Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Sv: Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Fast det kan ha blivit flockinstinkt mellan hundarna (som kanske redan är uppe i varv pga jakt) och så kommer ts hund och kanske beter sig olämpligt vilket får det att smälla.

Fast det kan ha blivit flockinstinkt mellan hundarna (som kanske redan är uppe i varv pga jakt) och så kommer ts hund och kanske beter sig olämpligt vilket får det att smälla.

Sedan får man inte glömma att det handlade om en dp, det krävs inte särskilt mycket för att den ska stryka med om den hamnar i ett slagsmål med en större hund.

Jag förstår inte varför det var riktat till mig? Jag nämnde ägaren, som inte verkade närvarande enligt TS första inlägg och därmed kändes teorin angående beskydd irrelevant, och sedan den juridiska aspekten. Att en liten hund stryker med när en stor blir förbannad eller så bara tappar tålamodet har jag mycket väl förståelse för.

Delvis kl
Ingen av hundarna var under kontroll, så att TS hund var den som stack vet jag inte hur stor roll det spelar i sammanhanget? Hade varit en annan sak om jakthundarna var kopplade.
Rent "moraliskt" då, vad som gäller juridiskt vet jag inte om det var hundar under jakt. Var det inte under pågående jakt lär jägaren var ansvarig för att ersätta kring dp:ns död, och TS skyldig till handskadan.

TS: Beklagar sorgen, oavsett :(

Jag menade att helt otippat är det inte att det kunde hända, även om det inte var ägaren de skyddade. Teorin att de skyddade ägaren tycker jag också verkar irrelevant, men det kan ändå ha varit skydd inblandat i det.

KL

Vad som gäller rent juridiskt vet jag inte men jag ställer mig frågande till att TS ska bli skyldig till handskadan. TS skriver "...rusar dit för att försöka stoppa attacken men upptäcker att våran hund då var död" Så som jag läser inlägget hann inte jägaren fram fören TS hund redan va död. Först nästa dag säger han att den bet?

*kl*
Rent moraliskt så hade jag absolut ersatt TS, om det var mina jakthundar som dödat hennes hund.

Helt sjukt att folk bortförklarar det med att de var upphetsade i en jaktsituation. Hur ser mentaliteten ut på jakhundarna nu för tiden egentligen?!

Sant. Får väl tillägga "om det faktiskt är sant att den bet".

Så om någon okänd hund springer fram till dina hundar och provocerar dem medan de gör sitt arbete, blir de inte irriterade? Säg om denna hunden får korna att rusa helt fel dina hundar bryr sig inte alls?

Eh, nej, de ägnar sig åt att sköta sitt jobb. Hur skulle vi annars kunna jobba med flera okända hundar på samma gång?

Och hur irriterade de än blev så finns det inte på världskartan att gå i fullt slagsmål.

Och ja, detta har vi testat många gånger på kurser och dyl. där folk tappat sina unghundar så de rusar in i flocken och "assisterar". Hanhundar som inte gillar varandra och löptikar närvarande, men inte sjutton slåss de!!

Jag var ute och körde med spannet (två hanar a 1 resp 3 år samt en löptik på 4 år)för några veckor sedan när det helt plötsligt kom kutande en jakthund ur skogen och hoppade rakt in i min flock som var fastspända. De blev överaskade och tittade till, men inte en sur min de gör. "Ligg" kommenderade jag, varpå hela spannet lägger sig och ligger plats så jag kunde trassla ut främlingen och ta honom åt sidan.

Senast ändrad:

Var ena, ung hane 1 ar ungefar, blev paflugen av en mindre hund under arbete pa annans gard i somras.

Han svarade upp, pa satt och vis, dunkade till den lille med tassen ett par ganger. Husse hjalpte till att jaga bort den lilla brakstaken, sa var det bra med det.

Okej att en hund blir irriterad om det dönar fram någon under tiden den jobbar, men egen tik kan visa upp hela sin fina tandrad om någon dundrar fram när vi t ex tränar lydnad.

Men är det inte skillnad på att bli "irriterad" och att faktiskt ha ihjäl någon? Okej, en dvärgpinscher är ingen stor hund. Men ändå?
Rent spontant känns det inte som om hundarna fräste till åt pinschern liksom, då borde den väl inte varit död?

Svarar alla:
Jag har ingen koll på bc, det är därför jag frågar. Samtidigt så misstänkte jag att de inte brydde sig för mycket men det måste nog ändå vara olika från hund till hund.

Jo, det är skillnad på att vara irriterad och ha ihjäl någon men ingen vet ju vad det var som utlöste bråket mellan hundarna. Kan kanske ha varit obefogat, kanske inte. Jag känner ingen av hundarna och vet hur de reagerar vid hundmöten. (sen var de två hundar som sagt vilket säkert förvärrade situationen)

kl
Kom och tänka på at det brukar gå bra och släppa olika jakthundar som inte känner varandra tillsammans, antagligen för de alla är inriktade på samma sak?
Men som jag har varit med om, det kommer en hund och helt enkelt förstör då gick det inte bra.
På vallkurserna så är väl de flesta inställda på att just valla och inte säga "tjena!" till hunden som jobbar?
(nu bara spånar jag)

Inte som försvar, men som förklaring.. Både Vorsteh och tysk jaktterrier är avlade på skärpa. För att sätta dem i avel i Tyskland krävs mer eller mindre att de visat att de kan döda rovdjur under jakt. Det är skarpa hundar och inget man jämför med BC. Likaså min egen ras har mycket tryck i sig, och jag är ytterst medveten om att unghunden inte är trevlig med andra hundar vad gäller byten och "dela med sig" i jaktsituation. Hemma kan rätt många andra hundar däremot ta både mat och godis och leksaker med mera mer eller mindre ur munnen på honom. Jaga ihop med andra hundar går också bra, men just vid nedlagda byten kan det bli problem med andra hundar. Människor kan däremot ta av honom byten och vara runt byten utan några som helst problem.

Lite får man skilja på äpplen och päron. En tyskterrier eller vorsteh som inte har skärpan att ta ihjäl mindre djur är inte korrekta i mentalitet enligt ursprungslandet, sen kan man tycka vad man vill om det. TYska benämningen på både tyskterrier, vorsteh, münsterländer med mera är Jagdgebrauchshunde och de prövas på samma sätt, med självständigt dödande av skadat apportvilt till exempel (i Tyskland ska tilläggas).

Senast ändrad:

Inte som försvar, men som förklaring.. Både Vorsteh och tysk jaktterrier är avlade på skärpa. För att sätta dem i avel i Tyskland krävs mer eller mindre att de visat att de kan döda rovdjur under jakt. Det är skarpa hundar och inget man jämför med BC. Likaså min egen ras har mycket tryck i sig, och jag är ytterst medveten om att unghunden inte är trevlig med andra hundar vad gäller byten och "dela med sig" i jaktsituation. Hemma kan rätt många andra hundar däremot ta både mat och godis och leksaker med mera mer eller mindre ur munnen på honom. Jaga ihop med andra hundar går också bra, men just vid nedlagda byten kan det bli problem med andra hundar. Människor kan däremot ta av honom byten och vara runt byten utan några som helst problem.

Lite får man skilja på äpplen och päron. En tyskterrier eller vorsteh som inte har skärpan att ta ihjäl mindre djur är inte korrekta i mentalitet enligt ursprungslandet, sen kan man tycka vad man vill om det. TYska benämningen på både tyskterrier, vorsteh, münsterländer med mera är Jagdgebrauchshunde och de prövas på samma sätt, med självständigt dödande av skadat apportvilt till exempel (i Tyskland ska tilläggas).

Tänkte lägga ett inlägg, men du beskrev det så himla bra, så jag struntar i det :)

Min hane har också varit i slagsmål vid just fällt byte, om det kommit någon annan hund som velat vara med på "hans" byte. Människor är aldrig några problem, även om han aldrig tidigare träffat personen i fråga.
Sen framkommer det ju inte riktigt i texten om det var något fällt djur i närheten, men om så var fallet låter det som en rimlig förklaring till betéendet.

Vet dock inte hur lagen ser ut, och beklagar sorgen TS!

KL

Jag blir lite fundersam runt där här med att hunden ska ha bitit då han först hävdar att hunden redan är död när han når fram, för att sedan ändra sig och säga att den bet honom. Jag undrar inte om det till och med kan vara någon av hans egna som smakat på husse när han försöker få bort dem från den döda hunden?

Det har jag också funderat på, men borde gå ganska lätt och se vilken hund som bet då det är lite olika bett-storlekar

Kanns val ratt troligt att det var en av hans hundar som hogg. Redan uppe i varv + resurs forsvar. Kanns ratt logiskt...

men annars till traden

Har man en hund med skarpan och kraften att "enkelt" ha ihjal en annan hund sa har man ett ansvar att se till att det inte sker, OAVSETT om man jagar eller gar promenad eller...

kanske inte lagligt ansvar, ingen aning, men moraliskt.

har val framgatt da och da att vi har ratt... egna hundar har. Det ar en del av vart ansvar att se till att dom -inte- skadar andras hundar, andras boskap, eller andras familjer. Darfor halls de pa ett visst satt, tranas pa ett visst satt och arbetas med pa ett visst satt. Och vi ringer eller pratar -alltid- med hundagare i omradena dar vi gar in. Vi forsoker minimera risken att en olycka sker, det ar var skyldighet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 766
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Gör en lång historia kort. Jag har en blandras hund Golden/Lapphund 10 månader gammal. Hunden är snäll mot allt och alla, älskar ALLA...
2
Svar
25
· Visningar
5 311
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 436
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka