Jag vill rida!

Sv: Jag vill rida!

Till ts : Hur har det gått? Hoppas att du har kommit en bit på väg.

Dom senaste veckorna har jag haft fullt upp med att leta efter en ny sadel till hästen. Så ridningen har än så länge fått vänta men NU har jag äntligen hittat en sadel som verkar ligga bra så IDAG ska jag upp:D
Har nästan inte haft någon kontakt med tränaren dom senaste veckorna förutom att hon har ringt några gånger.
Jag har bestämt mej för att börja rida men det skulle dock vara roligt att träna för henne imellan åt och få tips på roliga nyttiga övningar(som jag har fått några stycken och som faktiskt har varit super bra) så jag hoppas att hon ska vilja träna med mej i mellan åt ändå, men det verkar ju tyvärr inte som hon vill det:(

Det låter ju bra att du har bestämt dig för att rida!
Om jag var du hade jag nog inte brytt mig om tränaren om hon inte verkar intresserad. Det finns ju andra tränare.
Lycka till!

Nu har jag varit ute med min lilla plutt:D Och nya sadeln dessutom som jag kanske inte är riktigt nöjd med... Men får nog stå ut med att den är lite liten för mej(suck för långa ben....) för den passade faktiskt på hästen helt ok.
Har nästan inte ridit något på ett helt år eftersom fjordingen har varit halt:eek:
Men det var himla kul idag även fast hästen var lite "tittig" och så.
Fick med mej fotograf också:
SNV31932.jpg

Kul att det gick bra. Det är inte så konstigt att han är tittig om han inte är van vid att bli riden i skogen på ett tag. Jag satte igång min häst i fredags efter fyra veckors vila. Hon är sex år och mycket riden ensam i skogen. hon brukar inte bry sig så mkt om det runt omkring henne. Men denna helgen har det varit fullt av farliga stenar, träd, plastbitar och andra monster i skogen. Detta trots att jag har gått ut på promenader med henne på helgerna i november. Men jag vet att hon lugnar sig efter några dagar.
Du har kanske någon som kan gå med om du tycker det känns lite osäkert.

Hej! låt mig bara få berätta en sak, med risk för att bli halshuggen här inne på Buke.. gällande NH .

Är själv ny inom området efter många år med hästar. Tyckte det var dags att utforska vad det där NH var får något. Åkte på John Moore kurser för att förkovra mig. Blev djupt imponerad. Vilken man! Fantastiskt rolig och bjöd på sig själv och lyckades med allt han gjorde. Blev faktiskt riktigt goda vänner med honom både jag och min man. Nu till saken
På kurserna berättar just JM om vad NH igentligen är. :rofl: NH är ett uttryck som hans goda vän Pat Perrelli en gång efterapade till sin bok, det är ett gammalt uttryck (superlångt tillbaka i tiden) National Horesmanship, det ordet betyder att den människa som kan handtera sin häst HAR HORSEMANSHIP, den människa som har bra kontroll på sin hund har DOGMANSHIP osv osv, förstår ni?? Det är inte ETT SÄTT som representerar NH utan det är något som vi noviser har skapat, vi som vill efterapa något..
Så, du som tycker att du har kontroll på din häst, då har du helt rätt du har horsemanship du har förmågan att kunna läsa din häst, komma överens med din häst. Om du inte tycker att du har det, ta hjälp av någon som har en ANNAN metod än din EGEN, sen vad det är för metod har ingen betydelse..

Förstår ni?
JM skrattade och sa att han inte förstod sig på folk, att dom trodde att det var ett namn på ett speciellt sätt att handtera hästar. Det finns inget speciellt sätt, det finns många sätt som är rätt och säkert ännu fler som är fel...

Jag själv blev full av skratt när jag insåg att jag inte var där för att lära mig en ny inriktning i hästvärlden utan ta del av dom saker jag själv har problem med, ta den kunskapen med mig hem och vara trygg i mitt hästhandterande.

Som sagt med risk för att bli halshuggen, sticker jag ut hakan

Med mitt inlägg vill jag komma till, att snälla trådskapare, din största fara är att du tvekar på dig själv. lyssna på din magkänsla, när du känner att något inte känns bra inom träning och du börjar ifrågasätta, då är det dags att titta i en annan riktning, tjejen i fråga är säkert superduktig, men du är inte hon! Du har kanske andra metoder som funkar bra på ditt sätt??!! Så istället för att fråga alla andra så fråga dig själv, vad vill jag göra? vad är mitt mål? vad kan jag göra och kanske står för vilka konsekvenser? När du frågat dig själv och bestämt dig, då kommer du att känna dig trygg..Lycka till..

Mycket bra inlägg, jag håller helt med dig.
Åtminstonde nästan i alla fall. Jag tänker som så med NH att det är en form av genväg. Min uppfattning om att kunna hantera hästar är att det är ngt som tar ganska lång tid att lära sig. Det gäller att vara så mkt med hästar att man lär sig hur de fungerar, hur de reagerar i olika sammanhang. Om man vet det så kan man lättare förutse vad som kommer att hända och då på olika sätt komma runt olika situationer. Jag ser det som att det hela tiden handlar om att sätta sig i ledarposition dvs ta hand om situationen och alltid visa den rätta vägen ut. Vilket för hästen måste betyuda den tryggaste eftersom de är bytesdjur och bör vara inriktade på att hitta mat på ett för dem säkert sätt. Jag har om jag räknar bort ett längre uppehåll hållt på med hästar i 25 år. Jag anser inte att jag är jätteduktig på detta men våra hästar och då framförallt min egen som jag umgås mest med har jag inte några problem att hantera. Detta blev nog lite flummigt men det är svårt att förklara hur jag menar.

Men för den som inte har all denna erfarenhet är kanske NH en bit på väg - ett sätt att snabbare nå dit man vill?
Jag har inte så stor erfarenhet av NH själv men är ganska imponerad av vad man kan åstadkomma med det som jag har sett.

Heja er! Vad kul att du äntligen är på hästryggen igen!
Är jättenyfiken på varför hon inte vill ge fler lektioner till dig.
Är det her way or the highway, eller vaddå?
Känns oseriöst i såfall....

Natural horsemanship - det vill säga naturligt - inte nationellt.
I övrigt kan jag väl bara hålla med.

Det är att förhålla sig till hästen på ett naturligt sätt och det måste ju betyda olika saker olika gånger då både folk o fä är olika.

Jag minns med stolthet då en riktig hästagubbe sa till mig;
- Du har djuröga, tös, å dä ä bra.

Djuröga - att förstå vad djuren behöver.
På engelska horsemanship då det gäller hästar

Förresten Hejja Tjalfe - har följt tråden med intresse. Du är på rätt spår.

Natural horsemanship - det vill säga naturligt - inte nationellt.
I övrigt kan jag väl bara hålla med.

Det är att förhålla sig till hästen på ett naturligt sätt och det måste ju betyda olika saker olika gånger då både folk o fä är olika.

Jag minns med stolthet då en riktig hästagubbe sa till mig;
- Du har djuröga, tös, å dä ä bra.

Djuröga - att förstå vad djuren behöver.
På engelska horsemanship då det gäller hästar

Opps, givetvis natural...:banana:

Jag tycker själv att där är många bra bitar inom "NH". Som ngn annan skrev att det är ett hjälpmedel och det är det absolut. Men jag tror inte att det är den ENDA vägen till lyckad hästhållning men dock ett redskap när det låser sig för en själv. Detta är ett gäng westernkillar/tjejer som har lärt sig ett bra sätt att handtera svåra hästar, det är inte konstigare än att tex jag skulle skriva en bok om hur jag handterar mina hästar, ni gillar det och vill göra detsamma.

Det är inget fel i det, felet är att några släpper alla sina egna värderingar och känsla för detta.

Har sett en isis som var totalt knäckt av sin ägare. Den fick köpas tillbaka av uppfödaren. Ägaren hade helt gått in på "NH" (el som hon trodde, uppfattade "NH") men missade att berömma hästen, umgås med hästen, "leka" med hästen..

Man måste våga tro på sig själv, inte låta ngn annan trampa över ens tankar och låta sig styras för mycket. Självförtroendet är a och o i hästhållning..(som jag känner lite har hänt för TS här, blivit lite överkörd)..

Stå på dig TS, tro på dig själv, var klok när du känner dig tveksam och ta hjälp då, känner du att du är färdig med hjälpen, ta ditt ansvar din känsla och ditt självförtroende, tacka för dig och gå vidare. Den tränare som inte kan respektera det är ingen bra tränare i längden. Den dagen du har frågor igen, ska du vara välkommen tillbaka...

Jag tycker själv att där är många bra bitar inom "NH". Som ngn annan skrev att det är ett hjälpmedel och det är det absolut. Men jag tror inte att det är den ENDA vägen till lyckad hästhållning men dock ett redskap när det låser sig för en själv. Detta är ett gäng westernkillar/tjejer som har lärt sig ett bra sätt att handtera svåra hästar, det är inte konstigare än att tex jag skulle skriva en bok om hur jag handterar mina hästar, ni gillar det och vill göra detsamma.
Det fattas en del i din (och många andras) syn på Natural Horsemanship. :idea:
NH är mycket mer än hjälpmedel eller redskap. Det är också mer än bara hantering.
Att avfärda personerna bakom NH som "ett gäng westernkillar/tjejer" är en kolossal nedvärdering. Kolla t ex in bröderna Dorrance.
Jag tror du ska vänta med att skriva din bok. ;)

LIA

NH är mycket mer än hjälpmedel eller redskap. Det är också mer än bara hantering.
Att avfärda personerna bakom NH som "ett gäng westernkillar/tjejer" är en kolossal nedvärdering. Kolla t ex in bröderna Dorrance.

LIA

För det första har jag inte avfärdat någon, har förstått att det gärna här på Buke är vanligt med att "märka ord". Om du läser mitt inlägg förstår du säkert att det är en sammanfattning för att få en röd tråd i mitt inlägg om vart jag vill komma. Där står inte att någon är avfärdad el att någon är sämre än någon annan el att jag kritiserar någons teknik el filosofi. Min tanke är att man inte ska efterapa någon fullt och komplett utan ta dom delarna som man fastnar för och som man känner tilltalar en själv, som man tror på och klarar av..
Jag är fullt medveten om att där är många fler bitar, dels var det inte det denna tråd handlade om och dels inte läge att va ingående i, utan som sagt göra en röd tråd, MEN för många är det faktiskt så att man inte är beredd på att fullt göra avslut på allt annat av sin lärdom av häst och gå helt in på det som nu då kallas så vackert "NH"..

Nu hoppas jag att vi kan återgå till TS fråga i tråden och att vi kan fortsätta följa din utveckling med din häst.
Lycka till. Hoppas du kan få många bra tips i fortsättningen!

Förstod nästan genast vem tränaren kunde vara. Det blev rätt klart när du beskrev tränarens häst. Klockren beskrivning. Förstår ditt dilemma. Jag har oxå anlitat henne. Hon är duktig. Hon är oxå duktig på att få oss andra att känna oss värdlösa o att vi inte kan något.
I området där du bor finns många hästkunninga männinskor du kan be om hjälp med din häst. Om inte annat så får du helt enkelt börja lita med på dig själv!! Jag vet att du kan! Du har haft bra lärare runt dig sedan du bärjade med hästar, de är bra hästmänninskor.

Lycka till!
antar att du med hjälp av användarnamnet kan lista ut vem jag är.

hallå!de är väl din häst,och du får väl rida om du vill?!:eek:NH är bra,men om man tränar för mkt kan hästen tycka de bli enformigt,men ridning nmed repgrimma och en tygel är de inget fel på,men man kan ju variera lite..:)

LIA

Suck... Det fattas inte ett enda skit i hennes syn på NH. :cool: Det är detta som jag STÖR MIG så enormt på när det kommer till diskussioner om NH. Det ska ses som något absolut som inte går att plocka från och den som avviker bara liiite liiite från den "allmänna" åsikten om VAD som egentligen är NH åker på däng...

Faxa har den inställning som idag är alldeles för ovanlig och i princip bara praktiseras av gamla hästkarlar....

NH utgår självklart från hästarnas kroppspårk, beteende och sätt att kommunicera. Men lixom varje häst är unik är varje ägare unik och precis som inom ridning som för hästarna i hagen måste kroppspråk, beteende och kommunikation anpassas till de individer som finns i flocken. Liksom kunskaper och råd från andra måste anpassas till både hästen och ägaren (människan).

Att hantera hästar handlar om att lära sig läsa deras kroppspråk och att kommunicera på ett sätt som dom förstår, den som verkligen kan hantera hästar behöver inga övningar, ingen särskild inställning och ingen speciell filosofi. Den som verkligen kan hantera hästar är så naturlig i sitt hanterande att det får alla andra att tänka "gud vad lätt" och vad folk brukar kalla NH ser verkligen inte "gud vad lätt" ut, det är ju betydligt krångligare än att bara ta in hästen från hagen eller ställa hingsten lös mellan två ston och vända ryggen till... Det behövs ingen träning, det fungerar bara.

Nu lät det kanske inte som det Faxa sa, men det var egentligen det jag menade på mitt eget konstiga sätt.

Tillbaka till tråden:
Go Tjalfe! som börjat rida på sin häst. Som flera redan sagt, Leta gärna ny tränare! En tränare ska bygga upp självförtroende inte bryta ner det! Själförtroende är en av de viktiga beståndsdelar som du bygger din relation med hästen med! Självförtroende med ödmjukhet.

Nu har jag varit ute med min lilla plutt:D Och nya sadeln dessutom som jag kanske inte är riktigt nöjd med... Men får nog stå ut med att den är lite liten för mej(suck för långa ben....) för den passade faktiskt på hästen helt ok.
Har nästan inte ridit något på ett helt år eftersom fjordingen har varit halt:eek:
Men det var himla kul idag även fast hästen var lite "tittig" och så.
Fick med mej fotograf också:
SNV31932.jpg

Okej, helt OT, mne vad är det för ras på den hästen? :P Den var ju jättesöt! Den ser nästan precis ut som min, förutom färgen då.. och min är en new forest xD

Suck... Det fattas inte ett enda skit i hennes syn på NH.
Jo, åtminstone som hon redovisade den.

Jag skulle väldigt gärna velat få förklarat, hur du menar att Natural Horsemanship inte innebär "någon speciell filosofi". Men hur kunna göra det utan att "märka ord"?

Och vem är jag att ifrågasätta Natural Horsemaship-auktoriteter? :o

LIA

Jo, åtminstone som hon redovisade den.

Jag skulle väldigt gärna velat få förklarat, hur du menar att Natural Horsemanship inte innebär "någon speciell filosofi". Men hur kunna göra det utan att "märka ord"?

Och vem är jag att ifrågasätta Natural Horsemaship-auktoriteter? :o

LIA

Suck... vad var det jag sa... :cool:

Och om du läste lite noggrannare så skulle du nog förstå

1. Jag är ingen NH-anhängare
2. Jag har inte påstått att NH inte har någon speciell filosofi, jag har snarare påstått tvärt om (fast mellan raderna så okej om du inte märkte det...)
3. Jag har däremot påstått att god hästhantering inte KRÄVER en speciell filosofi (där mellan raderna att det som kallas NH är en speciell filosofi, varför säkerligen NH-anhängare anser att jag har skrivit att NH inte har en speciell filosofi... :cool:)

PS. vad som kan ha förvillat dig var nog meningen
Det behövs ingen träning, det fungerar bara.
Den var menad mot sk. hästkarlar som "bara gör" med vilken häst som helst avre sig dom känner den eller inte, dom behöver aldrig fastställa ledarskap, dom har det.

(Nu inser jag varför jag aldrig ger mig in i sådana här diskussioner... :angel: )

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama