Jag blir förbannad
senast gav särbon mig en bunt .22LR och ställde upp en massa ljus i mörkret på ca 40-50m som jag fick skjuta på. Tror jag körde i några timmar
Kan tillägga att mitt mörkerseende är inte helt hundra så det var verkligen en utmaning (men SÅÅ kul!). Att jag dessutom spöade hans kusin som har jägarexamen gjorde ju inget
Jag
verkligen .22an!
Salongsgeväret var förr det första riktiga vapnet man fick i händerna.
Jag fick mitt då jag var 11 år, ett enkelskotts Husqvarna. (absolut nono, så det fick man inte berätta för någon, fast det var svårt när klasskompisarna skröt med sina luftgevär
)
Samtidigt fick jag en gammal cal 16 hanbössa samma fabrikat.
Då veckopengen inte räckte till hagelpatronerna så finansierades
jaktskyttet med en "dåligt" tilltagen veckopeng + de skottpengar man lyckades skjuta ihop.
Man kan tycka vad man vill om det , men då fick man 50 öre för kråkor, kajor, skator, nötskrikor o skrattmås.
Allt vad katter hette utom de egna o granngårdens katter levde farligt, mycket farligt på den tiden.
Men så hade vi gått om hönsfågel både på gärden, hagar o skogsmarker.
Räv sköts på åtel genom gödselluckan i ladugården, inne bland kossorna var det plusgrader gnistrande kalla vinternätter.
Avståndsbedömning, sidvindsavdrift för den lilla blykulan nöttes in blev lätta att transformera till grövre kalibrar i lumpen.
Vi var ngr jakttokiga på luckan som slog stjärngossarna med häpnad.
Kaliber 16 kan jag förresten rekommendera till tjejer att använda stället för tolvan. ett lättare vapen men i stort sett samma skjuteffekter.