Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Sv: Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Ordentliga staket och stängsel är ett bra första steg. Både för att du ska kunna ha din hund på rätt sida lagen samt för att hålla irrande hundar utanför tomten. Varför skulle du förstöra jakten för jägaren för att du inte orkar ha inhägnat?

Menar du att jag som djurägare får skylla mig själv när ohängda jakthundar tar sig in i fårhagarna, förbi både spända nät och eltrådar, och stressar ihjäl fåren?

Eller att jag ska behöva viltstängsla på min egen gård för att slippa risken för att få in en jakthund på gården bland mina egna hundar? Jakt bedrivs för f-n som hobby i 99% av fallen, varför ska jägarna stå helt ansvarsfria i alla lägen? Det går faktiskt att träna hunden att ge fan i att ta fel spår, driva fel djurslag eller ge sig in på tomter!

Men vi vet ju inte vad som föranledde aggressiviteten, vilket har ganska stor betydelse.
Det kan ha legat ett fällt byte i närheten, hundarna kan ha uppfattat DPn som ett hot och sedan triggats av varandra. Eller så var det ett oturligt markeringsbett, som tyvärr gav dödlig utgång.
En vorsteh behöver knappast ta i för kung och fosterland för att döda en dp.

Eller är folk verkligen så här ovetande om hur jakt går till? Eller alltså hur menar du migo att en hund ska få stopp på uppretade björnar och elaka älgkor som gör allt för att död hunden själv? Det är inte som när en BC ska driva ihop får när det i bästa fall räcker med en blick och ett hot från hunden sida för att ett utstickande får ska fatta att det är dags att gå tillbaka till flocken.

Jag börjar förstå precis hur jakt går till. Trodde min lärare överdrev när hen beskrev kaoset och bristen på träning hos hundarna, men det verkar som att hen har rätt. Rena rama vilda västern, släpp hunden och se vad som händer!

Och om du tror att det är vad skärpa som behövs i en BC så är det du som är okunnig. Pappan till min tik gick emellan sin förare och en förbannad charolaistjur, och ställde tjuren utan problem. Men visst, de är veka och förarberoende som aldrig behöver mer än kasta en blick på mesiga små får:cool::grin:

Men vi vet ju inte vad som föranledde aggressiviteten, vilket har ganska stor betydelse.
Det kan ha legat ett fällt byte i närheten, hundarna kan ha uppfattat DPn som ett hot och sedan triggats av varandra. Eller så var det ett oturligt markeringsbett, som tyvärr gav dödlig utgång.
En vorsteh behöver knappast ta i för kung och fosterland för att döda en dp.

Precis, ingen vet och det är en del av det stora problemet. Ingen vet vad det är som har utlöst "dödsangreppet". Därför är det högst olämpligt att ha dem lösa så att det kan ske igen. Kanske snubblade en av jakthundarna och trillade olyckligt över den mindre hundens nacke som då hamnade i den fallande hundens öppna käke eller kanske var det självförsvar för att den lilla DPn hängde i pungen på jakthunden. Det spelar liten roll i sammanhanget. Ingen vet vad som utlöste att den ena hunden dödade den andra, därför ska den hunden inte vara lös.

Det spelar väl ingen roll varför lillhunden höggs ihjäl, det är väl inte lämpligt att ha en hund med det "i sig" lös utan uppsikt? Eftersom ingen vet vad det var som hände är det ingen som vet vad som krävs för att den här hunden ska döda.

Och ja, lösjakthundar arbetar självständigt utom uppsikt och måste söka upp hundföraren och därmed röra sig över ibland långa sträckor. Skulle någon av våra hundar har klippt en annan hund på vägen hem hade ju det varit sista gången den hunden fick vara lös, men detta hör ju inte direkt till tråden. Annat än att man självklart inte ska släppa en hund man tror har i sig att döda en annan hund lös utan uppsikt.

Härligt allt är så svart och vitt hos dig.

Säg att du har en av Nordens bästa jakthundar, Hunden har aldrig gjort utfall i hela sitt liv (säg att den är typ 4år) och har ett liv-värde för att inte tala om avelsvärde runt 100 000 kr. Men en dag händer något på vägen tillbaka till dig. En annan hund anfaller din hund (detta vet juh inte du för du är naturligtvis inte i närheten) din hund försvarar sig och lyckas dödligt skada den anfallande hunden.

Efteråt kanske du till och med får höra att den andra hunden har gjort utfall mot andra hundar tidigare men du vet ju inte vad som egentligen har hänt och den andra ägaren hävdar envist att dennes hund aldrig skulle ha rört någon annans hund.

Du skulle alltså i detta läge bara avsluta hundens jaktkariär kanske även dra den ur avel då humör uppenbarligen är ärftligt?

Jag skulle inte släppa hunden lös dagen efter men jag skulle då absolut inte avsluta hunden liv för det (även om inte bokstavligen men för många hundar med stark jaktinstinkt är ju livet trots allt inte så mycket utan jakt och en jämthund tex har ju inte så många andra användningsområden för sina instinkter). Jag skulle om det så behövdes skramla ihop varenda hund i området och träna, kolla och se. Hunden kanske normalt inte ens reagerar på hundar som provocerar.

Om hunden uppenbarligen är hundilsken är det juh kanske inte så mycket att fundera på.

OT
Jag kan ju tycka att det borde vara hårdare regler som om hunden visar aggressivitet på tex hundutställning som alla jakthundar som ska gå jaktprov måste gå igenom.
Vart själv sjukt irriterad på senaste utställningen när det kommer in en dubbel champion ( alltså en hund som redan innan fått champion titel på utställning och jaktprov) men hunden är så ouppfostrad att hunden går på bakbenen större delen av tiden i ringen och hetsar samtliga hundar utanför ringen med skall och morrningar.
Trots detta säger domaren "ja hunden kan ju inte uppföra sig men det är nog mest förarfel, så mycket hund har jag sett i mina dagar, och han är ju uppenbarligen värd sin champintitel så han går självklart vidare även om man önskar bättre kontroll på hunden".

Jag skulle då inte vilja att någon av mina hundar mötte den hunden i skogen men vad vet ja han är antagligen en champion av en anledning och kanske uppför han sig som en ängel i skogen men nog tycker jag att han borde kunna uppföra sig i ringen också på den nivån.

Jag börjar förstå precis hur jakt går till. Trodde min lärare överdrev när hen beskrev kaoset och bristen på träning hos hundarna, men det verkar som att hen har rätt. Rena rama vilda västern, släpp hunden och se vad som händer!

Och om du tror att det är vad skärpa som behövs i en BC så är det du som är okunnig. Pappan till min tik gick emellan sin förare och en förbannad charolaistjur, och ställde tjuren utan problem. Men visst, de är veka och förarberoende som aldrig behöver mer än kasta en blick på mesiga små får:cool::grin:

Men hu menar du att jakt med lös hund ska gå till? du får mer än gärna tala om för mig hur du menar att det ska funka om du inte vill störa tråden så PMa gärna för jag tycker det är jätte intressant och är helt klart öppen för förslag.

Jag menar absolut inte att en BC är vek jag tror snarare att dem är väldigt modig då dem ska valla ihop får (boskap) (ibland även anfallande boskap) utan att någonsin rör men jag tror inte att de har samma aggressivitet som en rovdjursjagande hund tex.

Ursäkta min okunnighet men vet inte vad charolaistjur är riktigt men antar att det är något slag kodjur (:o ). Men även här handlar det om en stor skopa mod som jag inte tror skiljer sig i stort mellan jagande/vallande djur.

som jag förstått det så är en BC avlad för att inte röra de djur den vallar och den delen av avel har man inte brytt sig om inom den jakt jag talar om. En BC som skadar sina får är ju inte så mycket att valla med så därför har den instinker som driver dem att lösa problemet på annat vis än med ren aggressivitet.

rätta mig gärna om jag har fel. Vi har haft Colli i familjen men har aldrig själv vallat djur.

Fast det där sista resonemanget är ju bara löjligt, och jag tror inte att någon av oss tror att det var sådär det gick till.

Jag försvarar inte jägaren, hade han haft bättre koll på sina hundar hade det förhoppningsvis inte hänt, likaså om TS kunnat kalla in sina.
Men jag tycker det är ganska drastiskt att direkt sluta släppa sina hundar p g a att det har hänt något sånt här, en gång, när man inte har en aning om vad som hände.
Jag hade inte gjort det om det varit min hund.

En kompis Howavartz (stavning?) bet ihjäl hennes JRT en dag, när hon lämnat dem ensamma i 2 timmar. Hundarna hade bott ihop i 4 år, och vart ensamma många gånger förr.
Hunden har aldrig rört någon annan hund, vare sig före eller efter det. Vad tycker du att hon skulle göra då? Avliva den? Aldrig låta den träffa andra hundar igen?

Härligt allt är så svart och vitt hos dig.

Säg att du har en av Nordens bästa jakthundar, Hunden har aldrig gjort utfall i hela sitt liv (säg att den är typ 4år) och har ett liv-värde för att inte tala om avelsvärde runt 100 000 kr. Men en dag händer något på vägen tillbaka till dig. En annan hund anfaller din hund (detta vet juh inte du för du är naturligtvis inte i närheten) din hund försvarar sig och lyckas dödligt skada den anfallande hunden.

Efteråt kanske du till och med får höra att den andra hunden har gjort utfall mot andra hundar tidigare men du vet ju inte vad som egentligen har hänt och den andra ägaren hävdar envist att dennes hund aldrig skulle ha rört någon annans hund.

Du skulle alltså i detta läge bara avsluta hundens jaktkariär kanske även dra den ur avel då humör uppenbarligen är ärftligt?

Jag skulle försöka få till en MH-bedömning och antagligen skola om den till eftersökshund och ha den i lina om den får en OK bedömning. Även om hunden är mentalt stabil vill jag ju inte gärna ta risken att den dödar en hund igen, även om det skedde i "självförsvar".

Vad tycker du att hon skulle göra då? Avliva den? Aldrig låta den träffa andra hundar igen?

Aldrig lämna den tillsammans med hundar utan uppsikt igen. Det räcker gott och väl. Syrrans ISCWT försökte hugga min katt över nacken en gång. Attacken hann tack och lov avbrytas och hunden fick aldrig mer vara ensam med katten. Funkade hur bra som helst ända fram tills hunden avlivades pga. ålderskrämpor en sådär 10 år senare.

Vad tråkigt att det är sådan jakt som du fått se.
Vad för typer av hundar har de jagat med då? På vilka typer av marker?

Du får väldigt gärna komma hem till mig och se hur jakt SKA se ut. Eller varför inte besöka en större godsjakt, t ex på Hörningholms slott, där de förra torsdagen sköt 45 grisar (en var sjätte minut, på marker där viltet inte är hägnat), för ca 10-12 hundar och det inte var någon hund som blev skadad, vare sig av gris eller annan hund.
Det skulle aldrig fungera utan träning och kontroll från hundförarna.

Men om den kunde döda en hund som den kände väl så kan det ju mycket väl hända med en främmande hund, även om man har uppsikt. En så stor hund behöver inte mer än 2 sek för att ha ihjäl en liten tuss. Det räcker ju att du är mer än 5 m bort. Men du kanske tänker att hunden alltid ska vara kopplad, sittandes fot, även inomhus?

Under uppsikt med en hund som har dödat handlar självfallet inom avstånd att avbryta innan hunden hugger. Har man en hund som inte varnar utan bara klipper till ska den avlivas.

Jag skulle försöka få till en MH-bedömning och antagligen skola om den till eftersökshund och ha den i lina om den får en OK bedömning. Även om hunden är mentalt stabil vill jag ju inte gärna ta risken att den dödar en hund igen, även om det skedde i "självförsvar".

Du vet att man släpper eftersökshundar också va?
och vad i hela friden har ett MH med hur vida hunden biter ihjäl en annan hund eller inte? Man testar ju inte hundmöten direkt.
Vi testar alla våra hundar och alla tävlar och tränar på elitnivå i olika grenar och anses helt bra mentalt och ändå kan man ha fått träna hårt för att en dominant hane ska förstå sin plats.

Ett MH (metal beskrivning hund) är ju bara en beskrivning av hunden (dem får inget betyg och därför är det ganska svårt att säga vad som ska vara en ok bedömning) och det som är positivt för en hundras kan ju vara negativt för en annan om det inte handlar om en väldigt rädd hund med kvarvarande rädslor vilket jag omöjligt kan tro att någon jakt champion (som det nu va i mitt exempel)har så i detta fall tror jag nog att MH verken gör till eller från men om det är en seriös hundägare kan man ju tro att ett MH ändå var gjort innan hunden nått (är det)15 månaders ålder (?).

Senast ändrad:

Men du vet ju inte om den varnar eller inte, eftersom du själv aldrig har sett det hända?
Ska du avliva 'för säkerhets skull' då?

Jag tycker att det är en jättesvår fråga, och naturligtvis skulle man aldrig förlåta sig själv om ens hund hade ihjäl någon annans djur.

T ex vet jag att min hund ser katter som ett byte (hur mycket jag än försökt pränta in att så inte är fallet), men ändå höll en katt på att hamna i hans mun när jag åkte in och gick en promenad med en kompis inne i samhället i somras.
Hunden var kopplad och gick fot, men i busken bredvid trottoaren satt en katt som jag inte såg, som han fick vittring på.
Katten klarade sig tack och lov utan några andra men än lätt chock, hunden fick aldrig tag på den.
Nu är jag inte inne och går i samhället särskilt ofta eftersom vi bor på en skogsfastighet med mängder av promenadstigar men..
Jag tycker faktiskt att jag gjorde vad jag kunde i den situationen (koppel, fotgående, försökte att se eventuella katter), men man är ju inte mer än människa, och hunden är inte mer än hund. Det är ju ingen robot.

Senast ändrad:

Fast om det är ett påkört rådjur som går på tre ben, så är det ju en klar fördel om du kan släppa hunden så att den kan gå ikapp och ta ner djuret, och förkorta dess lidande. Det kan ju ta timmar innan du får ett läge så du kan skjuta den.

Jag trodde du menade vad man gör efter att hunden har dödat en gång.

Du vet att din hund ser katter som byten och du förhindrar den från att knipa katter, bra.

Men om det är fullt normalt för dessa hundar att döda sällskapshundar, ska vi då ha de springandes utan uppsikt i skogen?

Jag har normalt sett inget emot jakt men jag blir faktiskt lite mörkrädd med det resonemanget.

Javisst. I mina hemtrakter finns mycket björn så hundarna släpps sällan när det är mörkt. Det kan ta längre tid, men det är säkrare. Ibland måste man agera utifrån säkerhet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 766
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Gör en lång historia kort. Jag har en blandras hund Golden/Lapphund 10 månader gammal. Hunden är snäll mot allt och alla, älskar ALLA...
2
Svar
25
· Visningar
5 311
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 436
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka