Jämställdhet, feminism och maskulinism

Om meriterna delvis består i att ha rätt kön för att kunna vara en bra kille och en i gänget, och erfarenheterna handlar om att kunna agera utefter den manliga könsrollen, då blir det kvotering eftersom det är ens kön som gör att man får jobbet. Tanken med formell kvotering är att kompensera för den informella, så att båda könen får samma möjligheter.

Om det stämmer så borde det gå att se i studier som jämför män och kvinnor med samma bakgrundsvariabler (ålder, utbildning, arbetade timmar m.m). Män med samma variabler på pappret borde då ha avancerat betydligt mer om den manliga könsrollen hjälper dem. Men studierna visar i regel inga eller små skillnader (som kan vara både till kvinnornas och männens "fördel").

The Glass-Ceiling in Sweden 1970-1990
Gender wage gap and the glassceiling effect: a firm-level investigation
Gender Differences in Executive Compensation and Job Mobility
Mindre mångfald med kvotering – en analys av utvecklingen i bolagsstyrelser
Forskarkarriär för både kvinnor och män? – statistisk uppföljning och kunskapsöversikt

Det dräller av undantag. Jag är också ett.
Två barn under början av karriären, likadelad föräldraledighet och vab. Är 50+ och har haft en lysande karriärutveckling, dessutom mer attraktiv på arbetsmarknaden än nånsin. Kliver ständigt uppåt.

Har nu två vuxna, kloka barn som ser feminism som självklart.
Javisst , men du beskriver ju själv vad det är. Undantag som bekräftar regeln

Sorry det har jag inte alla fakta för att kunna göra.
Menar du fakta om jag tänker göra könsbyte eller inte? Det är så vitt jag vet ända sättet att bygga upp och ingå i ett manligt nätverk om man är kvinna.

Och svaret är då nej. Jag kommer inte att byta kön.

Så frågan som du försöker undvika kvarstår, hur bygger en kvinna upp och är en del av ett manligt nätverk?

Menar du fakta om jag tänker göra könsbyte eller inte? Det är så vitt jag vet ända sättet att bygga upp och ingå i ett manligt nätverk om man är kvinna.

Och svaret är då nej. Jag kommer inte att byta kön.

Så frågan som du försöker undvika kvarstår, hur bygger en kvinna upp och är en del av ett manligt nätverk?
Jag har både män o kvinnor i mitt nätverk. Alltså existerar väl inget fysiskt hinder för dig att involvera män i ditt nätverk eller hur?

Jag har både män o kvinnor i mitt nätverk. Alltså existerar väl inget fysiskt hinder för dig att involvera män i ditt nätverk eller hur?

Fast själva grejen var ju att män som har makt umgås i manliga informella nätverk där de rekryterar till höga tjänster, och att det inte bjuds in kvinnor till dessa "möten". Problemet var ju inte att man får höga tjänster om man har en valfri man i nätverket.

Män kvoteras in av andra män på grund av att det är manliga chefer som rekryterar bland sina manliga nätverk.

ad markerade. Män kvoteras in av andra män på grund av att det är manliga chefer som rekryterar bland sina manliga nätverk

Alltså gäller det att bygga nätverk ;)

Kan du förklara hur jag bygger upp ett manligt nätverk, jag är ju utesluten ur det mitt eget, nätverkerk pga mitt kön.

Sorry det har jag inte alla fakta för att kunna göra.

Nu gällde det inte mitt nätverk, det innehåller både män och kvinnor. Frågan var hur jag kan bli medlem i de manliga nätverk som manliga chefer rekryterar i och ditt svar är ... tja goddag yxskaft.

Så hur bygger jag upp manliga nätverk och för den delen bli medlem i någon av de manliga chefernas manliga nätverk. Det var ju bara att göra det enligt dig

Fast själva grejen var ju att män som har makt umgås i manliga informella nätverk där de rekryterar till höga tjänster, och att det inte bjuds in kvinnor till dessa "möten". Problemet var ju inte att man får höga tjänster om man har en valfri man i nätverket.
De flesta högre tjänsten tillsätts ju inte efter det att någon sökt, utan att man blir erbjuden en tjänst

Det innebär ju att, hur du än vill lösa dessa måste kvinnor bli lika attraktiva för tjänsten som männen.

Vad är det som idag utgör skillnaden.
Det är extremt få kvinnor aktiva på den nivån, ca 5% av alla som är aktiva där.

Nu gällde det inte mitt nätverk, det innehåller både män och kvinnor. Frågan var hur jag kan bli medlem i de manliga nätverk som manliga chefer rekryterar i och ditt svar är ... tja goddag yxskaft.

Så hur bygger jag upp manliga nätverk och för den delen bli medlem i någon av de manliga chefernas manliga nätverk. Det var ju bara att göra det enligt dig
Har du ngt bättre förslag?
För vad du säger. är att du trots att det kan rädda livet på dig, inte vill lära dig simma. Och det är värre än yxskaft, det är rena rama motorsågs massakern ;)

Har du ngt bättre förslag?
För vad du säger. är att du trots att det kan rädda livet på dig, inte vill lära dig simma. Och det är värre än yxskaft, det är rena rama motorsågs massakern ;)
Nej jag har inget förslag, då hade jag inte frågat hur man bär sig åt för att komma in i manliga nätverk, det var du som skrev att det bara var att bygga upp dylika nätverk. Jag vet att det är i princip omöjligt att komma in i "mansklubbar" och deras nätverk för kvinnor och undrade därför hur du menade. Men du kanske skrev inlägget till dig själv och andra manliga individer och glömde påpeka att det inte gäller för 99 av 100 här inne.

De flesta högre tjänsten tillsätts ju inte efter det att någon sökt, utan att man blir erbjuden en tjänst

Det innebär ju att, hur du än vill lösa dessa måste kvinnor bli lika attraktiva för tjänsten som männen.

Vad är det som idag utgör skillnaden.
Det är extremt få kvinnor aktiva på den nivån, ca 5% av alla som är aktiva där.

Ja, och därför tycker jag att det kan vara bra att staten går in och visar att det finns många kvinnor som är minst lika kompetenta och att de får jobben eftersom männen med makt tydligen inte klarar att inse det själva. Det är min lösning. Vad är din?

Nej jag har inget förslag, då hade jag inte frågat hur man bär sig åt för att komma in i manliga nätverk, det var du som skrev att det bara var att bygga upp dylika nätverk. Jag vet att det är i princip omöjligt att komma in i "mansklubbar" och deras nätverk för kvinnor och undrade därför hur du menade. Men du kanske skrev inlägget till dig själv och andra manliga individer och glömde påpeka att det inte gäller för 99 av 100 här inne.
Ca 2/5 av alla i mitt nätverk är kvinnor.
Alltså torde det inte vara omöjligt att bygga nätverk åt båda hållen.
I skolan, på universiteten lär man ju känna folk av båda könen, behåll dessa kontakter och du har ditt tvåkönade nätverk....

Ja, och därför tycker jag att det kan vara bra att staten går in och visar att det finns många kvinnor som är minst lika kompetenta och att de får jobben eftersom männen med makt tydligen inte klarar att inse det själva. Det är min lösning. Vad är din?
Staten har den makten idag. De hör ju tillsammans med kommuner o landsting till Sveriges största arbetsgivare så varför har det inte skett ännu.....

Saken reglerar sig själv. Om det nu är så fördelaktigt att rekrytera kvinnor kommer fler företag att göra det. Annars inte. Dagens marknader är så konkurrensutsatta att det inte håller att ge personer arbeten på icke profesionella grunder.

Kvinnor är mer sjuka än män, har högre frånvaro så att män klättrar bättre än kvinnor i karriären är fullt naturligt.

Liknande trådar

Samhälle Jag läste tråden om diskussionsklimat på underforumet om Bukefalos och blev så illa berörd. Tråden är låst, men det är egentligen ett...
41 42 43
Svar
852
· Visningar
51 722
Senast: vallhund
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 391
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 463
Senast: _Taggis_
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 725
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama