jägarexamen..

Gramse

Trådstartare
Det är ju några av er som har tagit den, hur upplevde ni det, toksvårt eller överkomligt? Var ni nybörjare eller varit med och jagat förut, har någon i eran närhet som jagar osv? Jag har bestämt och anmält mig, sen började jag googla på vad fasen jag ska kunna egentligen och började svettas bara av att läsa alla moment man ska klara... Herregud..

Jag har bara gjort teorin, uppskjutningen har inte blivit av.. ingen i familjen jagar så jag har inte med mig det naturligt sas. Funderar på att åka iväg på ngn intensivutbildning för att få till skyttet rätt!

Jag har tagit jägarexamen, men jag började med att gå som hundförare med våran förra hund, var med ute när maken jagade. Hade ett uppehåll när barnen var små och när vi skaffade nuvarande huliganen så började jag ta jägarexamen. Teorin var inte svår, bara man tar det lugnt och läser frågorna ordentligt. Självklart bör man ha pluggat också men själva provet innehåller egentligen inga kuggfrågor.
Skyttet tycker jag är svårare att få att flyta, vapen är ändå rätt individuellt och man behöver få träna och få in känslan. Jag hade som sagt fördelen att kunna använda makens hagelbössa och även träna med honom innan, så hagelprovet gick bra.
Älgbanan har jag fortfarande inte fixat, jag var rätt nöjd med att klara hagel och säkerhetsprovet med kula, jag provade att skjuta upp på älgbanan men kände redan efter första omgången att det inte skulle fungera så jag fullföljde aldrig. I fjol åkte jag med och tränade lite med en kompis kulvapen och känner att jag nu nog skulle klara älgbanan, nu hänger det bara på att jag ska boka tid för uppskjutning också... ;)
Jag hoppas att du hittar en bra kurs! Den jag gick var ett rent skämt, ena kursledaren var en enda stor katastrof och den andra väldigt osäker. Men vi var några deltagare som hade en bra kunskapsbas att stå på och dela med oss av till varandra så vi lärde oss av det. (Jag kunde teorin, en var polis och kunde lagstiftningen, en annan var veterinär och en tredje var tävlingsskytt)

Jag tycker att det är roligt att vara ute och jaga, men även att åka på jaktstigar och olika träffar som JAQT anordnar. Jaktstigar skulle jag rekommendera alla nyblivna jägare att åka på, så mycket kunskap som finns och som de delar med sig med stor glädje. Jag har lärt mig enormt mycket av att dels skjuta mycket men även fått tips om hur jag ska tänka, stå och känna. Men även pratat mycket jakt, hund och hundträning.

Jag tyckte inte att det var jättesvårt, men jag är uppvuxen på gård med två föräldrar som jagar.
Är du helt grön, utan några som helst jaktliga preferenser blir det så klart svårare.
Med all rätt, det ska vara svårt att klara en utbildning där konsekvensen kan bli att du dödar djur.

För dom som inte har någon erfarenhet av jakt sedan innan tycker jag personligen att man ska gå via t ex Svenska Jägarförbundet eller Studiefrämjandet där det är en längre kurs. Många av de kurserna sträcker sig över ett år.
Det går absolut att klara jägarexamen även på en intensivkurs, men jag tycker det känns som ett hastverk och mer av "trycka-in-allt-så-fort-det-går-och-hoppas-du-kommer-ihåg-sen"-modellen, särskilt om man inte har någon erfarenhet sedan tidigare.

Jag har tagit jägarexamen och tyckte stora delar var lätta men fick plugga hårt på alla dessa fåglar och en del på vapen delen.

Jag är uppvuxen med jakt (pappa jagar och är jaktledare och farfar jagade lika så och var jaktledare när han levde) så första jakten jag var ute på med pappa var jag bara 5 år och har under hela min uppväxt varit med och lyssnat när jägarna pratar men här har det aldrig funnits någon fågel jakt.

Tycker inte du ska vara bekymrad för att det kanske är svårt för det finns så mycket värme, glädje och gemenskap i ett jaktlag både mot meniskor och djur.

@Gramse: Jag börjar med att säga att jag inte har jägarexamen men tänker ta! :D Nu vet jag inte om du tänkt dig det men jag är extremt tveksam till intensivkurser när det gäller jägarexamen. Som @AraSlei säger, du ska faktiskt lära dig döda något så snabbt som möjligt.

Jag har ju förmånen även om det blir hackigt att öva skytte med särbon (fd skytteinstruktör). Jag tänker inte ens överväga att skjuta mot något levande innan han sagt att jag är redo, oavsett om jag klarat skjutprovet.

Lycka till med din jägarexamen! De flesta jägare jag känner är fantastiska människor med ett genuint natur- och djurintresse.

@Snurrfian: Så olika det kan vara! Jag trivs mer med kulvapen (från .22 long till .30-06) men hageln och jag är inte vänner :cautious: Nästa gång jag är hem till särbon ska jag be honom snäll-ladda .45-70 så jag får prova den också!

Ja här kommer svaren snabbt som ett skott hinner inte med haha, tack för alla svar! Jag ska inte gå intensivkurs, alldeles för dyrt för min del. Och jag har inte för avsikt att jaga sen heller, men tycker det är kul att skjuta och vill gärna ha licens för vapen för att kunna åka själv till en skjutbana när det passar mig. Är inte helt grön med skjutvapen men har inte varit på skjutbanan aktivt heller..

@AraSlei Jag tänkte inte ens att TS kunde tänka sig att gå en intensivkurs... :o Självklart en längre kurs med bra upplägg! :up:

Jag gick själv en intensivkurs, vilket jag ångrar idag :p
Flera av mina vänner (som inte varit i kontakt med jakt tidigare) fick ut otroligt mycket av den längre kursen i form av intressanta diskussioner, berättelser osv :)

Första gången jag satt med på pass var jag typ 4 år, lite äldre när jag började gå med pappa med hunden. Jaktpratet kring köksbordet har man fått lyssna till hela livet, så jag kände mig ändå väl förberedd när jag gick kursen. Jag ser typ min uppväxt som en enda lång kurs...
Har man varit med och jagat mycket tidigare tycker jag att en intensivkurs är helt okej, jag läste igenom böckerna en gång och skrev nästan fullt ändå. Det mesta är ju, som du skrev, helt logiskt om man har varit med :)
Man är ju långt ifrån fullärd när man tagit sin examen, den största delen kunskap får man ju i skogen och av andra jägare. (Försvarar mitt val av intensivkurs, japp...)

Och förresten finns det teoriprov på nätet som är att föredra? Som körkortsteori där man kryssar i och kan öva på?

Ja här kommer svaren snabbt som ett skott hinner inte med haha, tack för alla svar! Jag ska inte gå intensivkurs, alldeles för dyrt för min del. Och jag har inte för avsikt att jaga sen heller, men tycker det är kul att skjuta och vill gärna ha licens för vapen för att kunna åka själv till en skjutbana när det passar mig. Är inte helt grön med skjutvapen men har inte varit på skjutbanan aktivt heller..

Vad roligt, jag tror du kommer tycka att utbildningen är jätteintressant! :)
Skytte är otroligt roligt, och som @Snurrfian skrev är det superkul att gå jaktstig!

Det är många som aldrig börjar jaga aktivt efter sin jägarexamen, men som känner att dom fått ut väldigt mycket av det ändå :)

@Snurrfian: Så olika det kan vara! Jag trivs mer med kulvapen (från .22 long till .30-06) men hageln och jag är inte vänner :cautious: Nästa gång jag är hem till särbon ska jag be honom snäll-ladda .45-70 så jag får prova den också!
Hagelbössan måste passa dig! Den ska vara en förlängning av dig, kulvapen är det inte lika viktigt att den passar eftersom du siktar. Hagelbössan riktar du! Jag lärde mig en del olater med makens hagelbössa eftersom den är en aning för lång för mig, alltså lyfter jag den framåt när jag ska lägga till och får inte någon riktigt bra anläggning.
Sen började jag prova med bössan jag har idag, den passar mig som handen i handsken, möjligtvis någon liten bit för lång men jag får upp den på ett bra sätt och får bra träffar! Jag känner mig trygg med den för när jag skjuter med den så träffar den som jag känner att träffen ska vara.

Hagelbössan måste passa dig! Den ska vara en förlängning av dig, kulvapen är det inte lika viktigt att den passar eftersom du siktar. Hagelbössan riktar du! Jag lärde mig en del olater med makens hagelbössa eftersom den är en aning för lång för mig, alltså lyfter jag den framåt när jag ska lägga till och får inte någon riktigt bra anläggning.
Sen började jag prova med bössan jag har idag, den passar mig som handen i handsken, möjligtvis någon liten bit för lång men jag får upp den på ett bra sätt och får bra träffar! Jag känner mig trygg med den för när jag skjuter med den så träffar den som jag känner att träffen ska vara.

Men det är ju så jäkla mycket roligare med långhåll! :p ÄLSKAR särbons .308, pricka huvudmål på 800m funkar. Jag kan tänka mig att jaga småvilt (hoppetosser är ju goda) men framförallt vill jag skjuta (och träffa!). Att bara stå och mata (som en del gillar :meh:) är inte roligt, jag blir skitsur när jag missar och vill bli bättre (vilket gjorde att särbon deklarerade att det kanske kan bli en skytt av mig :D).

Men det är ju så jäkla mycket roligare med långhåll! :p ÄLSKAR särbons .308, pricka huvudmål på 800m funkar. Jag kan tänka mig att jaga småvilt (hoppetosser är ju goda) men framförallt vill jag skjuta (och träffa!). Att bara stå och mata (som en del gillar :meh:) är inte roligt, jag blir skitsur när jag missar och vill bli bättre (vilket gjorde att särbon deklarerade att det kanske kan bli en skytt av mig :D).
Jaktstig! :up: Det kräver sin kvinna och man måste hålla fokus när man skjuter, men mellan stationerna kan man gå och babbla! :D Fast jag kan blir lite frustrerad när man gör en miss, vet vad man gjorde för fel och ändå inte får skjuta en gång till för att kolla att man tänkte rätt. Det är fördelen när vi står och nöter på våra egna jaktstigsmål, där kan man skjuta tills man känner att man är rätt och vet vad man gör.

Jaktstig! :up: Det kräver sin kvinna och man måste hålla fokus när man skjuter, men mellan stationerna kan man gå och babbla! :D Fast jag kan blir lite frustrerad när man gör en miss, vet vad man gjorde för fel och ändå inte får skjuta en gång till för att kolla att man tänkte rätt. Det är fördelen när vi står och nöter på våra egna jaktstigsmål, där kan man skjuta tills man känner att man är rätt och vet vad man gör.

Jag blir förbannad :o senast gav särbon mig en bunt .22LR och ställde upp en massa ljus i mörkret på ca 40-50m som jag fick skjuta på. Tror jag körde i några timmar :D Kan tillägga att mitt mörkerseende är inte helt hundra så det var verkligen en utmaning (men SÅÅ kul!). Att jag dessutom spöade hans kusin som har jägarexamen gjorde ju inget :angel:

Jag :love: verkligen .22an!

Överkomligt helt klart, men jag är biolog och har varit med mycket ute på jakt så det var väl en fördel. Jag hade inte skjutit mer än lite prickskytte med salongsgevär och en omgång med hagel på duvor men vi hade bra utbildning på skjutbanan så uppskjutningen var inte ett problem.

Överkomligt helt klart, men jag är biolog och har varit med mycket ute på jakt så det var väl en fördel. Jag hade inte skjutit mer än lite prickskytte med salongsgevär och en omgång med hagel på duvor men vi hade bra utbildning på skjutbanan så uppskjutningen var inte ett problem.
Gott, låter betryggande just med själva uppskjutningen iaf:)

Jag blir förbannad :o senast gav särbon mig en bunt .22LR och ställde upp en massa ljus i mörkret på ca 40-50m som jag fick skjuta på. Tror jag körde i några timmar :D Kan tillägga att mitt mörkerseende är inte helt hundra så det var verkligen en utmaning (men SÅÅ kul!). Att jag dessutom spöade hans kusin som har jägarexamen gjorde ju inget :angel:

Jag :love: verkligen .22an!
Salongsgeväret var förr det första riktiga vapnet man fick i händerna.
Jag fick mitt då jag var 11 år, ett enkelskotts Husqvarna. (absolut nono, så det fick man inte berätta för någon, fast det var svårt när klasskompisarna skröt med sina luftgevär ;) )
Samtidigt fick jag en gammal cal 16 hanbössa samma fabrikat.
Då veckopengen inte räckte till hagelpatronerna så finansierades
jaktskyttet med en "dåligt" tilltagen veckopeng + de skottpengar man lyckades skjuta ihop.
Man kan tycka vad man vill om det , men då fick man 50 öre för kråkor, kajor, skator, nötskrikor o skrattmås.
Allt vad katter hette utom de egna o granngårdens katter levde farligt, mycket farligt på den tiden.
Men så hade vi gått om hönsfågel både på gärden, hagar o skogsmarker.
Räv sköts på åtel genom gödselluckan i ladugården, inne bland kossorna var det plusgrader gnistrande kalla vinternätter.

Avståndsbedömning, sidvindsavdrift för den lilla blykulan nöttes in blev lätta att transformera till grövre kalibrar i lumpen.
Vi var ngr jakttokiga på luckan som slog stjärngossarna med häpnad.

Kaliber 16 kan jag förresten rekommendera till tjejer att använda stället för tolvan. ett lättare vapen men i stort sett samma skjuteffekter.
hva_m20_1.jpg

images

Liknande trådar

Samhälle På facebook idag dyker det upp artiklar från bland annat Aftonbladet och Expressen om att alla invånare i landet behöver börja förbereda...
19 20 21
Svar
405
· Visningar
20 971
Senast: Cambrie
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 014
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 207
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 437
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5