Jag vill rida!

Sv: Jag vill rida!

Kl

För den som är intresserad av en tidigare tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=822887

Det är nog inte helt fel att TS tar det lugnt med ridandet och stannar på backen ett tag till. Fr a kanske för sin egen skull.

Det här t ex stämmer inte så bra med vad som sägs i tråden, om jag minns rätt: "Han har varit riden och körd innan ja."
Blev inte hästen skrämd under inkörning och därmed inte kördes?

Till er som har "åsikter" om NH i den här tråden. Varför inte ta reda på vad Natural Horsemanship är och innebär innan ni sprider dom?
Läs gärna vad som skrivs om NH i den tidigare tråden.

LIA

Kl

För den som är intresserad av en tidigare tråd: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=822887

Det är nog inte helt fel att TS tar det lugnt med ridandet och stannar på backen ett tag till. Fr a kanske för sin egen skull.

Det här t ex stämmer inte så bra med vad som sägs i tråden, om jag minns rätt: "Han har varit riden och körd innan ja."

jag måste säga att jag håller med i detta fallet, och att många som svarar i tråden verkar sakna bakgrunds historien runt det hela.

KL
Jag tycker TS på ett inte så snyggt sätt väljer att vända kappan efter vinden med den version som dukas upp i denna tråden, och jag tycker det är oschysst mot tränaren i fråga - vare sig det är NH eller ngn annan lära som denne praktiserar.

TS bakgrund är att hon varit vansinnigt och okontrollerbart rädd för sin häst och därmed kommit mycket snett med sin ridning.
vid nästa köp så införskaffas sedan ett stycke unghäst = nuvarande häst. Ts har haft åtskilliga trådar ute ang. om hon ska köpa en unghäst eller ej med tanke på sin rädsla för hästar och ridning osv. och denna har slutligen införskaffats.

Tjalfe: jag tycker som sagt att du är mkt oschysst mot din tränare och dina föräldrar i detta fallet. var GLAD att ngn verligen har en gedigen PLAN att från grunden göra dig trygg och säker med denna häst. jag förstår att du är sugen på att rida, men vänd det inte som att din tränare är dum och oresonlig i detta fallet! du har köpt en plan och ett träningsschema, och din rädsla tidigare har visat att du själv inte har koll på situationen. Om du nu gått med på i samband med hästköp att ta hjälp av en tränare så måste du lita på dennes ord och bedömning när ridningen är dags.

knapplån

Med risk för att bli missförstådd men Jag är inte så säker på att dettta är ngt som är bra att diskutera på ett forum. Det kan bli ungefär lika fel som de trådar med en häst som är allvarligt skadad och där det enda vettiga rådet är att ringa till veterinären. Jag menar att det är svårt att säga någonting när man inte har varit med och sett ts och hennes hästar. Det kan bli hur fel som helst.
Men jag kan ändå undra lite över varför du ska rida med repgrimma och en tygel redan från början. Jag kan tycka att det vore bättre att rida på det sätt som både du och din unga häst är vana vid. Det är ju ganska viktgt att man känner sig säker i början.
Jag har ridit en del i repgrimma och vet att det går utmärkt att göra det. Men första gången jag gjorde det hade jag nog inte velat rida en häst jag aldrig hade ridit.
Men som sagt jag har bara läst en del av ts trådar och inte varit där så jag vet inte hur tränaren tänker.

Utan att ha alla turer i den här historien klara för mig, så undrar jag om det inte är så att tränaren vill att hästen ska vara så väluppfostrad/tränad att den kan ridas med enkla medel?
Kommen så dags är hästen tämligen lugn och säker, vilket torde vara en stor fördel för TS.

LIA

LIA

Du har fattat helt fel! Det är INTE samma häst. Den du pratar om är mitt shettis sto. Den här tråden handlar om min connemara valack och han är både riden och körd utan några problem.

Ursäkta?:confused:

Jag köpte en unghäst just för att jag insåg att han var hästen för mej. Han är otroligt lugn och trygg och "mogen" om man nu kan kalla en häst för det. Vad säger att han skulle vara "svårare" än en 15åring t.e.x? Du har varken träffat hästen eller mej så jag tycker inte att du ska uttrycka dej där.

Och jag tycker inte att jag har sagt några elakheter mot min tränare? Jag gillar henne annars hade jag aldrig tränat för henne. Jag ville bara ställa frågor för att vara säker på att det verkligen är bra ideèr, FÖR MIN HÄSTS SKULL.

Jag fattar inte vad jag gjorde för fel nu?:confused:

Ts har haft åtskilliga trådar ute ang. om hon ska köpa en unghäst eller ej med tanke på sin rädsla för hästar och ridning osv.
.

Usch vad du överdriver, jag har haft EN tråd ute om det.

Senast ändrad av en moderator:

Det är mkt möjligt att det är så hon tänker, ganska omöjligt att veta.
Eftersom det verkar fungera bra med det som de tränar så är det kanske all idé att fortsätta ett tag till. Jag har inte så mycket erfarenhet av NH träning så jag ska nog inte uttala mig om hennes metoder. Det är ju lite så att om man tar hjälp av ngn så får man väl på ngt sätt köpa hela paketet och följa vad tränaren säger. Eller så får man byta till en annan.

nh= naturlig hästhållning.
om din tränare tycker det är onaturligt att rida så tycker jag du skall byta tränare.
är hästen inriden och inte har extrema olater så vet jag inte riktigt vad detta skall tjäna till.
risken är väl snarare att hästen tycker det är konstigt den dan du skall rida.
hästhantering som används på fel sätt kan ju skada hästen, det psykiska trycket kan bli för hårt.
det finns alltid olika tolkningar av hur man skall handskas med hästar.
det här verkar ju helkorkat om det är som du säger.
ut och rid innan både du och hästen ledsnar på alltihop.

Vet du......ibland tycker jag att det verkar gå inflation i avsuttna övningar...........särskilt inom dessa "kunniga" NHmänniskors sfär (Ja grov generalisering,mest pga av en granne som är helt upp över öronen biten av detta och inte agerar med sunt förnuft längre.....finns säkert många duktiga med förstånd)

Börja rida lekton med dina kompisar du och ha roligt med din häst!

Ursäkta?:confused:

Jag köpte en unghäst just för att jag insåg att han var hästen för mej. Han är otroligt lugn och trygg och "mogen" om man nu kan kalla en häst för det. Vad säger att han skulle vara "svårare" än en 15åring t.e.x? Du har varken träffat hästen eller mej så jag tycker inte att du ska uttrycka dej där.

Och jag tycker inte att jag har sagt några elakheter mot min tränare? Jag gillar henne annars hade jag aldrig tränat för henne. Jag ville bara ställa frågor för att vara säker på att det verkligen är bra ideèr, FÖR MIN HÄSTS SKULL.

Jag fattar inte vad jag gjorde för fel nu?:confused:

jag tycker som sagt bara att du är orättvis mot din tränare som får det att låta som hon är dum som inte låter dig rida. Tycker du ska tänka lite på det du uttryckt tidigare, att du är osäker och vill ha hjälp runt att inte bli rädd för hästen som du blev för den förra.

Jag har sagt samma sak i din förra tråd och jag gör det i denna med.
BYT TRÄNARE!

Visst är det bra att hon vill att din häst ska bli lyhörd osv, men eftersom du är osäker och du vill lära dig att rida din häst, så bör du börja med att rida med träns och tyglar, just för att du ska känna dig säker och kunna slappna av.

Jag tvivlar nämligen på att du kommer att känna dig helt lugn och avslappnad på en häst, du hela tiden säger är rädd för att förstöra pga att du inte känner dig tillräckligt stark mentalt, om du inye får ha tyglar att "hålla" i.

Har du ridit utan träns och tyglar förut? någongång menar jag?

För är du minsta osäker och spänd så kommer din häst att känna detta och så kommer du att känna att han blir spänd och så får ni en ond cirkel.

Jag låter aldrig mina elever som är osäkra eller "rädda" för sina hästar rida utan tyglar och träns förän de kan slappna av på hästen.

Jag brukar däremot visa att det går att göra på deras häst just för att de ska se ett mål framför sig och känna sig trygga när de sedan själva gör provar på att rida utan tyglar och träns.

Alternativt brukar de först få prova på att rida i grimma med tyglar, just för att få en bild över hur det är att rida utan bett. Bara detta kan vara en stor omställning för många ryttare.

Så, BYT TRÄNARE till nån som kan ge dig självförtroende och låter dina och hästens behov gå i första hand och som ser att du är osäker osv. och kan hjälpa dig att ta dig ur osäkerheten.
Skit i att hon är din granne. Det är din häst!

Ok nu har denna tråd hamnat i ett slags dödläge. Ett läger som säger BYT tränare och ett läger som säger VAR GLAD för din tränare. Ingen av oss som skriver här känner vare sig dig eller din häst egentligen och ingen av oss kan därför hjälpa dig att hitta det svar som är rätt för just dig och din häst.

Min tanke kring det hela kvarstår och jag vill än en gång nämna den. Om du pratar med din tränare (jag förmodar att det är en skapligt vuxen människa?) och berättar mer om hur du tänker, vad du har för målsättningar och önskemål och vad du är rädd för etc. samt även framhåller just att du skulle vilja börja med lite uppsuttna övningar nu så kanske det hela ger sig automatiskt?

Ofta är det ju så att människor missförstår varandra eller väljer att missförstå för att det egna sättet är det som man själv tycker är det bästa. Om din tränare vill hjälpa dig så kommer h*n att anpassa er träning utifrån det du har berättat och i de delar h*n inte håller med dig kan h*n förklara lite ytterligare så att du blir delaktig i upplägget. Det tycker jag är det bästa sättet.

Kommunikation är nyckeln till nästan allt!!!

Lycka till - jag hoppas och tror att du och din häst kan få det kanon med rätt hjälp och vägledning. Ung häst eller gammal häst, ibland vet man bara att det stämmer med just den individen och det skall man glädjas åt, speciellt när man redan har bestämt sig och köpt hästen.

Jag vill inte låta som att jag tycker hon är dum! Jag tycker aldrig att någon människa är dum pågrund av sina ideer. Men jag vill bara veta vad andra tycker om just dom här ideerna och om dom verkar bra. Jag är som sagt väldigt osäker, jag litar inte på någon och av nån anledning så trodde jag att jag skulle få hjälp här och bli mer säker på det jag håller på att träna nu. Men istället får man framstå som en elak människa som snackar skit om min tränare:(

Jag har en hel del åsikter om NH och en del andra "metoder". Det finns alltid de som är väldigt duktiga inom sitt område MEN jag har svårt för de som blir "fanatiska" och fördömmer alla andra sätt som "fel".

Ts verkade ju inte var på samma linje som sin tränare därför tyckte jag att hon skulle byta tränare.

Har stött på en hel del NH tränade hästar och min erfarenhet är att de hästarna inte är lätthanterliga utan mer i avsaknad av egen vilja, avtrubbade.

Hade själv en extremt svårfångad ponny och av en händelse diskuterade jag detta med en person som visade sig hålla på med NH. Hennes tips var att jag varje gång hästen kom nära så skulle jag jaga bort den med hjälp av ett långt grimmskaft, på så sätt så skulle den "lära" sig att bli fångad, det var nog bland det dummaste jag någonsin hört:eek::eek:.

Jag gjorde istället på "mitt" sätt och 1 månad senare kunde man alltid ta hästen på en gång och det var sedan inga problem mer.

Däremot har en kompis till mej använt en kille som höll på med NH när hon skulle lasta sin svårlastade unghäst och det vart ett mkt bra resultat.

Man kan väl för övrigt lära hästen att gå på saker eller vänja sig vid saker utan att använda en speciell metod. Man får väl anpassa sättet efter hästen. Har man dessutom en tävlingshäst i hoppning/dressyr eller liknande så vill man ha en häst som är känslig och reagerar, man kan lära den att reagera på rätt sätt.

Jag svarar bara i en tråd utefter den info man får i tråden, inte orkar man sitta och läsa TS alla andra trådar och inlägg.

Använd sunt förnuft och bli inte "frälst"

Jag har tittat på andra ÄLDRE hästar men ingen som jag fastnat för. Dom hade gamla olater som satt långt in i ryggmärgen på dom och som troligtvis skulle vara jätte svårt att bli av med. Så hittade jag denna underbara oförstörda individ som inte hade fått några olater eller liknande. Och jag ångara inte en sekund att jag köpte honom.
Så att bara för att jag är en fegis så betyder inte det att jag inte kan passa bra ihop med en unghäst. Då är du väldigt okunnig och måste ha träffat hemska unghästar om du tror så.

Jag vill inte låta som att jag tycker hon är dum! Jag tycker aldrig att någon människa är dum pågrund av sina ideer. Men jag vill bara veta vad andra tycker om just dom här ideerna och om dom verkar bra. Jag är som sagt väldigt osäker, jag litar inte på någon och av nån anledning så trodde jag att jag skulle få hjälp här och bli mer säker på det jag håller på att träna nu. Men istället får man framstå som en elak människa som snackar skit om min tränare:(

jag håller med Schelin_j - bara du kan svara på vad som är rätt. Jag kanske bidragit att ge dig ett perspektiv som du kan använda i dina beslut, dvs som du kan använda av alla svar duf ått, att väga för och emot, vad som kan stämma eller ej, vad som kan vara ett litet korn av sanning osv osv.
tycker du ska prata med din tränare. Hellre än att diskutera hennes brister och det du har emot det hela, här.

ang. dina sista antaganden ang. min inställning till att du köpt en unghäst, så är du helt ute och cyklar.
jag tror inget över huvud taget av det du antyder. Jag har nog lite mer erfarenhet än du dock ,så okunnig betackar jag mig för runt det hela. Har haft och utblidat en hel radda och ingen av dem har varit ngt annat än det du beskriver, dvs trevliga fina individer. Var får du att jag skulle ha träffat dåliga unghästar? det jag säger är att är man rädd så ska man inte tro att en snäll unghäst för den skull alltid är snäll. De är unga och barn - dessutom djur. därmed kan de reagera och agera på sätt man inte alltid kan räkna hundra med, eller förutse.
har aldrig kommenterat ditt unghäst köp annat än att unghästar kan agera o-planerat lite oftare än andra äldre hästar. är man rädd för det osäkra så gör man bättre i att skaffa sig en äldre trygg sak.
nu kan du glömma hela den biten för om du hittat en unghäst du trivs med och känner dig trygg med så är det bara att gratulera. du behöver inte på intet sätt gå i försvars ställning om det funkar för dig. du har HELT överreagaret och dessutom totalt missläst mig om du tror att jag kritiserar din häst!

Senast ändrad:

Brister?! Hon har inga brister i mina ögon! Hon är en underbar människa. Därimot så är jag orolig för att alla hennes ideer inte passar mej. Men så tycker jag även om människor som står mej betydligt närmare.

Jag tycker därimot att det är lågt av dej att komma här och börja prata om mitt val av häst när du aldrig ens träffat honom.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur