"Jo, hästen kan fortsätta trava fast än att den bajsar!"

Sv: "Jo, hästen kan fortsätta trava fast än att den bajsar!"

Jag brukart stanna pågrund av att det bara blir krångligare om det blir utspritt än om det hamnar i en hög.

*lånar knapp*

Om jag skrittar på långa tyglar utan krav så låter jag hästen stanna om den vill. Men i trav eller galopp eller till och med i skritt på kort tygel skulle min häst inte komma på tanken att stanna faktiskt. han bajsar men gör inte ens ett försök att stanna. Han vet att är man "på jobbet" så får man bajsa under tiden.

Tycker det är en ovana att hästen bestämmer när den vill stanna eller gå.

Rider man på ridskola ska man göra som ridläraren säger. Annars bör man rida privat där man kan göra som man vill. Det blir en ohållbar situation om alla elever har egna ideer om hur man ska göra. Då blir ridläraren lixom överflödig.

Ska en häst stanna för att bajsa blir det ofta stopp i ledet, och det funkar ju inte eftersom då kommer alla i gruppen av sig för att en häst ska skita.

*knapplån*

Men alltså visst om hästen fortsätter trava/skritta när den bajsar - då blir det inte stopp i trafiken. Men när hästen kissar så MÅSTE den väl stanna? Har aldrig sett en häst som går och kissar. Då blir det ju också stopp i trafiken.
Apropå nybörjargrupper så håller jag med om att många inte känner att hästen är på gång. jag brukar känna att hästen börjar stanna av och slöa sig fram i exempelvis traven och då styr jag bort från spåret av ren reflex eftersom det kn leda till trafikstopp utan att hästen för den delen bajsar - den kanske bara vill busa lite och inte lyssna. Men det är ett j*vla otyg att skritta i spåret.

Det är inte så vanligt att hästar vill kissa under ridning. Har aldrig hänt mig och jag har ridit i nästan 20 år. Händer ibland efter ridning t ex om man står och pratar efter att man skittat av eller direkt efter att den kommit in i boxen/transporten.

För att svara så kan den inte kissa och gå sammtidigt, då måste den stå still.

Min häst stannar o bajsar när jag är ute o rider, ganska ofta stannar hon på ängar o liknande för att kissa.

Under dressyrprogram o hopptävlingar har hon aldrig stannat för att bajsa :D

*kl*

Har haft några olika hästar. Endel skiter och går och skiter i det. :) Men sen har jag haft några, framförallt en nordis, som inte kunde skita och gå samtidigt.

Nu pressade jag inte honom, han fick stanna. Men någon gång när vi red för instruktör så kämpade jag för att få honom att gå och skita. Gick EJ. Han stängde av fullständigt under tiden. Den här var AR tränad, urfin, men det var en fullständig omöjlighet att få honom att skita och gå samtidigt. Men det spelade ingen roll för mig, han fick stanna.

Norrland

Nä, låt du hästen stanna, de brukar känna när det är "allvar" på tex en tävling. Se det så här: En bajsnödig häst kan inte prestera sitt bästa :smirk:

Intressant...ger du din häst lavemang innan du rider in på tävling då?:smirk:

Mina hästar arbetar, på gården och på tävlingsbanan och jag lär mina att man stannar enbart när jag säger att det ska stannas:cool:

Jag tycker inte att man kan låta hästen stanna ibland och röra på sig en annan gång. Antingen får den stanna när den bajsar eller så får den inte det. Det är väl som i hanteringen, man kan inte ha olika regler för samma beteende?

känner en ridskoleponny som mitt i ett dressyrprogram (i galoppen) stannade och sket.

Min sköthäst stannade mitt i ett dressyrprogram och sket.................. :rofl::rofl: Och detta är en välutbildad dessyrhäst, privatägd :angel:
Kan ju säga att det inte var så kul :D

Senast ändrad av en moderator:

Min travare får absolut inte stanna och skita! Gissa varför.

Så brukar min ridlärare säga. Hästen stannar ju gärna upp när den ska bajsa, av förståeliga skäl. Men då säger hon att jag ska fortsätta driva på i traven eftersom den ju kan bajsa samtidigt som den travar. Och det tror jag också att den kan, men är det verkligen rätt att göra så? Antar att det handlar om vikten av att Jag ska bestämma och att hästen inte ska få köra med mig.
Men är det inte bättre då att kommendera en halt och sedan fortsätta när hästen bajsat färdigt? Jag menar då får man ju ändå bestämma men det känns då också lite trevligare mot hästen.
Vad säger ni?

PS. Min ridlärare är jättebra, jag tvivlar inte på hennes kunskap. Ville bara skriva detta ifall hon skulle läsa här och förstå att det är jag. :D DS.

Hästen har inga som helst problem att bajsa på flykten så att säga. Det är de gjorda för. Är det dags att dra så släpper man som hästflock ut varsin för att distrahera förföljaren, så att den stannar och lukta där i stället.

Däremot så är det ju bättre i ett ridhus att stanna om det skall plockas upp. Ute i skogen har man ju inte samma problem. Men visst stannar hästar gärna för att bajsa när de är i hagen.

Hälsning Maja

Min häst har ingenting emot att trava och bajsa samtidigt faktiskt, jag behöver inte ens driva på.
Nu har det iof bara hänt någon gång, hon bajsar väldigt sällan när man rider överhuvudtaget.

HADE hon nu varit en sådan som gärna stannar och bajsar i tid och otid hade jag nog fått vänja henne av med det, vi är dressyrnissar och mitt i ett dressyrprogram passar det liksom inte med en improviserad bajspaus:D

Jag "tvingar" definitivt hästen att gå fram, min ponny skulle aldrig få för sig att STANNA och bajsa. Varför? Jo, hur går det om din häst bestämmer att skita sig på tävling? Trevligt med en häst som stannar mitt i programmet. ;)

kl

som tur brukar alltid min häst bajsa precis när vi har lämnat stallet :D Men jag brukar alltid ställa mig denna frågan om pållen vill bajsa.. Skulle du vilja bajsa travandes? :D xD Lite fult å säga så men om man tränar för en tränare eller för någon annnan så är de kanske fult om man stannar men om man rider själv å sånt så tycker jag det är helt okej att stanna.. Det är ju inte så mysigt för de att springa å bajsa kanske? vad vet ja :P

Min häst får inte stanna och bajsa

Tängk till exempel om du var på en hopp eller dressyr tävling då mitt i allt det så skule hästen stanna och bajsa

men jag förstår dom som måste ta bort bajset för det är ju lättare om det ligger i en hög (det måste jag oxå om jag rider på en väg)men om man låter den stabba så lär den sg det och då om något är jobbigt så stannar det och bajsar så det slipper

(så var min häst i början )

Min häst som fö är mkt väluppfostrad, stannar och skiter sålänge jag skrittar, rider jag trav eller galopp stannar hon ej. Inte heller på tävling stannar hon för att göra sina behov. Hon är en dressyrhäst om någon undrar.

*kl*

Har haft några olika hästar. Endel skiter och går och skiter i det. :) Men sen har jag haft några, framförallt en nordis, som inte kunde skita och gå samtidigt.
Nu pressade jag inte honom, han fick stanna. Men någon gång när vi red för instruktör så kämpade jag för att få honom att gå och skita. Gick EJ. Han stängde av fullständigt under tiden. Den här var AR tränad, urfin, men det var en fullständig omöjlighet att få honom att skita och gå samtidigt. Men det spelade ingen roll för mig, han fick stanna.

Norrland

Han var helt enkelt en KARL :o:angel: *hukar mig*

Ja hunnerna hoppade inte ens av sina hastar nar dom skulle gora narurbehoven, sa jag tycker verkligen att moderna ryttare ska gora precis samma sak!

Dvs sjalvklart ska ni inte sjalva fa springa in pa toa nar NI vill for da kan ni ju fa for er att skita precis var som helst tex pa jobbet mitt pa mattan eller varfor inte pa golvet i stadsbussen?

Jag har haft egen hast i ca 30 ar och min erfarenhet ar att en hast VET nar det ar ok att stanna och skita eller ej. Stannar den och gor behoven mitt inne i ett dressyrprogram sa visar det bara EN sak, att ryttaren INTE har koll pa vad han eller hon gor med sin hast.

Aven en medelmatta pa ryggen av en hast kanner nar den tanker lyfta pa svansen och da gor man om det ar lampligt HALT och later hasten gora sina behov stillastaende om den nu trivs bast med det. I naturen sa stannar alltid en ostressad hast och gor sina behov, det ar bara om den flyr som den kan slappa i farten.

/KT

Liknande trådar

Ridning Det diskuterades lite i en tråd för inte så länge sedan angående paus för att hästen bajsar i dressyrprogram, vilket gjorde att jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 550
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 681
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 913
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 732
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar