Jämställdhet, feminism och maskulinism

Varför är en utvecklad svensk kultur på något sätt sämre än en konserverad?

Mångfald kan ha sina fördelar men det är väl inte särskilt svårt att se hur det "på något sätt" kan vara sämre än en "konserverad" svensk kultur? T.ex så är det inte en vild gissning att denna siffran hade varit lägre: "Drygt 10 procent av Stockholms 15-åriga flickor kontrolleras hårt av sina föräldrar. De måste vara oskuld när de gifter sig, får inte umgås med pojkar utanför familjen eller delta i all skolundervisning. Det visar en rapport från Stockholms stad."

Mångfald kan ha sina fördelar men det är väl inte särskilt svårt att se hur det "på något sätt" kan vara sämre än en "konserverad" svensk kultur? T.ex så är det inte en vild gissning att denna siffran hade varit lägre: "Drygt 10 procent av Stockholms 15-åriga flickor kontrolleras hårt av sina föräldrar. De måste vara oskuld när de gifter sig, får inte umgås med pojkar utanför familjen eller delta i all skolundervisning. Det visar en rapport från Stockholms stad."

Som Pingstvännner, Jehovas, Mormoner och Plymoth...

Vi kan alltid flytta lite folk från Stureplan till Jönköping och tvärt om för om för att öka integrationen.

Självklart är den typen av hederskultur du beskriver fruktansvärd. Jag kan inte abstrahera fram ett enda exempel på en positiv hederskultur, då de alltid bygger på att kvinnor behöver beskydd av män, och för att vara förtjänta av beskyddet måste kvinnorna anpassa sig till det givna regelverket, vilket innebär att en assymetri mellan kvinnor och mäns manöverutrymme skapas. Det här är naturligtvis skåpmat för dig!! tänker dock att det kan vara lite soft med grundpostulat ibland typ. Nåväl.

För några år sedan lyssnade jag på en barnmorska som forskat på könsstympning hos kvinnor som invandrat från Somalia. 90% hade könsorgan som blivit föremål för olika grader av stympning. Vissa hade så trånga urinrör att de var tvungna att sitta på toa i två timmar med enorma smärtor för att få ut en normal mängd kiss. En av mina allra käraste vänner bröt kontakten med mig för att vi hade en gemensam kompis som hon festat en del med. Hon var 22 år, bodde hos sina föräldrar, fick inte ha någon egen nyckel och blev utelåst och sedan slagen om hon inte passade hemkomststiden, innan 19.

De här elementen är nog klart starkt hos människor som är uppväxta och formade i extremt patriarkala strukturer, typ vissa tolkningar av kristendomen och islam. Många praktiker är brottsliga och tillbörliga åtgärder måste sättas in för att bekämpa det, för så många far så hemskt illa!!!! Därför behöver vi kvinnojourer och tillgänglig vård med kuratorer och psykologer, och vi behöver också en lagstiftning som bygger på att ingen människa har rätt att kontrollera en annan. Naturligtvis har ingen rätt att bestämma när en annans oskuld ska tas!!!!

Den här djupa problematiken ändrar dock inte faktumet att människor som flyr gör det för att deras liv är hotade. Utan det får man inte asyl i Sverige. Den delen av människovärdet borde faktiskt vara okränkbart, även om världen generellt sett inte fungerar så idag. Allt annat är bara helt oöverstigligt vidrigt. Och det bagage som ex. format en stark misogynitet ska åtgärdas, genom insatser i många delar av samhället, skola, vård, polisiärt. Jag må kanske låta idealistisk men samtidigt tror jag faktiskt att politikerna ännu har makt, vi kan fördela resurser från exempelvis Skistar och köksrenovering till mer brännande element.

@Ploki uttryckte sig som att det var självklart bättre att oönskade svenska barn utgjorde den befolkningsökning vi behöver istället för de unga vuxna från andra delar av världen som gärna kommer hit och bidrar.

Hederskultur är ett problem. När familjer kommer hit så luckras den upp i väldigt många fall. Vi hjälper alltså dem som kommer hit att slippa leva i hederskultur. Sedan är inte framgången 100% men dit måste vi sträva. "Kultur" som står i direkt strid mot svensk lag är inget vi ska ha.

Detsamma gäller den kultur av patriarkal makt och kvinnoförakt som är så vanlig inom exempelvis SD. Som de kallar svensk kultur.

När det handlar om löneskillnader mellan kvinnor och män så beror enligt dig de lägre lönerna på kvinnors och mäns olika livsval. Andra skillnader mellan män och kvinnor beror på manligt förtryck.

Du verkar ha svårt att bestämma dig.

Bestämma mig om vad? Om allting är individens egna val eller om allting avgörs av strukturer bortom individens kontroll? Tror det är lite mer komplicerat än antingen eller...

Den här djupa problematiken ändrar dock inte faktumet att människor som flyr gör det för att deras liv är hotade. Utan det får man inte asyl i Sverige. Den delen av människovärdet borde faktiskt vara okränkbart, även om världen generellt sett inte fungerar så idag. Allt annat är bara helt oöverstigligt vidrigt.

Håller med om det mesta men tycker faktiskt inte att rätt till asyl i Sverige är en del av människovärdet. Rätt till liv och hälsa är det däremot och vi ska givetvis se till att flyktingar får skydd. Det sker nästan alltid i närområdet. Utöver det så har vi ingen skyldighet att förändra vår välfärdsmodell i grunden för att kunna ge människor som annars hade bott i flyktingläger en bättre levnadsstandard.

Att Sverige inte tummar på kvinnans rätt till abort är något jag ser som extremt viktigt.

Ja. Det finns också en koppling mellan väl utbyggd barnomsorg och fertilitet i västvärlden. Om du nu vill öka kvinnors och mäns incitament att skaffa (planerade och önskade) barn så ska du se till att det finns välskötta dagis, nattis och skolor, samt att mödra- och barnavårdscentralerna är välbemannade och ger det stöd som behövs. Välutbildade kvinnor i västeuropeiska länder utan adekvat barnomsorg (säg Tyskland) väljer bort att skaffa barn. Det var ganska länge sedan kvinnor enbart definierades i egenskap av avelskossor som förväntas släppa kontrollen över sina liv helt för att de väljer att producera en ny liten människa.

http://fof.se/tidning/2008/6/dalig-barnomsorg-ger-laga-fodelsetal
http://www.scb.se/Statistik/BE/BE0101/2010A01b/Fodda.pdf
http://www.europarl.europa.eu/sides...RESS+20080414FCS26499+0+DOC+XML+V0//SV#title2

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 389
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama