Sv: Jag vill rida!
Det är väldigt nyttigt att arbeta från marken först. Jag förstår lite hur du känner, själv vill jag helst börja rida in Crow NU DIREKT!!! meeen.. jag har ingen vidare koll på honom, en hel del markarbete krävs, tack och lov har jag en tränare nu, hoppas bara jag får jobb så jag har råd att ha kvar henne.. men även det börjar ljusna..
Iaf.. om övningarna ni gör går så bra som du säger och ni inte får nya varierande övningar som du ser någon mening i, så förstår jag inte din tränare.
Om hästen är så känslig och lyhörd och ser dig som ledare (jag trodde att Crow gjorde det.. tji fick jag) så kan du självklart rida utan att det förstör något. Du kan rida i vilket fall så länge det går bra, men varva med markövningarna.
Hur kan hon rida med halsring på en häst som inte reagerar på hennes hjälper?
Att rida med repgrimma och en tygel är inte fel, men behöver inte vara det enda du gör.
Jag tycker att du ska säga till din tränare att ''tack för hjälpen, men nu tänkker jag rida min häst. Jag vill gärna fortsätta med markövningarna för dig, men passar det inte att jag rider ändå så får det vara så.'' Det finns fler tränare.
Kanske kan du hitta någon AR tränare? Jag har aldrig tänkt på AR som direkt ledarskap, men det finns en hel del med där iaf.. Man arbetar ju rörelser från marken som direkt visar varför det är bra även i ridningen samtidigt som hästen blir påmind om vem som bestämmer.
Eftersom NH har blivit så stort finns det även många oseriösa.. jag tror inte AR har kommit till den punkten riktigt än, även om det naturligtvis finns rörägg där med. Sen är det ju mer ridning förknippat med det än med ''NH'' så det kanske passar dig bättre.
Lättare att säga till din granne med att du helt enkelt är intresserad av en annan ridstil än att du inte gillar hennes metoder?
Lycka till.