att man ridit klart. Dom skulle aldrig stanna i en högre gångart för att bajsa däremot i skritt kan dom göra det. Inom eliten får oftast hästarna stå stilla också, så jag förstår inte argumentet vissa har med att det kan ställa till problem vid tävling?

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 550
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar