Jag vill rida!

Sv: Jag vill rida!

Du har nog missuppfattat några grejer här.

om övningarna ni gör går så bra som du säger och ni inte får nya varierande övningar som du ser någon mening i, så förstår jag inte din tränare.

Vi får massvis med övningar om vi behöver det. Men problemet är att jag får inte göra något "eget" utan jag får bara utöva dom grejarna som hon lär ut. Och för att då få göra nya övningar så måste jag ta en lektion för henne. Och det blir dyrt att ta en lektion så fort man behöver göra något nytt....

Hur kan hon rida med halsring på en häst som inte reagerar på hennes hjälper? :confused:

Vart har jag sagt att hennes häst inte reagerar för hjälper?:confused::crazy: Den reagerar för minimaliska hjälper. Hon behöver bara tänka så gör hästen det hon vill. Så där har du nog missuppfattat mej någonstans;)

Du har nog missuppfattat några grejer här.
Vi får massvis med övningar om vi behöver det. Men problemet är att jag får inte göra något "eget" utan jag får bara utöva dom grejarna som hon lär ut. Och för att då få göra nya övningar så måste jag ta en lektion för henne. Och det blir dyrt att ta en lektion så fort man behöver göra något nytt....
Det lät på dig som om det bara var samma tråkiga övningar hela tiden, men jag var inte säker så jag skrev ''om övningarna ni gör...'' ;) Du måste själv bestämma hur du vill ha det, följa hela hennes koncept eller varva med eget. Det ska kännas meningsfullt.

Vart har jag sagt att hennes häst inte reagerar för hjälper?:confused::crazy: Den reagerar för minimaliska hjälper. Hon behöver bara tänka så gör hästen det hon vill. Så där har du nog missuppfattat mej någonstans;)

Missuppfattade dig nog här:
Hon rider med endast halsring på sin häst som enligt mej är hjärndöd , den reagerar alltså inte på NÅNTING. och en sån häst vill jag inte ha, som är "hjärndöd, för jag har köpt en häst, hade jag velat ha något hjärndött så kunde jag lika gärna köpt en cross.

Jag tycker det är jätte tråkigt att du inte "vågar" rida DIN häst ifall om att din tränare ser.

Men det är ju DIN häst. Du känner hästen bäst ochd et är du som har ansvaret för den.

Du betalar din tränare för att hjälpa er.
Men hon bestämmer inte över er!

Hoppa upp och rid om du e sugen!
Njut och var glad.

Vill du inte Gå bakom ryggen på din tränare får du väl ringa henne och säga att nu har jag väntat länge nog, jag står inte ur att vänta mer. Jag kommer rida MIN häst i morgon. Du är välkommen att övervaka om du vill. Men rida ska jag!

:banana:

Angående älg-situationen så känner jag mycket väl igen det! :p
Hade en häst som var kolugn i 99% av alla situationer (när det inte blåste eller det var första gången man red ut på länge, men då var det inte "rädsla" utan snarare "på tårna"/peppad) och som jag inte såg något större behov av att miljöträna eftersom den var såpass trygg. OM den blev skraj för något när man red så lät man den bara titta och höll fokuset framåt och drev på när den kändes mottaglig så gick den alltid efter en stund.
Men - när den väl blev stressad så tappade man kontakten. Kommer ihåg en incident när en stor grävmaskin med larvfötter kom körandes (den hördes rejält och kändes på "mullret" i marken redan ett par km bort, hästen blev skitnervös av att inte se vad det var som lät och vibrerade och att det kom närmare) då kände jag bara att nej - det är kört. Jag ville gå in en bit på sidan av vägen så hästen skulle slippa känna att den kommer emot honom när den kör förbi, men tränaren (obs! ingen nh-tränare) tyckte att det skulle gå bra bara jag höll mig lugn. Vilket jag visste att jag inte skulle lyckas med så jag lämnade över hästen till tränaren och tyckte "okej, visa hur man gör nu då!" men det slutade med att hästen slet sig så snart den fick syn på grävmaskinen och tokskenade in i skogen en vända och sen hem nedför den branta asfaltsvägen :crazy:
Rent allmänt så jobbade jag mycket en period med att återfå kontakten med rätt hjärnhalva. Att få uppmärksamhet mao, även om det var väldigt blåsigt en dag eller den kände sig lite stressad. Sånt är SVÅRT på vissa hästar men väl värt att träna i lagom doser och ordnade förhållanden till en början.

Blev lite virrigt det här men jag håller med Forest Autumn och dig - det bästa är om man kan låtsas som det regnar alt. titta åt hållet hästen är orolig (med mjuk blick och inte fokusera på det läskiga utan gärna långt bakom) och sen tillbaka dit ni var på väg som för att tala om; "okej, jag har sett. men håller inte med om att det är farligt."
Så långt är jag totalt med Forest Autumn.
Sen finns det ju situationer (som det jag beskrev med grävmaskinen) där man känner att det rinner över, att hästen bara inte *kan* sköta sig och behålla kontakten. I såna situationer skulle jag rekommendera att inte känna sig misslyckad om man undviker situationen och mao inte tar så hårt på "reglerna" utan återfår kontroll och kontakt när det värsta är över. Det man KAN göra om man inte känner att det är vatten över huvudet är att försöka få kontakt med rätt hjärnhalva på det sättet du beskrev att du gjorde. Men troligen behöver hästen lita på dig ett snäpp till innan ni är redo för älgar :p eller att ni tränar massor på liknande situationer så du verkligen kommer över gränsen och lyckas få kontakt igen trots att hästen blir upprörd.

Känn dig inte misslyckad för det du inte kan idag. Var stolt över att du fått mer insikt och därmed kan konstatera att det finns mycket kvar att lära sig. Att förändra sin personlighet såpass att man kan vara en bra ledare i alla situationer tar tid!
Belöna framsteg och tänk på att det är motgångarna som i längden utvecklar. Har man en naturbegåvning till häst eller själv är en naturbegåvning kommer det bli desto jobbigare när man stöter på hinder! :p
Man kommer aldrig bli färdigutvecklad som hästmänniska, så är det bara. Alltså kan man lika gärna acceptera att det är vägen till det orealistiska målet som ÄR målet (lite snott från Hempfling...) och försöka ha så trevligt som möjligt den tid man spenderar med hästen.

hade ja varit i samma sits som dig i samband med en grävmaskin med larvfötter hade jag flytt låååångt in skogen eller nästa bästa öppna fält. ja hade skitit fullkomligt i vad tränaren sagt. vissa strider med hästen tar ja bara inte.... för vår bådas skull...

håller med, känn dig inte misslyckad för det du inte kan ida, gläds istället över det lilla som går framåt!

Jag håller med dig i hela ditt inlägg även om det nog är lite för tidigt på morgonen för att jag ska förstå hela resonemanget.

Jag är fullt medveten om att man kan hamna i situationer där man inte kan klara av att låtsas som ingenting. Jag menade inte att jag klara av det i alla situationer om det blev så när jag skrev.
Min häst är rädd för jättestora livsfarliga lastbilar och liknande. Om vi är ute på den stora vägen och jag hör på långt håll att det kommer ett monster så väljer jag mer den varianten som Cilla beskriver. Jag flyr kanske inte så långt men jag går av vägen.
I början när jag hade henne var hon osäker i trafiken (trots träning hemma) och jag insåg snabbt att det inte är bra att gå av vägen varje gång det kommer en bil för då talar jag om för henne att bilar är farliga.

Men det är helt klart att det finns situationer som man bör undvika att hamna i om man kan.

Så ska jag nog börja göra mot mina elever också! Så att dom verkligen inte lär sig att tänka något själva och inte ta några egna initiativ och så kommer jag kunna tjäna en massa pengar på deras osäkerhet:smirk: Ursäkta att jag är lite elak men det här verkar jäkligt skumt!

Gör som du själv vill. Är ju trots allt din egna häst så varför inte lita på dig själv och sadla hästen-.
Vad kan skada träningen av att du sitter upp och skrittar en skön runda i skogen?
Hästen borde ju också bli uttråkad av att göra de övningarna hela tiden. Så jag tror att pållen din känner likadant och om du bestämmer dig för att rida din egna häst som du bestämmer helt själv över kommer ni säkert få en underbara skogstur..

Det jag menade med "hjärndöd" är att hästen inte har någon egen vilja. Den är som en maskin med knappar på, som alltid lyder och gör det man vill. Den reagerar aldrig på något nytt, blir varken nyfiken, rädd eller något annat. Bara stirrar tomt framför sej. Jag har nästan aldrig träffat hennes häst när den har varit i toppform, men jag har hört från många andra hur den ska vara. Nu har hästen knappt gjort något på jätte länge pågrund av att pålle har fått barn och även matte och då har hästen "åter gått till att vara häst" som hon sa. Så nu är den inte lika "hjärndöd" bara nästan..... och en sån häst vill jag inte ha. Jag vill ha en levande individ men som dock är lydig.

Hejsan.
Jag har läst och följt hela tråden sen den
startades. :D
Hoppas verkligen du tar initiativet
självmant när du själv tycker tiden är
inne för dig att sitta på din häst.
Även om din NH tränare tycker annorlunda...
...för det är ju bara du själv som vet
när det känns som om det är rätt tillfälle. :banana:
Mvh Xoya

Det är ju din häst så jag tycker du rider henne men om du vill så fortsätt även med kursen du går på för den kan ju inte vara 7 dagar i veckan. om du rider ut osv skadar inte hästen, det mår nog den bara bra av om den är inriden .lycka till

Det är ingen kurs jag går på utan vi bestämmer olika tider och så tränar vi då. Jag ringer när jag kan och vill träna och så bestämmer vi en tid.
Jag tänker som så att det kanske skulle funka bra om jag tränade från marken med den här tränaren men tränade uppsuttet för en "vanlig" tränare samtidigt?

Det tycker jag låter som ett alldeles utmärkt förslag! Om nu inte din nuvarande tränare vill börja ge dig uppsuttna lektioner.

För övrigt så tycker jag fortfarande att man bör ha en tränare som man ser upp till. Inte en vars häst man anser vara 'hjärndöd'. Vill du att din häst ska vara som hennes? För man får väl utgå ifrån att det är åt det hållet hon jobbar med er?

Om du har köpt hästen för att du vill rida så tycker jag att du ska göra det! Om du inte vågar säga ifrån själv, se om dina föräldrar kan förstå problematiken och hjälpa dig att säga ifrån. Det är ju vanvett att styra någon med sån järnhand, har du köpt en säker och trevlig häst som du vill rida på så tycker jag absolut att du ska det! Förklara, eller be dina föräldrar förklara att "hon (din tränare) må tycka att det är viktigt att inte rida nu, men du (eller du och dina föräldrar) tycker att det är viktigt att ha kul också, de må inte gå lika snabbt framåt om man gör NH-arbete och ridning parallellt, men att ni är medvetna om det" Enligt mig så skulle ridning inte förstöra arbete från marken, möjligtvis sakta ner takten som det går framåt i, men om inte du är motiverad så saktar det ju också ner takten, med största sannolikhet ännu mer...

hade ja varit i samma sits som dig i samband med en grävmaskin med larvfötter hade jag flytt låååångt in skogen eller nästa bästa öppna fält. ja hade skitit fullkomligt i vad tränaren sagt. vissa strider med hästen tar ja bara inte.... för vår bådas skull...

Ja, det var lite så jag kände :angel: i efterhand blev jag arg på mig själv som inte lyssnat till magkänslan då jag VISSTE att hästen skulle reagera som den gjorde iom att den hann bygga upp det under så lång tid. Den blev ju halt av skenturen och sånt är aldrig kul. :(
OM man lyssnar på sin magkänsla och det ändå skiter sig, då känns det oftast inte lika illa. Kanske är "magkänslan" ett tecken på att man omedvetet redan har gett upp iofs?

Jag håller med dig i hela ditt inlägg även om det nog är lite för tidigt på morgonen för att jag ska förstå hela resonemanget.

Jag är fullt medveten om att man kan hamna i situationer där man inte kan klara av att låtsas som ingenting. Jag menade inte att jag klara av det i alla situationer om det blev så när jag skrev.
Min häst är rädd för jättestora livsfarliga lastbilar och liknande. Om vi är ute på den stora vägen och jag hör på långt håll att det kommer ett monster så väljer jag mer den varianten som Cilla beskriver. Jag flyr kanske inte så långt men jag går av vägen.
I början när jag hade henne var hon osäker i trafiken (trots träning hemma) och jag insåg snabbt att det inte är bra att gå av vägen varje gång det kommer en bil för då talar jag om för henne att bilar är farliga.

Men det är helt klart att det finns situationer som man bör undvika att hamna i om man kan.

Välja sina strider, ja. Och försöka börja i rätt ände där man har kontroll över situationen. Ibland kan jag tycka att hästarna respekterar oss mer/känner sig tryggare om man går åt sidan och tittar på det "läskiga" MEN behåller lugnet. Som att -"åh, matte lyssnar på mig!" att man tar hänsyn till hästen. Sen finns det ju tillfällen där man vill demonstrera att nej, det där har du helt fått om bakfoten - det är vardagsmat och inget att bry sig om.
Den "traktorrädda" hästen som normalt sett kommer igång med flyktinstinkter redan när den hör eller ser traktorer var idag jättecool när den fick en kombination av de båda metoderna. Traktorn for förbi på vägen vi skulle över, och då blev det ju naturligt att stanna och titta tills den åkt förbi. Den åkte förbi precis framför hästen och vi gick över vägen direkt när den hunnit förbi och hästen reagerade inte alls! :) Just den pållen uppskattar nog att få kolla in situationen innan den blir beordrad vare sig att bry sig eller ignorera.

KL*

NU har jag bestämt mej, men min mage har inte gjort det:angel: jag ska rida på MIN häst. Skulle ha gjort det igår men kom hem så sent så det blev aldrig av. Men jag hade iaf tänkt göra det.
Det känns rätt för jag har alla med mej, alla tycker att det är ett jätte bra val(tränaren har jag inte pratat med så jag vet ju inte vad hon tycker men jag kan ju gissa mej till det).
jag tänker inte ta några risker utan jag kommer endast hoppa upp när hästen känns lugn och trygg, och inte kräva speicellt mycket. När vi hittat varandra även i ridningen och han har vant sej vid ridhuset så tänkte jag träna för klubbens jätte duktiga tränare(dressyr/hopp):D Och visst låter det enkelt och bra?
MEN nånstans där inne gnager ändå en känsla att det är fel. Kanske borde jag ändå sattsa på att få en sån där super relation med min häst som gör att man kan göra vad som helst sen tillsammans?
MEN, kan jag inte få det trotts att jag rider på honom i mellan åt?

Jag hoppas verkligen att min NH-tränare vill fortsätta hjälpa mej trotts att ajg nu bestämt mej för att börja rida på mitt sätt.

Mitt råd, oinsatt som jag är, är att du funderar över vad det är DU vill med din träning.

Om du vill detsamma som din tränare verkar vilja, som någon annan påpekade i denna tråd, att HÄSTEN ska vara lugn och trygg med dig, så kan säkert hennes ideer vara mycket användbara (utan att veta exakt vad det är ni gör).

Om ditt intresse ligger mer i att ha en duktig dressyrhäst, och du känner dig lugn och trygg med hästen, kanske du bör ta den diskussionen med din tränare.
Det är tämligen onödigt att be oss här om råd om du bör lyssna på henne eller inte, eftersom ingen här VET vad det är ni gör vid era träningar, eller vilka mål ni kommit överens om att uppnå.

Jag anser att du måste ta den diskussionen med din tränare. Det viktigaste är ju ändå att du och hon jobbar mot samma mål och att du känner att du får ut det du vill av ert samarbete.
Lycka till.

OM man lyssnar på sin magkänsla och det ändå skiter sig, då känns det oftast inte lika illa. Kanske är "magkänslan" ett tecken på att man omedvetet redan har gett upp iofs?

hmmm... intressant..
eller är det kanske självtilliten som ger upp sånna lägen? fast ja får samma sorts känsla i magen när något annat är fel, typ med vänner eller killar. och då handlar det ju inte om att ja gett upp.

sin magkänsla ska man alltid gå på!
tänker man efter, så vet man vad det är som skapar den onda känslan i magen och fälja den är bara att följa sin erfarenhet och sitt omdöme och det finns inga fel med att göra det.

sen gäller det att känna skillnad på den onda magkänslan och den nervösa osäkerheten! inte alltid så lätt, men vågar utmana sig själv lite kommer man ofta fram till vad som är vad. dock bör man utmana i saker man innerst inne vet att man klarar, eller bör klara. larvfötter skulle ha gått fett bort för mig, ja lovar. :angel:

så ja tjatar vidare! :D
TS; följ hjärtat och magkänslan!
vet du inte vad du vill, avvakta med ett beslut. du kommer snart på vad som är det rätta att göra.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama