Sv: Jag blir galen på mina inhysta
Att bedriva inackorderingsstall kräver mycket av den som ska leda det hela, det är svårt att få en "grupp" att samarbeta och utföra det man önskar om man inte förhåller och/eller uttrycker sig rätt när man vill genomföra förändringar eller införa/påminna om regler.
Alla som ska bedriva denna typ av verksamhet bör noga granska sig själva och sina värderingar, ta hjälp ifrån erfarna chefer inom detta och även andra områden, sätta sig in i konfliktlösning och framförallt vara mycket hästkunnig och inte minst intresserad, av både hästar och människor.
För ett antal år sedan hade jag inga planer på att bedriva inackorderingsstall på heltid, det var mer en nödvändighet då mina egna hästar finansierades av detta, jag hade inte en susning om att detta skulle bli en del (stor del!) av min vardag och att jag skulle se det som en inkomstkälla. Men nu är jag i den situationen idag och det har krävt många timmars grubblande och analyserande av både mig själv och andra om varför konflikter/gnäll eller missnöje uppstått innan jag börjar komma en bit på vägen till rätt mål= att ha nöjda hyresgäster och att själv som stallägare vara nöjd med de inackorderade, både de själva som personer och deras hästar som man ju hanterar och tillhandahåller en bostad åt. Det kommer ju naturligtvs dyka upp hinder på vägen hela tiden men om man bara kan utrusta sig med tålamod och mod att granska sig själv och andra objektivt så blir man en bra ledare och kan hantera dessa olika personligheter som alla har och de ev konflikter som kommer att dyka upp.
Nu låter ju detta jättedjupt... he he, det var inte meningen egentligen, mest bara lite filosofiskt tänkande kring det hela, men jag satsar ju helhjärtat på min verksamhet och mina hyresgäster, jag är genuint intresserad av hästar och god hästhållning, vill ha det modernt och välordnat för både mig och andra vilket inte alltid behöver handla om pengar utan kanske mer praktiskt tänkande.
Har man hyresgäster mer för hobbyverksamhet eller bara som sällskap kanske man inte har lika stort behov av att stärka sitt ledarskap på samma sätt. Då kanske man ha ett mer strikt regelverk där man faktiskt inte accepterar något utöver de regler som gäller, har man många inackorderade och bedriver detta som en verksamhet i vinstsyfte bör man ha i åtanke att hyresgästerna faktiskt är kunder och det bästa man kan göra är att ordna en anläggning som håller för de krav som kunderna har samt vara noga och tydlig i vad man egentligen erbjuder och som jag tidigare sa, gallra mellan vilka personer som passar in på vad man erbjuder.
Jag har ett bra tips att ge, inget märkvärdigt men ganska konkret:
Ett tag höll jag på att bli galen på att mina hyresgäster inte stängde dörren till sadelkammaren. Den är ju uppvärmd och ju mer man låter dörren stå öppen desto mer måste elementen jobba och desto mer el kostar det.... Jag löste detta genom att sätta upp dörrstängare. Verkligen enkel lösning som jag inte förstår kunde ta en så faslig tid för mig att komma på... he he, nu behöver jag aldrig säga till någon att hålla dörren stängd! Skönt att slippa tjata och betala mer el. Har även satt in dörrstängare på andra dörrar där inte hästarna passerar, ex foder rum och förvaringsrum, lätt att mössen hittar dit annars om dörrarna står öppna.
Ett annat exempel är att det var en del problem med att hyresgästernas saker kom bort, saker de hade i sina egna skåp i den låsta sadelkammaren. Jag uppmanade ständigt alla att inte ta saker från varandra utan att fråga men detta fungerade inte tillräckligt bra och att sakerna försvann bidrog naturligtvis till sämre stämning i stallet. Jag köpte därmed dörrar med möjlighet till hänglås på alla skåp och införde en regel om "obligatoriskt" med hänglås på skåpen och tog därmed död på ytterligare ett problem kring konflikter och min egen irritation över detta.
Det finns mycket man kan göra för att underlätta för sig själv vad gäller klagomål, gäller bara att komma på smarta lösningar och ofta är det ju bara enkla saker som behövs. Dock var dörrarna rätt dyra tyvärr då de specialtillverkades med ventilation och så men i längden kommer det att vara värt det. De nya hyresgästerna som stallade in nu i höst lade särskilt märke till dörrarna och tyckte det var mycket positivt att det kunde ha "sitt eget skåp med eget lås".
Ursäkta det långa inlägget, har så många tankar och idéer att det vara rinner iväg en massa text.... =)