Jag = Tigermamma!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Jag = Tigermamma!

Jag hoppas att du skojar. Ingen människa kan väl jobba 17 timmar per dygn varje dag varje vecka vardag som helg. Det går inte. Vad säger ditt fack om det? Är du läkare? Tror inte jag skulle vilja bli opererad av någon som aldrig sover.. :smirk:
Och varför har du haft 40 hästar om du inte ens har tid att sova och ta hand om dina barn?

Du,
fråga Inte_Ung, hon kan säkert tala om för dig hur du ska göra.

Skämt åsido
Jag vill bara skicka lite förstående - jag börjar se en period där jag inte gör alldeles för mycket på jobbet och bara utfodrar både barn o djur de stunder vi träffas - orkar inte göra något kretivt hemma just nu då jobbet kräver massor av den varan.

Jag och gubben jobbar ju skift om varandra så det blir lite mycket o ingenting.

Häromhelgen glömde jag ett kalas - fattade inte ens när syrran ringde och frågade vart vi tagit vägen - det som inte står i min almanacka är det kört för....

Jamtland
Kasta ut dom som vill ha kaffe o kika på bäbis om dom inte har eget tilltugg o gärna mat att frysa in med till er.
Boa på bara, det är er bäbis....

Och idag kom nästa idiotkommentar :smirk: ...

Sitter i bilen med en ytlig bekant då min mobil plingar i jackfickan. Hon tittar på mig med förfäran/fasa/fördömande i blicken och fräser:
"Har du mobilen bredvid BEBISEN?!?!"

Och snäll som man är så biter jag bara ihop och förklarar att jag har med mig mobilen typ en timme i veckan, så det lär inte vara någon fara. Hon bara fnyser... Och jag känner nu i efterhand att jag var alldeles för mesig i förhållande till hur arg jag egentligen är över denna lilla kommentar... Som att jag inte bryr mig om min bebis utan vansköter henne/honom redan innan h*n kommit ut?! Kärring... :devil:

Sen åker vi till BM på kontroll, hon gör alla tester och frågar sedan om jag har några tankar inför förlossningen. Jag konstaterar att jag tänker inte så mycket på förlossningen då det inte är något jag direkt kan påverka och det lär väl gå på något vis. Då tittar hon medlidsamt på mig och undrar om jag förtränger min rädsla?! :eek: Så nu är jag inte tillräckligt rädd heller... Men efter den kommentaren så är jag definitivt nog ARG idag... :devil:

Jenny-som tycker det är skönt att det iaf finns fler "som mig" på buke även om det IRL verkar vara underligt...

JennyK skrev:
Jag hoppas att du skojar. Ingen människa kan väl jobba 17 timmar per dygn varje dag varje vecka vardag som helg. Det går inte. Vad säger ditt fack om det? Är du läkare? Tror inte jag skulle vilja bli opererad av någon som aldrig sover.. :smirk:
Och varför har du haft 40 hästar om du inte ens har tid att sova och ta hand om dina barn?

Då är jag inte människa då? Ska vi stänga sjukhuset och akuten menar du om flera av läkarna blir sjuka? Eller ska de som är kvar jobba mer? Vi har verksamhet dygnet runt och normalt är vi fem-åtta som delar, nu är vi i perioder bara två pga sjukdom och bebisar.

Facket säger ingenting. Fackrepresentanterna jobbar lika mycket själva ibland. Det som kan hända är att landstinget får betala böter för att de bryter mot arbetstidslagen, men det är ytterst sällsynt och även i sådana fall är det billigare än vikarier
:smirk:

Jag har haft ett drömstuteri och fött upp mina drömhästar. Det var det som gav mig energi till att orka allt annat. Men nu efter två barn så förstår jag inte längre hur folk kan få ihop den ekvationen. Jag vet ju massor av kollegor som har både barn och hästar och "läkararbetstider" :crazy: Hur gör dom??

Eller, iofs, när jag tänker efter så vet jag många exempel som har diverse barn- och hästflickor. Fast det var ju inte det jag menade, det löser ju inte MIN barn-brist-tid att någon annan tar hand om mina barn.

Du är överkänslig för att du har hormonstorm och div annat.

Normalt så låter man bara sånt rinna av sig med en axelryckning och en tanke i stil med "det är synd om så små inskränkta och avundsjuka människor som inte har ett eget LIV".

Men nu när du är gravid så tar du plötsligt ÅT dig, tolkar mesta möjliga som kritik och lägger onödig energi på att bli irriterad på det.

Vilket bara triggar provokatörerna ytterligare.

Silverkedjan skrev:
Nu är iofs min arbetstid uppe på 100-120 timmar/v men helt normalt jobbar man kanske 70 på heltid.

Hur GÖR andra med såna här jobb???

Kan det vara meningen att man måste jobba halvtid för att få dagarna att gå ihop med barn? Är systemet konstruerat för att man ska kunna bli förälder? (halvtidsjobb för läkare finns knappt f.ö.)
Man går ner till heltlid :cool:
Jätteskönt att inte längre jobba 80 timmar i veckan, jag jobbade aldrig mer än så. Jag slutade känna dåligt samvete och sa bara nej när dom ville jag skulle jobba mera.

//Amanda som sagt upp sig från ALLA sina jobb och numera bara pluggar(och har häst, och sitter i 4 styrelser, och sketionsaktiv och och och och)

Silverkedjan skrev:
Du är överkänslig för att du har hormonstorm och div annat.

Jo, det har jag nästan anat, för fullt så här "ilsk" är jag (förhoppningsvis :D ) inte i vanliga fall...

Fast jag tror inte jag triggar någon att "reta" mig mer, för jag är INTE trevlig att ha att göra med ens efter att ha blivit lite retad...
:devil:
Jenny

Senast ändrad:

Oj vad jag känner igen kommentarerna... precis samma har jag fått höra... och jag är trött på det... har det upp i halsen bokstavligt talat... får hoppas att alla som vet och kan allt snart får på moppo när jag fått ut bebis... fick oxå höra häromdagen att... "Ja passa på att sov nu för när bebisen kommit så kommer du inte att få sova på 8 år!" :confused: eh varför skulle jag inte??

Oj det var många timmar men jag vet ju hur du menar...har ju varit den som säger hej till den andre föräldern på morgonen för att ses på kvällen dagen efter....det var jobbigt.
Det som funkade bäst var att han gick ned till 75 som man ju får om man har barn,på sin egen tjänst och tog bort var fjärde vecka.Först var tanken kortare dagar men det gick ju inte alls.Sen provade han att plocka bort dagar,det gick inte heller för då åkte han ju till sjukhuset och skulle bara... som Alfons ungefär....
Men var fjärde vecka gick bra.Då höll han sig från sjukhuset...iof höll han då på med annat men det är ju en annan historia.

Kram Åsa

Spontant tänker jag att kan du inte starta en privat mottagning? Akuten (?) måste väl vara den allra sämsta arbetsplatsen vad det gäller möjlighet att påverka sin arbetstid. Och den enda slutsats man kan dra (obs!) är ju att det är jobbet det är fel på, inte att du borde kunna trolla med knäna för att få allt att gå ihop. Det är lite intressant för du har reducerat dina privata tidskrävande omständigheter så långt det bara går men du är fortfarande beredd att låta jobbet rulla på som vanligt. Varför vill du jobba på det sättet? Går det att bibehålla det intressanta i ditt jobb under andra premisser? För jag antar att det inte är pengarna som lockar i första hand när du inte har tid att göra av med dem...
Kanske helt enkelt dags för en rejäl make-over i arbetssituationen??

Det var inte menat som ett påhopp, jag bara har svårt att förstå hur någon kan arbeta dygnet runt och ändå fungera normalt. Jag hade iallafall inte klarat av det. Tycker synd om dej som måste jobba så mycket och hoppas att du kan hitta nåt bättre jobb där du kan få lite mer normala arbetstider, för det verkar ju inte klokt att man ska behöva jobba på det viset. Tjäna pengar lär du ju göra, så du kanske snart kan pensionera dig. ;)

svarar mino Åsa och JennyK:

Jag HAR gjort en makeover... Förut var jag studierektor och handledare också. Nu är jag eg mammaledig och innan det jobbade jag det sista "halvtid" - dvs ca 40H/v.

Situationen nu är som den är för att vi är så underbemannade. Det går ju inte att gå hem med väntrummet fullt :crazy:

Jag håller med om att den enda tiden man kan ta är lediga veckor eller morgnar.

Det svåra är när det inte finns någon annan som kan jobba :crazy:

Men pengar? Vi har ingen övertidsersättning, det är bortförhandlat för länge sedan ;)

Jourerna ger timmar som man bygger upp till berg att ta ut som ledigt.

Så i praktiken jobbar jag en del gratis och en del som sparar en massa fp-dagar till framtiden. (tex när jag inte får dagisplats i tid till bebisen :D )

Men privat röntgen i Karlskoga? Njaaa, knappast läge för det :p I sthlm vet jag däremot många intressanta privata alternativ som konkurrerar just med arbetstiderna.

Okej. Hoppas iallafall att det löser sig för dej! :)

Dorinda skrev:
Jag slutade känna dåligt samvete och sa bara nej när dom ville jag skulle jobba mera.

:crazy:

Bra råd.. Jag som egentligen har blivit jättebra på att säga nej :o

Men det halkar liksom iväg igen i speciellt behjärtansvärda situationer och så märker jag det inte förrän det gått för långt :cool:

Hej jämtland!
Sitter här med en tvåveckors bebis och förstår till fullo kommentarerna jag fick innan om att man inte hinner med något mer. Jag var ungefär lika skeptisk som du är innan hon kom....

De stunder när hon sover och jag är vaken går helt åt till att äta, duscha, gå på toa och kanske få nån liten "ledig" tid till att tex surfa här en stund.
Imorgon kväll har jag kvällsfodring i stallet och har haft ångest för det i flera dagar. Hur ska jag kunna tajma in det med bebbens mat och sovtider? :confused: :eek:

Jag är helt stenad även när jag är vaken och bara grinar för minsta lilla, mjölken sprutar och stackars pappan sköter typ all marktjänst, lagar mat osv.

Att ha tid till annat är inte att tänka på den närmaste tiden har jag kommit fram till. Kanske om ett par månader när hon förhoppningsvis sover lite längre på natten så jag kan få sova lite mer ostört och bli lite piggare dagtid.

Fast i måndags så var jag faktiskt i stallet en timme alldeles själv utan bebis. Helt otroligt! Bebben sussade med sin pappa hemma som tur var.

Angående andra som håller bebben så har ingen utom jag, pappa och min lillasyster hållt henne. Jag lämnar helt enkelt inte över henne och ingen har frågat, fast svärmor är nog rätt sugen.....

Det är inte det att jag inte TROR på folk när dom säger att det är jobbigt, det jag retar mig på är att folk antar att jag inte FÖRSTÅR att det blir jobbigt. Fattar väl jag också att "all" tid kommer att gå åt till bebis, men precis som du skrev,
De stunder när hon sover och jag är vaken går helt åt till att äta, duscha, gå på toa och kanske få nån liten "ledig" tid till att tex surfa här en stund.

så förväntar jag mig att hinna göra det jag också. Jag har ju en sambo, och att vi båda skulle vara så upptagna med bebis att vi inte hinner något annat verkar för mig ytterst osannolikt. Men även om det skulle BLI så så VARFör måste folk ta ut det i förskott?!

Samma visa har det ju varit under graviditeten:
"Har du börjat må illa än?" frågade folk nästan förhoppningsfullt i början, när dom fick ett nekande svar så kom det med en gång ett "Ja, vänta du bara, du kommer att spy i nio månader..." (Lååångnäsa på er! Har inte spytt en enda gång! :bow: )

"Börjar det bli tungt", har jag hört på sistone, och då jag säger nej så blir folk nästan sura. (Att jag var tung redan från början och därför är "van" vid vikten behöver jag väl inte tala om för dom?! :angel: )

"Har du mycket halsbränna? Nähänä, men lugn du bara, det kommer!"

Jeny, som fortfarande har en hel del aggressioner kvar mot folk. Börjar nästan grina när jag tänker på "alla" osm kommer att komma på besök... Tror jag helt enkelt struntar i att berätta för någon utanför familjen när det är dags. Fy faan, bebis kan få stanna där inne!

Jamtland, jag håller med dig i ALLT du skriver!!! :)

Jag är också förundrad över hur alla kan komma med dessa uppmuntrande (???) kommentarer om att allt kommer bli så förändrat osv. När jag skickade ut mail om byte om mailadress fick jag en hop "Lycka-till-mail" men ett var rena hotet "Se till att vila ut nu för det är totalt kört efteråt och det kommer bli sååå jobbigt och allt är sååå enländigt", typ. Om det nu vore så himla svårt att få tiden att räcka till, hur kommer det då sig att folk hinner med att maila, surfa, ha häst, skaffar fler barn osv osv osv? Och vad är överhuvudtaget syftet med kommentarerna? Att få en att få dåligt samvete för att man trots allt har svårt att ta det så lugnt som man kanske "borde"?

Och graviditeten - piece of cake! Det MÅSTE inte bli ett helvete även om vissa säkert har det jobbigt - varför måste alla förutsätta det värsta hela tiden "hur måååår du"?

Vill förresten dock göra en liten ändring i mitt inlägg ovan - jag håller inte med dig Jamtland om att jag inte vill ha besök osv i början, för det har jag inga besvär med (än - vi får väl se hur man reagerar när bebisen väl är ute).

ulda skrev:
"hur måååår du"?

Eller favorithatuttalandena:

"Hur mår magen" (Jodå, den sitter kvar som du ser! :smirk: )
"Har du inte ÅÅÅÅÅKT än" (nej men vad fan ser det UT som?!?!?! :devil: )

Ska vi inte sluta en pakt och bestämma oss för att BARA säga positiva saker till de blivande mammor vi möter hädanefter? :banana:

Jenny

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 338
Senast: monster1
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 774
Senast: Jahaja
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 432
Senast: Kaching
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat