Jag vill rida!

Sv: Jag vill rida!

Antingen tar du tag i det här själv och pratar med instruktören eller så gör du som hon säger och "går hela vägen". Som jag sagt tidigare, hade det varit jag hade jag inte haft den här tränaren länge till. Visst, hon har kanske hjälpt dig i det mesta, men det finns tränare som kan hjälpa dig mycket bättre och som du inte ens behöver ifrågasätta. Det verkar som att du inte trivs med tränaren öht, och varför inte bara byta? Jag tycker även som vissa andra att det är bättre att prata med personen ifråga istället för att fråga oss, det är ju bara du som själv kan känna hur det känns. Jag tycker att man ska trivas till 100% med sin tränare, och kunna ha en kommunikation sinsemellan. Det verkar inte ni ha.

Och hur mycket vet och kan du exakt om min rädsla?
Det jag är rädd för är hästar som sticker, som man inte kan få stopp på alltså. och det kan även en äldre häst göra, det har vi ju ett riktigt bevis på när man ser min fjording på 15år. Därimot hästar som hoppar och skuttar men som går att få stopp på har jag inte alls lika mycket emot. Och som INTE springer över mej, trycker in mej i väggar och liknande. Och det gör absolut inte min unghäst, han är en otroligt försiktig herre(både på gott och ont). Men han kan vara lite fjantig när vi går på promenad och kollar väldigt mycket på grejer och sånt. Men det är vi i full gång med att träna bort.

Japp jag har tagit tag i det nu. Imorn ska jag åka kolla på när hon och hennes andra elever tränar sina hästar och förhoppningsvis kommer jag få en annan inställning och få mer insperation och kanske förstå vissa saker bättre. Har även pratat med henne en timme i telefon nu precis och det känns redan en aning bättre och jag förstår mer.

Givetvis ska du rida din häst, det är väl därför du köpt den? Ju läger du väntar med ridningen dessto mer osäker kommer du bli. Då du redan är lite rädd av dig, kommer det inte bli bättre när du har en häst som har överskottsenergi till max, bara för att du låter din sk.NH instruktör bestämma.

Tänk på att det är din häst oavsett ålder på den, antar att den är köpt som ridhäst, inte som en fjanta runt från marken häst?

Har sagt det förr o säger det igen, din sk instruktör är inte seriös.
"Riktig" NH ska kunna kombineras med ridning, såpass insatt är jag.

vad bra att du är nöjd och det funkar.

bra också att du pratar med din "tränare". det är hundra ggr bättre än att skriva här - av precis samma anledning som du ställer frågan till mig "vad vet jag". svar. ingen här kan svara på dina frågor eller göra bedömningar - det kan bara du, genom att prata med din tränare bland annat. det är allt jag har avsett att säga hela tiden, att jag tycker det är fel att posta trådar på internet snarare än prata med tränaren. BRA att du nu tagit tag i saken.

Senast ändrad:

Tänk på att det är din häst oavsett ålder på den, antar att den är köpt som ridhäst, inte som en fjanta runt från marken häst?
Förstår du inte varför man använder sig av markarbete?

LIA

Jag förstår tanken.
Din instruktör vill bygga en bra stabil grund, så kommer all annan ridning att gå hur lätt som helst.
Och så är det nog.
Jag tränar PNH och med unghästen följer vi ganska bra utvecklingsstegen vid inridningen.
Men när det gäller min ridhäst vill jag ju som du säger även rida lite "vanligt" också. Ibland är det bara astrist med all denna markträning. :crazy: Så jag gör det, men i all ärlighet känns det faktiskt att det inte går lika fort fram med ridhästen nu som med unghästen. Skulle tro att det är för att jag inte är konsekvent och gör lite som jag vill..

Man får väga för- mot nackdelar, men nog tycker jag att du ska kunna rida lite iaf ;)

Lycka till!

asch jag skulle sätta på hästen vanlig utrustning och rida på den! sen kan du juh träna på tränarens vis på hennes tärningar och lite på sidan om de!
tror hästen mår bäst av att ridas

Tycker nog du ska prata med din tränare, och berätta hur du känner.
Och vill du rida, så rid då.
Om hon skulle se dig, så säg bara " men det är min häst, jag rider den om jag vill. "
Så skulle jag lugnt ha svarat, hon kan inte bestämma över dig.
Men hon kan ge dig tips och råd, hur du ska gå tillväga.
Men du behöver inte göra så som hon säger, om du inte är intresserad av de.
Utan rid, om du vill.
Och har han gått på handikapsridning som 3åring, bör han ju vara väldigt lugnt.
Om det inte hänt något efter eller så.
Tycker du ska börja rida din häst, och ha kul :)
Ut o rid med dina kompisar nu, ha det så GRYMT kul med din häst nu.
Och upp på hästryggen med dig, och bli lite kaxigare.
De är alltid bra, ha det så bra!

Förstår du inte varför man använder sig av markarbete?

LIA

Jo då, jag menar inte att markarbete inte är bra. Men har man köpt en ridhäst så tycker iaf jag att man även ska rida den, alltså inte bara arbeta från marken.

KL*

Jag vill lära mej det här och jag tror att det kan vara bra för att få en säker häst som jag vill ha. men jag tycker att jag kanske borde kunna blanda ridning och markarbete? Vad kan ta skada om jag gör det? bara för att jag börjar rida så betyder ju inte det för min del att jag ska sluta träna på alla dom här grejerna från marken.

Vet inte hur gammal Du är men apropå vad Du skrev om fjordingen: Fjordingar är urtuffa arbetshästar för VUXNA, skall helst jobba en massa timmar per dag för att må bra som om den drar iväg med Dig eller går rakt över dig så är det "bara" normalt beteende för en uttråkad och ickearbetande fjordis. (De kan också vara väldigt trevliga men med kunniga vuxna ägare, detta om ngn fjordisägare blir sur och jag gillar fjordisar). När det gäller din unga häst, ut och rid den i lugn och ro - MED KOMPIS - för din egen trygghetsskull och fortsätt träningen som vanligt även om jag nu tycker Du har en märklig tränare. Eftersom hästen är inriden så kan den ju det och du rör inte till det. Hästar kan både dressyr och hoppning, både ridas med och utan utrustning.

Okey, Då skall jag "mamma" dig lite ... Ha roligt med Din häst, rid ut med kompis, njut i vackert höstväder eller i härlig snö. Mina töser (den yngsta är 17) rider alla på ngt. sätt. Den älsta gillar barockridning och Branderup, nr 2 har visserligen flyttat hemifrån men hon tävlade hoppning en hel del tidigare, nr 3 promenadrider i solen ibland. Jag har ridit hela mitt liv, min mamma red och mormor red damsadel. Det finns inte bara en väg utan flera. Hitta din egen väg men både Du och hästen behöver glad ridning, man skall kunna "sova" på hästen, sitta och sjunga falskt, hoppa av och fika ute i skogen i solen och hämta posten från hästryggen på vägen hem. Har Du ingen annan vuxen granne eller kompis att umgås med på hästryggen ??

Nu har jag snart haft min häst i 2 månader och som många vet har jag tränat NH för instruktör. Och jag har fortfarande inte fått rida på honom. Har alltså haft hästen i 2 månader och har inte ens satt en sadel på ryggen på honom(ok, jag fuskade en gång och hoppade upp på honom och då fick jag en ordentlig tillsägelse utav instruktören som råkade se det). Vi har som sagt tränat NH från marken och det har funkat jätte bra, hästen har fattat vinken och alla övningar funkar utmärkt och hästen verkar i mina ögon se mej som en ledare. Har även skrämmseltränat med plastpåsar, presseningar och allt möjligt utan problem. Instruktören har även varit mycket sjuk så det har dragit ut ännu längre på tiden. Hon nämnde något sist om att jag skulle få hoppa upp om några veckor med repgrimma och en tygel, men jag vill rida på vanligt sätt som jag(och hästen också) alltid har gjort med träns och två tyglar. Hon säger att jag kommer få igen allt senare om jag gör allt det här nu, men jag börjar tappa tålamodet och jag tycker att hästen borde få ordentlig motion snart. Jag längtar så otroligt efter att få börja rida dressyrlektion med mina kompisar men det verkar ju som det kommer dröja evigheter. Och alla tjatar på mej hela tiden "varför rider du inte på honom?" och liknande.
Men vill heller inte sluta träna för instruktören eftersom jag är så rädd för att något ska gå fel som det gjorde med min förra häst....
En anledning till att jag fick hästen av mina föräldrar var att jag skulle börja träna ordenligt och rida lektioner nu i höst för att inte drabbas av min vanlig höstdeprition som även brukar öka på min panikångest när jag sitter mycket hemma, men eftersom jag inte får rida så tränar jag ju bara på dom här lätta, tråkiga övningarna här hemma och kommer inte hemifrån.

Snälla peppa mej!

Hm...låter som en rätt uttjatad NH metod...man får lätt intrycket av att man aldrig kommer upp på ryggen. En metod som jag personligen inte tror på...lite av varje under hela färden är mer en metod att rekommendera...varför inte kombinera markarbete och ridning)):confused:

vet du , ja ska ge dig några tips på vägen....

va ja har förstått av att läsa det du skrivit har du köpt dig en unghäst. dina erfarnheter gör att du är lite rädd och tillbakadragen i din hantering med hästar och har sökt hjälp för detta. du är ävwen rädd att hästen inte ska tycka om dig och stöta bort dig.

du gör helt rätt. ta till dig av den hjälp du får av din tränare om du anser att det är en hjälp! hon ska inte berätta för dig hur du ska sköta och umgås med din häst om det inte känns rätt för dig! detta är en individ du kommer att ha kvar hos dig i kanske 20 år till, så du gör rätt i att vara försiktig med den.

träna upp ditt självförtroende med hästen. gör saker du inte tror att du kommer att klara av. på det sättet kommer du att se att du klarar saker du inte trott va möjligt. glöm inte det du lärt dig. sätt stolthet i dessa saker. även om dom kan ses som löjligt i andras ögon, kanske det är en jättesak att klara för dig! minsta lilla sak som går bra gör att du växer som människa och blir stakare. detta i sin tur leder till att du får en helt annan utstrålning. hela du kommer att börja lysa av de egenskaper en naturlig ledare har; lugn, klokhet och styrka. detta kommer att göra att hästen vill följa dig. när du tänker tankar som "åh, ja törs inte, tänk om hästen slutar tycka om mig" kommer den att göra det, eftersom du då utstrålar feghet och osäkerhet. vem följer en sådan människa?

ta en titt på de duktigt hästmänniskorna i din närhet. vad utstrålar de? feghet? styrka? en NH-hantering är helt värdelös, om du inte får med dig det grundläggande, en självsäkerhet. egentligen spelar det ingen roll vad för slags träningsfilosofi du tillhör, har du inte styrkan och tilliten till dig själv kommer hästen inte heller att få det.

lyssna på dig själv. är det rätt, fortsätt. känns det fel, gör rätt istället.

Hur pass motiverad är du att satsa på NH-delen?
Det brukar alltid bli bättre av att satsa helhjärtat på en sak om man ändå ska hålla på och vill "lyckas", se till att grunderna sitter åtminstone innan man börjar förvirra hästen med annat.
Gör du det bara för skojs skull eller för att få ett visst resultat så håller man på tills man känner att man kommit så långt man vill/tills det inte känns som "för skojs skull" längre :p

Några andra exempel:
Vet en tjej som red centrerad ridning i 2 år och som ännu inte kommit till att få "inverka" på hästen utan öva på att ta kontroll över varje kroppsdel på sig själv separat. Det kan låta som skitlänge, men hur länge håller genomsnittsryttaren på egentligen? Ett par-tre år för att verkligen befästa en bra sits gör ju att man får himla mycket gratis senare i ridningen, att man kan koncentrera sig på ridningen utan att störa hästen. Jag har t ex ridit ca 11 år och anser mig för tillfället ha kass sits och nu har man kommit till den nivå att man vill ha resultat (för att man vill nå en viss standard/grundnivå så fort som möjligt :angel: )och istället sitter jag och fåfängt försöker fixa min sits OCH hästen samtidigt... = pannkaka! :p
Likaså har jag hört en AR-tränare som har som måttstock att det ska ta ca ett halvår för ryttaren att lära sig varje skola. Och skolorna är ju "grunden", AR-ryttare brukar ju dessutom ha dille på att ta en gångart i taget och gå vidare först när alla skolor sitter i den lägre gångarten. I den takten skulle man väl ha "lärt sig" galoppfattningar efter 3-4 år :rofl:
Och det låter skitlänge, men frågan är om det inte ÄR så lång tid det tar om man ska lära sig rätt från grunden? Bara att vi ofta har missat mycket i grunderna från början och då måste börja om för att sätta grunderna, men inte är tillräckligt tålmodiga för att verkligen befästa en sak innan vi går vidare...

På ridskolor t ex så verkar det vara många som får börja med skänkelvikningar och början till öppna redan innan man fått en bra balans och avslappning/sökning framåt-nedåt i hästen. Vilket känns rätt meningslöst eftersom en öppna kan variera så otroligt mycket i kvalitet, och det är knappt så jag skulle kalla många öppna för just "öppna" utan snarare - rida hästen felböjd på ett annat sätt i en för hög form :angel:
Och vad är vitsen med att hoppa högre än 50-60cm innan man har lärt sig anpassa hästens steglängt, sätta hästen i balans, hålla sin egen balans och kroppskontroll över och mellan hinder, kunna taxera hyfsat. Det enda man lär sig lär ju vara att flänga runt en bana och komma undan med det så länge man inte river? :crazy:

Så- kvaliet i den kvantitet det behövs. Inte fusk-inlärning.
Men sen beror det som sagt på vad man VILL GÖRA. Känner du att NH-träningen inte är något du vill hålla på med i längden, att du är för omotiverad, så skippa den då.
Och visst kan man göra flera saker samtidigt, ha flera järn i elden, men vill man verkligen satsa på att lära sig en sak så känns det ju taskigt att vara på nybörjarstadiet inom flera olika områden samtidigt med samma häst.

KL*

Jag var precis iväg och kollade när hon tränade en tjej, hon hade även med sej sin egen häst som hon hanterade lite från marken samtidigt.
Visst blev jag inspererad när den där lilla tjejen red runt på den stora fjordingen och styrde, stannade och backad genom att bara snudda lite i halsringen som hästen hade runt halsen:love:

Tror att det som oroar mej mest är pengar. För att få börja rida snart så måste jag ligga i och träna hos henne(och självklart träna själv hemma också) och det är ändå 200kr per gång och just nu har både jag och familjen ont om pengar. Jag har ju tre hästar men skulle egentligen bara haft 2 eftersom fjordingen skulle ha tagits bort för flera veckor sen, men det har ju fått vänta. Och tre hästar är dyrt. Har varit mycket annat nu också, spisar som gått sönder, massa veterinär besök och bilar som krånglat.:(
Så tror att det är det som innerst inne stör mej. För det känns ju som att om jag ska "gå hela vägen" så måste jag ju ha ganska mycket hjälp av henne i början när jag ska rida och då blir det ju några gånger i veckan och då springer det iväg i pengar:( Köpte ridhuskort idag också och det gick på 1000:-:o )

Likaså har jag hört en AR-tränare som har som måttstock att det ska ta ca ett halvår för ryttaren att lära sig varje skola. Och skolorna är ju "grunden", AR-ryttare brukar ju dessutom ha dille på att ta en gångart i taget och gå vidare först när alla skolor sitter i den lägre gångarten. I den takten skulle man väl ha "lärt sig" galoppfattningar efter 3-4 år :rofl:

i mitt fall är faktiskt detta sant. inget att skratta åt. :angel:
vi har tränat AR i snart ett år, dock inte jätteofta, men grunden har vi iallafall tränat varje gång vi ridit ut. först NU kan karisma sätta benet under sig i mer än ett varv på volten. Nu kan kan hon även flytta sig åt sidan med hjälp av sitsen. först NU har vi börjar om på nytt igen, fast med traven. och nu kan hon hålla ungefär ett halt varv i rätt form, dock bara i det bra varvet.

obs att detta edanst gäller på planen. ute i skogen travar och galopperar vi på i samma fina travhästanda som alltid.

va ja vill säga är att grunden är allt. alla som nån gång gått på komvux eller universitet eller t.o.m gymnasiet vet att nyckeln till att ta ett bra föredrag eller skriva en bra uppsats är att lägga tid på förberedelser. så mycket som upp till 90% faktiskt. men för det får man ju inte glömma att ha kul på vägen. :banana:

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023