Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Sv: Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

om du laser allting igen sa ser du att de flesta arbetar preventativt, som jagare och som boskapshunds agare.

Vi kan inte domma jakthunden i tradstarten rakt av eftersom vi inte vet vad som triggade scenariot. Var det ett bett i sjalvforsvar? Ett olyckligt markeringsbett? Osv. Eller far hundar inte skydda sig sjalva? Ska en storre hund verkligen behova ta vad skit som helst fran en liten?

Har hundar ens storleks uppfattning? Kan vi forvanta oss att en stor hund inser att hunden som anfaller och hanger fran dess strupe ar liten thus att de inte far forsvara sig?

Enligt vad du skrev ovan sa bor mina hundar 24/7 bara munkorg. Foratteh ja, de dodar andra djur. Det ar deras jobb. Ar de inte kapabla att gora det sa stannar de inte kvar har sarskilt lange. Sjalvklart agerar jag preventativt, det gor vi allihopa - att minska risken for skada ar sjalvklar - sa aven for de andra som skriver har i traden. Men saker och ting ar inte alltid svart/vitt. Och dogfighters ar inte valkomna pa varan gard heller - vi har 8 stora, ofixade hanhundar pa garden. (icke rehabiliteringsbara) Slagskampar ar inte valkomna, men det betyder inte att de skulle vara fine med att ha grannens JRThane hangande fran sina kulor heller.

Jag kommer fortsätta upprepa mig. Eftersom vi inte vet vad som hände annat än att en hund dog utgår man från försiktighetsprincipen och utgår ifrån att hunden inte är säker lös utan uppsikt. Dessutom verkar ju flera i tråden ha erfarenhet av rasen ifråga och verkar föga förvånade över att den dödat (inte busat ihjäl) en annan hund.

Du bor inte i Sverige, dina hundar både får (juridiskt) och ska tydligen döda andra djur. News flash, i Sverige är det inte tillåtet. Små skadedjur, visst men hundar får inte klippa harar, katter, rävar, rådjur, hundar eller vad det nu må vara.

Av rent moraliska skäl anser jag även att man ska kunna kontrollera sina hundar, även om det initialt är en annan hundägares fel att ens hund hamnat i en jävlig situation. Vi har tydligen helt olika uppfattningar på den punkten.

Jag vet att de flesta arbetar preventivt. Jag vet att de flesta hundägare är goda hundägare. Jag har inte sagt annat. Jag säger att när man väl har en hund som har dödat ett annat djur utan att du vet hur det har gått till kan du inte längre betrakta den som säker. Då måste man vidta ytterligare åtgärder.

Jag är faktiskt förvånad över att det ens argumenteras emot så friskt. För alla hundägare jag känner och är uppvuxen med är detta fullständiga självklarheter.

Nejda, jag har skrivit att jag anser att jagaren brast i sitt asvar i scenariot, och tyvarr sa aven TS. For man -har- ett ansvar.

Daremot irriterar det mig (fran bada sidor) att o ena sidan sa ar jakthundar "rabiata monster", o andra sidan vallhundar "veka fegisar".

Shit happens, oavsett var man ar - eller vilken hund man har.

Annorlunda scenario, jakhund hoppar in pa gardsplan - rottiehanen den landar pa lagger ett olyckligt markeringsbett - jakthunden dor. Det har hant, ska da rottien hallas med munkorg HELA tiden?

forsoker bara fa fram att det ar inte svart eller vitt. Oavsett hundras, oavsett scenario, sa ar det valdigt sallan svart/vitt... det enda nagon har med sakerhet kan saga ar att bada hundagarna brustit till viss del i agaransvaret sa att situationen ens kunde uppsta.

egentligen om vi ska harddra det sa ar det yorkien i scenariot som inte skall ga los som flyger pa andra hundar.

<snip>

Exact!

<snip>
Verkligheten ser ut som sa att en stor hund aven i lek kan raka ha ihjal en liten hund. Som smahundsagare far man helt enkelt ta saker och ting i beaktande, kombinationen liten+stor ar riskabel. Ja, till och med min JRT och min Schafer ar en farlig kombo sa sett - trotts att han ar det mest talmodiga, forsiktiga och snallaste stororat nagon kan tanka sig. Ska jag lasa in honom och inte lata honom kela med JRTn? No more sociallife for Shorty da alltsa.

Jag vet en tax som fick ryggen avbruten av en storre hund under lek ... absolut ingen aggresivitet, de lekte och det tog lite fel.

Nej, inga hundar ska behöva ha munkorg bara för att de väger mer än 2 kg men hundar som har skadat/dödat andra hundar (människor, katter whatever) ska inte ha samma frihet som andra hundar. Har man dessutom skäl att tro att ens hund riskerar att orsaka skada inte för att den redan har gjort det utan för att den har en sådan mentalitet så måste man agera preventivt, ja.

Om dina hundar riskerar att döda andra hundar (eller andra djur) är det din uppgift att se till att de inte får möjligheten. Du behöver inte sätta munkorg på dem, men du måste hålla kunna kontrollera dina hundar eller helt enkelt garantera att andra hundar inte kommer nära dem. Hur du gör struntar jag i.

Jag foreslar att du laser mitt inlagg om rottisen och yorkin igen ... en yorkshire terrier anfoll min rottis som inte gjorde nagot alls for att jag sa at henne att lata bli. Ska rottisen ha munkorg bara for att hon potentiellt kan bita ihjal en liten hund som anfaller?

J<snip> News flash, i Sverige är det inte tillåtet. Små skadedjur, visst men hundar får inte klippa harar, katter, rävar, rådjur, hundar eller vad det nu må vara.

Av rent moraliska skäl anser jag även att man ska kunna kontrollera sina hundar, även om det initialt är en annan hundägares fel att ens hund hamnat i en jävlig situation. Vi har tydligen helt olika uppfattningar på den punkten.

Jag vet att de flesta arbetar preventivt. Jag vet att de flesta hundägare är goda hundägare. Jag har inte sagt annat. Jag säger att när man väl har en hund som har dödat ett annat djur utan att du vet hur det har gått till kan du inte längre betrakta den som säker. Då måste man vidta ytterligare åtgärder.

Jag är faktiskt förvånad över att det ens argumenteras emot så friskt. För alla hundägare jag känner och är uppvuxen med är detta fullständiga självklarheter.

Lustigt ... nar jag hade katt hittade jag doda faglar och kaniner runt om lite da och da, men det ar ju som det ska vara, eller hur? Hunden tar bara en mus i stallet da och da ... nagot jag lart henne ar mycket uppskattat av mig.:grin:

MIN hund ar kontrollerad ... men for att hon har formagan att doda en annan hund (och formodligen skulle gjora det om jag inte var dar och sag nar hon blev attakerad) ska hon ha munkorg eller inte ga los?

Fine, så vad gnäller du över? Din hund är "säker" och under kontroll. Varför skulle hon behöva munkorg?

Vad gäller katter så går du på en nit om du tror att jag tänker försvara att kattägare låter sina katter döda kaniner, harpaltar, ekorrar och småfåglar. Ekorrar är fridlysta så det borde kunna räknas som brottsligt att inte förhindra att ens katter dödar ekorrar.

Jag tycker att katter ska hållas under kontroll också.

Du bor inte i Sverige, dina hundar både får (juridiskt) och ska tydligen döda andra djur. News flash, i Sverige är det inte tillåtet. Små skadedjur, visst men hundar får inte klippa harar, katter, rävar, rådjur, hundar eller vad det nu må vara.

Jo, det får de visst. Det finns en stor grupp hundar som jobbar på detta viset, bland annat i eftersök. Jag har själv en hund som tar skadeskjutna hjortar.

Det är ju oerhört svartvitt att resonera så, det är ju det jakthundsägarna i denna tråden vill få fram. Resonemanget att hundar som dödar ska hållas under strikt uppsikt håller inte, för det finns massor av hundar som dödar som arbetar med det. De allra flesta skulle inte döda en annan hund, självklart inte, de skulle inte heller göra något mot människor eller friska djur öht, men de är ju inte förprogrammerade maskiner.

Sen är det ju också så att det kanske inte är en värld som alla människor kan acceptera och förstå, men hundar är det absolut bästa redskapet i jakt, efter vapen.

Om man nu spånar vidare, vart går gränsen till att döda? Min dvärgschnauzer dödar möss, ska jag ha honom i munkorg då eftersom "han har fått smak på att döda"?
Sen att han är "lower than life" och bara står när han blir attackerad kvittar, dödar han möss kan han säkert ta hundar med!

Vår stövare har både bitit människor och hundar, ändå så släpper vi honom flera gånger i veckan och även med andra hundar utan problem.
Helt ärligt så skulle jag blivit riktigt grinig om någon hade sin hund lös på vår mark och den tog byte eller gav sig på vår hund. Om det hade varit en mindre hund i en bytes-situation så hade jag nog faktiskt knappt höjt på ögonbrynen om den strök med (däremot så hade vi betalt ägaren och jag hade varit otroligt ledsen för ägarens skull) då det efter nedlägandet av bytet är mycket adrenalin i kroppen. Men så fort han har fått knipsa den över nacken och husse/annan person är där så kan de andra hundarna med komma fram och nosa.

Hur vore det att lasa for forstaelse? ... Jag svarade pa det har.

Det är du som pratar om att din rottis har potential att döda andra hundar. När man uttrycker sig så utgår jag ifrån att man inte bara menar att hunden har fysik för det utan att man faktiskt tror att den skulle göra det tex. om en liten hund attackerar den och ingen stoppar den.

En sådan hund ska självklart inte springa lös utan uppsikt.

vet ni jag tror inte att det är någon mening att diskutera med sol något mer tror vi heltänkelt få inse att vi tycker att man hellre ska fri än att fälla om det inte finns bevis för aggression medans Sol uppenbarligen tycker att det är bättre att fälla än att fria. Det är en jätte trist inställning men tror inte vi kan övertala henne om motsatsen lika lite som Sol kan övertala mig om sin uppfattning.

så jag ger upp denna tråd tills vidare, hoppas att trådskaparen återkommer dock och tala om hur händelsen sedan har utvecklats med ersättningar och bitskador

ha de gott alla

Jo, det får de visst. Det finns en stor grupp hundar som jobbar på detta viset, bland annat i eftersök. Jag har själv en hund som tar skadeskjutna hjortar.

Jag avsåg att jakt inte får bedrivas på det sättet i Sverige. Hetsjakt med hund är förbjudet i Sverige. Här är det helt enkelt inte acceptabelt juridiskt att låta sina hundar döda andra djur. Avfångningshundar kan användas på visst vilt, men det klassificeras inte som jakt och jag hoppas ju att en avfångningshund kan skilja på ett skadat rådjur och en hund.

Det är ju oerhört svartvitt att resonera så, det är ju det jakthundsägarna i denna tråden vill få fram. Resonemanget att hundar som dödar ska hållas under strikt uppsikt håller inte, för det finns massor av hundar som dödar som arbetar med det. De allra flesta skulle inte döda en annan hund, självklart inte, de skulle inte heller göra något mot människor eller friska djur öht, men de är ju inte förprogrammerade maskiner.

Sen är det ju också så att det kanske inte är en värld som alla människor kan acceptera och förstå, men hundar är det absolut bästa redskapet i jakt, efter vapen.

Massor? Verkligen? Jag skulle tro att det procentuellt handlar om en rätt liten grupp hundar som arbetar som avfångningshundar. Dessutom ska ju dessa hundar vara tränade för den uppgiften. Att de har som uppgift att avliva skadat vilt gör inte att det är okej att de dödar andra djur. Gör de det ska de självklart inte släppas lösa utan uppsikt.

Det låter på er som att det skulle vara ett stort problem att hålla de få hundar som faktiskt skadar/dödar tex. andra hundar under uppsikt. Jag ser inte hur det skulle vara ett något slags problem med tanke på att de flesta hundar inte ens gör det. De få som skadar/dödar av okänd anledning eller av oacceptabel anledning är så pass få att det rimligtvis inte borde vara ett problem att låta bli att släppa dem lösa utan uppsikt.

vet ni jag tror inte att det är någon mening att diskutera med sol något mer tror vi heltänkelt få inse att vi tycker att man hellre ska fri än att fälla om det inte finns bevis för aggression medans Sol uppenbarligen tycker att det är bättre att fälla än att fria. Det är en jätte trist inställning men tror inte vi kan övertala henne om motsatsen lika lite som Sol kan övertala mig om sin uppfattning.

så jag ger upp denna tråd tills vidare, hoppas att trådskaparen återkommer dock och tala om hur händelsen sedan har utvecklats med ersättningar och bitskador

ha de gott alla

Vad säger du till hundägare till död hund nr 2 när du har friat din hund efter ett tidigare angrepp med dödsutgång? "Jorå, det har hänt förr men serru, jag friar hellre än fäller. Jag visste ju inte under vilka omständigheter det skedde."

Dessutom riskerar du att beläggas med hundförbud.

Jag tycker det är väldigt intressant att se resonemangen i tråden.

Jägarkåren vill utrota vargen för att den tar hundar och tamboskap.

Men det är helt okej att jakthundarna dödar hundar och tamboskap, då är det djurägarna som har stängslat för dåligt/slarvat med sin hund.

Är det bara jag som inte ser logiken?

Det är väl ändå långt ifrån alla jägare som vill utrota vargen :grin: & att jakthundar dödar tamboskap & hundar på löpande band har väl ändå ingen sagt är okej? :crazy:
Men ALLA måste ju ta ansvar för sina hundar. & som tidigare sagt är det ju ingen som vet om det var självförsvar, ett markeringsbett osv. Det tolkas ju lite hejvilt här.

Jag tänkte på förbundets ställning i frågan.

De både bagatelliserar skada på tamdjur, och vill ha vargstammen så ohållbar som det bara går.

Ingen av alla de fårägare jag känner som fått sina djur ihjälhetsade/rivna av jakthundar har då fått nån ersättning. Annat är det med rovdjursrivna får, då pungas det ut ordentligt.

Fast iofs, de tycker ju att det är okej att sikta med vapnet på folk i rekreationsområden också (se tråd på senior).

Och jag VET att det finns jättebra jägare med sund inställning. Jag förvånas dock över att de inte hörs mer, och inte bråkar mer med sitt förbund.

Nu är det så att det finns 2 jägarförbund, den ena är talbar, den andra inte. Gnist har koll, o säkert flera.

Senaste utspelet från Svenska Jägareförbundet är 200 (180?) vargar med genetisk tillförsel vart fjärde år om jag inte minns fel (runt 200 000 medlemmar). Varg är ok, men inte hur många som helst. Håller en relativt sansad ton i debatten.

Jägarnas riksförbund däremot skulle gärna gå ut och döda varenda varg i Sverige ikväll om de fick ok för det (30 000 medlemmar). De kör stenhårt med en "nollvision". Argumenterar mer högljutt än Greenpeace.

Fast iofs, de tycker ju att det är okej att sikta med vapnet på folk i rekreationsområden också (se tråd på senior).

Och jag VET att det finns jättebra jägare med sund inställning. Jag förvånas dock över att de inte hörs mer, och inte bråkar mer med sitt förbund.

Fast din inställning till jägarkåren verkar onekligen vara att de allra flesta är dumma i huvudet, och inte har någon som helst kunskap att uppfostra sina hundar.
Var har det skrivits i tråden att jägarkåren vill utrota vargen? Om du läser Roxers inlägg ser du att en väldigt stor del av jägarkåren är medlemmar i Svenska Jägareförbundet, som ändå får ses som det 'officiella' förbundet. De satsar t ex årligen ca 4 miljoner kronor på forskning, om bl a varg. Du kan läsa om deras förslag till rovdjursproblematiken här: http://www.jagareforbundet.se/Ny-rovdjurspolitik/
Jag tycker åtminstone att majoriteten av jägarna får fram sin åsikt, vilket har lett till slutsatsen på länken ovan.

Det är knappast någon i tråden som sagt att det är ok för någon hund att riva tamboskap, eller andra djur. Vart hittar du det?

Har du någon som helst insikt om hur jakt går till?
Har du någonsin varit med på en jakt?
Det verkar inte vara så, och mitt erbjudande någon/några sidor bak i tråden står fast.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 766
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Gör en lång historia kort. Jag har en blandras hund Golden/Lapphund 10 månader gammal. Hunden är snäll mot allt och alla, älskar ALLA...
2
Svar
25
· Visningar
5 311
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 436
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31