Jag och många uppfödare med mig struntar blankt i meriter, utan tittar på stamtavla, hälsoresultat etc. Jag har inga problem alls med att para med en omeriterad hane. Inom min ras är det bara utställning som används som meritering och jag kan själv avgöra om en hane är bra nog exteriört för min avel. Jodå, jag är själv utställningsintresserad och strävar efter att föda upp hundar med rastypiskt exteriör
Lite slarvigt så ser jag även hälsotester, bph/mh, och prov relevanta för rasen som meriterande för avel men borde skrivit ut det. Just utställningsresultat är för mig personligen den absolut minst väsentliga meriten för att bedöma avelsvärde.
Vet att just hälsoresultat är inte så lätt att hitta hos random hane i ett vanligt hem och det inte alltid lätt att övertyga folk om att göra testerna. De vanliga hanhundsägare jag pratat med är inte heller villiga att upplåta sin hane till avel för den kanske blir jobbig kring löptikar då eller dom är oroade att den ska bli besvärligare på nåt sätt efter att den fått para en gång. Pratat med en person där en uppfödare gärna ville använda dennes hane i avel då linjerna var intressanta även om hanen inte gort nåt, men det var inte alls på kartan för hanhundsägaren att vare sig göra hälsotesterna (med lite sponsring) eller att upplåta hanen för avel för han skulle kanske bli jobbig då.