Jämställdhet, feminism och maskulinism

Det dräller av undantag. Jag är också ett.
Två barn under början av karriären, likadelad föräldraledighet och vab. Är 50+ och har haft en lysande karriärutveckling, dessutom mer attraktiv på arbetsmarknaden än nånsin. Kliver ständigt uppåt.

Har nu två vuxna, kloka barn som ser feminism som självklart.
Ett extremt exempel är Ellen degeneres som inte heller fallit för kvinnors åldersdiskriminering efter 50 år. Eller om det numera är 40 för kvinnor. I mitt yrke är det faktiskt samma sak, jag är 43 och har aldrig känt mig så efterfrågad på arbetsmarknaden som nu.

Som jag redan har skrivit till dig så menar jag inte att det är något fel på människor som frångår normen. Ökad kunskap om vad könsskillnaderna beror på ger ökad kunskap om hur vi på bästa sätt utformar jämställdhetspolitiken.
Det jag menar är att det är stora skillnader på individer inom samma kön.
Kategorisering på grund av påstådda könsskillnader känns då orelevant. Jämställdhetsarbetet -för att ge alla individer samma möjlighet är det viktiga. Inte någon kategorisering om vad som är kvinnligt respektive manligt enligt påstådda könsskillnader.

Det jag menar är att det är stora skillnader på individer inom samma kön.
Kategorisering på grund av påstådda könsskillnader känns då orelevant. Jämställdhetsarbetet -för att ge alla individer samma möjlighet är det viktiga. Inte någon kategorisering om vad som är kvinnligt respektive manligt enligt påstådda könsskillnader.

Kategoriseringar i form av "kvinnosyssla" eller "mansgöra" är ingenting jag förespråkar. Men om ena könet har en större genetisk predisposition till någonting så måste vi ta hänsyn till det för att kunna ge alla individer samma möjligheter att leva deras liv som de vill.

Hur får du det till kvotering? Om män väljer personer från sina nätverk, och de jobbar i en mansdominerad bransch, så är det helt naturligt att de oftast väljer män.
Hur får du der att inte bli "kvotering"? Men vist det är inte kvotering men effekten blir den samma.

Ibland är den största meriten att ha snopp mellan benen. Det är en inbyggd diskrimninering att inte kunna framhäva snoppen i CVet

Det finns faktiskt ett exempel på mitt jobb där en man kom på arbetsintervju och när han fick frågan varför han skulle få jobbet svarade han "för att jag har något som inte ni har" och syftade på sin snopp. Helt sann historia.
Han fick inte jobbet vilket jag är väldigt tacksam för.

Det finns faktiskt ett exempel på mitt jobb där en man kom på arbetsintervju och när han fick frågan varför han skulle få jobbet svarade han "för att jag har något som inte ni har" och syftade på sin snopp. Helt sann historia.
Han fick inte jobbet vilket jag är väldigt tacksam för.
Nu syftade jag inte på att man bokstavligen visar på snoppen...

Intressant artikel. Men kvalitativa studier handlar om upplevelser och det finns en rad kvantitativa studier som motsäger att kvinnor skulle ha mycket svårare att avancera. Det jag citerade ur rapporten från Sveriges ingenjörer visar vilken skillnad det kan bli, kvinnor tyckte själva att de var missgynnade och att män hade lättare att avancera fastän kvinnorna oftare hade fått möjligheten att avancera. De tidigare nämna kvantitativa studierna ser bara till individuella faktorer så som utbildning, ålder, antal arbetade timmar m.m och visar då att män och kvinnor med samma bakgrundsvariabler har lika lätt att avancera.

Har du som kvinna barn (eller föräldrar som behöver hjälp) och lever med en man som inte tar samma ansvar för barnen (eller för föräldrarna) blir det svårare att avancera även om du erbjuds möjligheten. Det finns forskning på det området också, forskning som visar att kvinnor tackar nej till att avancera eftersom deras "hemarbete" inte gör det möjligt. Män har inte det problemet i samma utsträckning...

Därför måste man titta utanför arbetsplatsen och se till orsakerna till varför kvinnor tackar nej till att avancera. Nöjd kan man ju vara ändå. Att man är nöjd som det är betyder ju inte att man inte skulle vilja ha det annorlunda.

Har du som kvinna barn (eller föräldrar som behöver hjälp) och lever med en man som inte tar samma ansvar för barnen (eller för föräldrarna) blir det svårare att avancera även om du erbjuds möjligheten. Det finns forskning på det området också, forskning som visar att kvinnor tackar nej till att avancera eftersom deras "hemarbete" inte gör det möjligt. Män har inte det problemet i samma utsträckning...

Därför måste man titta utanför arbetsplatsen och se till orsakerna till varför kvinnor tackar nej till att avancera. Nöjd kan man ju vara ändå. Att man är nöjd som det är betyder ju inte att man inte skulle vilja ha det annorlunda.

Ja om man vill förstå varför det finns färre kvinnor i bolagsstyrelser så håller jag helt med dig.

Hur är det någon form av kvotering om det är ens meriter och erfarenheter som avgör?

Om meriterna delvis består i att ha rätt kön för att kunna vara en bra kille och en i gänget, och erfarenheterna handlar om att kunna agera utefter den manliga könsrollen, då blir det kvotering eftersom det är ens kön som gör att man får jobbet. Tanken med formell kvotering är att kompensera för den informella, så att båda könen får samma möjligheter.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 391
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama