Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Något jag har märkt är att många ensambarn får starkare relationer med bästa vänner, släktingar etc än de med syskon. De allra flesta har nog en vilja att "binda" sig men blodsband är inte en nödvändighet.
Men hur skämmer man bort en person för att inte skapa egoism och självcentrering? Människor som anser att de är och bör vara centrum i universum är ju helt odrägliga.
Apropå bortskämda barn, så är ju inte ensambarn de enda som blir bortskämda. Jag vet flera syskonskaror som är rejält bortskämda allesammans. Det har ju inte med antalet barn i familjen att göra, utan hur föräldrarna är.
För inte hör man någonsin ett ensambarn hojta om att man måste skaffa fler barn pga bortskämdhetsfaktorn, eller?
Åh, jag tror nog att många ser sina syskon som konkurrenter. Varför skulle det annars så ofta bli sånt rabalder om arv etc när föräldrar dör?
Det finns många föräldrar som behandlar sina barn väldigt olika och därmed skapar orättvisor och avundsjuka bland barnen. Inget ovanligt alls.
Jag har valt att skaffa syskon till min första son. Dels för hans skull, då jag vill att han ska ha syskon att leka men, men också för min/vårans skull. Jag vill ha fler barn än ett. Älskar barn, och kan redan nu undra hur vårat tredje barn kommer bli. Som inte ens är påtänkt ännu
Har en släkting som är ensambarn. Han träffade en kvinna ganska sent i livet. Som också är ensambarn. De fick ett barn väldigt sent i livet, så inga syskon där inte. Alltså har det barnet inga syskon, inga mostrar/fastrar eller kusiner. Lite, tomt.
Kan bara hålla med. När min lillebror dog år 2000 så kände jag mig grymt ensam, även om vi inte var direkt supernära så kändes det ju att nåt fattades. 2006 fick jag en lillasyster och det känns underbart
Jag är inte ensam längre.
Jag skulle vilja ha två barn, kanske allra helst tvillingar, men sånt går ju inte att önska sig
kl
Klart du inte ska känna dig "tvungen" bara för att folk aldrig kan lära sig att inte lägga sig i.
Om jag känner dig rätt Jea så kommer din dotter att bli en underbar person oavsett om hon har syskon eller inte.
Själv umgås jag dagligen med två personer som båda är ensambarn, och jag tror inte jag vet några som är mer ödmjuka och givmilda som dom.
Pussa lill-flisan från vansinnet!
Det är klart det inte är upp till dig om du vill ha fler barn... Det ska väl alla andra göra? Självklart du ska bestämma själv. NÄe det viktigaste man kan ge ett barn är kärlek och respekt. Ett syskon kommer mycket långt efter det. Vem har sagt att det är bättre att ha syskon?
Något jag har märkt är att många ensambarn får starkare relationer med bästa vänner, släktingar etc än de med syskon. De allra flesta har nog en vilja att "binda" sig men blodsband är inte en nödvändighet.
Min man växte upp som ensambarn, kan man säga, trots äldre syskon. Han vägrar skaffa bara ett barn (åtminstone säger han så i nuläget, när han är barnlös... ), han saknar själv syskon oerhört.
Jag vet inte om någon som har syskon uppfattar det som konkurrens. Snarare trevligt sällskap och familjeliv är inte alltid lätt, och då är det bra att ha en axel att gråta ut mot som förstår. Jag har aldrig känt någon avundsjuka gentemot ensambarn.
Ha det där känner man igen
Så stå på dig: Kanske du en dag vill ha ett barn till eller kanske du inte vill det. Men det är du och din kille/man som avgör!