Jalmood xx

Sv: Jalmood xx

Gammal tråd ;). Jag har redan tre ston och ska bara betäcka två... Men tack för erbjudandet :).

jo jag vet att den e gammal... hehe... men nån hade ju tagit upp den igen ;)

men har du bild/info om Jalmood iaf?!?!
tog du någon avkomma efter honom?!

ha det!

Nej, har varken mer info eller bild...Jo, bild har jag nog en hemma i den där gamla katalogen.

Nej, har tre helt andra ston :p.

åååhhh kan du scanna in bilden? eller ta med mobilen (behöver inte vara 100% superbra kvlitet)... vill bara se hur han ser ut :)

Känner till en avkomma.. Karen sto f 96 som sprungit in ca 500.000kr
Hon krubbbiter inte. Är rätt stor, ung 165 cm. Bild på henne samt
bilder på hennes avkommor efter fullblodspappa.

karenvinner03.jpg

regina.jpg

rival.jpg

Bilderna är tagna från stuteri hagens hemsida och fotograf på exterörbilderna är Christer Lind.
Översta bilden vet jag inte vem som har fotograferat dock.

Senast ändrad:

Åhh..kul att se.:bump:

*kl*
Tror ni att ett Jalmood sto skulle kunna tillföra ridhäst/ponny aveln något elr?

Blå Bergen skrev:
Åhh..kul att se.:bump:

*kl*
Tror ni att ett Jalmood sto skulle kunna tillföra ridhäst/ponny aveln något elr?

JAAAA!!!!
Jag skulle vilja se en ponny-avkomma efter min.. hon är smidig, lätt å har go:et!!!
sen tycker jag att hon är en snygg typ... inte för lång, inte för kort... :)

Hej!=) jag känner åxå till en avkomma efter jalmood.. ellr jag äger en!=) Runhoney heter hon. Men hon gjorde inte tillräkligt ifrån sig, så hon såldes som ridhäst, och nu äger jag henne!=) hon e en fux, och hennes mamma heter made in france..!;)
köpte henne från dalarna av en hästhandlare.. ngn som vet ngt om hennes bakrund?? de enda jag vet e att hon har fått ett föl..tror de va 2000.. men e e inte sekär.. vore jätteskoj, om ngn vet ngt om hennes historia!:)
kram

Sv: Re: Jalmood xx

Ni som sett Jalmoodavkommor, har ni sett någon som inte vart krubbitare?

Mvh Cissi

jag känner (el kände kanske, den ene finns inte längre) två Jalmood-avkommor som inte krubbiter.
bägge var rätt trevliga ridhästar fd galoppörer, den ene hade dock kissing spines så han slutade sina dagar typ åtta år gammal, den andre vet jag inte vad det blev av, tror inte att han var helt fräsch han heller

"KL"

Måste bara inflika en sak om det här med krubbitning.

Jag är övertygad att Jalmood snarare nedärver känslig mage än just denna olat. Har läst lite om det och det verkar vara som om att hästen krubbiter för att lindra smärtan i magen. Låter långsökt men min häst, hbl-sto, har slutat krubbita sen vi fått ordning på hennes mage. Vikten av grovfodergivan får aldrig underskattas. Får starta en egen tråd om detta på Hästvård kanske.;)

min börja krubbita av stress...
det finns ju två "sorter"... de som börjar för att magen krånglar, å de som börjar för stress...

fast, det finns väl ett samband, är man stressad så kanske magen inte mår så bra...

skulle vara intressant å se hur statistiken för ridhäst-jalmoodare ser ut, de som aldrig har tränat galopp, om det ni finns några sådana ;)

Fast det där med krubbitning är nog inte så enkelt att förstå som det låter.

Jag har en två-åring, numera valack. Han började krubbita som 1-åring, varför har jag aldrig förstått.

* Hans mamma avvande honom själv vid ca 8-9 mån ålder, då hon var dräktig igen (alltså inte tidigt).
* Har alltid haft jämnårig lekkamrat.
* Har inga i släkten som krubbiter (på nära håll i alla fall).
* Har alltid haft stor box och mkt grovfoder, står på halm.
* Går i hage ca 8- 12 tim/dygn beroende på väder.
* Går på bete dygnet runt på sommaren.
* Har aldrig haft problem med magen.
* Står i ett mkt lungt och litet stall, som aldrig tidigare har haft en krubbitare.

Vilket kategori av krubbitare tillhör han? Dom som krubbiter pga stress eller pga av magproblem.

Ja du, det är inte allt lätt att veta. Men magproblem och stress, (som nog ofta går hand i hand), kanske inte syns alltid. Och så har det nog inte forskats tillräckligt om krubbitning för att man ska veta alla orsaker till det.
Din unghäst kanske tycker att det är en kul grej bara. Vem vet?

som A-K säger så syns inte alltid stress... inre stress...
de hade ju frågat nån travtränare, vilka av dina hästar tror du har magsår? han pekade ut några som var märkbart stressade... de kollade, å gissa vilka som hade, jo de som stod snällt å var lugna - inre stress... de som visar det utåt gör av med oron eller hur man ska uttrycka det...

ang. din häst, ja det är inte lätt å veta, men är han understimulerad? han kanske inte tycker det är nog å vara ute i hagen... kompisarna kanske inte är "roliga" å leker? dåligt strå som han fått ont i magen av??
svårt... å trisst... jobbigt med krubbitare ibland... speciellt när många tror att det smittar...

Understimulerad, vad vet jag, han har som sagt haft mkt hagvistelse och jämnårig samkönad kamrat som han lekt rätt så hårdhänt med.

Jag är mkt noggrann med både den näringsmässiga och hygieniska kvaliten på mitt foder, och han har aldrig haft koliksymptom eller lös avföring. Så jag tror inte på problem med magen.

Detta är en mkt lugn och trygg häst, som har haft fasta rutiner i ett lugnt stall, så för mig är det helt obegripligt varför han börjat krubbita.

ok överanalys... kan det ha varit hård lek, å han lekt med å "kämpat" men blivit stressad av det? av att mista sin rang eller nått... eller... är det långsökt, det kanske inte är stress STRESS... de är väl naturligt...
han kanske behövde 24-7 sysselsättning å tyckte att det var någon timme för mkt i boxen å skulle hitta på sattyg så blev det tillslut krubbitning... hade du sagt att någon av försäldrarna nedärvde det så hade det varit begripligt... som vävare, vissa föds ju typ vävande ;)

kan han ha varit allergisk mot nått å haft lite ont i magen?

min krubbitare har *peppar peppar* aldrig haft kolik i min ägo, 2år... vet inte hur hon hade det innan...

Jag såg en gång en extremt snygg hingst efter Jalmood, Stora Malm hette den, en kopparröd fux. En sån där som man mer än gärna skulle vilja ha till ridhäst... Tyvärr höll den inte som galoppör utan togs bort som fyraåring.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 578
Senast: ildiko
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 676
Senast: Johanna1988
·
Hundavel & Ras Jag blir så trött. Jag blir så trött på SKK för att de inte är bättre, jag blir så trött på min rasförening som inte är bättre, jag blir...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 195
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka