Jag vill rida!

Sv: Jag vill rida!

Jag tycker som många sagt att om DU vill kan Du rida på honom. Och om du inte vill "förstöra" hans känslighet så skritta ut på långa tyglar! Det förstör ingenting, och du kan känna efter hur det känns.

Det är ju bara att hoppa av om det inte känns bra. :)

Varför ska du lyssna på din familj och dina bekanta?
Vad vill DU?
Och hur når du mest effektivt ditt mål?
Fundera på det istället.

Att försöka göra det andra tycker är "rätt" ger såna konflikter, att man inte ens blir nöjd när det känns bra för att det inte är så man "ska göra" eller för att man borde kommit ännu längre. Följ DINA mål och visioner, inte andras.

Tränaren? Tycker det är taskigt av henne att "bestämma" så.

Hon kan ju få ha önskemål, men beslutet i slutändan är ju ändå Ditt!

Vet en i stallet som tyckte att jag, när jag tagit tillbaks min häst nu i höstas, bara skulle jobba från marken den första månaden.
Jag gjorde det den första veckan, men sen hoppade jag upp och började skritta ut. Hon i stallet tyckte väl inte det var SÅ bra. Men jag lade ju inte ner markarbetet för det, och tidigare år har det inte varit problem att rida, varför skulle det vara det nu? Det gick t.o.m. bättre nu, sen om det beror på veckans markarbete vet jag inte. (Misstolka mig inte, jag tror på det stenhårt, NH:ar gärna - kunde inte så mkt om det tidigare när jag hade henne, men nu när jag lärt mig en del... Så gör jag det mer än gärna. Men inte BARA!

Gör som DU känner.

Men JAG vet ju inte vad JAG VILL för jag vet inte vad som är RÄTT.

Hade jag vetat det så hade jag ju fattat ett beslut för länge sen. Känner bara att jag börjar tappa sugen på allt.

Precis, du vet inte vad som är rätt. Hur ska du kunna veta det förrän du har facit i handen?
Därav att jag tycker du ska fundera på vad du vill uppnå och hur du teoretiskt sett lättast når dit. Sen om det skiter sig är det inte hela världen, för som sagt kan man aldrig förhindra misstag/problem helt och hållet, känner man sig misslyckad av minsta lilla grej så kommer man få det jobbigt hur bra man än tränat hästen. Det gäller att våga chansa ibland (just FÖR ATT man inte kan veta vad som är bäst innan man provat) och acceptera att det går som det går och lära sig av det.
Har du höga mål inom NH och vill kunna rida utifrån dessa principer (alltså inte bara träna NH som markträning utan ha NH-tänket genomgående i allt) då låter det vettigast att följa tränarens råd, förutsatt att det är en bra tränare.
Om du hellre än att lägga 100% på att träna NH vill köra ditt eget race så rid hästen. Men gör det inte för att "alla säger det" utan isåfall för att det är det du vill göra nu.

Men ta alltid i beräkning vad du vill NU och vad du vill som MÅL, ibland får man försaka vad man vill nu för att få ett bra slutmål. Då måste du först bestämma dig för hur du vill att din häst ska bli, vad du prioriterar och vill lägga krut på. Dressyr? Trevlig häst som är lyhörd, positiv, lugn, "snäll"? Hopphäst? Övriga kriterier?
Så att du kan ta hänsyn till de aspekterna.

Sen så är det såklart okej att bestämma sig för att inte ha så höga ambitioner och därmed inte bry sig så mycket om att nå långt så länge det känns bra. Min erfarenhet säger mig att om man VILL komma långt, vill satsa på något då gäller det att faktiskt göra det också (satsa). Inte vimsa runt med för mycket annat så man tappar fokus. Om målet inte är så viktigt utan snarare att ha kul med sin häst, då ser man till att ha kul med hästen helt enkelt! ;)

Senast ändrad:

Det kan inte vara fel att lägga en grund och bygga från den, om det är det din tränare vill uppnå med dig och din häst.
Jämför med att bygga ett hus ... Man gräver för en grund och gjuter den, innan man bygger sitt hus. Men om man har bråttom och bygger sitt hus direkt på marken, för att få flytta in så snabbt som möjligt, hur bra blir det? ;)

Kanske din tränare tar det onödigt långsamt? Hur ser planeringen ut egentligen? Du har kanske skrivit om den redan, vilket jag i så fall missat bland all annan text.

Den tid du väntar idag, kan var värt mångdubbelt imorgon! :)

LIA

Nu behöver jag sån där liten upp-peppning igen:angel:
Jag har verkligen kännt att jag haft "koll" på min häst. Det har kännts som han sett mej som en ledare och att vi fått bra kontakt. Han kommer fram till mej i hagen och när vi gör något han inte tycker om så kommer han till "mamma" och ställer sej jätte nära med sänkt huvud:love: Han har uppmärksamheten på mej och så fort jag ber om något så kommer det direkt!
MEN!
Har varit i 2 situationer den senaste veckan där jag kännt att, tusan jag har ju ingen koll på honom.
Första gången var när vi var ute och gick och det troligtvis var älg i skogen(det är ny gallrat på ett ställe vilket älgar brukar dra sej till och vi har sett mycket älg sprungit här ute senaste dagarna). Iaf hästen blev jätte rädd, stirrade in i skogen, blåste upp sej och börja "steppa" runt. Det såg ut som att han vilken sekund som helst skulle sticka i från mej. Men jag försökte behålla lugnet och försökte få honom att bli uppmärksam på mej igen, vilket jag tyckte att jag misslyckades med.... Förskte mej på att backa honom varje gång han gick framåt, vilket mestadels resulterade i att han studdsade åt sidan eller så hände ingenting.... Försökte flytta runt rumpan på honom och det gjorde han men han hade fortfarande uppmärksamheten in i skogen och var jätte stressad..... Ska jag ta det som ett "misslyckande" och att jag inte har koll på min häst eller hade det kunnat hända även fast vi haft en ännu bättre relation? Det slutade iaf med att jag försökte få honom att vara så still som det bara gick och när han var någorlunda still så började jag gå hemåt... Varje gång han stressade på så stannade jag. När vi började närma oss våran gård så lugna han dock ner sej....

Nästa sak som jag har hängt upp mej på är att jag inte får in honom i transporten...
Jag har bara transporterat honom en gång och det var när vi hämtade honom. Då var det inga problem att få in honom i transporten(jag transporterade själv ägarna kollade på). Han hade bara åkt korta svängar tidigare(och varit stöd åt andra hästar) och nu fick han åka strax över 10mil. Det var jätte mycket trafik och lastbilar och annat körde om HELA tiden. Hästen var rädd bak i transporten och sparkade och hoppade omkring. Så det kan hända att han blev rädd då och därför inte vill gå in nu. men för mej känns det som ett misslyckande i hanteringen att han inte vill följa med in i transporten. Litar han inte på mej? Jag har inte använt något tvång dom gånger vi lasttränat honom nu(har tränat varje dag sen i söndags), men jag får inte in honom.
I början bad jag inte om nått utan jag satte mej ner och så fick han utforska transporten på egen hand, när jag såg att han "tittat" färdigt så gick jag in i transporten, gjorde ett litet tecken åt honom att följa med, han gick upp på luckan men sen var det tvärnit. Ok tänkte jag, då får han väl stå där och fundera lite. Jag stog inne i transporten och lät honom vara ifred(och han fick ingen uppmärksamhet av mej) och efter en stund kom han till mej helt på egen hand. Jag berömde massor och han fick tugga hö inne i transporten. Precis innan jag tänkte backa ut honom så "smäller" det till i taket på transporten och hästen flyger upp, slår huvudet i bommen och sen flyger ut ur transporten. Och så var det förstört..... Nu får jag honom inte längre än att jag får honom att ställa hovarna på luckan... Jag har gjort så att jag låter hästen bestämma själv vad han vill göra men han får absolut inte äta gräs eller gå ifrån mej och transporten, då blir det ju ganska tråkigt för hästen att stå där, och då hoppas jag på att han ska välja att gå in till mej i transporten istället och få uppmärksamhet och få äta hö. Är det rätt tänkt? Tycker ni att jag är för hård mot mej själv när jag känner det som att jag "misslyckats" när jag inte får in honom i transporten? Att han inte litar på mej och ser mej som en ledare?

Mitt självförtroende är kasst jag vet:crazy:;)

Hjälp vad långt det blev:o

Med risk att du missförtsår mig men jag tror att du gör en för stor sak av det (mesta).

Det finns naturligtvis många olika sätt att hantera de två situationerna som du beskriver.
Jag kan bara berätta hur jag tänker och gör med min häst.

Om jag är ute och går med henne i skogen (vilket jag gör ibland även om jag rider henne mkt) och hon bli rädd för ngt så bryr jag mig inte över huvudtaget. Jag bara fortsätter att gå för att tydligt visa henne att det inte är ngt att bry sig om. Om jag skulle stanna henne och på ngt sätt bry mig om det hon är rädd för så tolkar hon det genast som en signal från mig att det faktsikt kan vara farligt. Jag ser inte ngn mening att börja backa henne eller flytta henne åt sidan. Jag vet mycket väl att det inte är så lätt som jag beskriver det. Men om man har bra ledarskap över hästen så följer den med och känner sig trygg med sin ledare. Även om du inte har kommit så långt med din häst så tror jag ändå att man ska försöka att inte göra för stor grej av det.

Lastningen finns det väl om möjligt ännu fler olika åsikter om.
I ditt läge hade jag inte fortsatt att träna hästen. Jag hade väntat tills jag kände att jag hade mig säkrare i hanteringen av den. Annars tror jag att den bara blir mer osäker.

Så du bara skiter i om hästen springer förbi dej t.e.x? Jag har satt en gräns och den vill jag följa även om han är rädd för några älgar för tillfället. Hade jag bara struntat i det då så hade det troligtvis blivit dragkamp och så hade han sprungit framför mej... Det var därför jag försökte att göra något istället för att bara gå på som vanligt.

Angående lastningen så måste jag snart börja få in honom eftersom jag måste till min tränare för att få hjälp. Förut tränade vi här hemma men hon vill inte träna i mörkret så då måste jag ta mej till ridhuset...

Jag hade väntat tills jag kände att jag hade mig säkrare i hanteringen av den.

Och när vet man att man är det? Förutom transporteringen och älgarna så känner ju jag att jag har koll på honom. Det är ju först när vi kommer fram till transporten som det skiter sej. Ska jag då backa tillbaka och låta det ta ännu längre tid?

har tränat en del nh innan, men det var några år sedan.
Kör inte alla övningar med samma saker varje gång (kanske ni inte gör heller men men...) och utsätta han för precis allt! Och träna inte bara på samma ställe, flytta runt. Annrs blir det lätt så att soptunnorna hemma är inte alls farliga medans grannes som står på andra hållet äter upp en när man blinkar!

När du lastar så sätt press på han. Inget du egentlige ska börja pröva sådär. Men kan förklara hur vi gjort!
Hade en häst som var jätte rädd för transporten, ställde transporten i ridhuset så han vande sig så och red närmare och närmare. Lastade han med långt grimskaft. Och när han stog förlänge på samma ställe utan att fundera på å gå in fick han springa på en volt. Tillslut var det ju mkt roligare att traska in i tansporten än att ränna runt på en lite volt.
Det kanske låter dumt, men funka smärtfritt!

Lycka till, och du kan aldrig arbeta en häst för länge från marken! Mkt skönare att slippa bråka från ryggen!;)

Ingen ledare är perfekt och hästar är väldigt förlåtande varelser. Vi gör alla misstag här i livet men vi får inte hänga fast i dom för då kan vi aldrig komma framåt. Våga lita på att du och hästen har ett bra förhållande och framför allt lita på dig själv, vi kan mer än vi tror!

Så du bara skiter i om hästen springer förbi dej t.e.x? Jag har satt en gräns och den vill jag följa även om han är rädd för några älgar för tillfället. Hade jag bara struntat i det då så hade det troligtvis blivit dragkamp och så hade han sprungit framför mej....

Hon får inte springa förbi. Om hon gör det så stannar jag henne.

Jag inser att jag nog tog i lite väl mkt i det jag skrev. Det var inte meningen att du skulle reragera så. Jag bara försökte förklara att det nog går lättare om man bara är med hästen och inte hela tiden oroar sig för om man gör rätt eller fel. Min lilla häst är expert på att känna av om jag blir rädd eller osäker så det gäller att vara helcool hela tiden och ta kommandot i alla situationer.

Och när vet man att man är det? Förutom transporteringen och älgarna så känner ju jag att jag har koll på honom. Det är ju först när vi kommer fram till transporten som det skiter sej. Ska jag då backa tillbaka och låta det ta ännu längre tid?

Jag lärde mig en sak när jag skaffade min nuvarande häst. Det finns hästar som snabbt lär sig nya saker. Det finns de som ganska snabbt gör det och så finns det de (som min lilla tjej) som tänker mkt långsamt och behöver längre tid på sig för att vänja sig vid vissa situationer. Det tar lång tid med hästar och jag tror att man vinner mkt genom att låta det göra det.
Så ja jag hade backat tillbaka och skjutit upp träningen tills hästen gick att lasta i lugn och ro. Ett annat alternativ är att ta hjälp av ngn som är bra på att lasta ovana hästar.

Jag har dom som kan lasta hästar som inte gillar att åka transport(för man kan inte kalla min häst för ovan eftersom han t.o.m har varit "stöd" åt transporträdda hästar hos tidigare ägare). Men dom som isåfall skulle kunna hjälpa mej gör inte på det sättet som jag vill(linor + våld). Kan ju kanske ta hit min NH-tränare men hon gör inte heller på ett sätt som känns bra för mej = jag blir osäker på om det är rätt = hästen blir ännu räddare.

Jag förstår att du tvekar. Jag kan inte heller med de som lastar med linor och våld. Har varit med om ett sådant tillfälle med min häst en gång. Alla skulle hjälpa till och kom med "goda" råd. Efter det lovade jag henne att jag inte skulle åka ngnstans med henne föränn jag kunde lasta henne själv.

"Dom" gav sej på min fjording en gång med linor, piskor och grimskaft runt bommen och ett jäkla dragande, morrande och krånglande, och då gick han absolut inte in(satte sej på linorna). Men när dom slutade med "våldet" så klev han snällt in.

Det är väldigt nyttigt att arbeta från marken först. Jag förstår lite hur du känner, själv vill jag helst börja rida in Crow NU DIREKT!!! meeen.. jag har ingen vidare koll på honom, en hel del markarbete krävs, tack och lov har jag en tränare nu, hoppas bara jag får jobb så jag har råd att ha kvar henne.. men även det börjar ljusna..
Iaf.. om övningarna ni gör går så bra som du säger och ni inte får nya varierande övningar som du ser någon mening i, så förstår jag inte din tränare.
Om hästen är så känslig och lyhörd och ser dig som ledare (jag trodde att Crow gjorde det.. tji fick jag) så kan du självklart rida utan att det förstör något. Du kan rida i vilket fall så länge det går bra, men varva med markövningarna.
Hur kan hon rida med halsring på en häst som inte reagerar på hennes hjälper? :confused:
Att rida med repgrimma och en tygel är inte fel, men behöver inte vara det enda du gör.
Jag tycker att du ska säga till din tränare att ''tack för hjälpen, men nu tänkker jag rida min häst. Jag vill gärna fortsätta med markövningarna för dig, men passar det inte att jag rider ändå så får det vara så.'' Det finns fler tränare.
Kanske kan du hitta någon AR tränare? Jag har aldrig tänkt på AR som direkt ledarskap, men det finns en hel del med där iaf.. Man arbetar ju rörelser från marken som direkt visar varför det är bra även i ridningen samtidigt som hästen blir påmind om vem som bestämmer.
Eftersom NH har blivit så stort finns det även många oseriösa.. jag tror inte AR har kommit till den punkten riktigt än, även om det naturligtvis finns rörägg där med. Sen är det ju mer ridning förknippat med det än med ''NH'' så det kanske passar dig bättre.
Lättare att säga till din granne med att du helt enkelt är intresserad av en annan ridstil än att du inte gillar hennes metoder?

Lycka till.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama