Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

Sv: Jakthundar dödar sällskapshund. Vad säger lagen?

som jag skrev, det var ett daligt skamt :P

men -om- nu TS ar "pa riktigt", vilket ju mojligheten finns, sa verkar det finnas en brist i sunda fornuftet hos vissa, right? Ja, tvabeningarna alltsa.

igen, jag menar inte att skuldbelagga jagare med hund :P utan det ar intressant att lasa hur ni tanker.

sen vet vi ju inte om det faktiskt fanns ett byte med i bilden i tradens scenario, vilket kanske ar lite bekymmersamt.

Ja, absolut hos båda tvåbeningar. Jägaren skulle ha bättre koll på sina hundar så nära tomt och hus, speciellt om hen dessutom var i närheten, och likaså TS :)

Ja, finns det inget bytesdjur med så ställer det ju situationen i en annan dager..

Inte som försvar, men som förklaring.. Både Vorsteh och tysk jaktterrier är avlade på skärpa. För att sätta dem i avel i Tyskland krävs mer eller mindre att de visat att de kan döda rovdjur under jakt. Det är skarpa hundar och inget man jämför med BC. Likaså min egen ras har mycket tryck i sig, och jag är ytterst medveten om att unghunden inte är trevlig med andra hundar vad gäller byten och "dela med sig" i jaktsituation. Hemma kan rätt många andra hundar däremot ta både mat och godis och leksaker med mera mer eller mindre ur munnen på honom. Jaga ihop med andra hundar går också bra, men just vid nedlagda byten kan det bli problem med andra hundar. Människor kan däremot ta av honom byten och vara runt byten utan några som helst problem.

Lite får man skilja på äpplen och päron. En tyskterrier eller vorsteh som inte har skärpan att ta ihjäl mindre djur är inte korrekta i mentalitet enligt ursprungslandet, sen kan man tycka vad man vill om det. TYska benämningen på både tyskterrier, vorsteh, münsterländer med mera är Jagdgebrauchshunde och de prövas på samma sätt, med självständigt dödande av skadat apportvilt till exempel (i Tyskland ska tilläggas).

Vår vorsteh var likadan. Hemma styrde lilla femkilos dammvippan och stal hans färska ben osv. Han var en darling mot alla andra hundar, det var en sån där man alltid kunde säga "javisst" om någon frågade om 'hundarna fick hälsa/leka'.

När det gällde jakt så inga problem med andra hundar (ens främmande) hundar i jaktlaget. Och han var SKARP under jakt, och bangade inte varken grävling, gris eller något annat. Han var eftersökshund med, och mötte sin beskärda del av skadade, pissed off älgar osv.

Hemma så han avslutade, på min uppmaning, lidandet för en trebent hare en gång. Och släppte sen utan knot fram 'dammvippan' att snatta hela bytet. Han såg låååångt efter det, och tittade olyckligt på mig med en min av "gööör nåååågot lill-matte!!". Men under jakt där han ställt vilt för skott, så ve den annan hund som försökte komma fram till HANS älg/etc.

Så en främmande hund om han hade byte, han hade nog markerat men om andra hunden inte fattat poängen, då hade det nog smällt och med besked. Och tveksamt om en liten hund klarat sig ur det med livet i behåll då.

Ang hur mycket fokus de har på jakt och hur mycket de 'stuntar i'. Så dammvippan omnämnd ovan hade trots sin rasblandning (papillon/cavalier) en enorm jaktinstinkt. Och jagade BRA enligt jägare, som tillslut lyckades tjata med att få ta med henne ut i skogen. Grejen var att hon var SJUKT skotträdd, och jag var ganska säker på att hon skulle sjappa hem vid första smällen.

Hon drev och ställde ett rådjur, HELT obekymrad om att det pangade i skogen under drev. Helt obekymrad om när rådjuret fälldes. Däremot när rådjuret var dött och det small långt bort i skogen, då sjappade hon. Innan så hon var så inne i jakten att hon inte ens 'hörde' skotten, men när hon inte var fokuserad på jakten, då..

Ja, absolut hos båda tvåbeningar. Jägaren skulle ha bättre koll på sina hundar så nära tomt och hus, speciellt om hen dessutom var i närheten, och likaså TS :)

Ja, finns det inget bytesdjur med så ställer det ju situationen i en annan dager..

:) precis det jag tankte pa, fastan det tog mig en j-vla tid att fa fram det forstaeligt.

/Trog blondin.

Eget KL

Ang jakthundar och hur de är mot främmande, störande hundar under jakt. Så min odåga (riesen) har tyvärr mer än en gång sprintat iväg för att hälsa på jakthundar som varit precis utanför gården. Oftast har de knappt bevärdigat honom med en blick trots att han är kaxig mot främmande hundar och försöker inbilla dem att han är stor och farlig. Då har de inte varit under aktiv jakt då, utan det har varit innan jakt eller i paus under jakten.

Ibland förirrar sig någon jakthund in på vår mark eller gården, under aktiv jakt alltså, och ibland har det sammanträffat med att min svarta varit ute. Samma där, mitt pucko har försökt (på visst avstånd, han är inte så modig som han försöker hitta på) 'mopsa' om hur stor och farlig han är och eg provocerat - de har inte bevärigat honom med en blick. En gång rantade han efter en tik som spårade över vår åker, och försökte stjärnögt få henne att leka. Jag är tveksam om tiken ens noterade honom.

Så, om det inte fanns ett fällt byte när TS hundar kom fram röstar jag på att hundarna som dödade hennes lilla inte var riktigt helt som de skulle rent mentalt, tyvärr. Vet dock inte vad lagen säger, men min erfarenhet av jakthundar både som utomstående och från när vi hade jakthund är att de är synnerligen bra på hundspråk, allmänt vettiga kring andra hundar och sällan är intresserade av att gruffa.

Har man så skarpa hundar så ska man ha dem under uppsikt. Att de löper lösa i skogarna utom synhåll från föraren är oacceptabelt - oavsett om de jagar eller inte.

Det här inlägget måste vara ett skämt va? Eller är folk verkligen så här ovetande om hur jakt går till? Eller alltså hur menar du migo att en hund ska få stopp på uppretade björnar och elaka älgkor som gör allt för att död hunden själv? Det är inte som när en BC ska driva ihop får när det i bästa fall räcker med en blick och ett hot från hunden sida för att ett utstickande får ska fatta att det är dags att gå tillbaka till flocken. Det händer liksom inte med en Björn eller älg. Det krävs väldigt mycket skärpa från hundarnas sida för att reda upp situationerna och inte bara komma därifrån levande utan också få djuret att stanna kvar på plats till ett annat rovdjur (människan) är så pass nära att man kan skjuta.

Kl

Jag tycker självklart som alla andra att det är väldigt olyckligt det som hände med TS hund men svårt att säga något mer när man inte vet vad som hände. Hetsade TS hund mot jakthundarna? Var det bara ett olyckligt bett vid ett försök till ifrån sägelse? Försvarade jakthundarna ert byte? Kom TS hund springandes som en raket och någon av jakthundarna tog en tugga i farten med tron att det var ett vilt djur? Hur kan en död hund bita jägaren? Och om det hunden verkligen redan var död och jägaren enda hörde slagsmål kan man ju tro att det var hens egna jakthundar som slog med varandra?

Många frågor och väldigt lite svar.
min schäfertik tog sig en tugga av en JR en gång. Min hund lekte på våran gård med en annan hund ( jag och den andra hundägaren stod och tittade på) heltplötsligt kommer något litet inspringandes och innan vi visste ordet av så hade min tik djuret i munnen. Jag trodde först att det var typ en stor sork eller liknande för det brukade min tik jaga ute på gården men fattar ju ganska snabbt att så inte är fallet. jag skriker låss åt tiken som genast släpper "sitt byte". Bytet alltså en JR som hade sprungit från hussen som var ute och cyklade med sina jämthundar pep till och sprang tillbaka helt utan skador.
men det jag menar är att hade min tik tagit i lite för hårt eller fått tag på hunden på ett olyckligt sett skulle den hunden kunnat vara död idag trots att min tik var allt annat än hundilsken allt gick bara så fort så tror ingen hann förstå riktigt vad som hände.

Så, om det inte fanns ett fällt byte när TS hundar kom fram röstar jag på att hundarna som dödade hennes lilla inte var riktigt helt som de skulle rent mentalt, tyvärr. Vet dock inte vad lagen säger, men min erfarenhet av jakthundar både som utomstående och från när vi hade jakthund är att de är synnerligen bra på hundspråk, allmänt vettiga kring andra hundar och sällan är intresserade av att gruffa.

Det går inte att generalisera så grovt om jaktraserna då det finns stora skillnader mellan raserna.

Det går inte att generalisera så grovt om jaktraserna då det finns stora skillnader mellan raserna.

Mja, det beror lite på hur man generaliserar. För absolut generaliserade jag, men inte i meningen 'alla jakthundar av alla raser är vettiga mot alla hundar', utan att de flesta jakthundar är vettiga mot andra hundar' och då baserat på att majoriteten av jakthundarna kan hänföras till en handfull raser.

Men, utan att veta vad som egentligen hände, alltså både omständigheterna och HUR TS hund betedde sig - så är det omöjligt att säga säkert om någon hund gjorde 'fel' och vilken, där är vi eniga.

Ja, vad ska man säga? När valfri bastard klipper en liten bastard så är det något fel på den större bastarden och den ska avlivas för så farliga hundar ska vi inte ha i samhället.

När en jakthund klipper en liten hund så är det tragiskt, men acceptabelt med tanke på deras ursprung och ändamål...

Så, vi får ha farliga jakthundar i samhället men inga andra "farliga" hundar?

Vad gäller den juridiska aspekten så gäller ju strikt hundägaransvar för båda hundägarna. Man ska då ersätta den skada den egna hunden har åsamkat. TS ska ersätta för bettet (om det var den lilla och tydligen döda hunden som bet, det låter ju osannolikt) och jakthundsägaren ska ersätta för den skada han åsamkat. Inga veterinärkostnader gissar jag, men skadestånd kan ju vara aktuellt. Livvärde ska väl utgå om inte försäkringsbolaget betalar ut (av någon anledning).

Mja, det beror lite på hur man generaliserar. För absolut generaliserade jag, men inte i meningen 'alla jakthundar av alla raser är vettiga mot alla hundar', utan att de flesta jakthundar är vettiga mot andra hundar' och då baserat på att majoriteten av jakthundarna kan hänföras till en handfull raser.

Men, utan att veta vad som egentligen hände, alltså både omständigheterna och HUR TS hund betedde sig - så är det omöjligt att säga säkert om någon hund gjorde 'fel' och vilken, där är vi eniga.

I det här fallet verkar en av hundarna vara en Tysk jaktterrier och en hund av den rasen och en jaktlabbe får nästan sägas vara varandras motsatser i sitt förhållande till andra hundar. Det är också därför det blir så svårt att säga något generellt om hur jaktraser fungerar med andra hundar.

Har man så skarpa hundar så ska man ha dem under uppsikt. Att de löper lösa i skogarna utom synhåll från föraren är oacceptabelt - oavsett om de jagar eller inte.

:bow::bow::bow:
Är så sjukt less på att jägare kan låta sina hundar springa utan uppsikt och om det händer något ursäktas de alltid.
Om en vanligt dödlig däremot släpper sin hund utanför tomten då :devil:
Lika behandling för alla tack!

Har själv varit med om att ha plötsligt ha en främmande jakthund i trädgården när jag inte ont anandes släppte ut min. Som tur var gick det bra men hade det inte gjort det och min hade blivit attackerad hade jägaren aldrig mer fått en lugn stund.

Till TS: Beklagar verkligen, en hund är en vän och inget kan ju få din hund tillbaka men jag hoppas verkligen att jägaren gör vad han kan för att mildra skadan hans hundar ställt till med!

Har någon skrivit att det är okej att den lilla hunden gick åt?

Jag vill mer få fram att det inte är något mentalt fel på hunden enligt rasbeskrivningen. Sen har vi strikt ansvar som hundägare - hur olika individer hanterar det är svårt att påverka.

:bow::bow::bow:
Är så sjukt less på att jägare kan låta sina hundar springa utan uppsikt och om det händer något ursäktas de alltid.
Om en vanligt dödlig däremot släpper sin hund utanför tomten då :devil:
Lika behandling för alla tack!

Har själv varit med om att ha plötsligt ha en främmande jakthund i trädgården när jag inte ont anandes släppte ut min. Som tur var gick det bra men hade det inte gjort det och min hade blivit attackerad hade jägaren aldrig mer fått en lugn stund.

Ordentliga staket och stängsel är ett bra första steg. Både för att du ska kunna ha din hund på rätt sida lagen samt för att hålla irrande hundar utanför tomten. Varför skulle du förstöra jakten för jägaren för att du inte orkar ha inhägnat?

Har någon skrivit att det är okej att den lilla hunden gick åt?

Jag vill mer få fram att det inte är något mentalt fel på hunden enligt rasbeskrivningen. Sen har vi strikt ansvar som hundägare - hur olika individer hanterar det är svårt att påverka.

Nej, men så ska vi kanske inte ha sådana hundar lösa då för så fort någon annan slags hund uppvisar den typen av mentalitet får man ju direkt höra att sådana hundar inte ska vara lösa. De ska helst inte finnas i samhället alls.

Är f ö uppvuxen med jakthundar av olika slag (bla. vorsteh) och de har aldrig visat en tillstymmelse till aggressivt beteende mot andra hundar (eller människor). Bra jakthundar har de varit ändå.

Nej, men så ska vi kanske inte ha sådana hundar lösa då för så fort någon annan slags hund uppvisar den typen av mentalitet får man ju direkt höra att sådana hundar inte ska vara lösa. De ska helst inte finnas i samhället alls.

Är f ö uppvuxen med jakthundar av olika slag (bla. vorsteh) och de har aldrig visat en tillstymmelse till aggressivt beteende mot andra hundar (eller människor). Bra jakthundar har de varit ändå.

Vilken typ av mentalitet? Att vakta ett eventuellt byte?
Jag skulle vilja påstå att det inte ska finnas några andra typer av hundar förutom just jakthundarna som ska ha någon form av 'byte' öht. Därmed är ju problemet löst, eftersom någon sällskapsras el likn aldrig ska befinna sig i den situationen.

Men de ska ju inte vara hundaggressiva eller aggressiva öht, är det någon som har sagt det?
Att de vaktar något som de varit med om att fälla är väl ganska naturligt, jag skulle inte kalla det att vara aggressiv.

Vilken typ av mentalitet? Att vakta ett eventuellt byte?
Jag skulle vilja påstå att det inte ska finnas några andra typer av hundar förutom just jakthundarna som ska ha någon form av 'byte' öht. Därmed är ju problemet löst, eftersom någon sällskapsras el likn aldrig ska befinna sig i den situationen.

Men de ska ju inte vara hundaggressiva eller aggressiva öht, är det någon som har sagt det?
Att de vaktar något som de varit med om att fälla är väl ganska naturligt, jag skulle inte kalla det att vara aggressiv.

Vakta ett byte och att hugga ihjäl en annan hund är lite olika saker va? Jag skrev öht ingenting om att vakta byte utan det var aggressivitet jag talade om. I det här fallet dödlig aggressivitet.

Ja, vad ska man säga? När valfri bastard klipper en liten bastard så är det något fel på den större bastarden och den ska avlivas för så farliga hundar ska vi inte ha i samhället.

När en jakthund klipper en liten hund så är det tragiskt, men acceptabelt med tanke på deras ursprung och ändamål...

.

Men alltså jag har väl inte sagt att det är accepterat! Jag anser inte att det är okej på något vis men olyckir händer och ingen vet vad som egentligen hände denna gång. Det finns INGET som säger att hunden blev ihjälbiten av ilska och av någonslags dödar instinkt som folk får det att låta som. Ingen var där och såg vad som hände så tycker inte att man kan uttala sig i det aktuella ärendet men jag anser att det är självklart att jakthundar (precis som landets bästa skyddshundar) oftast ha lättare att plocka fram ilska än våra gårdshundar utan att de behöver vara farlig för allmänheten för det.

Hundslagsmål händer och det kan gå illa utan att någon av hundarna egentligen är verken hundilsken eller farlig men precis som att två hästar av jämnbördig rang kan slåss så kan hundar av jämnbörding rang slåss och då spelar det oftast ingen roll med storleken på hundarna, det är inte så att en stor hund tänker att dem måste ta i mindre för att det är en lite hund?!

När det gäller jakt i allmänhet så undrar jag hur folk menar att man ska gå tillväga. Om jag jaga med min hund och han får tag på en sken älg och håller i 1.5 mil så måste den ju ta sig tillbaka på någotvis och det gör den juh oftast den kortaste vägen och då kan den passera folks gårdar, även om jag som jägare i det läget har pejl på min hund och vet exakt vart hunden befinner sig så är det ju inte så lätt som hundförare att styra sin hund just då.
Det jag kan göra är 1. sätta mig ner och vänta och hoppas på att hunden gör det den är lärd dvs komma raka vägen tillbaka till mig 2. gå och möta hunden eller 3. leta upp närmsta bil och prova leta upp hunden eller åtminstone komma så nära att jag kan kalla in den.

Jag anser dock att de är ägarnas ansvar att lär hunden att
1. man inte jagar tamboskap eller tamdjur!
2. efter lämplig sökrunda alltid leta upp föraren.
3. Att jakt är ett jobb precis som sök eller lydnad och ska alltså utföras som ett sådant och inte bara göra det som hunden känner för.

jag anser också att man Alltid ska ha Pejl på hundarna (gamla jägare kan anse att detta förstör jakten men jag anser att det handlar om hundens säkerhet och strikt hundägar ansvar)

Tyvärr brister både allmänheten och förare (känns som det oftast äldre människor som fortfarande anser att jakthundar inte ska lyda någon utan bara jaga på eget bevåg)i dessa punkter. Många i allmänheten kommer man ofta på (gäller både passare och icke jaktfolk) att tillexempel mata och gosa med hundarna vilket inte är så roligt när man provar lära hunden att inte söka upp folk och gårdar.

Det spelar väl ingen roll varför lillhunden höggs ihjäl, det är väl inte lämpligt att ha en hund med det "i sig" lös utan uppsikt? Eftersom ingen vet vad det var som hände är det ingen som vet vad som krävs för att den här hunden ska döda.

Och ja, lösjakthundar arbetar självständigt utom uppsikt och måste söka upp hundföraren och därmed röra sig över ibland långa sträckor. Skulle någon av våra hundar har klippt en annan hund på vägen hem hade ju det varit sista gången den hunden fick vara lös, men detta hör ju inte direkt till tråden. Annat än att man självklart inte ska släppa en hund man tror har i sig att döda en annan hund lös utan uppsikt.

:bow::bow::bow::bow:

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 766
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Gör en lång historia kort. Jag har en blandras hund Golden/Lapphund 10 månader gammal. Hunden är snäll mot allt och alla, älskar ALLA...
2
Svar
25
· Visningar
5 311
Övr. Hund Tänkte berätta hur det går med vår nya hund. Vi fick en 4-årig amrishane som omplacering för ca 6 veckor sedan. Den tragiska...
Svar
8
· Visningar
2 224
Senast: mandalaki
·
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 436
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka