F
Fruentimber
"Normer" har för övrigt ingenting med saken att göra.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Barnens bästa, ja den var ju bra.
Jag ser till barnen och samhällets bästa. Om en kvinna är så oansvarig att hon först haft oskyddat sex och därefter inte tagit hand om sin lagliga rätt till abort, ja då får hon föda barnet. Mycket enkelt. Barnet lever nog hellre än är dött.
Ja jag ser till barnens bästa. Att vara oönskad och oälskad är ingen hit. De flesta hade nog valt bort ett sådant liv för det sätter spår för resten av livet. Om du ser till barnens och samhällets bästa borde du vara mån om att aborträtten kvarstår.
På vilket vis har hon varit oansvarig och sedan när är det enbart kvinnans fel att hon blir gravid? Jag trodde i min enfald att det krävdes en man också. Är inte han oansvarig också isåfall? Preventivmedel är inte 100% säkra även om de används enligt instruktionerna. 1 av 100 blir gravid. Det finns inga 100% preventivmedel idag. Det behöver alltså inte alls handla om oskyddat sex. Det är väldigt naivt att tro att alla som oönskat blir gravida blir det för att de har haft oskyddat sex.
Om aborträtten sänks till 12 veckor är risken stor att många inte hinner inse att de är gravida. Det är inte så att det är självklart att man märker det så tidigt. Många har inte regelbunden mens och många preventivmedel tar bort mensen helt. Vissa har till och med regelbunden mens trots graviditet. Hur ska de hinna göra abort inom 12 veckor om de inte ens vet om graviditeten?
Det är deras problem. Om de inte klarar av det ansvaret ska de inte ha sex.
Det är inte en fråga om rätt och fel utan åsikter. Eftersom vården klara barn tidigare idag så har kunskapsläget förändrats. Men det betyder ju inte att det är rätt att minska friheten till abort för det. Det är en åsiktsfråga.
"Normer" har för övrigt ingenting med saken att göra.
1800-talets värderingar vill vi inte ha tillbaka. Det är därför du är i sån minoritet.
Nej det är inte deras problem enbart. Det blir också barnets problem och samhällets problem.
Vem är du som anser dig ha rätten att diktera villkoren för om andra ska eller inte ska ha sex? Det handlar inte om ansvar överhuvudtaget. Ingen kan säga till sin kropp att den ska menstruera regelbundet så att man vet om man är gravid eller inte. Varför krångla till saker och ting när det fungerar bra som det är idag?
Hej och välkommen till dagens lektion inom samhälls- och kulturanalys, given av eder Fraulein Leo herself. Dagens lektion: NORMER.
1. Normer är inte lika med eftersträvansvärt eller attraktivt.
Hade normer varit = något att eftertrakta, hade vi aldrig, ALDRIG, kommit framåt i samhället. Oavsett riktning, oavsett land.
Slut på lektion ett.
40000 aborter per år kallar inte jag bra. Kostnaden per abort är väl 10000 om inte jag missminner mig. 400,000,000 kr i sjön för att vissa inte kan hålla reda på sig. Inte rimligt.
Eftersom normer är standardargumentet för att ha kvar 18 veckor (se ex Sjöberga och Twilly här ovan) så är det bra att du nämner det.
Eftersom normer är standardargumentet för att ha kvar 18 veckor (se ex Sjöberga och Tinywiny här ovan) så är det bra att du nämner det.
Hålla reda på sig? Vad menar du med det? Tror du att det är en särskild typ av människor som behöver utnyttja aborträtten? Vilken typ då isåfall?
Vad tror du att kostnaden för ett oönskat barn är? 10000 är en piss i havet. Bara barnbidraget går på mer än det första året. Vad det oönskade barnet kommer kosta samhället senare i livet ska vi inte tala om.
I en idealisk värld skulle självklart inte aborter behövas men så länge preventivmedel inte är 100% säkra och så länge människor är mänskliga så kommer aborter behöva utföras. Det är alltså inga pengar som kastas i sjön utan det är väl investerade pengar för att förhindra tragedier.
Eftersom det föds för få barn i väst så är varje barn mycket välkommet.
Hej och välkommen till dagens lektion inom samhälls- och kulturanalys, given av eder Fraulein Leo herself. Dagens lektion: NORMER.
1. Normer är inte lika med eftersträvansvärt eller attraktivt.
Hade normer varit = något att eftertrakta, hade vi aldrig, ALDRIG, kommit framåt i samhället. Oavsett riktning, oavsett land.
Slut på lektion ett.