Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Sv: Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Den är också helt makalös - jag vill jobba i Norge i sommar!! ;)

Sv: Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Precis, ingen vet och det är en del av det stora problemet. Ingen vet vad det är som har utlöst "dödsangreppet". Därför är det högst olämpligt att ha dem lösa så att det kan ske igen. Kanske snubblade en av jakthundarna och trillade olyckligt över den mindre hundens nacke som då hamnade i den fallande hundens öppna käke eller kanske var det självförsvar för att den lilla DPn hängde i pungen på jakthunden. Det spelar liten roll i sammanhanget. Ingen vet vad som utlöste att den ena hunden dödade den andra, därför ska den hunden inte vara lös.

Håller faktiskt med här. Vår ena hund tuggade loss på syster när hon var bebis, bebisen kan ju mkt väl ha provocerat, dragit till i pälsen eller ngt (ingen tittade åt deras håll just den sekunden) men man vill ju inte köra en trial and error eller en gång är ingen gång när ngt sådant händer. En stor skillnad mot denna historia givetvis, men ändå. Vissa hundar har det i sig mer än andra att angripa och jag hade varit vaksam efter en sådan händelse. Har ägt en hund vi verkligen upplevde hade det i sig, hon fick definitivt inte gå lös utan uppsikt.. Hade hon varit jakthund hade vi fått skrota den biten. Alla hundar MÅSTE inte få jaga runt lösa, det är liksom ingen universal rättighet. Bara en tanke.

Jag tycker också det är väldigt löjligt att kalla hundar som haft ihjäl en hund på 2 kg ( alltså typ samma vikt som vilken vildkanin som helst) farlig och mentalt dålig. .

Nu hängde jag inte med, dp:s brukar väl väga runt 4-6 kg enligt standarden? Ganska stor procentuell skillmad även om det är lite.. eller var vi inne på ngn annan ras nu?

Jag tycker det är väldigt intressant att se resonemangen i tråden.

Jägarkåren vill utrota vargen för att den tar hundar och tamboskap.

Men det är helt okej att jakthundarna dödar hundar och tamboskap, då är det djurägarna som har stängslat för dåligt/slarvat med sin hund.

Är det bara jag som inte ser logiken?

Inte ensam nej.

Och flera här i tråden verkar resonera som att det är rimligt att jakthundar dödar tamhundar, om tamhundarna råkar vara lösa.

Jag blir faktiskt riktigt beklämd.:(

Samma här.

Tycker många verkar tycka att TS hund var lös, de andra var lösa samt hade ihjäl TS hund= alla lika kassa. Eh nej. Visst att jag gör fel om nån av mina hundar sticker, men det är f-n milsvid skillnad mot att nån av dem skulle ha ihjäl en annan hund. Det är INTE samma sak eller lika illa.

För övrigt låter det som ren BS att jägaren skulle blivit biten av TS hund. Hoppade den högt då eller? Och så kom de andra hundarna till undsättning, efter det att ägaren kom fram, eller hur var det nu..

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 766
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Gör en lång historia kort. Jag har en blandras hund Golden/Lapphund 10 månader gammal. Hunden är snäll mot allt och alla, älskar ALLA...
2
Svar
25
· Visningar
5 311
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 436
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka