Jag vill rida!

Sv: Jag vill rida!

Haha, det låter lite som när min western-tränare blev frågad ett antal ggr om han kunde hålla kurser i NH. Han bara garvade och påpekade att det är svårt att lära ut sunt förnuft, fast det är ju ett enkelt sätt att tjäna pengar på...

Med andra ord... Med sunt förnuft kommer man långt...

Hej! låt mig bara få berätta en sak, med risk för att bli halshuggen här inne på Buke.. gällande NH .

Är själv ny inom området efter många år med hästar. Tyckte det var dags att utforska vad det där NH var får något. Åkte på John Moore kurser för att förkovra mig. Blev djupt imponerad. Vilken man! Fantastiskt rolig och bjöd på sig själv och lyckades med allt han gjorde. Blev faktiskt riktigt goda vänner med honom både jag och min man. Nu till saken
På kurserna berättar just JM om vad NH igentligen är. :rofl: NH är ett uttryck som hans goda vän Pat Perrelli en gång efterapade till sin bok, det är ett gammalt uttryck (superlångt tillbaka i tiden) National Horesmanship, det ordet betyder att den människa som kan handtera sin häst HAR HORSEMANSHIP, den människa som har bra kontroll på sin hund har DOGMANSHIP osv osv, förstår ni?? Det är inte ETT SÄTT som representerar NH utan det är något som vi noviser har skapat, vi som vill efterapa något..
Så, du som tycker att du har kontroll på din häst, då har du helt rätt du har horsemanship du har förmågan att kunna läsa din häst, komma överens med din häst. Om du inte tycker att du har det, ta hjälp av någon som har en ANNAN metod än din EGEN, sen vad det är för metod har ingen betydelse..

Förstår ni?
JM skrattade och sa att han inte förstod sig på folk, att dom trodde att det var ett namn på ett speciellt sätt att handtera hästar. Det finns inget speciellt sätt, det finns många sätt som är rätt och säkert ännu fler som är fel...

Jag själv blev full av skratt när jag insåg att jag inte var där för att lära mig en ny inriktning i hästvärlden utan ta del av dom saker jag själv har problem med, ta den kunskapen med mig hem och vara trygg i mitt hästhandterande.

Som sagt med risk för att bli halshuggen, sticker jag ut hakan

:bow: :bow: :bow: :bow:

Ett av de bästa inlägget jag läst i ämnet NH! Du beskriver min filosofi på pricken. Man plockar ut guldkornen från olika hästmänniskors kunskaper och gör det till ens egen kunskap. Och olika hästar hanteras på olika sätt. Får man problem måste man hitta nya lösningar.

Norrland

Det fattas en del i din (och många andras) syn på Natural Horsemanship. :idea:
NH är mycket mer än hjälpmedel eller redskap. Det är också mer än bara hantering.
Att avfärda personerna bakom NH som "ett gäng westernkillar/tjejer" är en kolossal nedvärdering. Kolla t ex in bröderna Dorrance.
Jag tror du ska vänta med att skriva din bok. ;)

LIA

Jag tycker att det fattas endel insikt i din syn på nh. ;)

Vi har ju diskuterat förr...

Jag upplever dina inlägg som väldigt onyanserade. Dvs för dig verkar det bara finnas ETT rätt sätt. Och det är den sektliknande nh-filosofin! Jag har stött på många som nästan blir religiöst upphakade på nh. Dvs i mina ögon har du fallit för den sk nh-hantering som grundas på kommersiella värderingar. Dvs någon person som tjänar pengar på att sälja träningsvideos, "hjälpmedel" som ex repgrimmor m.m. Att göra sin "metod" till religion betyder att tjäna pengar, så enkelt är det. Och många faller för det!

Istället för att se att det finns många sätt att hantera hästar på, och alla kan vara rätt (eller även fel, för den sakens skull). Hästar kan vara olika, och behöva hanteras på olika sätt. Det som passar en häst, passar kanske inte andre.

Jag tror att det enda sättet att VERKLIGEN lära och bli en hästmänniska är att ha öppet sinne och lära av ALLA, oavsett inrikting, duktiga hästmänniskor och göra deras kunskaper till ens egna.

Ett exempel är Stig H:s samarbete med Maria Gretzer m fl. Där tar man möjligheten att lära av varandra över hästsportsgränserna.

Norrland

Jag har 2 frågor till dig.

Jag tycker att det fattas endel insikt i din syn på nh.
Vad menar du? Specificera tack!!!

Vad får du ut av personangrepp i st f att diskutera sakfrågor?

LIA

1 Det har jag inte påstått! Men du synes vara auktoritet i ämnet?
2 Verklligen inte lätt att utläsa vad du menar.
3 Vem har påstått det då? Däremot påstår jag att Natural Horsemanship är en filosofi. Klart och tydligt?

PS. vad som kan ha förvillat dig var nog meningen
Citat:
Det behövs ingen träning, det fungerar bara.
Den var menad mot sk. hästkarlar som "bara gör" med vilken häst som helst avre sig dom känner den eller inte, dom behöver aldrig fastställa ledarskap, dom har det.
Nej, den meningen förvillar inte. Jag håller med både där och merparten av stycket den avslutade, men inte i detta: "den som verkligen kan hantera hästar behöver inga övningar, ingen särskild inställning och ingen speciell filosofi".
4 Vi kanske förstår innebörden av orden inställning respektive filosofi olika??

Därutöver har jag ett par frågor till.
5 Anser du att bara "s k hästkarlar" ska få vara duktiga nog att kunna "bara göra"?
6 Anser du att dagens hästägare inte har något att hämta "hos" Natural Horsemanship?
7 Anser du att Natural Horsemanship är lika dåligt eller sämre än den etablerade hästhållningen? Obs att jag hela tiden skriver ut orden Natural Horsemanship. Detta för att markera avstånd från det NH-blaj som ibland förekommer här. Annars är jag helt för NH i just betydelsen Natural Horsemanship. :)

Slutligen, så var det inte någon diskussion du gav dig inte in i. Faxa skrev några felaktigheter och dumheter, vilka jag tog mig friheten att påpeka. Dessvärre togs detta på fel sätt.
Jag tror f ö inte att din och min syn på hästhållning skiljer sig så mycket.

LIA

Jag har specificerat, läs mitt inlägg. Där står vad jag menar.

Sedan undrar jag försynt om det är ok när du skriver att det brister i Faxas (och många andras) syn på NH - men det är personangrepp när jag skriver att jag tycker att du brister i din insikt i nh? Vad är skillnaden?

Nåväl, det var inte menat som ett personangrepp. Däremot har vi väldigt skild syn på hästkunnande.

Norrland

Vad har du för en instruktör egentligen?

Mina elever är fullt välkomna att fortsätta rida sina hästar fastän de tränar grund ifrån backen i "NH".

Det är bara med oinridna hästar som man skall fråga sig själv om man vill ha en traditionell inridning eller om man vill ha en inridning a´la "NH".
Men även här är det hästägaren själv som väljer. Jag skulle aldrig drömma om att förbjuda dom att rida, eller bli arg på mina elever om jag såg dom rida!
Undantag om hästen är blint galen och det är deras egen hälsa jag oroar mig för, då skulle jag höjja ett varnande finger men inte heller då förbjuda dom eller sluta ge lektioner.

Jag tycker du ska ta en pratstund med din instruktör och förklara att du vill gärna fortsätta för henne Och du vill rida nu.
(och bara ett sånt litet tips, om du säger ordet Och istället för ordet men gör du meningen positiv och upphöjjer henne samtidigt som du påvisar att du har egna behov. Om du däremot säger att du vill fortsätta ta lektioner Men du vill rida, så kan instruktören uppfatta det som att du hotar med att sluta ta lektioner om du inte får rida, och därmed får denna kritik och kan ta illa vid sig.=medling)

Så länge du rider vettigt och inte är elak med hästan förstör du inget med att sitta upp.

Upp med dig och rid din häst! Ni behöver det båda två!

Att tillägga är att det tar max 1 månad (beorende på individen) att rida in en oinriden häst med "NH" för mig och med det sagt menar jag inte att göra reklam utan vill påpeka att 2 månader utan att få rida alls ens vanligt är en lång tid.

Ok att du inte fått börja rida på "NH"-vis, men inte alls tycker jag låter som en lite väl sträng syn.

All heder åt dig dock som är villligt att ge din häst tid. :bow:

Jag har alltid fått höra att NH kommer från Natural horsemanship, men härom kan jag ha fel, det kan vara en viskleks-symtom.

När det kommer till att namnge ett sätt att hantera sin häst på ser jag inget fel i att namnge det.

Precis som vi har namngett att vi rider dressyr, ja visst... men Vilken inriktning.

Nh är inte en inriktning, det är ett samlingsnamn för ett antal inriktningar inom hästhantering.
Att säga att man har NH som livsstil (jag föredrar livsstil framför filososfi eftersom livsfilosofi låter så djupt) säger helt enkelt att man har som mål att förstå sig på sin häst, med hjälp av hanteringen.

Av alla er som har ridit, eller rider, på ridskola.
Om ni skulle se era lektioner i procentiell skala. Hur mycket har ni hantering på lektionstid (dvs under den tid ni betalar för att få rida, och där er lärare är med och instruerar) och hur mycket tas upp av ridning?
De Flesta (men tack och lov inte alla) kommer att svara att 90-100% upptas av ridning på en lektion, och de 1-2 gånger per år, inte termin utan År, har en teoretisk lektion inom hästhantering.
Är inte detta skrämmande?

När ska de lära sig hästhanteringen, den som behövs inne i stallet, när man leder hästen, borstar den osv?
Bara för att någon lärt sig att rida, innebär det inte att de har fått kunskap i att hantera en häst som helt plötsligt får för sig att hitta på hyss.

NH är ett utmärkt kompliment till ridningen, det tar inte på krafterna, men det är samtidigt utvecklande för hästens psyke.

Att säga att NH inte är NH utan vanlig hästhantering är helt fel, och delvis rätt.
Vad är vanlig hästhantering?
Jag kan med näst intill 99.9% säkerhet säga att du inte har samma syn på den saken som hästägarna i grannstallet. Det är inte ens troligt att du har samma syn på saken som dina stallkamrater (även om liksinnade brukar flockas :D).
Så självklart är vanlig hästhantering NH, och givetvis är det Inte NH!
Det beror helt och hållet på vem du frågar.

Somliga av Bukes skribenter hävdar bestämt att de Inte håller på med sånt larv som Nh, andra säger att mja inte håller jag på med det.
Och Ändå så anser jag att de är just det de håller på med, NH.
Martha är en av de som (om jag inte minns fel) säger att hon inte håller på med "NH", och ändå anser jag att hon i mångt och mycket har en mycken sund och frisk NH-hantering av sina hästar. (hoppas det var ok att jag använde dig som exempel Martha, med all min respekt).

För vad är NH?
Min personliga tolkning av NH är Etologi som livsstil.
Jag kan slå vad om att du möter en egen tolkning hos varje instruktör du frågar, och hos varje elev!
Jag gissar mig till att inte ens LIA som jag ofta har samma åsikter som, har samma tolkning på ordet.

Så ordet NH kan inte tolkas kan vi konstatera.

Tolka "Rida dressyr". Fråga Jegra och du får ett svar, fråga Louise Narthos och du får ett annat.
Akademisk ridkonst är trotts allt dressyr, dressyr är gymnastiala övningar för en häst i syfte att bygga upp muskler, senor och ligament för att hålla för belastningen en människas vikt skapar.
Ändå är det i många fall stor skillnad mellan Jegras ridning och utbildning av en häst och en ridlärares.

Hur många av oss skulle sätta westernridning direkt under kategorin dressyr? Jag skulle nog behöva tänka till en och två gånger, eftersom westernridning är ju...? Att Rida western så klart?
Och trotts de stora skillnaderna i den ridningen som Louise N. rider och svensk mästare i westernridning gör på sin häst, så är det ändå så att en westernhäst behöver "gymnastiala övningar för en häst i syfte att bygga upp muskler, senor och ligament för att hålla för belastningen en människas vikt skapar". För vilken häst behöver inte det?

Så då torde NH vara psykiska och fysiska övningar i syfte att skapa förtroende, tillit och kommunikation mellan en häst och en människa.
Och det behöver väll alla hästägare?

Sen att någon råkade använda sig av ordet i en bok, och att det Därför används idag... hur har då ordet "Dressyr" uppkom? Inte var det då hästarna som dikterade det. :D

NH finns, det existerar och många av er är garderobs Nh-filosofer, andra är ovetandes NH-filosofer och somliga, som jag, kan väll få gå under namnet militant Nh-filosof?

jag skulle blui superglad om jag hade fått den hjälpen att kunna rida min häst i grimma just nu lyssnbar hon inte ett skit på mig rider på vanligt tränsbett o hon har kommit på hon kan ta det o dra med mig.....:cry:...... o jag vill inte sätta på henne något starkare bett heller..... så jag skulle varit överlycklig för den hjälpen men herre gu du måste ju få rida din häst om du nu vill det det är ju bara att förklara att nu känner du dig redo för det o vill utvecklas mer att det känns som du står stilla nu bara.....???? hon måste ju förstå......du betalar ju henne för att hjälpa dig eller????

RID människa rid! Vill du rida din häst, så gör det.
Särskilt om hästen är inriden och tom körd!

det hon pratar om gör man med två-åringar till hästar... NHtränar endast och hoppar upp i repgrimma.

Du förstör ingenting och det är inget du inte kan ta igen en annan dag! :bump:

Det risker med allt. Det är väldigt lätt att "lobotomera" en häst om man utför NH på fel sätt.

Jag hade suttit upp på hästen & ridit, vad kan du förstöra? Herregud vad tänker folk med??

Haha, det låter lite som när min western-tränare blev frågad ett antal ggr om han kunde hålla kurser i NH. Han bara garvade och påpekade att det är svårt att lära ut sunt förnuft, fast det är ju ett enkelt sätt att tjäna pengar på...

Med andra ord... Med sunt förnuft kommer man långt...

Man läser ofta just detta, att sunt förnuft och NH är samma sak och egentligen inte kan läras ut.

Detta är säkert rätt för alla som hållit på med hästar i massor med år men vi andra då? Som inte har så mycket "sunt förnuft" just kring hästhantering?
Tyvärr så lär inte de "vanliga" ridlärarna/tränarna ut särskilt mycket hästhantering alls, de verkar ju tycka att det är svårt att lära ut sunt förnuft. Moment 22? Först ska man hålla på med hästar länge för att få sunt förnuft och under tiden kan man råka illa ut för att man inte vet hur man ska göra....Jag är iallafall tacksam över de människor som försöker lära oss som behöver detta, NH eller vad de nu väljer att kalla det.

Eller ska jag be min 18-åriga dotter använda "sunt förnuft" när hon ska köra bilen? Vaddå körkort, det är bara att testa att köra många olika bilar först läänge så går det nog...

Ni som är anti NH av olika anledningar, vad har ni för förslag till alla oss som inte har en "gammal hästkarl" att tillgå???

Du måste ju ha en dialog med din tränare så att hon vet vad DU vill lära dig/lägga fokus på och HON förklarar varför hon vill att du gör på visst sätt.

Även om en instruktör "vet mer" måste man få ifrågasätta och kunna lägga fram egna önskemål. Det är ju du som ska rida hästen sen, inte hon. Om inte du har önskemål att rida hästen utan utrustning ska du väl inte behöva träna på sånt bara för att instruktören gör så med sina hästar? Och kan hon inte på vettigt sätt motivera er plan så är hon inte någon bra instruktör enligt mig.

Jag antar att du även betalar henne viss ersättning för detta (för inte ställer hon väl upp gratis?) och i så fall måste du ju känna att du får det du vill ha och betalar för.

Din instruktör låter lite som en bulldozer. Finns det inget annat rätt sätt än hennes eller vad..?

Hoho så lång tråden var, det hade jag missat... *läser vidare*

Senast ändrad:

Ni som är anti NH av olika anledningar, vad har ni för förslag till alla oss som inte har en "gammal hästkarl" att tillgå???

Ja, och sedan kan man undra varför vissa påstår att man inte bör lyssna till tex Monty Roberts, för är det inte en gammal hästkarl han är? (Om än med något annorlunda syn på hästar än svenska gamla hästkarlar, med sin antivåld filosofi.)

Men hallå det är ju fdin häst!!!!:rofl:

Du bestämmer, desutom lär ju hästen inte blir "lydigare" i ridningen om du inte rider!!
TYcker du ska prata med tränaren att du gärna vill ha hennes hjälp på marken men att du vill träna för andra på ryggen..

Som du kanske förstår e ja ingen NH männsika, lr rättare sagt..inte så förtjust i många NHtränare(inte träningen isäg)

Dumpa!:banana:

Jag upplever dina inlägg som väldigt onyanserade. Dvs för dig verkar det bara finnas ETT rätt sätt. Och det är den sektliknande nh-filosofin! Jag har stött på många som nästan blir religiöst upphakade på nh. Dvs i mina ögon har du fallit för den sk nh-hantering som grundas på kommersiella värderingar. Dvs någon person som tjänar pengar på att sälja träningsvideos, "hjälpmedel" som ex repgrimmor m.m. Att göra sin "metod" till religion betyder att tjäna pengar, så enkelt är det. Och många faller för det!

Istället för att se att det finns många sätt att hantera hästar på, och alla kan vara rätt (eller även fel, för den sakens skull). Hästar kan vara olika, och behöva hanteras på olika sätt. Det som passar en häst, passar kanske inte andre.

Håller med er båda på sätt och vis, men risken med att plocka russinet ur kakan är att man aldrig får ihop någon egen kaka. Att BÖRJA med att följa EN lärare, en lära kan vara bra för att få sin egen helhet och faktiskt ta sig igenom en hel del innan man börjar justera. Sen går det såklart att göra tvärtom, folk är ju olika lättlärda och olika mycket naturbegåvningar. Men det är bra att ha en röd tråd att följa för att inte trassla in sig i för många trådar om du förstår hur jag menar? :p

Gammal tråd men jag måste ändå berätta.

Har inte tagit någon mer hjälp utav denna tränare trotts dennes tjat. Har tränat alldeles själv och numera rider jag med endast repgrimma på lilla Zacke.:love: Om jag bara vill går det säkert med bara ring runt halsen också, men har inte vågat/hunnit testa än. Så nöjer mej med bara repgrimma så länge!:D

Och det känns så underbart! Han är så känslig för mina hjälper och allt bara flyter på. Jag behöver knappt ta i repet när jag vill stanna/svänga, räcker med att jag bara tänker på vad jag vill att hästen ska göra, så gör han det! :love:
För många är det väl egentligen inget märkvärdigt. Men jag hade aldrig ens vågat drömma om det(speciellt inte om man tänker på hur det har varit med min fjording), och absolut inte att jag skulle kunna lära både mej själv och hästen alldeles på egen hand!:laugh:
Känns som en liten revanch(stavas?:o).:D
Äntligen är det roligt att ha häst igen!

Vad kul! :)

Och jo, att rida med grimma på en ung (?) häst tycker jag är grymt bra! Något de flesta unghästryttare jag känner inte skulle komma på tanken att göra! ;)

Han är 5 nu.:laugh: Vet inte hur länge dom räknas som unghästar men.:D

Vad kul att höra! Grattis till en trevlig ponny! Hästeri ska vara kul - det är ju därför vi håller på!

Norrland

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama