Sv: Jag vill rida!
Hur pass motiverad är du att satsa på NH-delen?
Det brukar alltid bli bättre av att satsa helhjärtat på en sak om man ändå ska hålla på och vill "lyckas", se till att grunderna sitter åtminstone innan man börjar förvirra hästen med annat.
Gör du det bara för skojs skull eller för att få ett visst resultat så håller man på tills man känner att man kommit så långt man vill/tills det inte känns som "för skojs skull" längre
Några andra exempel:
Vet en tjej som red centrerad ridning i 2 år och som ännu inte kommit till att få "inverka" på hästen utan öva på att ta kontroll över varje kroppsdel på sig själv separat. Det kan låta som skitlänge, men hur länge håller genomsnittsryttaren på egentligen? Ett par-tre år för att verkligen befästa en bra sits gör ju att man får himla mycket gratis senare i ridningen, att man kan koncentrera sig på ridningen utan att störa hästen. Jag har t ex ridit ca 11 år och anser mig för tillfället ha kass sits och nu har man kommit till den nivå att man vill ha resultat (för att man vill nå en viss standard/grundnivå så fort som möjligt
)och istället sitter jag och fåfängt försöker fixa min sits OCH hästen samtidigt... = pannkaka!
Likaså har jag hört en AR-tränare som har som måttstock att det ska ta ca ett halvår för ryttaren att lära sig varje skola. Och skolorna är ju "grunden", AR-ryttare brukar ju dessutom ha dille på att ta en gångart i taget och gå vidare först när alla skolor sitter i den lägre gångarten. I den takten skulle man väl ha "lärt sig" galoppfattningar efter 3-4 år
Och det låter skitlänge, men frågan är om det inte ÄR så lång tid det tar om man ska lära sig rätt från grunden? Bara att vi ofta har missat mycket i grunderna från början och då måste börja om för att sätta grunderna, men inte är tillräckligt tålmodiga för att verkligen befästa en sak innan vi går vidare...
På ridskolor t ex så verkar det vara många som får börja med skänkelvikningar och början till öppna redan innan man fått en bra balans och avslappning/sökning framåt-nedåt i hästen. Vilket känns rätt meningslöst eftersom en öppna kan variera så otroligt mycket i kvalitet, och det är knappt så jag skulle kalla många öppna för just "öppna" utan snarare - rida hästen felböjd på ett annat sätt i en för hög form
Och vad är vitsen med att hoppa högre än 50-60cm innan man har lärt sig anpassa hästens steglängt, sätta hästen i balans, hålla sin egen balans och kroppskontroll över och mellan hinder, kunna taxera hyfsat. Det enda man lär sig lär ju vara att flänga runt en bana och komma undan med det så länge man inte river?
Så- kvaliet i den kvantitet det behövs. Inte fusk-inlärning.
Men sen beror det som sagt på vad man VILL GÖRA. Känner du att NH-träningen inte är något du vill hålla på med i längden, att du är för omotiverad, så skippa den då.
Och visst kan man göra flera saker samtidigt, ha flera järn i elden, men vill man verkligen satsa på att lära sig en sak så känns det ju taskigt att vara på nybörjarstadiet inom flera olika områden samtidigt med samma häst.