Jag blir så arg!

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

TheRocker

Satt nu på morgonen och läste en bekants blogg, som fick barn för två månader sedan!
Läste då en kommentar som hon fått av en tjej där det stod att "hon skulle nog inte göra en abort om det inte visade sig att det var något fel på barnet eller om det blev missfall, för nu har hon och hennes kille löst allting."

Gick in på hennes blogg och läste lite, och den här tjejen skulle jag bara vela...ja. Usch!

Började läsa ett inlägg där hon hade skrivit att hon inte ville tänka på att hon var gravid, för hon mådde så himla dåligt då. Hon ville inte att pappan skulle få full vårdnad om barnet och att hon själv inte pallade att ta hand om en unge själv. Därför ville hon göra en abort.
I samma inlägg skrev hon att hon var in på systemet för första gången och handlade själv.

I det inlägget hade en person kommenterat att hon är ju dum i huvudet om hon dricker och är gravid. (Vilket är så jävla rätt)
Hon svarade då med att: Det är inte ditt problem din jävla fjortis, jag skulle aldrig dricka om jag skulle behålla barnet.

Där har hon alltså bestämt sig för att inte behålla barnet.

Dagen efter har hon lagt upp bilder på sig själv, när hon dricker.
Och sedan skriver hon att hon har valt att behålla barnet.

Jag blev så himla upprörd när jag läste denna tjejens blogg.
Hon är i v.17, hur sjutton tänker man då när man dricker, även fast man har valt att inte behålla barnet?

Jag vet att man Inte ska lägga sig i hur andra gör, men jag kan inte låta bli att koka av ilska p.g.a henne!

Sv: Jag blir så arg!

Fast för barnets skull är det ju iofs farligare att dricka de första veckorna, än att dricka i v 17. Tycker mest det låter som en väldigt tuff graviditet, och en jobbig situation för tjejen, som inte verkar ha det stöd från omgivningen (särskilt den blivande pappan) som hon skulle behöva.

Tycker inte heller att det låter som att alkoholen är problemet. Däremot en massa annat.

Jag handlade också på Systembolaget som gravid och med lite tur hade man kunnat komma åt att ta foton vid de tillfällen då jag smuttade på något extra gott vin.

För övrigt verkar den här troligen väldigt utsatta tjejen och jag inte ha så mycket gemensamt.

Kan man ens få göra abort i eller efter vecka 17, för övrigt?

Givetvis ska man inte dricka mycket när man är gravid, men jag kan också tycka att detta med det totala alkoholförbudet för mammor (blivande och nuvarande) i Sverige i mycket bygger på känslor och inte på fakta.

Alkoholskador på barn är inget att leka med, men de barnen har i allmänhet mammor som druckit mycket och ofta under graviditeten, med andra ord är alkoholister. Och fosterskador är väl bara en av många anledningar till varför det ofta blir sorgligt när alkoholiserade kvinnor får barn. Mig veterligen finns inga kontrollerade studier av hur lite alkohol som kan orsaka fosterskador, och därför sätter man nolltolerans, för säkerhets skull.

Samma sak detta med att man inte får dricka när man ammar - det enda skälet till det, som jag förstått det, är att om man är dyngrak så är det inte lämpligt att hantera spädbarn. Men för bröstmjölken är det ingen fara, eftersom det inte blir mer än några promille alkohol i den ens om mamman är plakat.

Samma sak detta med att man inte får dricka när man ammar - det enda skälet till det, som jag förstått det, är att om man är dyngrak så är det inte lämpligt att hantera spädbarn. Men för bröstmjölken är det ingen fara, eftersom det inte blir mer än några promille alkohol i den ens om mamman är plakat.

Men där har ju socialstyrelsen ändrat sina rekommendationer. :)

Ja, men många som jobbar på BVC har inte hängt med i den utvecklingen. Jag har en bekant som fick barn så sent som i somras, och de har fått höra att iom de nya riktlinjerna så kan de visserligen inte förbjuda mamman att dricka ett glas vin, men att de ändå bestämt avrådde pga risken att hon då skulle tappa barnet i fyllan och villan.

Dessutom tycker jag att man kanske borde vara noggrannare med att påpeka att det enbart är pga risken att man tappar barnet pga berusning som man inte ska dricka när man ammar, för bröstmjölken spelar det ingen roll.

Många har ju dessutom total alkoholfobi när det gäller framförallt mammor, minns en upprörd tråd för några år sen här på Buke, när många med bestämdhet menade att som förälder kan man inte dricka så länge barnen bor hemma, ifall de skulle bli plötsligt sjuka och man skulle vara tvungen att köra dem till sjukhuset.

Jag vet inte hur de har ändrat sig men jag hoppas att det är till det mindre hysteriska. Givetvis ska man inte vara full när man ammar med att bebisen skulle bli "full" är ju löjligt eftersom mjölken som sagt får promillehalt av alkohol.

Jag har haft ordentliga diskussioner med min sambo om detta som inte verkade inse skillnaden på procent och promille...

Vi är ju lite hysteriska i Sverige, så är det ju bara. När min mamma var gravid med mig så jobbade hon med fransmän på en restaurang och i deras värld var det tvärt om nyttigt med lite rött vin då och då...

Fast för barnets skull är det ju iofs farligare att dricka de första veckorna,

ja har hört tvärtom ja.
att de första 12 veckorna lever fostret på nån typ av gulsäck, innan den på allvar börjar ta näring av mamman.
jag har druckit under hela min graviditet. inga mängder, men en öl, utdraget på 4 timmar, en halvliters 2,25-cider, en 33 cl av samma sort, ett glas vitt till lördagsmiddan. smuttat på whiskey, baileys och andra "starka" saker.

det har varit mest för det sociala, det är inte så skoj att som vuxen sitta och dricka cola light när alla andra dricker öl och cider. och hur många alkofria öl jag fått i mig ska vi nog inte ens börja räkna efter! :angel:

men att dricka sig full (som jag tolkade TS) även om man bestämt sig för att behålla barnet är total brist på respekt för det liv man bär på. även om det ännu inte är en människa, så är det ändå ett liv och det ska respekteras.
av exakt samma anledning tycker jag att det är helt förkastligt att röka när man är gravid. vidrigt och otroligt orespektfullt!

kpist:
vad säger dom nu då?
nolltolerans under amning åxå?

Nope nolltolerans mot alkohol vid amning är bortplockat, däremot forts vissa barnmorskor att förslå helnyktert.

Inte för att bebisen kan bli full av mjölken utan för att man ändrar sitt beteende med en del alkohol i blodet, man bli mindre uppmärksam m.m..

Då skulle inte jag få ha barn - jag har inte körkort. :p

Jag var på bvc förra veckan och då fick jag ist en broschyr med temat "tänk på i vilket sällskap du berusar dig. så vissa är iaf uppdaterade. :)
Jag tycker det är självklart att inte dricka mig packad samtidigt som jag har ansvar för mina barn, oavsett om jag ammar eller inte, men det stor skillnad på att dricka och att supa sig full.

Cilla: Nix, det är det gamla. Det nya är att man får dricka, eftersom promillehalten är lika hög i bröstmjölken som i blodet.

Fast för barnets skull är det ju iofs farligare att dricka de första veckorna, än att dricka i v 17. Tycker mest det låter som en väldigt tuff graviditet, och en jobbig situation för tjejen, som inte verkar ha det stöd från omgivningen (särskilt den blivande pappan) som hon skulle behöva.

Tvärt om är det, det är först efter 12 veckan som moderkaka och navelsträng är utvecklat och barnet börjar få sin näring av mamman, och då även får i sig den alkohol hon har i kroppen.

Början av graviditeten är ju oxå känslig, mkt som ska hända och grunden för allt utveckas men då är man igentligen inte speciellt viktig för embryot utan man bara bär runt på det.

Jag tror faktiskt det är mycket annat som är problem och jobbigt för den här tjejen än att hon druckigt alkohol. Och jag hoppas de snappar upp det på MVC och ger henne det stöd hon behöver.

ja har hört tvärtom ja.
att de första 12 veckorna lever fostret på nån typ av gulsäck, innan den på allvar börjar ta näring av mamman.
jag har druckit under hela min graviditet. inga mängder, men en öl, utdraget på 4 timmar, en halvliters 2,25-cider, en 33 cl av samma sort, ett glas vitt till lördagsmiddan. smuttat på whiskey, baileys och andra "starka" saker.

det har varit mest för det sociala, det är inte så skoj att som vuxen sitta och dricka cola light när alla andra dricker öl och cider. och hur många alkofria öl jag fått i mig ska vi nog inte ens börja räkna efter! :angel:

men att dricka sig full (som jag tolkade TS) även om man bestämt sig för att behålla barnet är total brist på respekt för det liv man bär på. även om det ännu inte är en människa, så är det ändå ett liv och det ska respekteras.
av exakt samma anledning tycker jag att det är helt förkastligt att röka när man är gravid. vidrigt och otroligt orespektfullt!

kpist:
vad säger dom nu då?
nolltolerans under amning åxå?

Nej, det är under de första tolv veckorna som embryot är känsligast för alkohol (och annan påverkan), eftersom alkohol kan leda till missbildningar, och det är under de första tolv veckorna som alla organ bildas. Sedan blir de bara större, men v 12 finns allting på plats. Så har jag förstått det i alla fall. Det är svårt att få korrekt information tycker jag, eftersom rekommendationerna är totalförbud hela tiden, och det är väldigt svårt att få fram fakta om hur farligt alkohol egentligen är i de olika skedena.

Jag dricker inte alls, någon enstaka lättöl kanske, men efter v 12 så hade jag faktiskt tänkt unna mig folköl och några klunkar vin vid tillfälle. Vi dricker normalt alkohol ganska ofta, mycket sällan så att man blir berusad, men några glas vin eller folköl till maten, en öl eller en svag drink när man kommer hem sent från ridningen och är trött och törstig, eller en liten whisky innan man ska gå och lägga sig. Så jag saknar möjligen att dricka sånt väldigt mycket, den mesta alkoholfria ölen smakar apa, och jag håller på att längta ihjäl mig efter ett trevligt glas vin.

Det är som du skriver något extremt laddat med detta med mödrar (snarare än föräldrar, konstigt nog :angel:) och alkohol. Man vet ju om "dricka" i ens eget fall brukar betyda "bli så plakat att man tappar barn i stengolvet och deckar på soffan och inte hör när de gråter och har astma" eller inte.

I mitt fall inte, och av allt att döma även i ditt.

Promillehalten i mjölken är lägre än i blodet, så du får supa dig långt bortom medvetslöshetens gräns för att alkoholen ska påverka barnet under amningen.

Jag tillät mig efter graviditetens första tid motsvarande ett glas vin i veckan, om något som serverades var så gott att jag verkligen ville ha det (ungefär samma policy som jag just nu har för sötsaker, fast av andra skäl). Vinet kunde alltså bytas ut mot tex konjak. Jag fick inte samla flera veckors glas till ett tillfälle, utan avstod jag en vecka var det tillfället förbi.

Den svenska barnmorskan blev smått hysterisk när jag berättade om detta, en släkting i Spanien som råkar vara barnmorska tyckte att jag var väldigt snål mot mig själv. Egentligen tror jag inte att var och varannan spansk unge föds med alkoholskador.

Min kompis som är gravid nu, har avråtts från kaffe av sin barnmorska!

Det verkar som att allt som är farligt i stora mängder får totalförbud, man tycks ha noll tilltro till mödrars förmåga till omdöme eller måttlighet.

Kaffe är, som jag förstått det, dåligt för fostret om man dricker det i stora mängder, uppåt en liter om dagen och mer. Ett par koppar om dagen är fullkomligt riskfritt.

Sen kommer alla de där rekommendationerna gärna med ett av rörelse och harm darrande pekfinger: Visst, man vet inte att det är farligt, men vill DU chansa med DITT barn? Vad är du för en mor egentligen som inte kan avstå (från alkohol, kaffe, sushi, ridning, eller vad det nu är) ens under graviditeten? :eek::mad:

Kaffe är, som jag förstått det, dåligt för fostret om man dricker det i stora mängder, uppåt en liter om dagen och mer. Ett par koppar om dagen är fullkomligt riskfritt.

Tror SLV säger max 3 koppar kaffe/dag om man är gravid.

Hittade det här på nätet:
Varför får en del barn inga skador, trots att de utsatts för alkohol under fostertiden?
Det finns många orsaker till varför en del barn klarar sig utan skador, men inte andra. Det beror bland annat på hur mycket mamman druckit, när under graviditeten hon druckit och på vilket sätt – små mängder kontinuerligt eller stora mängder vid enstaka tillfällen. Det beror också på fostrets allmäntillstånd och nedärvda förmåga att stå emot gifter, liksom på moderns hälsa och välbefinnande. Det har även betydelse om fostret utsätts för andra påfrestningar som näringsbrist, miljögifter, rökning, mediciner, narkotika etcetera.

Finns det någon nedre gräns för vilken mängd alkohol man kan dricka utan risk, när man väntar barn?
Nej. Alkohol är en av de droger som är mest skadliga för fostret och någon nedre gräns finns inte. Daglig konsumtion av alkohol motsvarande två glas vin kan vara tillräckligt för att ge skador. Fostret kan också ta skada av enstaka ”lördagsfyllor” men riskerna under sådana omständigheter är mycket små och ska sättas i relation till andra risker fostret utsätts för. Det krävs stora mängder alkohol för att ge svåra fysiska missbildningar och grav utvecklingsstörning hos barnet.

Är risken för skador större under den första delen av graviditeten?
Fostret/barnet kan skadas av alkohol när som helst under graviditeten, från de första veckorna och fram till födelsen. Skadorna kan dock bli olika beroende på när de uppstått. Fysiska missbildningar uppstår till exempel oftast tidigt i graviditeten, medan skador som påverkar begåvning och andra hjärnfunktioner uppstår senare.

Källa: www.fasforeningen.nu

ja har hört tvärtom ja.

Öh, nej.

Innan implantationen, dvs de allra första veckorna innan man ens vet att man är gravid, har fostret ingen förbindelse med mammans blodomlopp. Sen fastnar det i livmoderslemhinnan och en moderkaka börjar bildas. Från och med implantationen får fostret näring från mamman.

hmmmmm..... detta måste jag fråha min BM m i morgon, hon kanske har svaret på hur det är och inte.

Jag har oxå hört som Cilla. Därför gör det inget om man råkar dricka innan man fått veta att man är gravid för embryot påverkas inte.

Ja, men det finns ju en tid mellan det att man fått veta att man är gravid (normalt vecka fyra-fem), och vecka 13 då första trimestern är förbi.

Det är sant att embryot inte påverkas innan det har fäst i livmoderslemhinnan, men det gör det ju i slutet av vecka fyra. Sen sitter det ihop med moderns kropp fram till förlossningen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 363
Senast: Enya
·
Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 838
Senast: Milosari
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar