Jag vill rida!

Sv: Jag vill rida!

Det förstår jag att hon tycker om hon rider sina egna hästar på halsring. Men låt henne bli salig på sin egen religion, det får ju verkligen stå för henne.

Men är det själva ridningen du vill utvecklas i, så ser inte jag hur det skulle gå till om målet är att rida på halsring? Då kan man visserligen få en lydig häst, men det är ju svårt att jobba hästen ordentligt på det viset. Dessutom är ju din häst van att bli riden vanligt, som jag förstod det.

Om du är rädd för att hästen ska sticka så ta det lite nätt i början, rid på bana och skritta ut tills ni känner varandra bättre, så går det säkert bra. Du måste ju inte ge dig ut på galopprundor det första som händer, utan ta det lite lugnt bara.

Jag har ju bestämt mej för att börja rida på MIN häst på MITT sätt nu(var t.o.m och beställde ett träns igår, trotts att jag "inte får" använda det :angel: ).
Ändå känns det fel, tränaren har verkligen fått det att låta som rena djurplågeriet att rida så som jag vill/kan/kommer rida. Det känns helt fel att sätta ett bett i munnen på honom t.e.x. :crazy:
Men jag försöker tänka som så att nästan alla iaf i Sverige rider ju på det sättet, så då kan det väl inte vara så elakt mot hästen? Bara för att man har ett bett i munnen på hästen så behöver man väl inte rycka och dra. Och jag är trotts allt inte sån som slänger på skarpa bett, hjälptyglar, sporrar hit och spön dit utan jag tar alltid reda på orsaken, tar hjälp av en tränare och löser problemet från grunden. Räcker det för att min häst ska få ha det bra?
Att man kan påverkas så mycket av vad EN person säger!

Tänk dig att du hade läst det här skrivet av en annan för ett år sedan, vad hade du sagt då? -BYT TRÄNARE!!!! kanske?
Jag säger som min sa när jag var lite nervig efter en avåkning:
Du måste öva på det du är rädd för!(Ridning alltså, i alla gångarter) Dessutom verkar det ju inte ha hänt något traumatiskt med den här hästen heller.
Så mitt råd är att rida för en bra ridinstruktör så håller ni er nog borta från eventuella framtida felsteg(Gud, säljer hon lektioner genom skrämselpropaganda eller?) om du är rädd för det. Med andra ord inte den här sk NH personen för du kommer nog känna dig "fel" i dennes ögon pga att du överhuvudtaget rider. Men du har ju köpt en RIDHÄST, eller hur?

Senast ändrad:

Jag har insett att jag kan få en fungerande relation med min nya super-snälla häst utan hennes hjälp, så just nu ligger inte problemet där. Har t.o.m fått erbjudande av en kille som kan hjälpa mej om något skulle strula till sej. Vet inte vad man kallar det som han håller på med men jag skulle helt klart kalla det NH! Vilken underbar hantering! Hästen följer honom som en hund, han rider förbi och igenom allt med sin häst och hästen är låååångt ifrån "hjärn-död"! Där är jag imponerad verkligen. Han hjälpte mej faktiskt en gång att lasta min fjording när han inte ville gå in, han fick in honom på bara några sekunder och där fanns absolut inget våld.... :bow: Dessutom jobbar/bor han på gården där jag rider så han finns nästan alltid i närheten, oftast sitter han på läktaren.
Problemet är väl snarare att hon har fått mej att se "den vanliga ridningen" som ett nästan djurplågeri. Hon har pratat om hur obehagligt det borde vara för hästen när vi stått tillsammans och kollat på andra (i mina ögon jätte duktiga) dressyrekipage som ridit lektion. Hon har tryckt in i huvudet på mej hur hemskt det är för hästarna osv. Och jag har också börjat se det på ett annat sätt, att det faktiskt är synd om hästarna.
Men å andra sidan, hur snällt är det att binda en häst i ett träd i några dygn, eller inte låta den dricka/äta efter ridtur eller bara låta den träffa andra hästar MAX 1dag/veckan?

Nä ta mej tusan ikväll drar jag iväg till ridhuset med MIN häst. Och till helgen ska jag prova ut en ny sadel och sen ska jag sätta igång min häst som vid det här laget har tappat varenda muskel.....

Men.... Ändå gnager: Tänk om hon är vid ridhuset ikväll:eek: Tänk om hon kommer fram och idiotförklarar mej och får mej att börja tveka igen. Är ganska svårt att förklara, men den här tjejen får man verkligen respekt för... T.o.m mina tuffaste kompisar tar inga diskutioner med henne...

Kan Du inte välja att rida ut till helgen tillsammans med den där killen som verkar lugnare och mer harmonisk i sitt sätt, både i relation till häst och medmänniskor. Börja rida i en stressad situation med många ekipage runt om är väl ingen bra idé. Du får ju börja lugnt, ut och skritta och trava i solen (OBS de gamla militärerna skrittade sina hästar varje dag i en månad minst efter sommarlovet). Ha inte bråttom, sjung eller vissla lite och njut!! Rid annars barbacka i hagen en kort stund varje dag, tänk på hästens ryggmuskler !

Sen är det ju ingen idé att diskutera med en frälst människa heller;)
Lycka till med ridningen iallafall! Känner du dig osäker kan du väl se till att få en lektion från killen, så kan ni två ta henne tillsammans.

Igen, du är ingen djurplågare o hästar måste inte ridas i halsring. O handen på hjärtat, det var inte därför du anlitade henne heller. Avveckla henne o försök få tag på någon annan(tycker jag)

Börja rida i en stressad situation med många ekipage runt om är väl ingen bra idé. Du får ju börja lugnt, ut och skritta och trava i solen

Nu skrev jag nog lite knasigt för du missuppfattade mej.;) Ridhuset ska jag bara åka till för att hästen ska få "lära känna" sej där, alltså inte rida utan bara gå runt och titta lite. Rida gör jag här hemma till att börja med.:)

Senast ändrad av en moderator:

Men.... Ändå gnager: Tänk om hon är vid ridhuset ikväll:eek: Tänk om hon kommer fram och idiotförklarar mej och får mej att börja tveka igen. Är ganska svårt att förklara, men den här tjejen får man verkligen respekt för... T.o.m mina tuffaste kompisar tar inga diskutioner med henne...

Hehe, låter som en bra NH-tränare! :rofl: (seriöst, eftersom hon verkar ha rejäl pondus!)

Varför skulle det bli en diskussion? En diskussion kräver minst två personer medverkande, om hon då kommenterar något och man lägger till sin "inga kommentarer"-sida, blir det någon diskussion då? ;) Brukar vara lättare att det skiter sig sas om man börjar förklara eller ursäkta sig, något i stil med "han kändes så lugn.." för då finns det något att argumentera mot.

Exempel på scenario:
"Har du börjat rida ändå?!"
svar: "Ja."
"Men ni är inte redo!"
svar: "Det gör inget."

End of discussion är min gissning! :banana:

Men på nått sätt så känner jag mej taskig mot henne. På alla träningarna så har jag varit posetiv det är först efter när jag kommit hem som jag kännt hur otroligt fel det är och hur tråkigt det känns att vara hästägare just nu. Jag har bara sagt några gånger att jag tycker det är jobbigt att inte få rida, mer har jag inte sagt. Så hon tror ju säkert fullt ut att jag är helt med på det här och vill gå "hela vägen", vilket jag inte vill. Så det känns väldigt taskigt att göra en helomvändning och komma och säga "jag vill inte träna såhär mer".
Jag vill ju fortsätta träna för henne till viss del men jag vill hmm... vad heter det... komplitera? Min vanliga ridningen med det. Men jag vet inte hur jag ska framföra just det till henne utan att hon trycker ner mej i skorna och säger: "Ridning är väl det minst viktiga?! Vill du ha en bra relation med din häst så får du allt stå ut med det här ett tag" ungefär så. Får då kommer hon TILLFÄLLIGT lyckas styra över mej på hennes "sida" igen.
Hmm. Kan man hjärntvätta en häst så kan man tydligen göra det med en människa också:(

Du inser att det är du som sabbar för dig va? Det känns inte som en fråga om hon kommer lyckas styra över dig eller inte utan om du kommer våga säga emot alt. låta dig styras över. Gör man inget åt situationen får man skylla sig själv, låter elakt men är snarare tänkt att förklara hur det *faktiskt* fungerar =/
Tar man inte konfrontationen kan man såklart gnälla om det i efterhand när det inte blir som man tänkt, tycka synd om sig själv, bli allmänt negativ osv. Tar man konfrontationen har man en chans att påverka det till det bättre istället även om det kan kännas drygt just då. Sen kan man såklart försöka göra det på ett snyggt sätt för att inte stöta sig med folk i onödan utan bara sätta sina gränser för hur mycket någon kan ta över innan du säger ifrån.

Spelar väl egentligen inte så stor roll på vilkens sida man är heller, det betyder ju inte att DU dissar henne och hennes träning för att du OCKSÅ väljer att träna för någon annan? Om hon tar det så är det hennes val, och visst vore det tråkigt men man kan inte påverka andras val, bara sina egna.

Och ibland får man erkänna sina misstag och ta konsekvenserna. om du upplever det som ett misstag att du gett sken av att du vill gå "fullt ut" på hennes linje så -okej, det var inte bra, ta konsekvenserna av det och förklara att du ångrat dig. Att "stå för sina misstag" är en bra sak att lära sig, att inse att man är mänslig och felar då och då men ändå reder ut situationer.
Tro mig, även om det känns svårt att erkänna att man ändrat sig eller lurats (medvetet eller omedvetet) så känns det i längden bättre att inte bara följa med i "lögnen" utan att reda ut det hela.

Och bara för att du inte ska tolka detta som moralpredikande så kan jag tala om att när jag läste lite böcker angående att förbättra sin självkänsla så är det precis såna här saker man får öva på :p
*Inte ljuga för sig själv utan försöka reda ut vad som hjärnan hittar på som "ursäkter" och vad som är verkliga orsaker till att man t ex undviker något. Även om man inte skulle ta tag i det trots att man genomskådar sina bluffar så är det ändå ett steg på vägen.
*Vara målmedveten och satsa på sig själv och sin tillvaro. Inte "tiga och lida" utan sträva efter att ha det så bra som möjligt. Att våga satsa och inte falla för bekvämlighet och rädslor. Sen får det såklart finnas en balans, man kan inte alltid springa runt och söka efter det bästa möjliga utan att kunna slå sig till ro och trivas med det man har, men som sagt inte nöja sig med lite utan inse sitt eget värde! :)
*Att försöka ha ett "gott samvete" dvs inte motarbeta sig själv. Om vi säger såhär - oftast när man hamnar i försvarsposition så är det för att någon klivit på en öm tå, att man någonstans har dåligt samvete över det hela. Om man försöker göra det bästa man kan utifrån situationen så är det lättare att ha gott samvete. Och skulle man i efterhand märka att ojsan, det där gjorde jag inte bra.. Att då stå för sitt misstag men inse att du inte kan göra om det du gjort utan bara dra lärdom av det och eventuellt reparera i efterhand.

Blev lite långt det här, men som sagt - bit inte dig själv i svansen.

Det är inte djurplågeri att rida med bett, eller ens med sporrar. OM man gör det rätt. Sitter man och drar, eller det som vissa kallar ''kontakt med bettet'' (till skillnad mot att känna hästen väldigt lätt i tygeln-kontakt) eller bara omedvetet har hård hand, så snuddar det till djurplågeri. Men det gäller ju för hackamore och i princip all träning. En del ''snäll'' NH träning bryter ner hästen psykiskt när det görs på fel sätt, det är ju eg värre än ett bett.
Tänker på kapsoner eller 'muserolan' jag fixat till min häst.. det ligger inte i munnen men kan vara nog så skarpt. Dessutom måste man ju ha på nosgrimma, så det hindrar ju nästan mer än ett bett i munnen, hästen kan t.ex. inte gäspa..
Sen visst ser man rätt ofta dressyrryttare (m.fl.) som rider så gott de kan och ändå rider hästen fel, och hanterar inkonsekvent, men jag vet inte om det blivit bättre utan bett.

IOFS tror jag inte att det är ditt största problem, du behöver bara lära dig att din egen åsikt och magkänsla är viktig. Det som är bra för tränaren kanske inte är bra för dig, och det måste du kunna stå för.

Jag tror inte att du är rädd för att hästen ska bete sig dumt, du är mer rädd att tränaren ska ha en åsikt, för att du rider DIN häst

Jag menar absolut inte att vara elak på något sätt, men när jag läser dina inlägg får jag intrycket av att du är väldigt osäker när det gäller att hantera din häst. Jag har ju aldrig träffat vare sig dig eller hästen utan utgår bara från det jag har läst så det är inte alls omöjligt att jag har heeelt fel :smirk: Men om det intrycket jag får stämmer så tror jag absolut att en tränare som kan peppa upp ditt självförtroende och lära dig MASSOR kan vara helt rätt. Ju mer kunskap du får desto säkrare kommer du bli. Dessutom kommer du veta bättre vad du ska göra i oförutsedda situationer (som den med älgen). Och vet man mer och känner sig säker upplever hästarna en som en säker och bra ledare och litar på en och lyssnar på en bättre! :)
Jag säger inte att just den här tränaren är den du ska träna för, kanske skulle den här killen som du pratade om passa bättre eller kanske någon helt annan. Bara det är någon som får dig att känna dig säker, är tydlig både med vad du ska göra och varför och att det känns som det passar både dig och hästen.
Många saker som NH-tränare gör kan vid första anblicken kännas konstiga och i vissa fall till och med tvärtemot "traditionell" hästhantering, men när man studerar hästar i flock och får förklarat för sig varför man gör så kan det helt plötsligt kännas helt självklart och logiskt. (syftar inte på något speciellt just nu)
Din häst verkar vara väldigt lugn och trevlig :) men om du känner dig minsta osäker vid hantering från marken är det absolut en bra idé att först jobba med detta med en kunnig tränare innan man går vidare upp på hästryggen eftersom ledarskapsproblem, osäkerhet och vad det nu kan vara följer med upp dit!

Har väl inte så mycket med just den här tråden att göra men det hör faktiskt lite till ämnet. Min självkänsla/självförtroende är i bott såpass illa att jag inte har kunnat gå i skolan på 1½år. Det var mycket därför som det "sket sig" med min fjording. För det är inte så lätt att gå runt och vara livrädd för allt som rör sej och t.o.m livrädd för sej själv och sina egna tankar(ja så illa var det ett tag, jag gick inte utanför dörren) och då hantera en häst och vara en bra ledare. Dessutom var fjording ganska tuff, fast dock super snäll och mycket av problemet var väl att han är så smart och såg rakt igenom mej hur rädd jag var för ALLT.
Nu mår jag bättre men långt ifrån bra. Helt bra kommer jag troligtvis aldrig bli men jag kommer förhoppningsvis lära mej att hantera min oro bättre.
Nu är jag såpass bra att jag är trygg i min hem-miljö och även kan vara trygg en bit hemifrån(med rätt personer som sällskap). Jag klarar av att vara hemifrån såpass länge att jag kan ha en lektion för en tränare.
Det var mycket därför jag fick hästen av mina föräldrar, för att jag skulle åka hemifrån och inte stänga in mej nu när vintern kommer. Och även få nått att kämpa för. Och så dök ju Zacke upp så då hade vi även hittat den perfekta hästen. Och på bara dom här 2 månaderna så mår jag mycketmycket bättre! Och det mesta tack vare min gulleplutt:love:

Så där har ni lite bakgrund till mitt otroligt dåliga självförtroende osv.... Därför det är så svårt för mej det här.

Ja hästar är riktiga livräddare;) Jag hör vad du skriver o nu undrar jag: red du idag? För om du känner att du börjar tappa gnistan i er träning o du behöver komma framåt så ser jag det som extra viktigt mot din bakgrund. Att du får göra det innan du tappar o snöar in, förstår du mig?

Nu har jag snart haft min häst i 2 månader
Jag red min häst efter 3 dagar :o
hade honom på prov i 2 veckor + att han var i full distanskondition, van att gå på lösdrift...lite andra omständigheter ;)
men ändå 2 månader?

(har inte läst hela tråden)

Kan det vara så att du pga ditt dåliga självförtroende inte vågar rida din häst enbart för att din sk "nh" tränare inte vill det? Jag är helt övertygad om att du kommer må fasiken så mkt bättre när du väl kommit upp på hästryggen o insett att du verkligen klarar det.

Jag tror på dig!!!

Upp på pållen nu så kommer du må gôr bra efteråt o vara stolt över dig själv:banana::bump:

Hahahahahahaha! :rofl: Vad är det här för SKÄMT? För det måste väl vara ett skämt? Hur kan man låta sin tränare bestämma över om hur och när man ska rida sin häst? Du tränar väl inte för din tränare varje dag? Du kan väl rida på din häst hemma? Herregud! :eek:

Hahahahahahaha! :rofl: Vad är det här för SKÄMT? För det måste väl vara ett skämt? Hur kan man låta sin tränare bestämma över om hur och när man ska rida sin häst? Du tränar väl inte för din tränare varje dag? Du kan väl rida på din häst hemma? Herregud! :eek:

Jag antar att det är ts du svarar.
Dessutom undrar jag om du har läst tråden från början? Vad menar du med att skriva så? Om hon hade kunnat det så hade det inte varit ngn mening med tråden. Ursäkta mig men ibland blir jag trött på alla konstiga svar,
Det är vad jag förstår lite mer komplicerat än så.
Till ts : Hur har det gått? Hoppas att du har kommit en bit på väg.

Kan inte mer än att hålla med! Läs först å svara sedan är en ganska bra strategi:)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 855
Senast: Miiikaela_
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama