Jag blir galen på mina inhysta

charmant

Trådstartare
Snart vet jag inte längre vad jag ska ta mig till...jag har ett litet stall med 5 boxar varav jag hyr ut 3 stycken.Detta är för att det ska fungera med in/utsläpp fodringar mm då jag ej bor på gården där stallet ligger(än)

jag har satt upp tydlige regler,vi har skriva kontrakt osv...ändå så är det f-n alltid nåt.
Jag kan verkligen inte åka ut till mitt stall en enda dag och bara ta hand om mina hästar och sen åka hem utan att det ska tjetas om både det ena och det andra.
Tex:
*gnäll på vilken hage hästarna går i(det är för långt dit,ca 300 meter)
*sadelhängaren man kan använda när man smörjer sitter på fel plats
* hästarna fryser minsann ihjäl om stalldörrarna är öppna på natten.
*garderober som ska lagas!! för att vederbörnade har hängt tunga blöta täcken på dörrarna så dom släppt/blivit snea)det finns andra ställen att hänga täckena på.
*fel vattenbaljor i hagarna(jag har såna stora blå tunnor och dom minsann kan hästarna välta omkull och göra sig illa på osv)
*tidena jag satt upp för senaste in/ut släpp är totalt fel (ut senast 08:30-9:00 och nattning tidigast 20:00
*Alal släpper saker där dom står och skiter i att städa utefter det schemat jag satt upp och som alla gick med på ett möte(sadelkammare,foderutrymme och toa 1 ggr i månaden var)

Är det verkligen så här "hemskt"att ha inhysta??Varför kan inte folk bara ta seden dit dom komemr.Dom vet ju vad som gällde när dom skrev på kontrakten osv.....

Det är ju absolut trevlig med ridsällskap och hjälp med in/utsläpp osv men jag vet snart inte om det är värt allt annat....

Vimsigt och snurrigt skrivet men jag är så frustrerad??

Sv: Jag blir galen på mina inhysta

ja det är ju en bit att gå till hagen.. 5 vändor á 600 m är ju 3 km.. jag skulle faktiskt också ha klagat på det..

sadelhängarna, hmm ja dom får väl lämna förslag på vart dom ska sitta till dig och du får godkänna så får DOM flytta på dem..

säg till dem att sätta på extra täcken på hästarna eller flytta om det inte duger.. dock gillar inte jag heller vidöppna stalldörrar när det är minusgrader nattetid..

inhysningarna ska själv ansvar för sina garderober och hängare, förstörs något ska DOM laga det..

vill dom ha andra vattenbaljor så får dom kolla upp priserna och lägga ihop varsin del av priset..

ut tiderna är helt OK, svårt med in-tiden om nån kommer dit, rider och sen gärna vill lämna hästen inne när klockan är 19:20

är det uppsatt exakt vem som ska städa en exakt dag? eller är det bara "vecka 44, lisa:toa, Anna:sadelkammaren, Stina:foderkammaren" se då till att senast söndag kl 12:00 ska det vara gjort, annars gör du det och sätter upp 100 kr extra på hyran för den som inte gjort sin del..

ordentliga kontrakt löser allt.. vill dom inte skriva på att dom ska städa toan en gång i månaden så javisst, goodbye.. eller så får de höjd hyra..

Snart vet jag inte längre vad jag ska ta mig till...jag har ett litet stall med 5 boxar varav jag hyr ut 3 stycken.Detta är för att det ska fungera med in/utsläpp fodringar mm då jag ej bor på gården där stallet ligger(än)

jag har satt upp tydlige regler,vi har skriva kontrakt osv...ändå så är det f-n alltid nåt.
Jag kan verkligen inte åka ut till mitt stall en enda dag och bara ta hand om mina hästar och sen åka hem utan att det ska tjetas om både det ena och det andra.
Tex:
*gnäll på vilken hage hästarna går i(det är för långt dit,ca 300 meter)
*sadelhängaren man kan använda när man smörjer sitter på fel plats
* hästarna fryser minsann ihjäl om stalldörrarna är öppna på natten.
*garderober som ska lagas!! för att vederbörnade har hängt tunga blöta täcken på dörrarna så dom släppt/blivit snea)det finns andra ställen att hänga täckena på.
*fel vattenbaljor i hagarna(jag har såna stora blå tunnor och dom minsann kan hästarna välta omkull och göra sig illa på osv)
*tidena jag satt upp för senaste in/ut släpp är totalt fel (ut senast 08:30-9:00 och nattning tidigast 20:00
*Alal släpper saker där dom står och skiter i att städa utefter det schemat jag satt upp och som alla gick med på ett möte(sadelkammare,foderutrymme och toa 1 ggr i månaden var)

Är det verkligen så här "hemskt"att ha inhysta??Varför kan inte folk bara ta seden dit dom komemr.Dom vet ju vad som gällde när dom skrev på kontrakten osv.....

Det är ju absolut trevlig med ridsällskap och hjälp med in/utsläpp osv men jag vet snart inte om det är värt allt annat....

Vimsigt och snurrigt skrivet men jag är så frustrerad??

Hej
Jag tycker det finns ett sätt att sammanfatta detta med hyresgäster efter att ha bedrivit inackorderingsverksamhet i 10 år, jag har träffat på väldigt många olika människotyper och jag har själv agerat på olika sätt i olika situationer för att försöka tillgodose olika personer och hästars behov men med varierande resultat och ofta blev det inte det resultat jag väntat mig. För en tid sedan kom jag fram till följande:
Jag bestämde mig för på vilken nivå mitt stall skulle vara, dvs jag vill t ex fortsätta driva det kollektivt då jag inte har varken tid eller lust att jobba med verksamheten på heltid, jag har investerat i det jag tycker behövs för att tillfredsställa hyresgästerna och hästarnas behov (vilket är ganska mycket pengar och arbete nedlagt i detta). Jag har sett över säkerheten i både stall, hagar mm för hästarna och självklart även för människorna, jag har ett juridiskt korrekt (väldigt tydligt och detaljerat) kontrakt och bedriver verksamheten som företag.

Sedan har jag helt enkelt vågat mig på att säga upp de personer som det inte fungerat bra med och stått med stallet tomt tills dess att RÄTT TYP AV HYRESGÄSTER dykt upp! Jag tycker detta är grunden för att en sådan här verksamhet kan fungera. Visst, det är jättejobbigt att stå med boxarna tomma och inte få in tillräckligt med pengar ekonomiskt men vårt stall ligger bra till "på kartan" så jag har nog känt att kunderna finns men det gäller att hitta rätt och att det fick ta den tid det skulle ta.

Nu, ett par månader senare, är staller åter fullt med hyresgäster och hästar och det fungerar verkligen toppen och jag är glad att jag gjorde detta val och hade is i magen och tackade nej till dem som jag kände inte skulle passa här i längden. Många hyresgäster klagar generellt på saker i stallet för att de kanske är irriterade rent allmänt i vardagen, dessa hyresgäster är jobbiga så tillvida att det inte spelar någon roll vad man gör, de kommer ändå att hitta nya saker att klaga på! Men man ska uppmärksamma alla klagomål för det kanske ligger något i det de säger, fundera en extra gång på om han/hon kan ha något bra att komma med i dessa klagomål,kanske är det något som faktiskt är lite för jobbigt eller har för hög säkerhetsrisk för att det ska fungera utan folks åsikter?....

Fundera på vad du tycker är viktigt i ett stall, vad ska finnas, vilka bekvämligheter och praktiska lösningar har du? Framförallt: vem är din kund? En som rider i skogen, en som tävlar, en som inte rider alls, en som är 12 år eller en som är 50 år?
Fundera och sortera bland detta, fundera på vilka åldersgrupper/inriktningar på folk som du tror passar ihop och som kan ha glädje och nytta av varandra och som tycker att det du har att erbjuda är bra helt enkelt- det är dessa hyresgäster du ska ha i ditt stall!! Självklart måste du själv också trivas med dessa då det är du som har stallet!
Detta med att sortera ut hyresgäster är lättare när man har lite erfarenhet med sig och har träffat olika typer av människor och stött på mycket problem men detta är i alla fall mitt tips, det har fungerat och jag kommer aldrig mer att ta in nya hyresgäster bara för att fylla platserna, det ska stämma och det är inte värt den energi det tar från mig när det inte fungerar. Jag var nära att ge upp innan jag tog detta beslut men nu är jag glad att jag inte gjorde det, dels för att jag får en massa bra stallkompisar att rida och träna/tävla med och dels för att de "hjälper" mig att sköta stallet då de är väldigt skötsamma och noggranna, precis som JAG vill ha det och de verkar alla väldigt nöjda själva! Visst händer det att man väljer "fel" ibland och den snälla, trevliga och ordningssamma personen visar sig vara tvärtemot men då är det bara att säga upp och gå vidare med någon annan som uppskattar det man har att erbjuda. Ett tips är att ha en prövotid på 6 mån-1 år där du skriver i kontraktet att du har rätt att säga upp med kort varsel så blir det inte så bökigt med uppsägningstider om det visar sig inte fungera bra med någon.
Håll ut, fundera, planera noggrant och Lycka till!:bump:

Du är inte ensam...det ÄR otroligt svårt att hitta folk som respekterar skrivna regler och kontrakt! Jag känner mig som en tjatig morsa i mitt eget stall! Vi har schema på vissa saker numera eftersom ingen på egen hand klarade av att ta ansvar för att saker blev gjorda, personligen tycker jag att det är trist att behöva sätta upp schema för precis allt. Självklara saker som att hålla rent i hagen, hålla gödselstacken framkomlig, fylla på vatten i hagarna, hålla boxarna rena ( krubbor, vattenkoppar etc ).

När vi väl har schema så får man ÄNDÅ påminna så att det blir gjort...Jag blir förvånad och överlycklig när någon någon enda gång på eget initiativ tar och sopar ur i sadelkammaren eller tar bort lite spindelväv.

Personligen så har jag bestämt hur jag vill att det ska vara i mitt eget stall, jag skriver kontrakten, regler och vid alltför många påminnelser och strul så säger jag upp hyresgästen. Jag är trött på slarviga och nonchalanta människor, latmaskar och skitsnackare. Tror att dessa bekymmer är särskilt stora i de små stallen där man kommer nära varandra och där man som stallägare känner att folk är inne och kränker ens hem genom att slarva med regler.
Man ska absolut ta sig en funderare om det är värt pengarna och besväret. Visst finns det guldkorn bland hyresgäster men att HITTA dem!

Vi har bara haft bra inhysningar. Dom som det inte har funkat med har fått flytta ganska omg. Det är MITT stall så det är bara att aceptera våra regler eller flytta. Vi kan inte ha stom som spränger trådar och går till hingsten hela tiden. mm mm mm

Exakt så ser jag på det hela. Många gånger handlar det ju även om säkerheten i stallet.

Ska försöka svara på dina frågor...

ja det är ju en bit att gå till hagen.. 5 vändor á 600 m är ju 3 km.. jag skulle faktiskt också ha klagat på det.. Nu är det så att detta är den absolut bästa hagen och jag sparar på mina vinterhagar tills vintern kommer annars blir det bara mojja i dom...sen tar vi hästarna 2 och 2 så det blir inte så långt

sadelhängarna, hmm ja dom får väl lämna förslag på vart dom ska sitta till dig och du får godkänna så får DOM flytta på dem..Nja...det känns som om det är mitt stall=jag som bestämmer vart sakerna ska vara och så.

säg till dem att sätta på extra täcken på hästarna eller flytta om det inte duger.. dock gillar inte jag heller vidöppna stalldörrar när det är minusgrader nattetid..Våra dörrar är placerade så att det inte blåser/drar på någon häst och då vi har hosthästar i stallet är luften mkt viktig.

inhysningarna ska själv ansvar för sina garderober och hängare, förstörs något ska DOM laga det.. det håller jag med om till fullo

vill dom ha andra vattenbaljor så får dom kolla upp priserna och lägga ihop varsin del av priset..precis

ut tiderna är helt OK, svårt med in-tiden om nån kommer dit, rider och sen gärna vill lämna hästen inne när klockan är 19:20...nja in och in...utan nattning(mat och släcka alltså) tidigast 20:00.vill man får man ta in sin häst fyra om det är så...

är det uppsatt exakt vem som ska städa en exakt dag? eller är det bara "vecka 44, lisa:toa, Anna:sadelkammaren, Stina:foderkammaren" se då till att senast söndag kl 12:00 ska det vara gjort, annars gör du det och sätter upp 100 kr extra på hyran för den som inte gjort sin del..det är uppsatt vecka för vecka och senast söndag kv'll ska det vara gjort...

ordentliga kontrakt löser allt.. vill dom inte skriva på att dom ska städa toan en gång i månaden så javisst, goodbye.. eller så får de höjd hyra..
Låter väl som en toppen ide..

Oj,vu vart det lite konstigt när jag svarade dig men jag hoppas att ni ser vem som skrivit vad...ber om ursäkt..

Tack så mkt för ditt braiga svar:)Jag har bara haft stallet öppet ca 1 år så jag förstår mkt väl nu att det är mkt erfarenhet som spelar in,man lär sig väl med tiden kan jag tro.
Men det är mkt trisst när det står i kontrakt,man har sagt till,visat osv och så fort deras häst står med hovarna innanför dörren så ska dom ha ändringar hit och ändringar dit osv...men men bit i hio elelr bryt i hop heter det visst;)

Där tog du orden ut munnen på mig...det är detta eviga påminnande,tjatande utan att vara otrevlig förståss men många bäckar små...

Ska väl tillägga att jag vill ah ett rent och fint stall men jag är absolut inte över pedant på nåt sätt men jag tycker inte det är kul att komma och se massa saker på golvena,kaffekoppar stående på stallplan,täcken hängande över varenda boxkant,fodertunnor med lockena öppna osvo sv...

UTAN ORDNING OCH REDA,VAR SAK PÅ SIN PLATS:)

jag själv skulle inte klara av inhyrningar pga att jag vet hur lätt det blir tjafs och bråk, trots klara regler.
I mitt stall så står det bara mina 6 hästar och en kompis häst, och de som rider där är medryttare till de olika hästarna. Och just nu håller dessa på att driva mig till vansinne och det också pga att de inte vill (eller snarare glömmer) följa de ordningsregler som finns.
Vi har ett anslag i stallet med de regler som finns, visst har folk läst det, men pga att den lappen har suttit uppe länge så läser folk den inte om och om igen, och så "glömmer" man bort det.
Just nu får jag flera gånger i veckan, sätta upp nya lappar om saker dom måste skärpa till sig om, och risken är att man inte tar åt sig när det är för många lappar. Själv tycker jag inte om en massa lappar, men det är bästa sättet om man inte vill glömma att säga till nån, så slipper man höra att det visste inte jag.

Vi har en medryttare i stallet som lyckades med konststycket att släppa in ena shettis i SAMMA box som en av de andra inhyrda c-ponnyerna. Hon hade åkt från stallet UTAN att se att hans box var tom och öppen plus att det då stod två hästar i en box.

Jag tackar min lyckliga stjärna att ponnystoet vars box han hamnade i inte sparkade honom sönder och samman...

Jag vart ju VANSINNIG och frågade vederbörande hur ngt sådant är möjligt men hon hade ingen förklaring:(
Hur ska man reagera på sånt? Det finns liksom inte på kartan att man gör en sån blunder!

Så jag förstår din irritation på olika medryttare. ( Glömmer de huvudet hemma på kudden när de vaknar tro? )

Vi har ett anslag i stallet med de regler som finns, visst har folk läst det, men pga att den lappen har suttit uppe länge så läser folk den inte om och om igen, och så "glömmer" man bort det.

Skriv om anslaget, skriv nåt i stil med "NYA REGLER"
och formulera om och byt plats på punkterna, använd färgat papper eller skriv med färgpennor och byt plats på anslaget.

förhoppningsvis så hjälper detta och dina gäster tar åt sig vad som står där

Men, är inte detta lite dagisnivå:confused: Det är ju ändå vuxna människor vi talar om!

Jag har hittat en "dagislösning" också i o f sig; de slarvar med att stänga dörren till den uppvärmda sadelkammaren=skyhöga elkostnader och kall sadelkammare emellanåt. Nu ska sambon skruva upp en sån där dörrstängare, d v s en fjädrande metallarm längst upp på dörren. Nu kommer alla inblandade få kränga uppdörren med foten/höften när man ska gå igenom med ex vis en sadel i famnen= skitjobbigt, även för mig, men det verkar inte finnas några minnesskyltar i världen som hjälper mot att folk glömmer stänga dörren:(

Vi har en medryttare i stallet som lyckades med konststycket att släppa in ena shettis i SAMMA box som en av de andra inhyrda c-ponnyerna. Hon hade åkt från stallet UTAN att se att hans box var tom och öppen plus att det då stod två hästar i en box.

Visserligen är ju situationen inte rolig men kan inte låta bli att dra på smilbanden ändå. Har själv varit med om liknande saker med inhysningar. T.ex. tagit ut sin häst, inte stängt grinden. Varför ska man det då ens häst inte är där. Sedan att flocken på 8 hästar är kvar, big deal. Listan är oändlig på variationer. Hur gör folk liksom.

Jag drog inte så värst på smilbanden kan jag säga. Blev väldigt orolig för skador, både på min egen och på den inhyrda ponnyn.

Jag kan bli galen på hur dåligt säkerhetstänkande man har! T ex; man sitter upp precis intill våra parkerade bilar, hästen backar o studsar omkring typ en meter från bilarna. Varför:confused: De har hela hagen eller baksidan av stallet där man kan sitta upp.

Man går genom grinden med hästen sadlad, stigbyglarna dinglande FARLIGT nära grindens låsanordning, det är ett ögonblicks verk att stigbyglarna fastnar och hästen fastnar i panik. Varför ser man inte till att öppna grinden ordentligt istället för att klämma sig igenom:confused:

Man har sin häst lör i stallgången - och nej, den står inte stilla utan rätt vad det är så traskar den omkring med tyglarna hängandes vid öronen, gnager lite på boxskyltarna m m. Varför binder man inte upp hästen som normalt folk gör:confused:

Jag hade en inhyrd som brukade gå ut för att försöka fånga sin häst, som alltid sprang som en tok för att undkomma att bli fångad, tjejen gick ut utan hjälm och stod mitt i flocken med hästar som for rundor, kickandes o busandes. Jag hade sagt vid flertalet gånger att du kanske ska ta hjälm på dig i a f när du går ut i hagen, men nej, det var ju mest fånigt. En dag när jag kommer ut i stallet så står tjejen där full med lera på ryggen, gräs o jord på huvud och i nacke. Hon är vimsig och har ont i både nacke o rygg. När jag frågar vad som hänt så vill hon knappt säga det men det kryper fram att hon blivit omkullsprungen av sin häst i hagen och slagit i huvudet. Nu slutade det lyckligt men VARFÖR är det så skämmigt att tänka på säkerheten:confused: Någon kanske kan tycka att, jaha vad har du med det att göra, men det tycker jag att jag har - vill inte ha några olyckor i mitt stall. Åtminstone inte p g a ren dumhet eller slarv.

jag känner precis igen mig, vi har haft uthyrningstall på gården där jag är uppvuxen under ånga år och det är alltid lika dant.
dagarna är fyllda av tjat, och det gör ju till slut att det inte längre blir roligt att gå till stallet.
ett tag var det så illa att jag unvek att gå till stallet om jag såg att en viss person var där och så ska det ju inte vara i ens eget stall.
det jag har haft mest problem med är att folk är så himla slarviga, ex.
*ingen kan sopa stallgåengen efter sig
*man lämnar skottkärror, grepar osv mitt i gången
*detta eviga tjat om ifall stalldörren ska vara öppen eller inte
*folk glömmer att fodra
*glömmer sätta på elen till hagen
*struntar i att fylla på vatten i dom andra hagarna än där den egna hästen går
*mockar aldrig ut paddocken, eller tar bort hinder
*lånar saker utan att fråga
listan kan göras oändlig...
till slut tog vi beslutet att det var inte värt besväret att ha folk inhyrda

Det här tror jag är ett evigt problem . Folk är olika .Så är det bara . Klarar man inte av att höra gnället och folk inte lyssnar på en så skaffa ett eget stall så blir problemet löst. Visst det finns nackdelar med det också .
Man får helt enkelt väga för och emot.
Du har ju själv flyttat rätt mycket och vet hur det är att rätta sig efter hyresvärdar och allt tjafs som kan vara från de inhysta.

Ta i med hårdhandskarna och säg till på skarpen då.
Så här är det i mitt stall och passar inte det så är det bara att flytta.

När man som hyresgäst väljer stall så väljer man ju det som passar en . Eller ? Jag som vill ha mina hästar ute massor ställer mig inte i ett stall där de får gå ut 3 timmar om dagen och sen går och gnäller om vad dåligt det är . Jag väljer stallet där de får vara ute.

Så mitt råd är säg till att så här är det så här vill jag ha det. Passar det inte så flytta.

Gnäller gör alla till och från (som du just nu)och vill man inte höra det får man också säga till . Låt de lämna förslag .Har ni stallmöten regelbundet? Det är ett tips som är bra tycker jag så man får ventilera allt man går och funderar på och retar sig på .
Både du och dom.
Hoppas du hittar en lösning som passar för alla .

Ja det är ett enda tjorv att ha inhysningar.Det konstiga är att inget är bra, ändå har de skrivit kontrakt & vet exakt vilka regler & rutiner som finns, tror de att de kan komma till ett stall & bara ändra allt efter sitt eget schema?tydligen.

Nej var hård, de har kontrakt & det gäller, annars kan de söka andra platser.
Nu tycker jag inte man behöver vara helt hårdhjärtad utan kan ändra lite i schemat om ngn har skumma jobbtider eller om ngn måste resa till en sjuk släktning osv men har man många inhyrda & sånt händer konstant tycker jag man kan ha kravet att hästägarna skaffar medryttare & skötare som tar hand om sysslorna i deras ställe.

Ha ett stallmöte & ta upp allting & ha med en ny lista på regler & meddela att denna tänker du hänga upp & den ska följas.de som inte är nöjda kan flytta till ett stall med mindre regler(om de nu finns).

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 456
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II