Sv: Jag vill rida!
Jag har alltid fått höra att NH kommer från
Natural horsemanship, men härom kan jag ha fel, det kan vara en viskleks-symtom.
När det kommer till att namnge ett sätt att hantera sin häst på ser jag inget fel i att namnge det.
Precis som vi har namngett att vi rider dressyr, ja visst... men Vilken inriktning.
Nh är inte en inriktning, det är ett samlingsnamn för ett antal inriktningar inom hästhantering.
Att säga att man har NH som livsstil (jag föredrar livsstil framför filososfi eftersom livsfilosofi låter så djupt) säger helt enkelt att man har som mål att förstå sig på sin häst, med hjälp av hanteringen.
Av alla er som har ridit, eller rider, på ridskola.
Om ni skulle se era lektioner i procentiell skala. Hur mycket har ni hantering på
lektionstid (dvs under den tid ni betalar för att få rida, och där er lärare är med och instruerar) och hur mycket tas upp av ridning?
De Flesta (men tack och lov inte alla) kommer att svara att 90-100% upptas av ridning på en lektion, och de 1-2 gånger per
år, inte termin utan År, har en teoretisk lektion inom hästhantering.
Är inte detta skrämmande?
När ska de lära sig hästhanteringen, den som behövs inne i stallet, när man leder hästen, borstar den osv?
Bara för att någon lärt sig att rida, innebär det inte att de har fått kunskap i att hantera en häst som helt plötsligt får för sig att hitta på hyss.
NH är ett utmärkt kompliment till ridningen, det tar inte på krafterna, men det är samtidigt utvecklande för hästens psyke.
Att säga att NH inte är NH utan vanlig hästhantering är helt fel, och delvis rätt.
Vad är vanlig hästhantering?
Jag kan med näst intill 99.9% säkerhet säga att du inte har samma syn på den saken som hästägarna i grannstallet. Det är inte ens troligt att du har samma syn på saken som dina stallkamrater (även om liksinnade brukar flockas
).
Så självklart är vanlig hästhantering NH, och givetvis är det Inte NH!
Det beror helt och hållet på vem du frågar.
Somliga av Bukes skribenter hävdar bestämt att de Inte håller på med sånt larv som Nh, andra säger att mja inte håller jag på med det.
Och Ändå så anser jag att de är just det de håller på med, NH.
Martha är en av de som (om jag inte minns fel) säger att hon inte håller på med "NH", och ändå anser jag att hon i mångt och mycket har en mycken sund och frisk NH-hantering av sina hästar. (hoppas det var ok att jag använde dig som exempel Martha, med all min respekt).
För vad är NH?
Min personliga tolkning av NH är Etologi som livsstil.
Jag kan slå vad om att du möter en egen tolkning hos varje instruktör du frågar, och hos varje elev!
Jag gissar mig till att inte ens LIA som jag ofta har samma åsikter som, har samma tolkning på ordet.
Så ordet NH kan inte tolkas kan vi konstatera.
Tolka "Rida dressyr". Fråga Jegra och du får ett svar, fråga Louise Narthos och du får ett annat.
Akademisk ridkonst är trotts allt dressyr, dressyr är gymnastiala övningar för en häst i syfte att bygga upp muskler, senor och ligament för att hålla för belastningen en människas vikt skapar.
Ändå är det i många fall stor skillnad mellan Jegras ridning och utbildning av en häst och en ridlärares.
Hur många av oss skulle sätta westernridning direkt under kategorin dressyr? Jag skulle nog behöva tänka till en och två gånger, eftersom westernridning är ju...? Att Rida western så klart?
Och trotts de stora skillnaderna i den ridningen som Louise N. rider och svensk mästare i westernridning gör på sin häst, så är det ändå så att en westernhäst behöver "
gymnastiala övningar för en häst i syfte att bygga upp muskler, senor och ligament för att hålla för belastningen en människas vikt skapar". För vilken häst behöver inte det?
Så då torde NH vara psykiska och fysiska övningar i syfte att skapa förtroende, tillit och kommunikation mellan en häst och en människa.
Och det behöver väll alla hästägare?
Sen att någon råkade använda sig av ordet i en bok, och att det Därför används idag... hur har då ordet "Dressyr" uppkom? Inte var det då hästarna som dikterade det.
NH finns, det existerar och många av er är garderobs Nh-filosofer, andra är ovetandes NH-filosofer och somliga, som jag, kan väll få gå under namnet militant Nh-filosof?