Jag blir GALEN!!NU har dom rymt igen!

Sv: Jag blir GALEN!!NU har dom rymt igen!

Känner mig lyckligt lottad som har två änglar härhemma!
Ingen el i staketet, understa tråden (av två) är under snön och det finns flera rymmarvänliga ställen! Min shettis är väl helt enkelt inte så rymningsbenägen! :idea: Han har endast rymt 2 ggr på hela tiden jag haft honom. Ofsi har aldrig rymt ur hagen (men rymma vid longering odyl, det kan han! :angel: ). I somras har de faktiskt lydigt hållit sig innanför ett 85-90 cm högt staket!

Annat var det med fd. foderhästen. Varje dag i typ en hel månad fick jag leta honom på byn. Elaggregatet slutade fungera titt som tätt och då drog han med sig stolpar och hela faderullan till grannarna. Snacka om att de blev less på mig!

Grannens 3 hbl rymde förra vintern. Valackerna kom hem men inte stoet. Hon hade gått ner sig i ett jättedjupt dike och de hade kanske aldrig hittat henne om inte deras kloka valack (nu död tyvärr) hade visat vägen! Ägaren sadlade honom efter några timmars letande och gav lösa tyglar, han gick raka vägen till henne! :bow:
Det hörde kanske inte till ämne men, men...

Det där med att stoet hade gått ner sig hör visst hit! Det bevisar ju bara att vi måste göra allt för att våra hästar inte ska ta sig ut! I dag rymde min nordis ur hagen, men det var för att vi tog ut de andra två. Han sprang rakt mot de som tog ut hästarna och de trodde han skulle springa över dem så de aktade sig. Sedan var det svårt att fånga in honom igen. Nu fick jag i alla fall vatten på min kvarn vad gäller att ha grimma på i hagen, för om han hade varit utan så hade han inte stått i stallet nu!

Jag har haft en drös inackorderingar men ingen av dem har skött sina hästar å sysslor som de skulle så jag är avskäckt nu.
Det ahr alltid slutat med att jag fått sköta deras hästar å rida dem :crazy:
Å jag har tyvärr inte mer tid att ta hand om hästar utöver de jag själv har men däremot funderar jag på att skicka bort dem på lösdrift eftersom jag ska flytta snart (tillvåren) iaf å några månaders vila inna tävlandet/träningarna börjar gör ju inget. :smirk:

Å shettisar som är så rymningsbenägna(haft 3 stycken själv) ;)
Jag tror grannarna blev mest rädd av 3 dundrande hbl, vem skulle inte bli det :eek: :)

Usch, det är just sånt man är rädd för, att hästarna ska gå å skada sig, jag hade haft ångest resten av livet! :crazy:

I dag rymde min nordis ur hagen, men det var för att vi tog ut de andra två. Han sprang rakt mot de som tog ut hästarna och de trodde han skulle springa över dem så de aktade sig. Sedan var det svårt att fånga in honom igen. Nu fick jag i alla fall vatten på min kvarn vad gäller att ha grimma på i hagen, för om han hade varit utan så hade han inte stått i stallet nu!
Och jag får vatten på MIN kvarn, nämligen att problemen bäst löses vid källan, dvs hästen. :angel:
En rätt hanterad/uppfostrad häst, springer inte över någon och behöver inte "fångas".

LIA

Jag tror grannarna blev mest rädd av 3 dundrande hbl, vem skulle inte bli det :eek: :)

Hihi, det fick mig att tänka på när deras 180 cm höga valack (den kloka) och en islandshäst som dom hade då, rymde en annan gång. En gubbe i byn hade varit uppe på vindan och grejjat med något, när han hörde "brummande" ljud strax bakom sig. Jo, där stod ju jättehästen och kunde nästintill sticka huvudet i genom luckan! :rofl:
DET om något skrämmer slag på grannskapet! :D

I grannbyn är det en shettis och en islänning som brukar rymma och springa längs E10:an, hände flera ggr förra vintern. Rätt skrämmande. :crazy:

En 180 häst är ingen lek ;)
Hörde ngt om att en eller 2 hästar smitit å sprungit längst stora vägen.Kanske förra vintern.Iggan?

Nej, Athena (Islandshästar i Norr's gamla turhäst) men hon är rysligt lik Iggan! :idea:

Jag vet å andra sidan att han inte skulle springa över mig, men det visste ju inte de som tog ut sin häst och kompisen!
Det hela berodde nog på att han blev skrämd av något för han brukar inte vara stressad annars. Att jag nu har problem med hanteringen av honom och bråkar med honom om vem som egentligen bestämmer. Han säger att det gör han och jag envisas med att säga att jag bestämmerMen jag har ändå grimma på i hagen. Du får göra precis som du vill!

Aha..såg ju i tidningen kom jag på, därför trodde jag det var den hästen :smirk:
Hoppas inte ngn lyckas fånga mina rymlingar på bild, det hade varit pinsamt :o :eek:

Halloj, här uppe hos "oss" är det till 99% jordningen som spökar eftersom vi har så djup tjäle, jag har många gånger haft samma problem, det spelar ingen roll hur dj--a stora aggregat och fina trådar man sätter på utan spetten är inte tillräckligt bra! Dom skall gå ner LÅÅÅÅNGT... sista rymmarhagen slog vi ner ett spett i varje hörn av hagen, 3meters spett... oftast räcker inte det heller utan varje gång du fodrar i hagen, och när du släpper ut, försök fukta runt spetten, häll vatten - gärna hett- rakt ner i jorden. Det kräver att du ids skotta runt spetten i all snömassa, men det är värt det med älvar och E4: or runt omkring...

Även om killen kollade dina staket räcker det med att just DEN dagen var jordningen tillräcklig, nästa dag kan det vara kört pga väderväxlingarna!

Senast ändrad av en moderator:

Min häst har hållt på att smita, hon sprang rakt genom hagen. Men vi behövde bara sätta på stark ströms aggregatet å hon e liv rädd att gå nära hagen igen. Sen har vi höjt stängslet oxå ;)

Ewa skrev:
sista rymmarhagen slog vi ner ett spett i varje hörn av hagen, 3meters spett..

Men spetten ska sitta en meter ifrån varandra, inte flera meter, oavsett hur långa de är.De behöver dock inte sitta i direkt anslutning till stängslet eller aggregatet.

Nu håller jag på att leta stallplatser i Luleå då jag ska flytta dit :)
Så jag behöver inte stå ut med mitt stängsel så länge till :smirk:

Liknande trådar

Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 949
Senast: Crossline
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 249
Kropp & Själ Allting känns så meningslöst. Jag försöker planera, ha mål som jag kan jobba mot. Men allting bara faller pladask hur jag än gör och...
2
Svar
21
· Visningar
3 118
Senast: Martenix
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka