Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Sv: Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Som sagt, jag ursäktar det inte, men en förklaring kan vara just skärpebiten som tyskarna gärna vill ha i sina hundar. Med en tumme i ögat går det dessutom att styra om man har koll.

Jag reagerade mest på att man började prata om vallande BC - de har inte alls samma skärpepaket som en tyskavlad vorsteh/tyskterrier. Lite som att jämföra malle med mops och börja prata om att mallen har taskig mentalitet eftersom den biter i ärmar...

nejda, jag forstar att du menade att forklara. Det var mest en inflikare sadar att jag, personligen, tycker att som agare till lite speshul hundar sa har man ett storre ansvar.

:/ olyckor hander, men jag blir lite... i brist pa battre ord, acklad av att jagaren inte riktigt verkar ta det ansvaret pa allvar.

Som sagt, jag ursäktar det inte, men en förklaring kan vara just skärpebiten som tyskarna gärna vill ha i sina hundar. Med en tumme i ögat går det dessutom att styra om man har koll.

Jag reagerade mest på att man började prata om vallande BC - de har inte alls samma skärpepaket som en tyskavlad vorsteh/tyskterrier. Lite som att jämföra malle med mops och börja prata om att mallen har taskig mentalitet eftersom den biter i ärmar...

Njae, nu jämförde inte jag med BC, och jag skulle inte jämföra en malle med en mops heller.

Jag svarade på ett inlägg där det frågades om inte alla hundar kunde bli irriterade om de blev störda. Det tycker jag självklart att det kan bli, och jag förstår helt att de hundarna säkert har en viss skärpa, men i min värld är det ändå skillnad på att bli "irriterad" och att bita ihjäl en hund; även om det är storleksskillnad - om det inte har varit ett extremt olyckligt bett etc.

En hund som blir "irriterad" tänker jag mig gör ett utfall, fräser ifrån ordentligt och markerar med tänderna. De här hundarna måste väl ha blivit mer än irriterade? Sedan kanske det är fullt förståeligt med tanke på hundtypen; det kan jag inte alls uttala mig om då jag har typ noll erfarenhet av just Vorsthe och jaktterrier.

Skulle nog ha lagt in ett *kl* så här i efterhand ser jag..

Det var mer Migos uttalande som fick mig att bli lite irriterad:

"Helt sjukt att folk bortförklarar det med att de var upphetsade i en jaktsituation. Hur ser mentaliteten ut på jakhundarna nu för tiden egentligen?!"

Det jag försökte förklara är att just de hundtyperna är avlade på skärpa och de ska inte backa för mindre rovdjur, vilket en dp tyvärr antagligen blir i deras värld i en jaktsituation. Katter är inte heller fredade om det inte är hemmakatterna. Då blir det snett att jämföra med BCs som är avlade på mindre "jaktskärpa", eller vad man ska kalla det, under arbete.

Som sagt, precis som med andra hundar som har skärpa, dådkraft osv så krävs det en förare med koll. Så är det. Mina ser ju så fluffiga och snälla ut att folk har svårt att tro mig när jag säger att de kan gå ifatt och ta ner ett skadat rådjur eller avliva en skadad räv om det behövs.

Senast ändrad:

Har man så skarpa hundar så ska man ha dem under uppsikt. Att de löper lösa i skogarna utom synhåll från föraren är oacceptabelt - oavsett om de jagar eller inte.

Det resonemanget håller inte. Vad ska man då använda för hundar på vildsvin?

Jag tror inte att du riktigt förstår hur hundtypen arbetar. De måste ha skärpa och dådkraft för att själva "gå på" och ställa gris, grävling eller älg. De kan inte förlita sig på matte eller husse i det läget på samma sätt som en BC. De ska samtidigt som de har skärpan ha förighet, dvs, jaga med föraren. Därmed inte sagt att de hela tiden är inom synhåll. Skärpan ska även finnas där om den behövs. De är inte helt okontrollerade dödarmaskiner, men det är inga som backar för en fajt heller. De senaste åren har man i norden gått mot mindre skarpa hundar, något som är lite snett då det ger en mer renodlad fågelhund, något som de tyska raserna inte är avlade för att vara. Jämför med setter exv, eller pointer. En vorsteh, weim, münster ska ha det där lilla extra att ta till om det behövs. Såg en bild på en münster som apporterade ett rådjur i vatten i en jakttidning för ett tag sedan - där krävs en del jävlaranamma om de ska få för sig det...

Den här typen av hund kräver sin förare, jag menar, det finns en orsak till varför jag blir så less varje gång jag hittar folk som säljer Münsterländer som sällskapshundar. Finns en idiot i klippan vars hund jag vill kastrera då han producerar münsterblandisar på löpande band, jesus...

Senast ändrad:

Har man så skarpa hundar så ska man ha dem under uppsikt. Att de löper lösa i skogarna utom synhåll från föraren är oacceptabelt - oavsett om de jagar eller inte.

Fast den här typen av hundar gör ju ofta sitt jobb just utom synhåll från föraren, något som de ska göra, och något de är avlade för. Den typen av jakthund SKA vara självständig, samtidigt som den självklart måste samarbeta med sin förare och söka den kontakten med jämna mellanrum.
Man eftersträvar dådkraft i sitt avelsarbete.

o sa blir de uppkakade av vargar med jamnamellanrum ocksa.. *host* (forlat!! kunde inte lata bli!)

daliga skamt o sido,
ni som jagar med sa pass skarpa hundar - informerar ni dom i omradet att inte lata sina hundar springa losa/att ni ar dar och har hundarna losa under jakten samt risken att de ger sig pa andra hundar?

alltsa, vilka atgarder gors for att minimera risken pa andras djur ar vad jag funderar pa. (forlat TS for lite tradkap)

En rätt avlad hund av våra raser (Min, Lady_vip, AraSlei) ska inte vara aggressiv mot andra hundar, men!, det går inte att garantera att de är snälla mot andra hundar i en bytessituation. Springer mina på andra hundar under jakt så ignorerar de hunden om den inte ger sig efter - då kan de markera att de inte är intresserade. Jakten är så pass stark att den tar över ev. lek i de situationerna. OBS, detta så länge byte inte är med i bilden. Pratar vi eftersök eller arbete efter skott är det en annan sak, då är det bäst att hålla sig ur vägen som obehörig hund.

Å andra sidan, ska andra hundar vara lösa om de inte används vid jakt? Där är jag stenhård med mina. Jagar de inte och är lösa, är de lösa inom syn och stopphåll. Jag kan ropa fast mina hundar vid uppdykande rådjur/hare/annan hund m.m. eftersom det är en viktig del av fågeldressyren. Det är ett ovillkorligt stopp hos mina. Säger matte stopp så ramlar himlen ner om man inte stannar. Därför kan jag ha mina lösa när vi inte jagar också, men under strikta former.

Återigen, hundtypen kräver rätt förare som förstår och förebygger. Mycket går att styra med dressyr och samarbete med hunden.

Jag har själv bara jagat på det viset på stora gods, risken att hundarna stör icke markägare är mycket mindre där. När vi jagar fågel är ju hunden inom synhåll.

Men jag kan ju säga, hade inte jag haft en nagel i ögat hela tiden på min lilla hade det funnits betydligt mindre småhundar i vårt kvarter. Nu har hon vant sig, men under en lång period var de byten för henne. Min tysk terrier-korsning var inte heller nåt man skojade med om hon vaknat på fel sida.

MEN, jakthundar, av alla de slag, är till 98% mer intresserade av att jaga vilt än att ge sig på tamdjur eller bita ihjäl andra hundar. Jag har faktiskt aldrig hört om hundattacker IRL. Om nu denna historien är sann så skulle jag tro att jägaren fick samma panik som TS, det lär dröja ett tag innan han släpper sin hund igen.

jo, det ar just i eftersok/arbete jag funderar.

Det ar darfor vi ringer de med gardar i narheten alternativt stannar inom och checkar laget.

Det ar alltsa inte for att skuldbelagga er med skarpa hundar jag fragar, utan helt enkelt nyfiken pa hur ni gar tillvaga. imo sa hor inte nagra av vara jaktgrisar hemma i mer tatbefolkat omrade, men det ar ju jakligt latt for mig i obygden att tycka ocksa.. lol

Senast ändrad:

Skulle du träffa mina skulle du tycka att de ser fluffiga och ofarliga ut.. De umgås ofta med andra hundar och det är mycket sällan problem.

Vi genomför ju oftast eftersök i lina, släpper vi på så är det efter att vi konstaterat att djuret är skadat och tar sig undan, säg ett rådjur med tre ben intakta exv. Då kan vi släppa för att få stopp på djuret, hunden går då ifatt och tar ner det. Att i det läget byta fokus till en annan hund är inte sannolikt för fem öre. Däremot om djuret är dött så kan man hamna i ett resursförsvarsläge där det kan bli allvar om en annan hund kommer fram till bytet. Som sagt, den där bordern som jag höll undan med foten var en sån där som inte förstod sitt eget bästa. Visade sig sedan att den dessutom normalt sett var hanhundsaggressiv, något den inte visade efter att både jag och min hund fräst ifrån mot den. ;)

hehe och jag har porslinshundar ;) nejda, jag vet battre an att domma en hund efter haren :) bara intressant att hora hur andra gar tillvaga liksom.

Hur man tanker o sadar.

Jo, klart de kan bo i tättbebyggt område, vi bor mitt i stan. Men jag är ju inte en sån som säger "men hon vill ju bara hääääälsa" om min hund skulle dra mot en annan hund eller släpper hunden där jag vet att det finns katter.

När vi flyttade till stan så jagade min ena hund änderna i kanalen en av de första kvällarna vi var ute. Det var på en hundrastplats, hade börjat skymma lite och plötsligt hör jag bara ett "Plums" och ankor som lyfter, där simmade min ena tant och tyckte att hon gjorde ett skitbra jobb:crazy: jag tyckte inte det var lika kul, kallade upp hunden kvickt som attans och undvek kanalen ett tag:D

282320_10150874196599332_862333695_n.jpg

Det är ju stående hundar i grund och botten. Lite jobbigt när man ska gå förbi duvor i parken bara.. ;)

Hehe, den där har jag också varit med om... Fast ute hos kungen på drottningholm och 200 glada vitkindade gäss. Mycket glad hund, galen matte.. ;)

KL..

Blev en intressant tråd. Men undrar vart TS tog vägen :confused:

o sa blir de uppkakade av vargar med jamnamellanrum ocksa.. *host* (forlat!! kunde inte lata bli!)

daliga skamt o sido,
ni som jagar med sa pass skarpa hundar - informerar ni dom i omradet att inte lata sina hundar springa losa/att ni ar dar och har hundarna losa under jakten samt risken att de ger sig pa andra hundar?

alltsa, vilka atgarder gors for att minimera risken pa andras djur ar vad jag funderar pa. (forlat TS for lite tradkap)

Ja, tyvärr är det ju så. Jag kan villigt erkänna att jag i jaktsammanhang inte alls är särskilt positiv till varg.
Med tanke på inlägg i en annan tråd (vet dock inte om just du skrivit något i den) som handlar om att bevara ursprungsegenskaperna hos våra hundar.. Vi kanske borde lägga om all avel så att vi bara har hundar som inte lämnar fötterna? ;-)

Precis som Roxer skrev har vi ju knappast några mördarmaskiner som ger sig på hundar i tid och otid (hade varit svårt att ha med min på jobbet då, med tanke på att jag jobbar på hundcafé ;)), men det blir en annan sak när det är ett fällt bytesdjur med i bilden. Min hund kan lätt dela ett ben med en annan hund, men han säger ifrån om någon annan hund försöker ta 'hans' byte.

När vi jagar på egna marker behöver vi inte informera någon, det går inte främmande människor med lösa hundar som skulle få för sig att komma i närheten av bytesdjur.
På godsjakter eller jakt hos vänner och bekanta behövs det i regel inte heller. De flesta jägare avstår faktiskt från att gå fram till hundar med bytesdjur, man är medveten om risken och vill inte utmana ödet. Det känns som vanligt sunt förnuft faktiskt.

Hehe :D
Min ställer ju inte upp sig, men han jagar väldigt gärna svalor..... Med fullt skall och på största möjliga allvar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 766
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Gör en lång historia kort. Jag har en blandras hund Golden/Lapphund 10 månader gammal. Hunden är snäll mot allt och alla, älskar ALLA...
2
Svar
25
· Visningar
5 311
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 436
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka