Jag blir galen på mina inhysta

Sv: Jag blir galen på mina inhysta

Jag anser att det bara är att gilla läget för den inhyrde!

Hyr man in sig i ett stall och skriver på stallägarens kontrakt så bekräftar man att man accepterar dennes regler och funktioner i stallet.

Bara att ta sitt pick o pack o flytta sin häst till ett annat stall om det inte passar!

Att bedriva inackorderingsstall kräver mycket av den som ska leda det hela, det är svårt att få en "grupp" att samarbeta och utföra det man önskar om man inte förhåller och/eller uttrycker sig rätt när man vill genomföra förändringar eller införa/påminna om regler.
Alla som ska bedriva denna typ av verksamhet bör noga granska sig själva och sina värderingar, ta hjälp ifrån erfarna chefer inom detta och även andra områden, sätta sig in i konfliktlösning och framförallt vara mycket hästkunnig och inte minst intresserad, av både hästar och människor.
För ett antal år sedan hade jag inga planer på att bedriva inackorderingsstall på heltid, det var mer en nödvändighet då mina egna hästar finansierades av detta, jag hade inte en susning om att detta skulle bli en del (stor del!) av min vardag och att jag skulle se det som en inkomstkälla. Men nu är jag i den situationen idag och det har krävt många timmars grubblande och analyserande av både mig själv och andra om varför konflikter/gnäll eller missnöje uppstått innan jag börjar komma en bit på vägen till rätt mål= att ha nöjda hyresgäster och att själv som stallägare vara nöjd med de inackorderade, både de själva som personer och deras hästar som man ju hanterar och tillhandahåller en bostad åt. Det kommer ju naturligtvs dyka upp hinder på vägen hela tiden men om man bara kan utrusta sig med tålamod och mod att granska sig själv och andra objektivt så blir man en bra ledare och kan hantera dessa olika personligheter som alla har och de ev konflikter som kommer att dyka upp.

Nu låter ju detta jättedjupt... he he, det var inte meningen egentligen, mest bara lite filosofiskt tänkande kring det hela, men jag satsar ju helhjärtat på min verksamhet och mina hyresgäster, jag är genuint intresserad av hästar och god hästhållning, vill ha det modernt och välordnat för både mig och andra vilket inte alltid behöver handla om pengar utan kanske mer praktiskt tänkande.

Har man hyresgäster mer för hobbyverksamhet eller bara som sällskap kanske man inte har lika stort behov av att stärka sitt ledarskap på samma sätt. Då kanske man ha ett mer strikt regelverk där man faktiskt inte accepterar något utöver de regler som gäller, har man många inackorderade och bedriver detta som en verksamhet i vinstsyfte bör man ha i åtanke att hyresgästerna faktiskt är kunder och det bästa man kan göra är att ordna en anläggning som håller för de krav som kunderna har samt vara noga och tydlig i vad man egentligen erbjuder och som jag tidigare sa, gallra mellan vilka personer som passar in på vad man erbjuder.

Jag har ett bra tips att ge, inget märkvärdigt men ganska konkret:
Ett tag höll jag på att bli galen på att mina hyresgäster inte stängde dörren till sadelkammaren. Den är ju uppvärmd och ju mer man låter dörren stå öppen desto mer måste elementen jobba och desto mer el kostar det.... Jag löste detta genom att sätta upp dörrstängare. Verkligen enkel lösning som jag inte förstår kunde ta en så faslig tid för mig att komma på... he he, nu behöver jag aldrig säga till någon att hålla dörren stängd! Skönt att slippa tjata och betala mer el. Har även satt in dörrstängare på andra dörrar där inte hästarna passerar, ex foder rum och förvaringsrum, lätt att mössen hittar dit annars om dörrarna står öppna.

Ett annat exempel är att det var en del problem med att hyresgästernas saker kom bort, saker de hade i sina egna skåp i den låsta sadelkammaren. Jag uppmanade ständigt alla att inte ta saker från varandra utan att fråga men detta fungerade inte tillräckligt bra och att sakerna försvann bidrog naturligtvis till sämre stämning i stallet. Jag köpte därmed dörrar med möjlighet till hänglås på alla skåp och införde en regel om "obligatoriskt" med hänglås på skåpen och tog därmed död på ytterligare ett problem kring konflikter och min egen irritation över detta.

Det finns mycket man kan göra för att underlätta för sig själv vad gäller klagomål, gäller bara att komma på smarta lösningar och ofta är det ju bara enkla saker som behövs. Dock var dörrarna rätt dyra tyvärr då de specialtillverkades med ventilation och så men i längden kommer det att vara värt det. De nya hyresgästerna som stallade in nu i höst lade särskilt märke till dörrarna och tyckte det var mycket positivt att det kunde ha "sitt eget skåp med eget lås".

Ursäkta det långa inlägget, har så många tankar och idéer att det vara rinner iväg en massa text.... =)

Senast ändrad av en moderator:

Tack för era svar.

Jag är absolut inte omöjlig på något sätt utan ber ofta om deras synpunkter när något ska göras eller så.
Men just såna saker som att dom ställer hästen i mitt stall trots att jag sagt att hästarna går ute väldigt mkt och sen efter 1 vecka börjar gnälla dagligen om att dennes häst inte vill vara ute,tappar muskler mmmm.jag säger åt vederbörande att vill du ha din häst inne så går det absolut jätte bra men då får du sköta utsläppen själv på morgonen eftersom vi andra har våra ute.

Som sagt varför ställa sig iett stall där man vet vad som gäller(jag har alltid varit väldigt tydlig med att tala om vad som gäller)och sen börja försöka förändra direkt när hästen står med fötterna innanför stalldörren.

Jag har flyttat en del pga allt tjafs som varit på många stall och valde därför eget stall och först var tanken att ha det själv men nu klarar jag inte av det med min rygg utan är tvungen att ha inackorderade.
Dock finns planer till nästa år att ordna lösdrift:)

Just det ja...stallmöten har vi regelbundet eller vid behov så som installning osv.Det träliga är ju bara att vi kommer överens och ändå så är det knorrande efter ett tag trots detta.

Konflikthantering tycker jag att jag klarar rätt bra men det är bara så trisst att alla som har samma intresse och delar så mkt tid i stallet tillsammans ändå inte kan hålla sig till regler och så.
Jag har inga höga krav men ändå är det svårt att få folk att förstå.

Fyy vad jobbigt. Har varit i din exakta situation. Och det är inte kul. Men nu har jag en person i stallet som gör mer än jag själv. Helt underbar tjej. Lugn och harmonisk.

Skulle jag vara du skulle jag påminna om reglerna och passar det inte så kan de leta ett nytt stall. Ska man hyra in sej hos nån så ska man respektera den personens regler.
Jag bor inte heller där min stall är. Och jag tycker det är skönt att man kan hjälpas åt med tiderna mm.

Jag drog ner hyran väldigt myckt för den tjej som har sina 2 hästar hos mej. Och det är för att försöka hjålla henne kvar i mitt stall. Så jag slipper få in nya jobbiga tjatungar.

Känns som om jag tjatar öronen av dom redan tyvärr.

Jag har inte på några sätt "regler"som inte går att följa utan det är mer sunt förnuft...

TS
jag förstår dig mkt väl, det är inte lätt...
dessutom tycker jag att det mesta är HELT självklart...att det som går sönder ska ersättas, det som plockas fram ska tas bort o det som skitas ner (golvet ex) ska sopas rent...VAD är problemet där liksom?
de räknar väl ändå inte med att du ska göra allt? (eller jo, uppenbarligen gör de det)

frågan är hur de själva skulle känna i din situation :crazy:

hoppas det blir nån ordning snart nu.
har sagt det förr o säger det igen: det ska va KUL o åka till stallet inte "ånej nu måste jag dit o alla kommer gnälla o klaga på att jag ska göra ditten o datten" :(

Argh, jag skulle bli vansinnig :crazy: du ska väl inte behöva tjata om att de ska följa de regler de förbundit sig att följa?

Jag har lite av det omvända problemet...här är det jag som är inackorderad och stallägarna som är rätt slarviga, slänger saker omkring sig, sopar inte golvet, lämnar dörrar öppna och foder framme.
Är ju inte direkt i läge att säga åt dem på skarpen, det är ju deras stall ;)
Men i din situation skulle jag faktiskt inte tveka att be dem skärpa sig kraftigt eller flytta. Det är väl ändå vuxna människor vi talar om?

Jag har några boxar lediga i mitt stall o funderar lite smått på det här med inackorderingar, just för att det skulle vara skönt med en liten extrainkomst. En fördel är också att man kunde få hjälp med skötsel om man (mot förmodan:p) ska åka bort. Men det är såna här problem som får mig att tveka...
Delade senast stall med regelrätta psykopater, så jag är väl dessutom lite "bränd" fortfarande. De har äntligen flyttat så just nu njuter jag av ensamheten.
Jag är pedantisk o lite av ett kontrollfreak, dock inte av tjat o raseriutbrott-sorten, utan jag biter ihop o städar efter alla andra plus att jag tar på mig att göra allt själv (vilket kan tära både fysiskt o psykiskt i längden).
Får väl se om jag känner mig redo lite längre fram...

Står inhyrd, aldrig haft eget med inhyrningar. Däremot något jag iaktagit är att det räcker med EN slarver eller latmaja så rasar alltihop. Då blir känslan "men om den personen inte sopar efter sig, varför ska jag sopa?".

Har stått i samma stall mer eller mindre hela tiden jag haft häst och det är samma personer som står där nu som när jag flyttade dit, i princip. Tills för en tid sen då det kom dit en ny. Innan denna kom var det ALDRIG några problem, regler följdes, saker lånades och lämnades tillbaks, alla hjälptes åt och stallivet var enkelt och trevligt. Men tja, den nya var just en slarver. Nu står det titt som tätt meddelande på tavlan till "alla" gällande sopning, tömning av papperskorg, grejer och skit i paddocken osv osv. Och ja, jag känner att varför ska jag sopa HELA stallet minutiöst min gång när denna hade gången innan och inte gjorde det. Jag får ju dubbelt jobb. Varför ska jag plocka bort hinder i paddocken när de alltid står kvar och stör de gånger jag rider. Varför ska denna få ta in hästarna tidigare när de har sitt insläpp när det är satt en tidigaste tid?
Nu gör jag det jag ska för jag vill ha rent mjöl i påsen om jag får för mig att klaga men känslan finns där ändå. :(

Så för att få och bibehålla ordning och bra stämning måste den inhyrda som det berör gås på, personligen, med en gång. Hjälper inte det, ja då är det uppsägning.

Måste dock säga att jag beundrar er som vågar ha inhyrda. Min största rädsla är att man får in någon som inte tar hand om sin häst. Kanske inte dyker upp en dag osv. Säger man upp den så vaddå? De kanske aldrig flyttar sin häst? :crazy:

Vad läskigt..låter som om du beskriver mig...hellre bita ihop och göra det själv an att behöva tjata en 100.de gång och ändå inte få det gjort...

Svar till Kirre:

Måste dock säga att jag beundrar er som vågar ha inhyrda. Min största rädsla är att man får in någon som inte tar hand om sin häst. Kanske inte dyker upp en dag osv. Säger man upp den så vaddå? De kanske aldrig flyttar sin häst?

Precis en sån kastade jag ut ur mitt stall i våras..hoon kunde ringa till en klockan åtta på kvälle för att säga att hon inte kunden atta..då var det bara att packa sig i väg 1,11 mil enkel resa för att se till att hästarna fick mat osv..(hon bodde ca 2-3 km från stallet max)
hon struntade i hästen veckorvis när den gick på betet och tog förgivet att vi skulle se til lden osv...
Hon åkte ut...man orkar inte hur mkt som helst.

Huga, förstår mig inte på folk. Har man inga känslor för sin häst om inte annat? Att man skiter i andras och annat men sin egen häst?

Hyrde in mig som enda hyresgäst i ett litet stall där jag bodde själv i en stuga och hyresvärden (inga egna hästar, hade bara min plus en jag lånade) i mangårdsbyggnaden, en period. Tänkte att en till häst kanske vore bra just för hjälpen. Som av en händelse ringde en till hyresvärden och frågade om stallplats och han lämnade mitt nummer och sa att hon bestämmer. Vi pratades vid och jag sa ok.

Sen pratade jag med en klasskompis som också hade häst och stod i samma stall som denna tjejen och jag frågade givetvis hur hon var. Min klasskompis dröjde ett ögonblick för länge med svaret för att jag skulle förstå att något var fel. Hon visade sig vara en sån typ, kunde skita i att komma och mocka osv. Blev ju väldigt rädd naturligtvis och berättade detta för min hyresvärd som kollade läget ang tjejen med lite kontakter. Äldre man med skinn på näsan så han ringde upp henne för att blåsa av flytten (jag var ju för feg för att göra det själv) och säger så här: "Jo, jag har hört att du har problem med att ta hand om din häst och det kommer du inte att bli bättre på bara för att du flyttar hit så du är inte välkommen" :bow:

Så jag pulade på själv med mina två hästar och det är den skönaste stallperioden i mitt liv. Hyresvärden hjälpte mig om det krisade mot att jag vaktade hans hund emellanåt. Åh, det var underbart. :D

Ja, visst var det härligt! Världens bästa farbror är han, en riktig krutgubbe. :love: Så skönt också att han lämnade över beslutet på mig om jag ville ha någon mer där men utan pardon tog det där samtalet.

Han har också sådan respekt hos folk att när han ringde för att kolla upp henne så sa hennes dåvarande hyresvärd att hade det inte varit för att det var han, hade hon sagt att det inte var några problem med henne, bara för att bli av med henne men nu sa hon ärligt till honom att hon själv aldrig skulle ta in henne i ett stall. :bow:

Känns som om jag tjatar öronen av dom redan tyvärr.

Jag har inte på några sätt "regler"som inte går att följa utan det är mer sunt förnuft...

Men varför tjatar du?? Säg att så här är det annars får ni flytta. Ställ krav.
Försök hitta andra som delar din syn på saker.

Får de inga konsekvenser så lär de ju bara fortsätta gnälla.Precis som barn .

Och sen kanske de blir lite trotsiga när de vet att du gnäller över dem så här . Jag skulle inte bli så glad om min hyresvärd diskuterade mig så här på ett forum.
Nä ,sätt ett datum att är det ingen ändring till dess så säg upp dom och hitta nya bättre hyresgäster.:idea:

Tja,ingen av mina inhysta sitter här och snurrar och desutom vet dom vad jag tycker så...

Liknande trådar

Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 456
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 411
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 386
Senast: Ullmerkott
·
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Rider ni med snokrem?
  • Vi som letar häst II