Jag vill rida!

Sv: Jag vill rida!

Är hästen full frisk och i lämplig ålder är det klart du ska rida.
Vilk man gå med fyrbening i snöre finns det billigare och bättre alternativ. Rosa pudel tex.

Tror Ponte menade att du skulle börja rida för tränare för att komma rätt från början sas.

Men det är inte själva ridsättet jag är ute efter att lära mej. Utan hanteringen främst från marken och att jag ska kunna rida min häst vart jag vill utan att den sticker hem och att den inte ska slänga av mej. Och eftersom jag misslyckats tidigare så vågar jag nu inte göra det på egen hand med nya hästen.

Om det inte är själva ridsättet du är ute efter utan själva hanteringen från marken så tycker jag att det absolut inte borde vara några som helst problem med att rida och samtidigt fortsätta med att jobba NH med hästen. Det har jag gjort med alla mina hästar jämt samtidigt som jag har ridigt och det har funkat hur bra som helst.
Samtidigt ska du inte göra det här bara för att "du inte vill bli avslängd". Det är absolut ingen garanti, hästar som har blivit skrämseltränade kan även dom blir rädda när oförusedda saker dyker upp. Jag säger inte att det inte gör någon skillnad, det gör det absolut och markant med !

Mina hästar som jag har tränat med har varit hur underbara som helst att handskas med från marken men dom har liksom inte varit "loja" när man rider. Det har fortfarande varit glada hästar som gärna gör något bocksrpång ibland, och jag ser hellre att dom gör det än att det bara ska vara skritt, trav och galopp utan en minsta krussidull. Det är ju bara ett tecken på att dom är glada.

TS är inte rädd för att bli avslängd, utan för att hästen ska sluta lyssna och sticka, om jag fattat det rätt:)

Håller med dig i övrigt, såvida inte tränaren har en bra, godtagbar förklaring till varför hästen inte borde ridas än. Men det får ju TS fråga om isf. (om tränaren inte berättar självmant)

Okej, I see. Men som sagt det är ju ingen garanti på att den inte sticker heller. Visst finns det djur som är tränade till allt och många litar på sina djur till 100%. Det finns många som säger "ååh, jag älskar min häst , hon skulle ALDRIG sticka med mig eller göra något dumt". Visst, jag har alltid älskat mina hästar med, men hästars första instinkt om de blir rädda är att fly, därför tycker jag inte att man ska lita på någon häst till 100% även om den inte brukar bry sig om situationen i fråga annars. Det är det jag menar med att det absolut inte finns någon garanti på att hästen inte sticker eller kastar av dig hur mkt NH man än tränar.

Jo absolut om det med tränaren. Har hon en god förklaring till varför hästen inte ska ridas så vore det roligt att höra vad det var, för jag kan inte tänka mig att hästen varken är skadad eller sjuk. Då hade hon väl antagligen inte satt sig upp på den, eller köpt den överhuvudtaget. Och tränaren hade ju inte sagt att "om några veckor får du rida". :P Tycker bara att detta låter jättekonstigt, jag förstår ifall det bara hade handlat om att träna med hästen i ca 2 veckor innan för att lära känna den, men nu som 2 månader och att det fortsätter är väl ändå knepigt :P

Nej, det vet ju jag med:) Men risken minskar ändå avsevärt om man har bra kommunikation med hästen och den respekterar att du bestämmer och har koll, än om man bara hoppar upp på den utan att göra klart vem som ska ha sista ordet om något händer. Visst ska hästen ha rätt att ''säga till'', men det måste ändåvara människan som bestämmer när det kommer till kritan.. lättast att ta den biten från marken ju.

Jag vet inte vad tränaren säger, men man vet ju inte heller om hon har en bra förklaring.^^

Den här hästen är OTROLIGT väluppfostrad, jag har haft honom i 2 månader och han har inte gjort något som jag anser vara fel. han har inte tagit ett enda steg att försöka "bestämma" över mej utan han har redan från början accepterat att jag är ledaren. I mina ögon iaf, min tränare har även gett oss beröm för att vi gett bra resultat så här långt.

Min åsikt om detta är att hästar är olika. Vissa hästar vill absolut inte ta kommandot, de skulle aldrig drömma om att ta över. Såna hästar behöver man inte träna ledarskap med, de har det ju redan i ryggmärgen, så att säga.

Andra hästar är av tuffare virke, de måste man hålla lite under tummen så att de inte bara stövlar över en. Då kan man behöva vara tydligare med ledarskapet.

Fjordingar är, om jag ska titta på de jag träffat, snälla hästar, men med flintahårt psyke. Som någon annan skrev så är det hästar för vuxna, inga lämpliga barnponnyer i mina ögon.

I mitt tycke så låter som att din nya häst är mer av det första slaget, en snäll och lite mesig häst som inte alls vill ta över. Och då känns det ju som lite överkurs att ägna månader åt att pränta in i hästen att man är ledare, när hästen aldrig har tvivlat på den saken.

Dessutom så kan man ju öva ledarskap och ta kommandot från hästryggen också.

Förstår faktiskt inte denna enorma rädsla och respekt för att rida.

Tränarens "förklaring" till varför jag inte får rida har varit att "det är lättar att se till så att problemen inte kommer, än att "laga" sånt som redan har hänt". Och eftersom hon tyckte att jag hade ett bra utgångsläge med en ung välhanterad(oförstörd som hon kalla det) ny häst så tyckte hon att jag skulle låta bli att rida så inget dumt hända så att vi hann se till i förväg att det aldrig händer nått senare(sen kan det ju hända saker ändå men).

Senast ändrad av en moderator:

blir så trött på dessa översittare!! Folk som tror sig veta bäst över andra.

Bestäm själv, säg att du gärna tar emot hennes hjälp men bara om hon accepterar din vilja. Så länge du rider klokt osv som jag förmodar att du gör kommer du inte förstöra hästen. Hästar är så kloka, det finns så många okunniga som fixar o trixar med sina hästar och de mår bra ändå. klart din också kommer må bra. Förmodligen blir den glad av att få ridas igen

låt iiiiiiiiiiiiiiingen sätta sig över din vilja

presic som mjao skriver. Ta gärna emot hennes hjälp men jag ser inget fel i att du rider nu, du har trots allt tränat i 2 månader. Tycker det är på tiden att du börjar träna med det på hästryggen med.

Men herregud!Hästen behöver ju få gör det den är van vid.Allstå ridning, körning osv..inte bara NH.Det ska ju vara som ett komplement som gör att du och hästen stärker er relation. Ut och motionera din häst "som vanligt" och fortsätt träna NH.Om det är det du nu vill,eller byt tränare!:devil:

Ridning/Körning/NH eller vad det nu än är, ska ju var kul, även om det är seriöst. Lycka till!;)

Hejhej ! :bump:

Har inte läst allt men ja tror ja fattar situationen här :P
JAg har en unghäst själv och känner igen mej lite i det hela.:p

Så här skulle ja har gjort :

Om du känner dej mogen att rida och det inte är några problem med hästen, RID DÅ!
Herregud det är din häst.
Du kanske också ska överväga att byta tränare ? Om du inte har en bra magkänsla för henne och hon ofta är sjuk och drar ut på tiden o.sv så är det ju inte bra helt enkelt.
Och det där med att du fick värsta utskällningen för att du red din häst. varför :eek::confused:
Det är ju din häst! och du ger säkerligen en massa pengar till henne för dina träningar så då ska väll inte hon kma o lägga sej i vad du gör o inte . elr ?

Det är väldigt viktigt när du har en unghäst att du trivs med din tränare , annars kan mkt bli fel:idea:

Jag vill inte låta som att jag tycker hon är dum! Jag tycker aldrig att någon människa är dum pågrund av sina ideer. Men jag vill bara veta vad andra tycker om just dom här ideerna och om dom verkar bra. Jag är som sagt väldigt osäker, jag litar inte på någon och av nån anledning så trodde jag att jag skulle få hjälp här och bli mer säker på det jag håller på att träna nu. Men istället får man framstå som en elak människa som snackar skit om min tränare:(

Jag tror att för att bli mer säker måste du lita till dig själv. Om DU är övertygad om att du vill och kan rida nu så våga lita på det då. Känn efter... tror du på dig så gör jag det med. Du har trots allt lagt ner en hel del tid och borde fått en hel del kött på benen.

Sedan undrar jag varför du inte skulle kunna fortsätta träna fast du rider?

Angående det där med att det inte är ridningen du vill lära dig utan filosofin - tänk på att hästar snabbt lär sig att göra skillnad på saker och ting. På många hästar känns det som en helt annan häst från marken jämfört med uppsuttet (åt båda håll - hemsk från marken/ängel från ryggen, ängel från marken/hemsk från ryggen, och lindrigare varianter). Som min kuse t ex. Han är urgullig från marken, man kan ha honom lös i ridhuset och han följer efter som en hund. Häromdagen ställde han sig och gömde sig bakom mig när det lät utanför så han blev lite ängslig! :p Kan var liite respektlös, men aldrig aggressiv, och när han blir det så är det i regel när han blir orolig och råkar reagera med fel hjärnhalva. Skitlätt att få kontakt med och lyssnar bra. Från ryggen så är det svårare att återfå kontakten om man väl förlorar den eller inte hade den när man satt upp :p kan gå och yrsa upp sig, hitta på egna saker, skutta till, öka tempot osv. Lyder det man ber om men beter sig ibland som att man inte ens finns på ryggen mer än när man ska vara jobbig och inte låter hästen göra som han vill! ;) Ibland - med störningsmoment - kan det vara totalt omöjligt att få kontakt, han lägger på luren i örat på mig. Har krävts mycket jobb, och det känns inte riktigt som att markjobebt ger något eftersom han inte alls är lika yrsig och svår att få kontakt med från marken.
Min förra kuse var lite tvärtom, respektlös, ibland t o m aggressiv från marken men lydig och pålitlig från ryggen. Visst kunde han sätta sig upp mot en i ridningen också, men det var bara om man pressat honom grymt hårt enligt hästen själv.

Tror mao att man tjänar på att försöka sudda ut gränserna, att hästen förstår att det ÄR tänkt att vara samma sak att rida som att jobbas från marken, det är fortfarande samma människa. Men det är ju om du vill ha nytta av markträningen i ridningen vilket det lät ändå som att du ville iom att hästen ska känna sig mer trygg vid ridning och se dig som sin ledare så RIDNINGEN går bra. Skillnad om man bara vill få hästen sluta dra för att käka gräs, bli lättare att lasta och dylikt från marken.

Jag har ju bestämt mej för att börja rida på MIN häst på MITT sätt nu(var t.o.m och beställde ett träns igår, trotts att jag "inte får" använda det :angel: ).
Ändå känns det fel, tränaren har verkligen fått det att låta som rena djurplågeriet att rida så som jag vill/kan/kommer rida. Det känns helt fel att sätta ett bett i munnen på honom t.e.x. :crazy:
Men jag försöker tänka som så att nästan alla iaf i Sverige rider ju på det sättet, så då kan det väl inte vara så elakt mot hästen? Bara för att man har ett bett i munnen på hästen så behöver man väl inte rycka och dra. Och jag är trotts allt inte sån som slänger på skarpa bett, hjälptyglar, sporrar hit och spön dit utan jag tar alltid reda på orsaken, tar hjälp av en tränare och löser problemet från grunden. Räcker det för att min häst ska få ha det bra?
Att man kan påverkas så mycket av vad EN person säger!

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama