Sv: Jag vill rida!
Hej Tjalfe
Det var en lang trad, massor att lasa, forlat om jag missat nat.
Du har fatt en del bra tankar tycker jag, och har kommer nagra tankar och erfarenheter aven fran mig. Det ar ett ratt sa intressant amne och jag vet precis hur du kanner det.
Du namnde att du ridit i 10 ar? Jag hade ridit i 10 ar nar jag gick igenom ungefar samma sak som du. Jag hade tavlat en hel del ponny, dressyr, hoppning, falttavlan, med "bra" resultat. Jag tyckte nog att jag var ratt duktig, men oj sa fel jag upptackte att jag hade..
Det visade sig ordentligt nar jag kopte min forsta stora hast. Hon var mycket kanslig och hade bade psykiska och fysiska problem. Jag hade gett upp ridningen helt om jag inte mott denna nya tranare som vande upp och ner pa hela min syn pa ridningen.
Jag var otroligt mottaglig for detta nya satt att se pa ridning och hasthantering over huvud taget, eftersom jag var desperat.
Vi gjorde de enklaste ovningar till att borja med, i och for sig uppsuttet da det passade mig och min hast battre an att arbeta fran marken. De flesta nya elever som borjar att trana for henne borjar med hantering fran marken. Det enda vi gjorde de forsta manaderna var skritt-halt och skritt-trav. Nasta steg blev 5-minuters travintervall i latt sits, med skritt-halt mellan. I ett par manader.
Jag forstod inte i borjan att det har var ju faktiskt grunden till nat valdigt starkt och kvalitetsmassigt, och trodde att det var meningen att jag skulle rida "vanligt" nagra dagar i veckan och "pa hennes satt" nagra dagar. Jag insag dock ratt snart att naturligtvis sa fanns har en ordentlig traningsplan for mig och min hast och ju mer jag tranade pa det jag larde mig, utan att blanda in det som for mig var "vanlig" ridning, desto snabbare fick jag och min hast styrka och fortroende for varandra.
Du kan ju bara ana vad mina gamla ridskole polare tyckte och hade for kommentarer.. De tyckte att jag inte gjorde nagot med hasten och att det var bortkastade pengar. Jag lyssnade inte, jag sag vilken relation som byggdes upp mellan mig och min hast och litade pa det. Det ar jag otroligt glad for idag.
Jag har sett manga elever komma och ga genom aren. Det gar sakta, sakta i borjan, och de flesta tanker som du, "nar ska jag borja rida vanligt?". All ridning pa hogre niva bygger pa grunder. Man borjar med superenkla ovningar for att fa full kontroll over sin kropp och en stark och bra kommunikation med sin hast. Jag har insett att aven nar jag gor sa avancerade saker som piaff eller galoppombyten i vart annat steg pa volt sa bar jag med mig det jag larde mig pa min forsta hast. Jag skulle aldrig klara av att gora det utan all den tid jag lagt ner pa mig sjalv och mina grunder.
Jag minns nar jag ridit i ca 7 ar for denna tranare, och hon en dag sa till mig att "ja du, nu sitter dina grunder i alla fall". Sen kan man ju fraga sig var gransen for grunder gar.... De foljer ju med hela vagen upp till svar klass.
Min poang ar i alla fall att tva manader ar ingenting i tid. Och som nagon sa, formodligen sa hoppas du val kunna ha hasten i minst 20 ar till?
Jag har sjalv haft nagra elever genom aren, och jag tar mig aldrig an nagon som inte litar pa mig till 100%. Jag accepterar inte att personen gor "pa mitt satt" ett par ganger i veckan och "pa vanligt satt" ett par ganger i veckan. Det bromsar utvecklingen och tar darmed bort motivationen for mig da eleven far nota annu mer pa de dar enkla sakerna.
Och om nagon sager, "vad kan det gora for skada att gora si eller sa?". Det ar otroligt latt att forstora nagot som man har byggt upp. Speciellt under tiden man lar sig. De flesta hastmanniskor har val hort att
konsekvens och
talamod ar grundstenar i all hasthantering?
Jag tycker att om du tycker att denna tranare ar duktig sa satsa fullt ut pa henne. Ge henne lite tid, titta pa hennes andra elever. Jag tycker att det ar mycket positivt att hora om en tranare som tar sig tid, vagar ha talamod och verkar ha en utbildnings plan med en bra stark grund att sta pa.
Som nagon sa, fraga din tranare om du undrar, beratta att du ar otalig. Om hon ar duktig och vard besvaret sa kommer hon absolut att forklara for dig.
Jag vet ocksa att det kan kannas som om det gar en massa pengar till ingenting, det var precis likadant for mig. Men faktum ar att om du far hjalp med en bra grund sa kommer du att fa mycket mer tillbaka an om du gar till en tranare som hafsar over och skippar detaljer, det far du betala senare. Jag tranade en gang i manaden for min tranare, och ju battre jag tranat hemma, desto mer och intressantare uppgifter fick jag nasta gang.
Ridit "vanligt" har jag aldrig gjort efter det att jag traffade denna tranare, daremot har jag kommit sa langt i min utveckling, bade tekniskt och mentalt, som jag aldrig ens vagat dromma om tidigare.